Négy Lotus Renault lesz jövőre a Formula–1-ben

A Lotus Renault és a Lotus Renault

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Két csapat is Lotus Renault néven versenyez jövőre, ráadásul mind a kettő fekete aranyszínű lesz, igaz, az egyik a Lotus Renault, a másik meg a Lotus Renault. Értik, nem?

Ilyen lesz a Lotus Renault, mutattam az autó fényképét feleségemnek. Szép, mondta. (Tényleg az). De ez meg a Lotus Renault, mutattam a másik képet. Szép, mondta. De ez két különböző csapat, erősködtem. És véletlenül mind a kettő fekete? Nem véletlenül, mert az eredeti Lotus Renault is fekete volt. Na, jó, hagyjál, mondta.

Pedig tényleg így van.
A Lotus név körül hercehurca egy kicsit bonyolult, de dióhéjban arról van szó, hogy volt egyszer egy zseniális konstruktőr, bizonyos Colin Chapman, aki Lotus néven 1958-ban alapított egy Formula–1-es csapatot. Hogy a csapat költségeit fedezze, elkezdett utcai autókat is gyártani. (Pont ezt tette Enzo Ferrari is).
A Lotus hét konstruktőri és hat egyéni világbajnoki címével a Ferrari, a Williams és McLaren után a mai napig is minden idők negyedik legsikeresebb Formula–1-es csapata. Chapman halála után a csapat és az autógyár is tovább üzemelt, de mindkettő hanyatlásnak indult. 1994 végén értékesítették a Lotus-csapatot, és vele együtt a név használatának a jogát, amely Pacific néven még egy évet élt, de aztán eltűnt a süllyesztőbe. A Lotus autógyárat pedig a malajziai Proton vásárolta meg.
Két évvel ezelőtt, amikor az FIA kiírta a tendert új csapatok számára, a három befutó után, a BMW Sauber ideiglenes visszalépése után még egy negyedik hely is megüresedett, amit a Litespeed formáció nyert el. Ekkor került a képbe Tony Fernandes, malajziai vállalkozó, aki az Air Asia légitársasággal lett ismert, és beszállt a Litespeed projektbe. Sőt, megvásárolta a Lotus Racing név használatának a jogát, és olyannyira fel akarta támasztani a legendás istállót, hogy még az eredeti norfolki műhely megvásárlása és felújítása is szóba került. De a Chapman családdal is felvette a kapcsolatot, hogy áldásukat adják a régi új Lotusra.

Az újonnan alakult Lotus az idén a tizedik helyen végzett a világbajnokságon és bár kevesebb, mint egy év állt a rendelkezésükre egy teljes Formula–1-es csapat felállítására, a három újonc istálló közül messze ők voltak a legsikeresebbek. Peter Warr, a Lotus egykori csapatvezetője szerint erre a teljesítményre maga az alapító, Colin Chapman is büszke lett volna.
2011-re ráadásul a Lotus megállapodott a Renault-val motorszállításra, így egy legendás kapcsolat született ujjá, hiszen a Lotus–Renault a nyolcvanas években sikeres volt Ayrton Sennával és Nigel Mansell-lel. Mivel a Lotusnak akkoriban a John Player Special dohánymárka volt a szponzora, az autók fekete-aranyszínűek voltak. Ezért a Lotus-csapat jövőre is ebbe a színbe öltözteti autóját.
Csakhogy.
A Lotus autógyárral a malajziai Protonnak tervei voltak a Formula–1-ben. A jelenlegi Lotus-csapattal semmilyen együttműködésre nem voltak hajlandók, és a név használatát is vitatják, sőt pereskednek érte. Viszont a Lotus utcai sportautóit reklámozni akarják a Formula–1-ben, azért 2017-ig névadó szponzori megállapodást kötöttek a Renault F1-es csapatával.
A Formula–1-ben nem könnyű a csapatok nevét megváltoztatni, mert ha valaki felül akarja írni az előző évi nevét, akkor az búcsút inthet az előző évi jogdíjakból befolyt összegnek, amely a csapatok költségvetésének jelentős részét teszi ki. Ezért marad hivatalosan a Renault név, noha a csapat 75%-os tulajdonosa már nem a Renault gyár, hanem a luxemburgi Genii. Viszont a névadó szponzort a csapat neve elé lehet írni. Így lett a Renault-ból Lotus Renault, noha a Lotus szó itt nem a karosszéria gyártóját, hanem a szponzort jeleneti. A hivatalos rajtlistán ezért csak Renault-ként szerepel majd.
Vagyis egyelőre úgy néz ki, hogy jövőre két csapat, összesen négy autója fogja viselni a Lotus Renault nevet.
Colin Chapman mindenesetre büszke lehet, hiszen örök riválisa, a Ferrari már évek óta próbálkozik azzal, hogy egy harmadik autót is indítson a világbajnokságon, neki meg egyszerre négy kocsija is ott lesz a rajtrácson.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?