NA, ez is egyre drágább! – Mazda MX-5 használtteszt

Ennek a mosolynak nem lehet ellenállni!

Olcsó belépő az élményautók klubjába - általánosan elterjedt vélemény ez a Mazda MX-5-ről. Persze az olcsó egy elég relatív fogalom az autópiacon, és az NA-ra, tehát az első generációra már egyre inkább nem érvényes.

Óriási rajongótábora van a Mazda MX-5-nek, ez nem vitás. Ráadásul nem csak a tulajdonosokra gondolok, hiszen akadnak, akiknek még nincs ilyen roadsterük, de szeretnének egyet. Bár a felmérésem nem reprezentatív, de egyre többektől hallom, hogy az első generációra fáj a foguk. Nem véletlenül, hiszen a legbájosabb talán mind közül az NA széria. De még ha nem is lenne ennyire látványos jármű, akkor is van valami izgalmas abban, ha egy típus első generációját vezeti az ember. Viszont ezek egyre drágábbak, hiszen az első példányai már 30 évnél is idősebbek, tehát akár az oldtimer címre is pályázhatnak. Most épp egy ilyen MX-5-re akadtunk, egészen pontosan egy 1991-es példányra, ami nagyon szép állapotú, ám idáig csak úgy juthatott el, hogy a tulajdonosa az időt és a pénzt sem sajnálta rá. Nézzünk először gyorsan körbe a Használtautó.hu felületén: az NA generációból nagyon kevés eladó példányt találni, az árak 1,5 millió forintról indulnak, és ahogy egyre szebbek az autók, úgy durvul az árcédula is, simán 3 millió forint fölé. Márpedig még a legszebb példányokon is előfordul, hogy meglátszik az idő vasfogának harapása.
Hirdetés
Harminc év nem múlik el nyomtalanul, maximum akkor, ha légmentesen lezárt kamrában, hét lakat alatt, kibélelt dobozban tartják az autót, de egy MX-5 létének az értelme azonnal elvész, ha nem vezetik. Szóval az első, amivel valószínűleg mindenki találkozni fog, ha NA-ra fáj a foga, hogy eszi a rozsda bizonyos pontokon, esetleg matt a fényezés, karcos, horpadt, miegymás a kasztni. Szóval valószínűleg ez lesz az első, amire költenie kell egy leendő tulajnak. Ez az 1991-es példány is hasonló cipőben járt. Ahogy a képeken is látszik, a kerékjárati ívek, a küszöbök mind-mind helyet adtak egy kis, vagy nem is annyira kicsi rozsdafoltnak. Ennek a problémának az orvoslása gyorsan elkezdődött, de egyelőre még nem kapott az egész autó teljesen új fényezést. Tervben van, hogy mindent megcsináljanak rajta, ami az OT-minősítéshez szükséges, még akkor is, ha végül nem kap OT-rendszámot. De most már olyan állapotban van, hogy megdobban tőle minden MX-5-rajongó szíve. A vászontetőn is látható néhány "sebhely", de ezek a szélére korlátozódnak, és egyelőre aprók, csak közelről lehet észrevenni. Ugyanakkor a vászontető felújítása is ott van a tulaj bakancslistáján, aki elárulta, hogy a padlólemezt is kezelésbe vetetné. Pedig nincs vele baj, csak szeretné azt is szebbé varázsoltatni. Tisztítás, aztán szinterezés, avagy cserélni a korróziónak indult részeket. Ugyanez vár a felnikre is, mármint a szinterezés, bár jelenleg szép állapotúak az átlaghoz képest.
Hirdetés
Azonban minden további munkát megelőz majd a motortér felújítása, amivel egybekötik a motorfelújítást is. Na, nem mintha túl nagy baj lenne vele. Természetesen itt is érvényes, hogy harminc év és 221 ezer kilométer nem múlik el nyomtalanul. Ám, ahogy a legtöbb MX-5 tulajtól nem hallani a megbízhatatlanságra utaló mondatokat, úgy ebben az esetben is elégedett a tulaj, bár tény, hogy az egyetlen negatívum, amit az autóval kapcsolatban megemlített, az a motorhoz köthető. Ennek a hibának én is szemtanúja voltam, nem titkolta az autó, amikor a vendége lehettem. A tulaj szerint a nyári melegben produkálja, és a fotózás idején valóban az egyik legmelegebb nyári napon jártunk. A motor erőtlenné és könnyen lefulladóssá vált. Amikor pedig lefulladt, utána körülbelül 10 percig hiába próbáltuk beindítani. Ugyanakkor, ha nem kínozzák, nem indítóznak, akkor 10 perc múlva mintha mi sem történt volna, pöccre indul. Ezen kívül viszont semmi komolyabb baja nincs, remélhetőleg majd a motor felújításánál rájönnek, mi okozta a problémát, mert erre mi is kíváncsiak vagyunk.
Hirdetés
Bent a korához képest nagyon szép állapotú. Persze néhol kopottak a burkolatok, leglátványosabban a váltógomb, de a váltószoknya már egészen friss, néhány éve cserélték. Szakavatott szemeknek a kormánykerék is biztosan feltűnt, hiszen nem gyári. Már ezt is újrabőrözték, amitől félt is kicsit a tulaj, mert igazából csak ráhúztak egy új réteget a régire. Ettől kissé vastagabb lett, ám így javult a fogása is, úgyhogy már nem bánja döntését. Persze egy eredeti Momo kormányt is beszerzett már, de az egyelőre nincs túl jó állapotban, úgyhogy a fiók mélyén várja sorsa jobbra fordulását. Az ülésekre is felújítás vár, a sofőr oldalán már kiszakadt a varrás, ettől eltekintve még mindig kényelmesek. Minden flottul működik, a bukólámpák nyitógombja pedig imádnivaló kuriózum napjainkban. Nem véletlen tehát, hogy imádja a gazdája, amennyiben a motor sem rakoncátlankodna néha, egyetlen rossz szót sem tudna mondani az első generációs MX-5-ről. És tényleg, vezetni ezt is óriási élmény, a kormánymű mintha új lenne, a váltó még mindig tökéletesen mozog a kulisszában. Nincs egy tonna az autó, így az 1,6 literes szívó benzinmotor 115 lóereje és 135 Nm forgatónyomatéka teljes mértékben elegendő a mozgatásához. Természetesen egy ilyen mélyen ülős nyitott autóban mindig hatványozottabban érezni a sebességet, de ez hozzátartozik a bájához. Emellett a fogyasztása átlagosan 8,4 liter, a legkevesebb, amit mért a tulaj, az 6,97 liter volt, a legtöbb pedig 10,43 liter. Szóval, ha egy ilyen 30 év körüli MX-5-ösön mindent megcsinálnak, eltüntetik a rozsdát, orvosolják a motorjának kisebb hibáit, akkor még hosszú ideig problémamentes élményautó maradhat (jó eséllyel egy olcsóbb NC áráért...). De nehéz lesz ráakadni a használt autók között, hiszen a gazdáik nem akarnak lemondani róla. Ezt a példányt is az idők végezetéig szeretné megtartani jelenlegi gazdája. Ez pedig a legjobb cégér a típus számára.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?