Nem csak az agyvized, a hűtővized is felforrhat most

Fizetett hirdetés

A nyári hőség a hengerfejeket is kikészíti

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Fagyálló nyárra? Még erre is érdemes gondolni, mert jöhet a hengerfejhiba, és sajnos jön is sokaknál - tudtuk meg egy szakműhelytől.

Télen a hőingadozás, nyáron a hőterhelés készíti ki a hengerfejeket

Szó szerint izzik a munka a gépműhelyekben - tudtuk meg Kajári Zoltántól, a motorfelújításra szakosodott Fortuna Bt. ügyvezetőjétől, ugyanis nyáron legalább annyira sűrűsödnek a hengerfejhibák, mint télen. Hogy mi is az a hengerfej, s hogy mi minden utal a hibájára, arról korábban már írtunk, de némi ismétlés természetesen nem árt.

Haszonjárműveknél nagyobb futásuk és fokozott terhelésük miatt gyakoribb a hengerfej-hiba, de természetesen a személyautóknál sem zárható ki. Akár a nem megfelelő hűtőfolyadék, illetve motorolaj is vezethet a költséges problémához

A hengerfej a motor felső, a motorblokktól különálló, azzal csavarokkal összekapcsolt és tömítéssel elválasztott, jellemzően alumíniumból készített eleme. Temérdek furatával, járatával, szelepeivel és persze vezérműtengelyével talán a motor leginkább meghatározó része. Jellemzően alumíniumból készül, komoly „berendezése” miatt hőterhelése is jelentősebb, mint a motorblokké. Ezért aztán bármilyen extrém terhelés esetén jellemzően ezzel van először gond. Télen a hőingadozás, nyáron pedig a hőterhelés tudja „kinyírni”. Főként akkor, ha a motorolaj nem keni tökéletesen, ha a hűtővíz nem temperálja tökéletesen. Utóbbi kapcsán ki kell emelni, hogy nyáron is fontos, hogy ne sima víz, hanem a megfelelő adalékokat tartalmazó hűtőfolyadék legyen a rendszerben, hogy az tökéletesen el tudja látni a funkcióját. Fontos, hogy a motor nyáron is megkapja az időszakosan cserélendő és nem csak a fagytól óvó hűtőfolyadékot, s a motorolaj se legyen öreg, túlhasznált.

Jellemzően könnyűfém, a blokknál nagyobb hőterhelést kapó és sebezhetőbb alkatrész a hengerfej. Első körben ezekkel van hiba, szerencsés esetben javításukkal megelőzhető egy komolyabb motorgenerál

Miként arról korábban is írtunk, ha már megtörtént a baj, azaz a motor műhelyszleng szerint „megfőtt”, akkor a hengerfej akkor is bevizsgálandó, ha csupán a hengerfejtömítés tűnik cserélendőnek, átégettnek. Egy szemmel láthatatlan hajszálrepedés akár a motorjavítás után is újabb katasztrófát okozhat. Érdemes költeni a szakszerű bevizsgálásra, ugyanis egy nyomáspróba (ami a tömítéscsere esetén kötelező síkolást kell megelőzze) az elhagyásából eredő problémákhoz mérten elenyésző összegű, a motor újbóli szétbontása, s az előjött újabb és komolyabb problémák orvoslása nagyságrendekkel többe fog kerülni. Nem is beszélve arról, hogy a hajszálrepedések sokkalta olcsóbban javíthatók, mint a komolyabbak, amelyek lesznek belőlük, amennyiben azokat nem orvosoljuk időben. Egy hajszálrepedéssel visszarakott hengerfej könnyedén repedhet, törhet úgy, hogy aztán már csak a csere lesz a megoldás.

Érdemes megjegyezni a Fortuna Bt. által forgalmazott Motoparts márkát. Hengerfej esetén is akár felújítási költségen, illetve ahhoz közeli összegért kaphatunk újat tőlük
Érdemes megjegyezni a Fortuna Bt. által forgalmazott Motoparts márkát. Hengerfej esetén is akár felújítási költségen, illetve ahhoz közeli összegért kaphatunk újat tőlük

Utóbbi esetén sem kell feltétlenül elbúcsúzni autónktól. Szerencsére igen komoly árverseny van az alkatrészgyártók között, így a népszerűbb modellekhez egészen tűrhető áron hozzá lehet jutni komplett hengerfejekhez. Bár alapvetően a felújításból élnek, még a Fortuna Bt.[/url] sem mindenkinek a javítást ajánlja. Előfordul, hogy a javítás összegéért már új alkatrészt is tudnak adni. A minőségi, ám kedvező árú Motorparts forgalmazójaként a Mitsubishi 2,5 literes TD (4D56T kódú) motorjához 73 905, a Mazda E2200 (RF és RFN) dízeléhez 74 985, míg a Mercedes-Benz (OM611.980 és 611.981) 220 CDi-jéhez 157 956 forintért kínálnak komplett és új hengerfejet. Hogy miért épp haszonjárművekkel példálóznak? Mert jellemzően ezek futnak annyit, ezek kapnak olyan terhelést, hogy hengerfej-problémák jöjjenek elő. Személyautós átlagfutásnál, megfelelő karbantartásnál üzemszerűen nem lehet velük találkozni, előfordulásuk ugyanakkor nem zárható ki. A javítás azonban minden esetben olcsóbb, mint a bürokratikus terhekkel is bőven terhelt autóváltásé.

Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?