Nem engedném utcára! Jaguar I-Pace menetpróba

Egy gyors kör itthon: Jaguar I-Pace

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha csak néhány órára is, de itthon kaparintottuk meg egy szó szerint gyors tesztkörre a Jaguar első teljesen elektromos autóját, a 100-ra 4,8 másodperc alatt gyorsuló I-Pace SUV-t.


Láttuk már itthon a Jaguar első elektromos autóját, a csakis teljesen elektromos kivitelben érkező, eleve annak fejlesztett I-Pace-t, most pedig meg is kaptuk egy körre. A tavaszi bemutató óta nem sok újat lehet róla elmondani, már ami a technikai részleteit illeti. Viszont vezetve természetesen sokkalta többet elárult magáról, mint statikusan szemlélve.
Hirdetés

Jaguar I-Pace - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4682 2011 1565 2990 656-1453

Az utcán méretével nem, formájával viszont erőteljesen feltűnő. A 4,68 méteres karosszéria a legnépszerűbb villanyautónak számító Nissan Leafnél 19 centivel hosszabb csak, s a középkategóriás limuzinoknál/kombiknál nagyjából ugyanennyivel rövidebb. A szélesség tükrökkel együtt 2 méter feletti, de maga a karosszéria is 1,89 méter vállas. A magasság sem az a brutálisan nagy, 1565 mm, ami a Leafnél maradva mindössze 2,5 centis többlet, egy Suzuki Vitarához képest pedig 5,5 centis elmaradás.

Itt persze lehet variálni a magassággal, nem is keveset, ugyanis a szintszabályzós adaptív légrugózás már-már holdjárót képes faragni az I-Pace-ből.

A futómű egyébként eléggé rendben van, az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink rendszer a tesztautó 255/40 R22-es abroncsaival meglehetősen jó útfogást, korrekt csillapítást és stabilitást adott.
Az utastér felé közelítve az ajtóból előugró kilincs fogad, mint a Teslák esetén. Kissé túltolt majmolásnak tűnik ez, bár szárnyas ajtó itt nincs, mint a Tesla Model X-nél, igaz, az I-Pace nem kifejezetten a Model X, hanem egyben a Model S konkurense is kíván lenni. Ugyanakkor nem az lesz, akinek bejön a Tesla, annak nem fog bejönni az I-Pace - legalábbis szerintem. A beltér tipikusan Jaguar: prémium anyagokkal, bőrbe varrott műszerfallal, de kisebb és macerásabban használható központi kijelzővel. Alapsémára konzervatívabb, használhatóságban mégsem jobb, sőt, elsőre túlbonyolított. A légkondicionáló és az ülésfűtés közös kapcsolót kapott, egy körkapcsolót benyomva, kihúzva válthatunk funkciót, majd tekeréssel szabályozhatjuk az egyes rendszereket, miközben annak a jelei jelennek meg a gombba épített kerek kijelzőn. Egyedinek egyedi, praktikussága kérdőjeles, hiszen így hiába van - félig-meddig - dedikált kapcsoló, arra bizony minden esetben rá kell nézni. Vannak viszont jó ötletek, például az, hogy a csatlakoztatott okostelefonról Spotify-t indítva az onnan hallgatott zene albumborítója halványan a digitális, menetmódtól függően változó és persze egyedileg is változtatható képű, akár a navigációt is mutató műszerblokkban is megjelenik. Van persze head-up display is, a First Edition "mindent bele" verzió Meridian hifije pedig igencsak szépen szól.
Elöl légkamrákkal szabályozható az ülések tartása, hátul is kényelmes, legalábbis két személynek korrekt ülést kapunk. A lábtér bőséges, a fejtér épp elegendő, így 190 centis testmagasság felett már kevés lesz. A légkondicionáló négyzónás, hátul is vannak légbeömlők, négy felnőttnek tehát tökéletes utazóautó az I-Pace, ami félelmetesen tud menni.

Mindkét tengelyt egy-egy 200 lóerős, 348 Nm nyomatékú villanymotor hajtja. A rendszerteljesítmény tehát 400 lóerő, az összesített nyomaték 696 Nm.

Utóbbi pedig már indulástól megvan. Bár legutóbb az Audi R8-ban is jelen voltam, amikor 3,4 másodperces 100-ra gyorsulást mértünk, az itteni 4,8 brutálisabbnak tűnt. (Ízelítőt adhat Facebook Live videónk.) Magasabban ülünk, kevésbé fekvő, inkább ülő pozícióban. Sofőrként még nem is lepődünk meg annyira, de utasként (az R8-ban is az voltam) tényleg elképesztő az I-Pace gyorsulása. Legalábbis Dynamic módban. Az alap Comfortban és pláne Ecóban nem is érti az ember, hol vannak a lovak, ám Dynamicba váltva azonnal meglátjuk őket. Közben szimulált, ufós motorhangot kapunk aláfestésül. Autópályán a peres abroncsokkal természetesen van gördülési zaj, ahogyan szélzaj is, igaz, még mindig csendesebb az autó, mint egy keret nélküli oldalablakokkal szerelt Tesla, aminél egyébként az ülései is sokkalta jobbak.
Jaguar I-Pace - műszaki adatok
Verzió I-Pace EV400 AWD
Teljesítmény 400 LE
Nyomaték 696 Nm
Akkumulátor kapacitása 90 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h 4,8
Végsebesség [km/h] 200
Fogyasztás - vegyes 21,2 kWh/100 km
Saját tömeg [kg] 2208
Megengedett össztömeg [kg] 2670

Amivel viszont a Cw=0,29-es alaktényező ellenére sem jobb egyik Teslánál, még a Model X-nél sem az I-Pace, az a fogyasztás. Még higgadt, 100-105 km/órás tempónál is 25 kWh/100 km körüli értéket írt a fedélzeti számítógép, 130-cal már 35 kWh adódik, a gyorsítások pedig az egekbe tolják az étvágyát. 200 kilométeres hatótáv azért ezzel az autóval is meglesz szinte mindig, hiszen akkumulátora elképesztően nagy 90 kWh kapacitású (ez nem mellesleg az alapverzió árának 40 százalékát adja állítólag). Igen ám, de azt tölteni is kell. Márpedig egyelőre 50 kW-os, CCS csatlakozós DC villámtöltési lehetőség van az előszériás példánynál (a már akár idén befutó szériagyártásúak állítólag már 100 kW-osat is fogadnak majd, ám azzal sem leszünk egyelőre beljebb, hiszen hazánkban még nincs olyan töltő, az 50 kW-os töltőkkel pedig akár 2 órás "villámtöltés" is adódhat. Még nagyobb probléma az AC tölthetőség, ami csupán 7 kW-os. Ez azt jelenti, hogy egy - jellemzően 22 kW-os - publikus töltőről vagy otthoni fali dobozról a teljes töltés csaknem 13 óra. A konnektoros töltés pedig 3-4 napig tart, annak kapcsán tehát inkább azt hangsúlyozza a Jaguar, hogy egyetlen éjszaka alatt 60 kilométernyi hatótávot is betölthetünk szabvány csatlakozóból is. A WLTP hatótáv egyébként 480 kilométer, nekünk teljes töltéssel 348 kilométert jelzett az autó, igaz, nyilván előttünk is a gyorsulását vizsgálták legtöbben.
A tesztkör és a látott fogyasztási adatok szerint a reális hatótáv még szerényebb, valahol 300 kilométer környékén lehet, s ha akár az 50 kW-os DC villámtöltést nézzük, az is eltarthat 2 óráig, az AC-vel pedig nem érdemes út közben kalkulálni. Tölthetőségben a Supercharger hálózatát már kiépített Tesla, aminek autói ráadásul CHAdeMO töltőről is táplálhatók, valamint AC-t is 22 kW-tal fogadnak, bizony sokkalta jobb. A gyorsítgatások jó mókának tűnnek, remek a futómű korrekt a fék is, de a menetdinamika tényleg olyan brutális, hogy ilyen autót kár is közútra engedni. Ha lenne olyan I-Pace, ami kisebb teljesítményű, akár (az ezen lévő 245/40 R22-eseknél) szolidabb és nem közönséges, hanem eco abroncsokkal szerelt, akkor szerintem sokkalta több értelme lenne, az a töltő pedig nagyon kellene bele, ami például a Renault Zoe esetén megvan, alapáron 22, opcióként 43 kW-os AC áramfelvétel lehetőségével. Persze nyilván fog még fejleszteni villanyautóján a Jaguar, s az I-Pace farára írt EV400 AWD felirat utal is arra, hogy kijöhet például egy csak hátul hajtó 200-as, ami még jobb bolt lehet.

Persze tagadhatatlan: ez is elképesztően jó bolt, hiszen akár a 24 millió forint körülre ígért alapverziót, akár a 33-34 milliós fullosat nézem, egy ilyen teljesítményű és menetdinamikájú, valamint akár 300-350 kilométeres hatótávú, légrugós, szintszabályzós futóműves villanyautóért ez nem sok pénz, pláne egy prémiumgyártótól, aki 8 év/160 000 kilométer garanciát is ad akkumulátorára.

Leginkább persze nem csak azt érdemes várni, hogy készítsen egy józanabb I-Pace-t a Jaguar, hanem azt, hogy - a Formula-E-ben szerzett tapasztalataival - készítsen egy fele ilyen tömegű, akár félig-meddig versenypályára optimalizált sport-villanyautót, mert bár 2,2 tonnás tömegéhez mérten jól mozog az I-Pace, de azért mégiscsak jobb lenne egy fele ilyen tömegű autó, fele ekkora teljesítménnyel és fogyasztással, de hasonló menetdinamikával.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.09.28. at 12:38
    Permalink

    Tavasszal voltam egy statikus bemutatón ( https://autossagok.blog.hu/2018/05/17/jaguar_i-pace_bemutato_az_elso_tesla-killer ) , remek verda, és bár vezetni nem lehetett, a helyi közönség szociológia tanulmánya és a korrekt tálalás (beleértve a repikaját) elég érdekes programmá tette a rendezvényt.

    Ügyesen lőtték be a kocsit, pont két Tesla közé. Annyit leszügeznék, hogy ez nem SUV. Ahogy a Model X sem az. De ezt még corssovernek elfogadnám, ez már igazából annak sem. Egy sima ötajtós nagy autó (lásd Opel Signum, BMW 5 GT), annak minden előnyével és hátrányával.

  • 2018.09.28. at 20:06
    Permalink

    A Teslák “ellen”? Miért, lesz valami csata? Szerintem ez a menetteljesítmény is feleslegesen sok. Inkább legyen olcsóbb, és nagyobb hatótávú.

  • 2018.10.01. at 10:31
    Permalink

    Ebben a Jaguarban nincsen semmi arisztokratikus, semmi brit, semmi elegáns, semmi unikális. Lehetne bármi a KIÁ-tól a Porschéig. Ez a Jaguar – ahogyan a legtöbb újkori Jaguar is – a cég szégyene. Otromba, ízléstelen dög.

    • 2018.10.01. at 14:57
      Permalink

      Szerintem pedig mindenképpen jót tett nekik amikor egy-egy új tulaj kirázta őket a lanygmeleg trutyiból. A Ford PAG idjén elég nagy lendületet vettek, az új alukarosszériás XJ egy modern korszerű és megbízható autó lett, ezeket pedig az X Type is hozta (engem mondjuk autóként nem nyűgözött le, de kétsáég kívül arisztikratikus volt, mégha picit nagypapás is ). Amikor megérkezett, próbáltam az első gen XF-et és eddig minden alkalommal szerettem, ha egy picit drágálltam is,

      Kijött az alu XK az F Type amelyek abszolút olckúl Jaguatr-ok. Folyamatosan fejlesztettek egy sor remek új mocit is (új V8, Turbó V6 plusz az ingeniumok).

      Szóval a nem is Volvo léptékkel, de kifejezetten szárnyra kapott a márka, pedig a Tatától tech transzfer nem jön, csak pénz, a Brxit pedig atomcsapásként fog lesúlytani a JLR-re, szerintem még akkor is, ha a szlovákia üzemet esetleg időre üzembe helyezik.

      Az eredetiséget meg nem igaámn értem, ez az autó meg kapta az utolsó Tata előtti tanulmáyny orrképzését (vagyis tipikus Jag), egy (méret szempontjából) eredeti karosszériával.

      Ilyen autót nem nagyon kínál a piac, én bízom benne hogy sikeres lesz…

    • 2018.10.02. at 16:25
      Permalink

      Szerintem aki arisztokratikus jelzővel keres autót az 20 éve halott és a brit dizájnról gondoltak is nagyjából a második világháború idején lehettek utoljára érvényesek. Utána még jól tartotta magát – igen az E-Type tényleg a valaha volt egyik legszebb formaterv volt és még a ’70-es években is egészen tetszetős darabokat gyártottak, csak épp mondjuk az olaszokkal vagy a franciákkal ellentétben elfelejtettek megújulni. Még a Ford idején is ugyanazokat az unalomig ismert részleteket nyomatták a már széles tömeggyártásra szánt típusoknál (S-Type, X-Type) is, nem is jött be igazán.
      Lehet, hogy az autótörténészeknek (akik úgy sem vesznek soha új autót) nem tetszik a forma, de aki új elektromos autót akar magának az él-hal az ilyen rondaságokért. S egy autóipari vállalkozásnak nem célja, hanem legfeljebb eszköze lehet az, hogy szép tárgyakkal árassza el az utakat. A valódi cél az, hogy a részvényesek a nap végén gazdagabbak legyenek. Ha ehhez ilyen semmitmondó dobozok kellenek, akkor azt gyártanak.

        • 2018.10.01. at 12:40
          Permalink

          Van az az autó, ami megéri az átlagosnál több gondozást, törődést. Na bumm. Ilyenek voltak a régebbi Roverek, Jaguarok. Cserébe egyedi, elegáns, stílusos autók voltak. Nekem mindig megérte volna ez az áldozat. De ez?! Ez csak egy nyomorult, magasépítésű dög, iszonyú ízléstelen. Bármennyire is gyors, teszek rá. Egy mozgó szekrény. A szép, stílusos és/vagy sportos mindig is az, ami lapos, széles megfelelő arányú. Ez a recept működik, és ez marad örökre.

  • 2018.10.01. at 13:30
    Permalink

    Vasárnap voltunk a Velencei tónál kerékpározni ott próbálgatták ezeket, nem vonzotta a tekintetet, amúgy szépek. De én egy autóért nem adnák 24 millát , semmi szükség erre Magyarországon 🙂

      • 2018.10.02. at 00:15
        Permalink

        “Tökmindegy
        SZÉÉÉP!? EZ SZÉP!?
        Hol tartunk, de tényleg?! Atyaég.”

        tizenkettő, új neved van? azért az az egyenszappantartó szokásos oldtimer designt ne mondjad már szépnek. azok az idők elmúltak, akkor szépek voltak, most már gagyik.
        csak az öregeknek tetszenek ilyenek, meg max azoknak a gyerekeinek, mert telebeszélte a fejüket 😂😂 amivel nincs is gond, mert ha a gondolkodás ilyen síkon megrekedt volna (mindig az öreg a jobb, ne fejlődjünk), akkor azért elismerheted, hogy még mindig a fán csimpaszkodnánk és banánt kajálnánk…..
        szóval, mindent kezeljünk a maga helyén. ez a jaguár már nem az a jaguár és kész, lehet valakinek szép, lehet valakinek csúnya, de már egy evolúción át ment, a saját véleményem az, hogy valóban nem szép, de csúnyának nem mondanám.

        • 2018.10.02. at 11:13
          Permalink

          tizenkettő? mi tizenkettő? mi mennyi? Én nem vagyok ő, bárkire is gondolsz.
          Az pedig, hogy semmi ízlésed, rólad szól, bár nem tehetsz róla. Mert a Jaguar XJ6 objektíve is gyönyörű. Ahogyan arról sem tehetsz, hogy ostoba vagy. Ha nem lennél ostoba, tudhatnád, hogy ami szép és stílusos, az független az idők változásától: önmagában is szép (arányos, harmonikus stb.) Shame on you.

          • 2018.10.02. at 13:33
            Permalink

            gyrészt nem várhatod el hogy ugyanazt a kocsit gyártsák 40 évig. Illetve a vevők nem ezt várják el, hanem új fejelsztéseket és formai innovációt ami arra sarkalja őket, hogy az amúgy (K európai szemmel) teljesen pöpec autójukat lecseréjék egy újra.

            Pont a Jag azon kevés márkák egyike, amelyik nagyjából ugyanazt a formát gyárották évtizedkig (pl Xj 68-2009-ig). Bár a mostani XJ nagyon nem tetszik, az XF I sőt a mostani Jagek (Ftype, XE, XF, E-pace) nagyon is bejönnek, ezért nem érzem jogosnak a kritikát.

            A másik, hogy a JLR csoport azon 3 történelmi elitmárka egyike amelyik a legjobb klasszik szolgáltatást kínálja, persze ehhez kell a dicső múlt és a 100.000 EUR feletti piaci árak, fizetőképes kereslettel.

            Ők minden nagy oldtimerkiállításra olyan szintű standdal mennek, mint mások a Párizsi Autószalonra, pl van az a remek installáció az 1:1 méretű makettkészlettel ( https://www.instagram.com/p/BlH5E3tnHiM/?taken-by=egzostive ) , ami azt sugallja, ők bármikor bármit tudnak szálíltani az oldtimerekhez. Párizsba pl egy fullra restaurált tuningolt XJ-t hoztak amit az Iron Maiden tagjának készítettek egyedi megrendelésre (Előben a padlizsánlila metál jobban átjön 🙂 ).

          • 2018.10.03. at 22:57
            Permalink

            “Tökmindegy
            tizenkettő? mi tizenkettő? mi mennyi? Én nem vagyok ő, bárkire is gondolsz.
            Az pedig, hogy semmi ízlésed, rólad szól, bár nem tehetsz róla. Mert a Jaguar XJ6 objektíve is gyönyörű. Ahogyan arról sem tehetsz, hogy ostoba vagy. Ha nem lennél ostoba, tudhatnád, hogy ami szép és stílusos, az független az idők változásától: önmagában is szép (arányos, harmonikus stb.) Shame on you.”

            hallod te szerencsétlen baromarcú hülye, nem te vagy a világ közepe a szappantartó gagyi nagypapa stílusoddal, annyit tudok erre mondani a saját paraszt stílusodban, akkor így gondolom érteni fogod 😉
            egy ilyen konzervatív visszamaradott kretén meg azért elég vicces lenne, hogy megondaná hogy mi az univerzum szépség ideája, meg, h nincs izlésem, betojok egyes hülyéken 😂😂😂😂😂

Vélemény, hozzászólás?