Ne járasd üresen a dízelt, Londonban bírságot kaphatsz érte!

Tilos álló autóban dízelmotort járatni - London belvárosában

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

London elsőként a szmogtermelésben élen járó dízel autókat szeretné kiűzni belvárosából. Az üresjárati bírság is e célt szolgálja.

Noha egy modern dízel autó esetén jellemzően elhanyagolható az üresjárati fogyasztás, ami óránkénti 1-2 liternél megállhat, London mostantól tiltja belvárosának Islington kerületében a dízelek indokolatlan, parkoló autóban csupán a fűtés, vagy a hűtés miatti járatását. Korábban arról határozott Boris Jonhson polgármester, hogy 2020-tól a minden hagyományos belső égésű motoros autó után fizetendő behajtási díjon felül a dízeleknél további 10 fontot kell majd perkálni a belvárosba hajtáskor.
Levegőtisztasági céljainak teljesítse érdekében London egyértelműen ki szeretné szorítani a dízeleket, a gázolajos motorokat fölöslegesen járatók 20 fontos (~8000 forintos) büntetésre számíthatnak. Ez nem a világ vége, de egyértelműen leszoktathatja az autósokat a fűtésért/légkondihajtásért járatásról.
Az előírás nem csak a személyautókra, a teherautókra és a buszokra is érvényes, ugyanakkor egyelőre pont a rendőrautókra nem. Azokban ugyanis olyan elektronika van, amely a járőr kiszállásakor is járatja a motort. Annak érdekében, hogy állandó áramellátást kapjanak az amúgy igen lassan, 7 perc alatt felálló számítógépek. A rendőrség ugyancsak gázolajos autóinak 1,5 liter/óra üresjárati fogyasztásával és autónként mindössze heti egyetlen óra helyben járatással számolva is évi 41 millió forintnyi üzemanyagot spórolhatna a yard a környezeti terhelésen túl, ha autói nem pöfögnének üresen. Ezért aztán év végére már várható is autóikba az üresen járatás szükségességét feledtető másodlagos akkumulátor.
Hirdetés
A városban autózóknak előírástól függetlenül jó tanács, hogy a most még elérhetetlennek tűnő villanyautó (például a Volkswagen e-up!) valóban mindennél jobb megoldás, de egy már a használtpiac átlagáráért elérhető hibrid (igen, a Toyota Priusra gondolok...) is olcsóbb és kényelmesebb is lehet, mint akár egy nagyon takarékos dízel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Jó, akkor foglaljuk össze:
    Állításoddal ellentétben egyetlenegy 1000 éves villanymotort sem tudtál konkrétan említeni. Sőt a nem 1000 évesekről sem tudtad megmondani hogy mekkorák, mennyit fogyasztanak, meg úgy egyébként.
    Valószínűtlennek tartom, hogy havi 2 alkalom miatt fogyamatosan menne egy villanymotor, kivéve ha az a 2 alkalom kiteszi majdnem az egész hónapot.

    Soha nem laktam még panelban, de mostmár kipróbálom egyszer annyira ajánlod. 🙂 Műhelyem sem volt eddig, de biztos vagyok benne, hogy az elektromos fogyasztást nem a műhely dobná meg önmagában, legfeljebb a benne levő fogyasztók agyatlan használata.
    Nem kell pár évente cserélgetni mindent, hanem érteni kell a dolgokhoz meg gondolkodni tudni. Na ez az ami hihetetlenül nem megy az emberek többségének.

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Nagyon messzire vezet, amit írsz, és ha kicsit tovább gondoljuk, akkor rögtön egy globális problémába ütközünk, amit megoldani nem tudunk. Pl. én arra gondoltam, hogy a hétvégén lemegyek Sopronba, mert jó hely, szép város, kicsit pihenek, kikapcsolódok. A te elméletedet követve ez egy passzió, egy szórakozás, az út során kipufogott anyagok miatt akár több embertársunk is meghalhat. Szóval aki passzióból, szórakozásból utazgat, az mások halálát okozza. Ha tovább folytatjuk, akkor levezethető, hogy minden energiát használó kényelmi berendezés más emberek halálát okozza. Ennyi erővel be lehetne tiltani pl. az összes jakuzzit.
    És ha még tovább megyünk, Európában természetes dolog a tiszta ívóvíz, sőt a tisztított ívóvízzel mosunk autót, de még a virágokat is ezzel öntözzük, a Föld más részein pedig meghalnak a tiszta víz hiánya miatt.
    Szóval nem érdemes ezt az egészet ragozni.

    A gyengeélméjűn pedig ismét jót röhötem, ez az ember beteg, biztos megártott neki a sok koromdízel 🙂

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    – Most mégis miről beszélsz? Mi nem tetszik?
    – Az álló helyzetben járatom a motort, hogy nekem jó legyen, másra sz@rok példát, látszik nem érted, nem csak morálisan, sehogy sem.[b] A saját kényelmed fokozását mások egészségromlásán át éred el! Ez nem teszik és ez -minden nem agyalágyult ember számára – elfogadhatatlan.[/b]

    – Nem tudom hány ember “döglik meg” attól, hogy ha nagy néha valakire várakoznom kell egy kocsiban, akkor járatom a motort a fűtés vagy a klíma miatt?
    – Több, mint 0, tehát árt és lehet csökkenteni. A kényelem az élettel, egészséggel áll – matematikailag – szembe. Nem kérdés melyik a támogatandó.

    – Nem hiszem, hogy ez ritkaság lenne, és azt sem, hogy ezzel valamilyen főbenjáró bűnt követnék el.
    – Igen, sajnos gyakori, mert az emberek zöme olyan szinten közönyös, hogy moderálási veszély nélkül le sem merem írni.

    – A sértegetést pedig kikérem magamnak, én sem sértegettem senkit.
    – Ne vedd magadra, én általánosítva írtam! Viszont a sértegetésnél sokkal nagyobb kárt csinálsz, ha hülye mintákat állítasz példaként!

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Kezdodik megint mindegy.
    Nem egy gyarban megfordultam,otthon elmeletileg egy csodas uj ceget csinaltak az angolok
    csak azt hagytak ki hogy a gepek amiket hoztak akkor 30-35evesek voltak(kb 7eve volt)
    Alalpbol 500v osok voltak az eroseget nem tudom de a combos tapkabel kellett nekik mert az
    elsoket megolvasztottak.Ott is a papiradagolohoz kulon motor ment….
    Elelmiszer gyarbam a 2m-es szallaghoz 380as villanymotor,azok se maiak voltak.
    Ahol most vagyok ott is van olyan gep amit havonta 2x hasznalunk es egesz honapban megy.1970es.
    Sorolhatnam napestig de hagyjuk.
    A csaladi haz meg,te hol laksz?Panelban?
    Ezekszerint igen mert ha nagy hazban elnel tudnad h az semmi,ha van muhely is.
    Es bocs hogy par evente nem cserelgetunk mindent ez van.Sztem sokan vannak igy ezzel.
    Biztos te sem lehetsz semmiben,hanem csak remenykedhetsz amit a hited ad.
    Az eletben a szuletes utan egy biztos dolog van…

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    “Vagy mikor ezer eves energia zabalo bivalyeros villanymotorok mennek ertelmetlen helyeken.”

    Mondanál 1-2 konkrét példát arra hogy hol láttál Te “ezer éves” villanymotorokat menni értelmetlen helyeken?

    “Havi 10e-15e volt a villanyszamla(csaladi haz) sikerult levinnunk 3e-5e Ft-ra.”

    Ehhez vagy nagyon erősen gratulálni kell vagy azt mondani hogy hogyan lehetett annyira pazarlóan élni korábban! 😉

    “Apam azt furcsalta hogy sok elektromos eszkoz alvo allapotban majdnem
    annyit fogyasztott mint normalban.”

    Ez csak olyan eszközökknél tud előfordulni amik vagy nagyon régiek vagy nagyon ócskák és a takarítónéni tervezte őket egy környezettudatos mérnök helyett. Persze ehhez még kellenek gyanútlan/tudatlan/nemtörődöm fogyasztók is akik megveszik az ilyen szemetet.

    “Most ezt mondjak ezt eroltetik de lehet 10-15ev mulva meg a dizel lessz az isten.”

    Abban teljesen biztos lehetsz hogy ugyanúgy ahogyan soha nem volt a mocskos koromdízel az isten és most sem az, a jövőben meg végképp nem lehet az. Esetleg a pokolban. 🙂

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Kár felhúznod magad rajta. nicknél setétebb egyént nagyon nehéz – de azért nem lehetetlen 😛 – találni. Elképesztő az a végtermék amit képes volt pl. ide behányni az elmúlt néhány év alatt. Az elején még én is fogtam a fejem minden hozzászólása után és legszívesebben ugrottam volna ki az ablakon akkora egetverő baromságokat ír állandóan. Persze jónéhányszor helyreraktam a gyereket de ennek nulla pozitív hatása volt rá, legközelebb halál pontosan ugyanazt a valósággal köszönőviszonyban sem levő elmebetegséget adta elő mint korábban.
    Most is gyönyörűen előadta magát de az egészben az a leghajmeresztőbb hogy valószínűleg tényleg nem érti, hogy mekkora idiotizmus amit csinál. És természetesen még akkor sem, ha elmagyarázza az ember neki. Ezt így kell elfogadni, vannak ilyen selejtes példányok akik nemcsak hogy szinte soha semmit nem tudnak felfogni a világból de még ráadásul végtelenül önző véglények is. Mondjuk jobban belegondolva a kettő könnyen lehet hogy szorosan összefügg, az egyikből szinte feltétel nélkül következik a másik.

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Esztelen kempelen nem hiába buktál meg mindennel amibe csak beleverted a csőrödet és nem véletlenül csesztek ki mindenhonnan a számos fikanickjeiddel együtt. 😉 A tehetségtelenséged és a hülyeséged mindig elárul. LOL! 🙂

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Nekem a 2.2CDI ha megy az első-hátsó klíma, és az automata sebességben van, valamint a tompított is világít akkor simán megeszik 2.2 liter is.
    Ha kiveszem üresbe akkor -0.5 liter, de ha semmi sem megy akkor is 07.l/óra

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Most mégis miről beszélsz? Mi nem tetszik?
    Nem tudom hány ember “döglik meg” attól, hogy ha nagy néha valakire várakoznom kell egy kocsiban, akkor járatom a motort a fűtés vagy a klíma miatt?
    Nem hiszem, hogy ez ritkaság lenne, és azt sem, hogy ezzel valamilyen főbenjáró bűnt követnék el.
    A sértegetést pedig kikérem magamnak, én sem sértegettem senkit.

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    És ezt még komolyan is gondolod!!! 🙁
    Tehát más dögöljön meg, hogy nekem jobb legyen! Gratulálok! Na az ehhez hasonló gerinctelen, önző emberi magatartás miatt kell bevezetni ezeket!

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Ki ismeri az Angol idojarast?
    Angol ismeroseim(idosek is)azert nyavajognak h ilyen hideg,esos nyaruk es meleg teluk
    mint ami par eve van meg nem volt…
    Ami igaz en is erzem foleg h Aug kozepen futeni kellett mert a lakasban volt 16fok
    mikor visszajottem a nyaralasbol,az allataim meg hibernalodtak…
    Szoval a klima az smafu.
    Megszokas,azert hogyha jon a kuncsaft minden azonnal legyen…
    Mert a kuncsaft nem varhat….
    Ez a hulye marketing gepezet ami moge sokan nem latnak be.
    Sokszor nem csak az atlagembereket hanem a gyarakat is koteleznek a kisebb aramfogyasztasra
    meglepo dolgok tortennenek.Nemcsak a HACCP,ISO es tarsait eroltetnem
    Gondolok a folosleges gepjaratasokra,neha napokig.
    Vagy mikor ezer eves energia zabalo bivalyeros villanymotorok mennek ertelmetlen helyeken.
    A vilagitas mert az ipari parkok naha jobban ki vannak vilagitva a reptereknel.
    Jopar cegnel voltam mar es azt sem igazan lattam hogy a hutott-futott csoveket szigetelnek.
    Es meg sorolhatnank napestig.
    De a haztartasi fogyasztas is fontos hiszen sok kicsi sokra megy.
    Lehet venni sok helyen elektromos aram atfolyas merot ami KWH-ban
    mutatja a fogyasztast konektorba dugva.
    Havi 10e-15e volt a villanyszamla(csaladi haz) sikerult levinnunk 3e-5e Ft-ra.
    Apam azt furcsalta hogy sok elektromos eszkoz alvo allapotban majdnem
    annyit fogyasztott mint normalban.
    S az hogy dizel vagy benzines.
    Most ezt mondjak ezt eroltetik de lehet 10-15ev mulva meg a dizel lessz az isten.
    Az utcaban valaki vett 500L-et s mikor jart a motorja akkor mentem el mellette es
    ami a hatuljanal volt az jobban irritalt a mint az en os SDI-m nel.
    De nem mondom hogy az enyem jobb,Priust akartam de ez ment a netre hamarabb.
    Tolem nem fog fuggni a globalis felmelegedes(2-3havonta 30l megy bele)
    hisz sok embernek is csak akkor kellene hasznalni az autot mikor tenyleg kell.
    Ertem en azt hogy sokan meg a 2sarokra levo boltig is kocsival mennek.
    En nem vagyok rest hasznalni a labam a cangam,vagy ha ugy van a tomeget.
    Nagy varosba csak akkor megyek kocsival ha a hazautam nem megoldott(nincs ejszakai jarat)
    1-2emberkere kiszamolva kocsival a beutat varosba parkolast es tarsait majdnem annyi mint
    a napi jegy tomegre.Es nincs stressz hogy hova tamasztod a verdat,ha vegzel ott lessz-e meg…
    Csakhat sokan beeszik azt amit sujkolnak belejuk,es 10m-t nem tudnak kocsi nelkul megtenni.
    Londonban is ez a baj,meg a tomegkozlekedesre a berlet sokba kerul.
    Mikor ott eltem kozel 30font/het volt amit raktam a kartyamra…Csak metro.

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Egy másik felmérés vagy becslés szerint ha a világon az összes ilyen jellegű passziv fogyasztót kikpacsolnánk, 18 darab 400 MW-os erőművet lehetne lekapcsolni. És ez nem egy friss adat. Nálam csak a router és a hűtő megy folyamatosan, más egyebet mindig kihúzok a konnektorból. Nem tudom mpndjuk ez mennyire tesz jót az elektronikának.
    Angliában pedig jó, hogy lépéseket tesznek, máshol is kellene, akármennyire is kellemetlenül érint minket.

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Ja és még annyit hozzáfűznék, hogy a busz lehet még egy érdekes kérdés. Ott egy elvárható szolgáltatás a fűtés vagy a klíma. Nemrég egy gyorsvonaton utaztam, haol pályafelújítás miatt kb. 20-25 km-t vonatpótló buszon kellett megtenni. A buszok ott pöfögtek a vasútállomás előtt. Kellemes klimatizált idő fogadott a buszon, előre ültem beszélgettem a sofőrrel, aki elmondta, hogy mennyire igényes a buszára. Körül sem kellett nagyon nézni, tényleg patika tisztaságú volt a busz. És szóba került a fűtés, hűtés is. Ő elsősorban csoportokat visz külföldre társas utazásokra, de a buszt mindig 15-20 perccel korábban indítja a megfelelő hőmérséklet elérése céljából. Egy ilyen igényes sofőrt zavarna, ha nem tudná az általa elvárt szinvonalat nyújtani utasainak. De ha ilyenre kényszerül, azt majd az utasok is tudomásul veszik (talán).

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Ha az autóban ülök és várok valakire, akkor én is járatom a motort télen a fűtés, nyáron a klíma miatt. Nekem benzines kocsim van, de ha céges kocsival vagyok, az akár dízel is lehet. A dízeleseknél további probléma lehet, hogy sok dízeles azért járatja a kocsit helyben, hogy indulás után bemelegedjen , ne menjen hidegen, vagy ha megáll, akkor visszahűtse a turbót. Ezekkel a motor élettartamát növelve.
    Ha egy kicsit elrugaszkodunk az autóktól, és körülnézünk a lakásunkban, hogy mennyi elektromos eszköz megy “feleslegesen”, akkor meglepődünk. Nálunk pl. megy az óra a mikrón, a beltérin, a dvd-n, készelnétben van a tévé, a számítógép, a nyomtató, állandóan megy a modem és a router. És még lehet, hogy ki is hagytam valamit. Angliában készült pár éve egy felmérés, ha minden ilyen “felesleges” fogyasztót lekpacsolnának, akkor le lehetne kapcsolni egy atomerőművet.

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Boris [b]Johnson [/b]a becsületes neve ennek a szimpatikus polgármesternek. Vajon melyik mo-i város lesz az első aki átveszi ezt a – teljesen evidens – kezdeményezést és mikor?

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Ez így képmutatás, mert meg kellene tiltani a parkolóhely keresés miatti háztömbök körüli kőrözést, és vannak még ilyen szennyező tényezők… Pl. az elektromos áram ‘szokásosan’ többségében szénerőművekben előállított módja, ráadásul még veszteségek annak szállításakor…

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Valahol el kell kezdeni. Biztosan prüszköl majd egy csomó lobbi miatta.
    Meggyőződésem, hogy ez sem a kisember miatt van azonban.
    Túl szép lenne.

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    [i]“…csak Európában évente egy kisvárosnyi hulla és megnyomorodott ember áll elő a mocskos koromdízelesek szennyezése miatt…[/i]
    [b]Hülyeség[/b]

    [i]“… hogy a messze döntő többség érdeke helyett néhány eltaposni való, kapzsi, fotelbe hízott kapitalista féreg abszolút önző érdeke van keresztül erőltetve évtizedek óta…”[/i]
    [b]Pontatlan, mert a jelenség kb. egyidős a társadalmi tagozódással, azaz az ősközösség bukása óta eltelt idővel[/b]

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Nagyon amatőr, nagyon kezdetleges és nagyon-nagyon elkésett lépés. Ha egy jó 20 évvel ezelőtt vezették volna be akkor még azt mondanám, hogy talán időben lettek volna vele, de így hogy csak Európában évente egy kisvárosnyi hulla és megnyomorodott ember áll elő a mocskos koromdízelesek szennyezése miatt, ezért ez még a szánalmasnál is gyengébb kezdeményezés. Azonnal úgy kellene betilatni ezeket a trágyákat mint a huzat, nem az üresjárattal bohóckodni.
    Azonban a napnál is világosabb, hogy a messze döntő többség érdeke helyett néhány eltaposni való, kapzsi, fotelbe hízott kapitalista féreg abszolút önző érdeke van keresztül erőltetve évtizedek óta ezen a területen is. A képlet mindig ugyanaz, a széles tömegek fizetik meg néhány hájfejű ididóta extraprofitját, anyagilag is, meg a saját egészségük és a környezet feláldozása árán is.

  • 2017.10.29. at 03:09
    Permalink

    Óránként az 1-2 liter az irtó sok saccolás … nálam 1.9 pdtdi üres járatban pontosan 0.5 litert eszik óránként klíma nélkül … de egy 2.0 benzines sem eszik többet 0.6-0.7 liternél óránként ha csak alapjáraton pötyög … nyilván való a 6-8 hengeres dieselek elképzelhető hogy akár 0.8-1.2 litert is fogyasztanak de ezekből még ott is kevés van …

Vélemény, hozzászólás?