Nem csak erős, praktikus is – Toyota Proace

Toyota Proace nemzetközi menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy kishaszongépjármű, ami hihetetlen fürge rakomány nélkül, mégis azzal együtt érzi magát igazán jól. Kipróbáltuk a PSA-Toyota közös termékét.


Már a Citroën Jumpy/Peugeot Expert franciaországi bemutatója óta vártam, hogy egyszer vezethessem az EMP2 moduláris platformra épülő dobozosok egyikét. Akkor még nem gondoltam, hogy pont a japán változat lesz az első, ami a kezeim közé kerül. A vadiúj Proace a legerősebb, 2,0 literes, 174 lóerős HDi erőforrással és kishaszonjármű kivitelben vallott. Az utasszállító Versoból sajnos nem hoztak a lengyel bemutatóra. A francia bemutató után, most is meggyőzött – a Jumpy/Expert/Proace trió méltó lesz arra, hogy elődjei nyomdokaiba lépjen.
Ahogy azt a korábbi bemutató után is megállapíthattuk, ez a platform a végtelenségig kombinálható. Négyféle kaszniváltozat kapható majd belőle: a hátsó teret teljes mértékben raktérnek használó zárt áruszállító, a második üléssorral rendelkező és hátul csomagteres kombi – ám ezt nem forgalmazhatják Magyarországon -, a fülkés alváz és a személyautó Verso változat. Karosszériahosszból 3 féle, a 4,6 méteres Compact, a 4,9 m-es Medium és az 5,3 m-es Long variáns lesz elérhető. Mindez a kétféle felszereltségszinttel (Base és Comfort az áruszállítók esetében) és a kétféle tengelytávval tulajdonképpen lefedi a kishaszonjármű-piacot. Sőt, a legkisebb Compact Proace változatot a VW Caddy Maxival és a Ford Connect L2-vel hasonlították össze a gyáriak, amik egy kategóriával lejjebb keresendőek.
Toyota Proace – méretek
Verzió Compact Medium Long
Hosszúság [m] 4,6 4,9 5,3
Magasság [m] 1,9 1,9 1,93
Tengelytáv [m] 2,925 3,275 3,275
Raktér hosszúsága [m] 3,32 3,67 4,02
Raktér szélessége a kerékdobok között [m] 1,26 1,26 1,26
Maximális hasznos térfogat [m3] 4,6-5,1 5,3-5,8 6,1-6,6
Terhelhetőség [kg] 1400 1400 1400


Beülve elfog minket a jól ismert teherautós érzés. Magasan ülünk, a kormány alacsony szögben tekint a szélvédő felé. A váltó magasan, a kézifék túl alacsonyan. Mindenhol tárolók, hiszen sok időt fog eltölteni benne, aki ezzel fog dolgozni. Praktikus, hogy a középső ülés felhajtható, alatta szintén tárolót találunk. Minden a gondmentes munkavégzéshez lett igazítva, az első furgonos benyomásokon pedig tompít a head-up display, ami mint korábban is említettük, egyedülálló a szegmensben. Egy sor segéd gondoskodik majd a biztonságról, ilyen a sávelhagyásra figyelmeztetés, a táblafelismerő, a szürkület- és esőérzékelő, az első és hátsó parkolóradar, az automatikus távolsági világítás, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, az adaptív tempomat és a gyalogosfelismerő funkció.

Motorpalettája hatféle dízelt kínál 95 és 180 lóerő közötti teljesítménnyel.

A három 1.6-os és a három 2,0 literes francia erőforráshoz kézi, robotizált vagy automata sebességváltók csatlakozhatnak - motortól és felszereltségtől függően. Minden hajtáslánc Euro 6-os, amihez persze kell a 22,5 literes AdBlue-tartály is, ami 15 ezer kilométerre elegendő. A 40 000 kilométeres/2 éves karbantartási periódus szintén meggyőző adat, később kiderül, hogy valóban tartani tudja-e a konstrukció.
Toyota Proace - motorok
Teljesítmény [LE] Nyomaték [Nm] Váltófajta/
-fokozat
Fogyasztás (vegyes)
[l/100 km]
CO2-kibocsátás [g/km]
1.6 D-4D 95 210 kézi/5 5,5-5,6 144
1.6 D-4D 95 240 automata/6 5,2-5,3 135
1.6 D-4D 115 300 kézi/6 5,1-5,2 133
2.0 D-4D 120 340 kézi/6 5,3 139
2.0 D-4D 150 370 kézi/6 5,3 139
2.0 D-4D 174 400 automata/6 5,8-5,9 151


Ahogy említettem, a legerősebb, 174 lóerős 2,0 literes dízeles Proace-t vezethettük a menetpróán. Közúton és egy építőanyag-telepen is próbára tehettük. Ciki vagy sem, kétszer is sikerült lefulladnom vele az első induláskor. Mentségemre szóljon, nem vezettem még kishaszonjárművet. A kuplung pedig a terhelhetőség miatt a szokottnál keményebb. Nagyobb gázzal, óvatosabban sikerült az elindulás, ami viszont tetszett, az a többi pedálnál magasabban elhelyezett, rögtön reagáló fék. Meglepő volt, hogy francia létére jól kezelhető a váltója és (üresen) jobban gyorsul, mint némelyik személyautó. Nem kellett kinyomni a szemét ahhoz, hogy simán bárkit pillanatok alatt beérjünk vele.

Engedjük el a fantáziánkat, és képzeljünk el egy Proace TS (Toyota Sport) változatot. Ugye mennyire menő lenne? Ráadásul a konkurens britek vannak is annyira elvetemültek, hogy létezik M-Sportos Ford Transit a mai napig. Szóval nem is rugaszkodtunk el annyira a valóságtól. Na de térjünk vissza a sztorihoz. A telepen egy szintén Toyota targonca segítségével 250 kilogrammnyi rakományt kaptunk a hátunk mögé. Ezzel a súllyal stabilabban autózott a Proace a visszaúton. Valószínűleg itt is elkövették, amit a haszonjárműveknél állítólag oly sokszor, miszerint a vezethetőséget nem a saját tömegre optimalizálták, hanem a terheltebb esetekre. Hatalmas sztori volt, mikor visszafelé menet a minket vezető Land Cruiser sofőrje indokolatlanul nagy tempót vett fel, amit a földutakon is szeretettel folytatott. Keményen hajtottuk a kis furgonokat, amik szó nélkül röppente. Mondjuk ez a 250 kiló meg se kottyant az 1400 kilós teherbírásának. A Proace jól vizsgázott, a terepjáró sofőrje pedig jót nevetett a végén, hogy milyen porban jöttünk mögötte.
Hirdetés
Továbbra is életképesnek, sőt jó döntésnek tartom a PSA-Toyota együttműködés friss termékét. Továbbra is látom magam előtt, ahogy szépen lassan elözönlik az utcákat, és átveszik elődeik helyét. Végre előzetes árlistája is ismert, az alapmodell az 1.6-os 95 lóerős dízellel, manuális váltóval, 1 tolóajtóval nettó 4 720 000 Ft. A Compact kivitel csúcsának a szintén kézi váltós, 1,6 literes 115 lóerős csomag számít, ennek nettó kiskerára 5 955 000 Ft. A Medium változat 4 775 000 Ft-tól indul, és tart egészen a jelenleg ismert árak közül csúcsmodellnek számító 2,0 literes 115 lóerős, 2 tolóajtósig, ami 6 615 000 Ft. A Long, azaz a leghosszabb kasztniváltozat áraira még várnunk kell, csakúgy, mint az erősebb motorokkal felszerelt változatokéra is.
Összehasonlításképpen, a Ford Transit Custom árai még csak innen, a legutóbb említett ártól indulnak felfelé, ráadásul kisebb erőforrásokat kínál. A Renault Trafic ellenben ellophat néhány potenciális vevőt, és ellenértékben is közelebb áll a francia-japán páros furgonjához. Ha ezt a piacot figyeljük, elkerülhetetlen még a Nissan e-NV200 - ami elektromosságával hódíthat el vásárlásokat - és nagyobb testvére, a lényegében Renault Trafic Nissan NV300 is említhető, legalábbis ott, ahol árulják. A 2016-os Év Haszonjárműve, a VW Transporter T6 is meggyőző lehet a 7,9 milliós DSG váltós, 2,0 literes TDI párosítással. Egyébként a Proace mellett szólhat a fent leírtakon kívül a Toyota teljes körű 3 éves vagy 100 000 kilométeres újautó-garanciája is. Az utasszállító MPV változat később, október körül kerülhet a hazai kereskedésekbe. Ez már a Proace Verso nevet viseli majd, csakúgy, mint elődjei. Annyi biztos, hogy nem lépett könnyű piacra a Toyota, de az LCV szegmensben, ahol 2,2 millió eladott példányt várnak idén, talán nekik is jut a jóból.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 03:45
    Permalink

    Azt az egy dolgot nem értem, hogy miért nincs ezekben gyárilag raktérpadló burkolat? A raklapos képen látszik, hogy már most össze van karistolva a padló fényezése.

  • 2017.10.28. at 03:45
    Permalink

    Teljesen mindegy ki gyártja, nem ez a lényeg. Ha sikerült egy alapvetően megbízható, jó árú, praktikus dobozost összerakni, akkor sikeres lesz. Ha pedig a Toyota be mert szállni ebbe a kooperációba akkor végtermék sem lehet olyan rossz. Egyébként nemrég olvastam valahol, hogy a PSA piacvezető Európában a kisteherautók piacán, úgyhogy szerintem nem tett rossz lóra a Toyota, legalábbis Európában.

    http://www.businesswire.com/news/home/20160330005550/en/Sales-Offensive-Light-Commercial-Vehicles-PSA-Unveils

  • 2017.10.28. at 03:45
    Permalink

    Emlékszem amikor a Nissan piacra dobta a Kubistar-t (Renault Kangoo) és a Primastar-t (Renault Trafic, Opel Movano). Na ők se robbantottak bankot. Bár azt hiszem a tulajdonos Renaultnak édes mindegy volt honnan jön be a haszon.

    Amúgy ez a közös platform dolog olyan gáz. A régi jól bevált értékek elvesztek. Lassan már azt se tudjuk melyik gyártó melyik modelljét vesszük.

  • 2017.10.28. at 03:45
    Permalink

    Vajon mi a pontos oka annak, hogy a két üléssoros változatot nem lehet nálunk forgalomba hozni? Nem egy kisvállalkozáspárti jogszabály az biztos. Ha jól tudom csak a nyitott platóval rendelkező kisteherautók lehetnek két üléssorosak. Mi van azokkal akiknek zárt járműre van szükségük és több emberük van mint kettő? Agyrém.

  • 2017.10.28. at 03:45
    Permalink

    “…a Jumpy/Expert/Proace trió méltó lesz arra, hogy elődjei nyomdokaiba lépjen.”

    A Jumpy és az Expert biztos, de kizárt, hogy a Proace bármiben is jobb legyen, mint a legendás Hiace. Az európai emberek gyomra nem fogja bevenni, hogy egy Toyota-logós PSA-terméket akarnak rájuk sózni, mint japán furgont. Az igazi Hiace megmarad az ázsiai, ausztrál vevők kiváltságának:

    [url]https://www.google.hu/search?q=toyota+hiace+2016&client=opera&hs=VPg&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwirvNid2vnNAhXC2SwKHRxuCgAQ_AUICCgB&biw=931&bih=610[/url]

    Emiatt a Proace lesz szerintem a trió legkevésbé sikeres tagja. Akárcsak az előző Proace.

Vélemény, hozzászólás?