Nehéz elengedni – VW Golf V 1.9 PD TDI használtteszt

Szerethető-e egy 16 éves, PD TDI motorral felvértezett Golf?

Nem véletlenül számít mércének a kompakt kategóriában a Volkswagen Golf. Ez a 16 éves, ötödik generációs példány is olyan jól szuperál, annyira szereti a gazdája, hogy nehéz szívvel fog megválni tőle, amikor megtalálja nagyobb utódját.

Minden típus életében előfordulhatnak kisiklások, dizájn, vagy technika terén, főleg, ha olyan hosszú múltra tekint vissza, mint a Volkswagen Golf. Ám esetében az ötödik generáció egyáltalán nem ebbe a félrecsúszott kategóriába tartozik. Sőt, talán az egyik legkarakteresebb generáció mind közül. Persze ez teljesen szubjektív, és nyugodtan meg is vétózhatjátok ez utóbbi kijelentésemet. Ám mégis ebben látom a legtöbb érzelmet. A tökéletes arányokat. A negyedik generációhoz képest megnőttek a fényszórók, de megtartották a búrán belül a kerek egységeket, sőt, ezt a motívumot átmentették hátra is, ami igazán stílusos húzás. Jó látni, hogy mattulásnak nyoma sincs 16 évvel a születése után sem. Ugyanígy a fényezés is nagyrészt hibátlan. Nem feltűnő, de néhány apróbb horpadás „díszíti” azért néhol a lemezeket. Gyaníthatóan jégeső okozta apró kis horpadásokról van szó, de a fényezés maga nem sérült tőlük. Így rozsdának sincs nyoma - sem a környékükön, sem máshol. Ragyognak a küszöbök és a kerékjárati íveken is hiába keresnénk rozsdafoltot. Sőt, ami ritkaság, még a könnyűfém felniken is alig-alig látni apróbb szépséghibákat. Ugyanez a helyzet az utastérben, igaz itt már a tulajdonos keze munkája is segített visszaállítani a szinte újkori állapotokat. Mégpedig az ajtóburkolatokon, amelyeken a szövetborítás már cserélve lett, ám az igazi érdekesség, hogy a soft touch felületek - ilyenek például az ajtóbehúzók – problémáját egy leleményes ötlettel oldotta meg. De mi is volt a probléma? Biztosan többen találkoztatok már a jelenséggel, hogy ezek az eredetileg puhának szánt felületek idővel kopni, ezzel egyidejűleg ragadni kezdenek. Nos, a Golf gazdája körömlakklemosóval eltávolította a maradék ragadós anyagot, majd újrafestette a műanyagot. Persze benne van a pakliban, hogy idővel ez is lekopik, viszont kiváló megoldás azok számára, akik nem szeretnének ilyen elemeket utángyártva (kb. 40 ezer forintos áron) vásárolni.
Hirdetés
Összességében tehát kiváló állapotnak örvend az utastér is. Az üléskárpitokon csak elöl látszik némi kopás, a kormánykeréken viszont jobban tetten érhető a 170 ezer kilométeres futásteljesítmény, de nincs vészesen megkopva. Ahogy a váltó sem. Persze kifényesedett a gombja, és a szoknyán is nyomot hagyott az idő, illetve a középkonzolon éktelenkedik néhány karc, ám végső soron ezek csak apróságok. Valóban érezni némi prémiumos hatást ebben a Golfban. Bár nem túl fantáziadúsak a belső formák, de még arra is gondoltak a tervezők, hogy a hátsó utasoknak is jussanak pohártartók, hátul a kartámasz lehajtásával egyben sílécalagút is nyitható, ezek 2004-ben, az autó születésekor még egyáltalán nem számítottak maguktól értetődőknek. Az egyetlen igazán zavaró hiba a műszeregység elhalványodó, folyadékkristályos kijelzője. Illetve nem hiba, de az alaphelyzetben 350 literes csomagtér már nem elegendő a tulaj számára, ezért keres jelenleg egy fiatalabb, kombi Golfot. Olykor azonban elbizonytalanodik, hogy tényleg lecserélje-e az ötös Golfot. Motorikusan eddig soha nem hagyta őt cserben, pedig keringenek pletykák bizonyos PD TDI motorok tréfáiról. A szóban forgó autóban szolgáló 1,9 literes, 105 lóerős egység azonban hűségesen szolgál (nem mellesleg ez híresen a legtartósabb konstrukció - a szerk.). Az Olaszországból származó autó még nem produkált költséges, váratlan hibát. A szervizkönyve pontosan vezetett, tehát a külföldi előélete is pontosan visszakövethető. A kopó, illetve elöregedésre hajlamos alkatrészeken kívül még nem kapitulált benne semmi. Kellemetlenséget inkább csak az olyan kiadások jelentettek, mint a jobb hátsó ajtózár, vagy épp az izzítógyertya sor cseréje, de ezek egyenként kb. 20-30 ezer forint közötti összegek. Drágább, de még tűrhető a lengőkarok cseréje is, ijedelemre meg csak egyszer adott okot a szerkezet, amikor olajpára csapódott ki a turbófeltöltőre.

Ám kiderült, hogy a szelepfedél-tömítés öregedett csak el, ott szivárgott némi olaj, ami szinte „filléres” alkatrésznek számít.

Szóval megbízhatóan falja a kilométereket a Golf, miközben 5 és 6,7 liter közötti átlagfogyasztást produkál. Hidegen persze jó hangos ez a PD TDI, bemelegedve azonban jelentősen elcsendesedik. Vezetni is nagyon kellemes, a váltója pontosan jár, még nem érezni rajta, hogy kikopott volna a kulissza. A kormány közvetlen, a futómű kényelemre hangolt, igazából egy arany középút ez az autó. Ráadásul ritka, legalábbis ekkora futásteljesítménnyel. A 105 lovas, 1.9 PD TDI ötös Golfokat 200 ezer, nem ritkán 300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel is egymillió forint környékén kínálják. A 200 ezer kilométer alatt futott példányok már 1,2-1,3 millió forint környékén járnak a Használtautó.hu felületén keresgélve. Viszont, amelyek inkább a 150 ezer kilométeres futásteljesítményhez vannak közelebb, már 1,4-1,5 millió forintba is kerülhetnek. Végül a nagy kérdés, hogy mi lesz az utódja egy ilyen szép állapotú, megbízható járműnek? Nos, a tulajdonos konkrétan egy hetes Golfban gondolkodik, amely a kissé unalmas formavilágú hatos után ismét egy kis pezsgést hozott a Golf palettára.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.09.18. at 15:24
    Permalink

    Németo.-ból benepperkedett példányokat nagyon meg kell nézni, 2008-as példányt láttam, a küszöb a hátsó ajtó alatti részen, az ajtó felé néző lemezen amire cipővel is rá lehet lépni, már belülről rohadt kifelé. Rügyezett. A két első sárvédő ugyan ott rohadt ahol a Golf4/Octavia1 is szokott.

  • 2020.09.18. at 18:56
    Permalink

    Annak idején ez volt az a modell ami alapjában véve megingatta a teljes autós újságírásba vetett bizalmamat. Sok ajnározott modelltől távoztam már csalódva de ez volt az egyik legelső és leglátványosabb, ahol minden kiábrándító volt, a belső, az üléspróba, az árképzés, és a műszaki tartalom.

    Annyi pozitívum volt benne hogy harmónikus volt a külseje, és nagyon széles a modellpaletta.

        • 2020.09.21. at 22:50
          Permalink

          Igyekszem 🙂 Azért lelkesen vezettem a kis kalendáriumom ( http://egzostive.com/events-calendar-2020/ ), de mivel március óta kb MINDEN rendezvényt töröltek, kb annyi értelme volt a kalendárium frissítésének, mint BMW-re indexkart szerelni…

          Szerencsére én csak hobbiól megyek de akinek ez a kenyérkereső tevékenysége most jobban figyel hogy mi lesz az elkövetkező fél évben. Genfbe mentetek végül?

          Itt minden rendezvényt töröltek (az Interclassics és a Zout GP is kidőlt, a Párizsi Autószalon honlapja már hónapok óta nem működik, és már a jövő éviek (Brüsszel, Genf) is sorra dőlnek ki), már csak Essen maradt erre az évre, ott szerintem a hatóságnak kell kicsavarnia a szervezők kezéből a kulcsot (bár ezt a Techno Classica esetében is szívbaj nélkül megtették).

          Ha esetleg törölnék, nekem még egy bő fél évre van meg nem énekelt kalandom, Wartburg múzeumtól autós körutakig.

  • 2020.09.20. at 19:42
    Permalink

    “Nehéz elengedni”

    Ne is engedje el!
    Használja míg el nem éri az OT kort!
    Jahhh, persze :)))))
    Csak mondjuk akkor legyen egy hülye aki OT -ben egy “tömeggyártott” dieselt akar venni.
    Egyébként meg ha annyira jó, tényleg tartsa meg addig amíg járóképes/gazdaságos a fenntartása… és el bírja fogadni, hogy 2-3 évente kell egy beltér felújítás.
    …különben folyamatosan egy lefingott/lepusztult lehangoló+málló belterű autóban kell létezni ami bármily megbízható is az autó és hát biz’ az elveszi a sava-borsát.

Vélemény, hozzászólás?