Mutatjuk, milyen az első GR Yaris alapú raliautó!

A Toyota Australia és a Neal Bates Motorsport ezzel a GR Yarissal indul az Ausztrál Ralibajnokságon

A GR Yaris AP4 a világ első raliautója, amely az új generációs Toyota GR Yaris alapjaira épül. Mivel az alap egy homologizációs modell, sokkal könnyebb dolguk volt vele az építőknek, mint eddig bármivel.

Az ausztrál nemzeti ralibajnokságban a címvédő bajnok Henry Bates istállója - a Neal Bates Motorsport - megépített és bemutatott egy, a GR Yaris helyi változatára épülő rali-versenyautót. Két példány már április második hétvégéjén rajthoz áll a canberrai Netier ralin. Az autó a Toyota Australia aktív támogatásával jött létre, a karosszériát például a forgalmazó terméktervezési és fejlesztési részlegének munkatársai álmodták meg. „Igazán gyönyörű az autó, ám ennél sokkal többről van szó” – árulta el Neal Bates. „A kerékdobok, a lökhárítók és a többi karosszériaelem formáját ugyanis a Toyota legmodernebb technológiáira támaszkodva tervezték meg, így aerodinamikai szempontból is különösen kedvező a forma.”
Hirdetés
A délkelet-ázsiai régióban versenyző, összkerékhajtású raliautókra vonatkozó AP4-es előírások csupán minimális módosításokat engedélyeztek a motor terén, de a jó alapnak hála így is rendkívüli gázreakciókat tudtak kihozni az 1,6 literes, ralisportra optimalizált háromhengeres turbómotorból. A kocsi egy Sadev hatfokozatú szekvenciális váltót kapott, egyedi áttételezéssel. Ugyaninnen jött az összkerékhajtás is, az előírások szerint 50:50 arányú nyomatékelosztást eredményező, zárt központi differenciálművel. További módosítás még, hogy a kormányt a közvetlenebb áttétel érdekében átszerelték a bal oldalra, illetve elöl 50 milliméterrel megemelték a futóművet. A hattagú csapat több ezer órát töltött már utcai modellek darabokra szedésével, majd versenyautóvá építésével, így hihetünk nekik, ha azt mondják: ez volt a legegyszerűbb eddig, mivel a rendkívül könnyű GR Yarist eleve raliautó-alapnak tervezték. Ez különösen jól jön egy olyan kategóriában, ahol a karosszéria főbb elemeit - például az ajtókat és a tetőlemezt - nem lehetett módosítani. Csakhogy a GR Yaris eleve alumínium ajtókkal és szénszálas tetőlemezzel kerül forgalomba, így a szabályok ellenére a kész versenyautó igen könnyű lett, mély tömegközépponttal. Mindezen felül a versenyautón a motorházfedelet és a hátfalat üvegszálas kompozitból formálták meg, a külső visszapillantó tükröket és a motorházfedélen elhelyezett légbeömlőket 3D nyomtatták, az ablakokat pedig plexire cserélték. Hogy mindez mennyire lett könnyű? Annyira, hogy a kategória 1230 kilós tömegminimum szabályának hála ballaszttal kell felszerelni.
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?