Nem csak crossoverként él tovább a Toyota csúcsmodellje

Rögtön négy Toyota Crown változatot is bemutattak a szedántól a SUV-ig!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ismét globális modell lett a Toyota zászlóshajója, bár nem kell minden piacon számítani rá. Ráadásul felismerni is nehéz lesz, hiszen a hagyományos szedán mellett crossoverként, kupé-crossoverként és SUV-ként is létezik majd a Crown.

Teljesen újragondolta a Crown modellt a Toyota, a generációváltással négytagú családot alkotott a zászlóshajónak számító luxusmodelljéből, amelyet bár Európában alig ismernek, a japán gyártó egyik legrégebbi és legfontosabb terméke. Az első generációs Crown ugyanis még 1955-ben jelent meg Toyopet Crown néven. A Crownok főleg a japán és más ázsiai piacok számára készültek, gyakran szolgáltak állami flottákban rendőr- és hivatali autóként, de a taxisok körében is nagy népszerűségnek örvendtek, hiszen jellemzően mindig felső kategóriás limuzinok voltak.

Ez most gyökerestül felfordul: a Crown ezzel a generációváltással négyféle autót jelent majd, amelyből három megemelt modell lesz.

Egyelőre csak a fastback karosszériás, tehát emelt futóműves, négyajtós terepszedán kupé változatot (Crossover type) mutatták be részletesen, de a Japánban tartott világpremieren sötétített üveggel, tanulmány fázisban megmutatták a másik három karosszériaváltozatot is, így van miről beszélni a hagyományos szedán (Sedan type), a hagyományos crossover (Sport type) és a nagyobb, várhatóan hétszemélyes szabadidő-autó (Estate type) kapcsán is.
Hirdetés
A Toyota nem közölte a három később érkező Crown modell specifikációit, csak egy-egy mondatot kaptak az újdonságok a bemutatón: a Sports type „sportos vezetési élményt és könnyű vezethetőséget nyújt csábító hangulattal”, a Sedan type „a korábbi Crown sofőrök igényeinek felel meg”, az Estate type pedig egy „funkcionális SUV, bőséges helykínálattal és felnőttes atmoszférával”. Mind a négy járművet Crown jelvényekkel látták el a sajtóbemutatón, bár elképzelhető, hogy az észak-amerikai piacokon Toyota emblémával kerülnek majd forgalomba, ahogy a 2023-as modellévű Toyota Crown (Crossover type) is. Ez a karosszériaváltozat a Toyota szerint a szedánok és a szabadidő-autók előnyös tulajdonságait egyesíti, így méltó arra, hogy az új korszak zászlóshajója legyen. A stílusos, kupészerű sziluett az erő érzetét sugárzó, SUV küllemmel párosul, ami egy teljesen új, folyékony és dinamikus formanyelvet hoz létre a Toyota emberei szerint. A cápára emlékeztető orr-rész és a krómcsíkkal összekötött fényszórók kombinációja a bZ4X hasonló megoldását gondolja tovább, a Crown hátulján teljes szélességben végigfutó lámpák viszont teljesen új dizájnelemek.
Hirdetés
Hátul a szélvédő nem nyílik a csomagtérajtóval, ami szedánokra jellemző vonás, a lapos szögben eső tetővonal, a diszkrét hátsó légterelő és a hátsó keréknél felhajló ablakvonal a kupékat idézi, az emelt hasmagasság, a korábbi Crown szedánoknál magasabb üléspozíció, a műanyag védőelemek, a hatalmas, 19 és 21 col között választható méretű felnik pedig a SUV-jelleget erősítik. Ezt dobják fel fekete motorháztetővel, tetővel és csomagtérajtóval a Platinum felszereltséghez járó kétszínű fényezések, maga a karosszéria fehér, szürke, ezüst, vörös vagy bronzszínű lehet a fekete részletek mellé. A crossover Crown 4928 milliméter hosszú, 1839 milliméter széles, 1539 milliméter magas, a tengelytávja pedig 2850 milliméter. A TNGA-K platformra könnyű és jól kiegyensúlyozott, kiemelkedően merev karosszériát tervezett a Toyota. Az első futómű MacPherson technológiás, míg hátul többlengőkaros a felfüggesztés, ami a remek kanyarstabilitás mellett remek rugózási komfortot is biztosít. Erre tesz rá még egy lapáttal a Platinum csúcsfelszereltség, amely adaptív lengéscsillapítással is rendelkezik.
Hirdetés
A külsőnél valamelyest konzervatívabb formavilágú belső teret a 12,3 colos központi képernyő és az ugyanekkora digitális műszeregység uralja. Előbbin a Toyota Audio Multimedia infotainment rendszer fut, amely felhő alapú navigációval, saját internet-hozzáféréssel letöltött, vezeték nélküli frissíthetőséggel, és az Intelligent Assistant nevű, „Hé, Toyota” hangvezérléssel is szolgál. Ahogyan azt a bZ4X esetén már tapasztalhattuk, utóbbi még azt is lehetővé teszi, hogy a Crown az informálisabban adott utasításokat is teljesítse. A Crown alapverzióját a már eddig is forgalmazott, 2,5 literes benzinmotorra épülő hibrid hajtás mozgatja, amelynek rendszerteljesítménye 234 lóerő, átlagfogyasztása pedig mindössze 4,46 liter 100 kilométerenként a japán WLTC szabvány szerint. Ehhez természetesen az Atkinson-ciklusú, kettős befecskendezésű, turbófeltöltő nélküli, VVT-iE jelölésű benzinmotoron felül két villanymotorra, eCVT osztóműre, elektromos vízpumpára és egy új fejlesztésű, kétpólusú nikkel-hidrogén akkumulátorra is szükség van. Az új Crownhoz azonban kifejlesztett a Toyota egy vadonatúj, Hybrid Max névre keresztelt hajtásrendszert is, amelynek a már említett, kétpólusú nikkel-hidrogén akkumulátoron kívül még két fontos újdonsága van. A fokozatmentes eCVT megoldás helyett egy hagyományos, hatfokozatú automataváltó és a turbófeltöltős benzinmotor is meglepetés. Ebben az esetben a 349 lóerős rendszerteljesítmény 460 newtonméteres csúcsnyomatékkal és - szintén a japán WLTC szabvány szerint - mindössze 6,36 literes átlagfogyasztással párosul az 1880 kilós saját tömeg ellenére. Ráadásul a hátsó kerekek között is szabályozható nyomatékelosztású E-Four Advanced összkerékhajtást csak a Hybrid Max változat kapja meg, a 2,5 literes verzió az E-Four összkerékhajtás egyszerűbb változatával készül. Abban viszont hasonlít a két rendszer, hogy egyikben sincs kardántengely, a hátsó tengelyt kizárólag villanymotor hajthatja, legfeljebb a teljes nyomaték 20 százalékával. A Crown forgalmazása még idén ősszel indul Japánban, az alapmodell 4 350 000 jenbe kerül, ami nagyjából 12,62 millió forintnak felel meg, a csúcskivitelt pedig 6 400 000 jenért adják, ami 18,57 millió forintra számolható át. További fontos információ, hogy ez a generáció 50 év után ismét kapható lesz az Egyesült Államokban is, ráadásul nem csak oda tér vissza: az új modellcsalád összesen 40 országban és régióban lesz kapható a világon.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?