Nem is kicsi! Mercedes-Benz GLA 200d teszt
Meggyőző belépő! Mercedes-Benz GLA 200d
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A legkisebb Mercedes-Benz SUV a GLA, azaz az A-osztály alapjaira épített gelandewagen. Csöppet sem tűnik alapmodellnek, már ez is komoly megjelenést ad. Vajon tudásával is ennyire felnőtt?
A legkisebb Mercedes-Benz SUV a GLA - 1,83 méteres szélességgel, csöppet sem szerény arccal
Vagányságból jeles, hiszen sokkal inkább terepjárós, mint az első.
Mondhatni, hogy ahhoz képest monumentális, pedig az új GLA úgy nőtt nagyra, hogy elődjénél 1,4 centivel rövidebb, így is 4,41 méter hosszú, de széltében még nőtt is 3 centivel, és 10,4 centivel magasabb is lett.A 4,41 méteres hosszhoz 2,73 méteres tengelytáv társul
a GLA-ban pont az a jó, hogy kívülről nem túl nagy, városban is jól el lehet vele férni, utastere pedig meglepően tágas.
A beltér az A-osztály után nagyon ismerős, ugyanazt a kettős kijelzős műszerfalat kapjuk benne, persze magasabbról látjuk. Az A-hoz mérten 14, de még a B-osztályhoz képest is 5 centivel feljebb ülünk - elöl a jól felszerelt tesztautóban változtatható laphosszúságú ülésekben. Közben nőtt a fej fölötti légtér és főként a hátsó lábtér is. Utóbbi döbbenetesen nagy, a 14 centis úton tologatható hátsó ülést leghátra tolva magam mögött (179 centis magassággal) 30 centis helyet mértem az első háttámla és a hátsó ülőlap között.A dupla kijelzős műszerfal az A-osztályból ismerős, a változtatható laphosszúságú első ülések hosszabb távú utakon is nagyon kényelmesek
Mindenképp tologathatók és szabályozható támladőlésűek a hátsó ülések is, opcióként az első utasülés támlája is síkba dönthető
Vizuális nirvána a két kijelzős, tűéles képű virtuális műszerblokk
Mindkét kijelzőn számos megjelenítési mód választható, az utastéri LED fények színe is igen széles skálán szabályozható
az irányjelzőt kitéve elengedett kormánnyal is gyönyörűen sávot vált.
Illetve dehogynem látom: már a Mercedesnek is tökéletesen megy a hármas szintű önvezetés, csak ezt még nem vállalják olyannyira, mint a Tesla. Ugyanakkor arra tökéletesen jó az elektronika, hogy a sofőrnek szinte csak felügyelnie kell az autót, az fékez, sávot vált, gyorsít, épp csak egy kicsi figyelmet igényel.Országúton és autópályán is döbbenetesen takarékos. Városban azonban meg kell fizetni a sofőr nélkül is 1,54 tonnás autó mozgatását. A menetdinamika csöppet sem rossz, a 100-as sprint 8,6 s
A GLA a 2,0 literes dízelmotorral nagyon jó utazóautó, legalábbis a tesztautóba került középső, 150 lóerős erőszinttel már mindenképp.
Ugyanez a motor 116 és 190 lóerővel is választható, a belépő kivételével összkerékhajtással is. Az automata váltó alapáras, 8 fokozatú, duplakuplungos szerkezet. Működéséből nem érezni, hogy nem hagyományos automata, ami nagy dicséret, ugyanakkor a fogyasztás ezzel is megdöbbentően jó. Teljesen sík úton még autópályán is be lehet vinni szélcsendben 5 liter alá az étvágyát, ha esetleg nem, akkor is csak néhány decivel több. Autópályán ráadásul nagyon halk:a 130-as utazótempó a hosszú nyolcadik fokozatban 1900/perc főtengelyfordulattal, csendesen, nagyautósan futható.
Városban a bő 1,6 tonnás autó folytonos megmozdítása miatt már 7-8 literes átlagot kapunk és gyorsításkor az amúgy csendes autóban fájóan jelentős motorzajt is. Ez persze nem baj, városi használatra már ma is választható - az alap dízelnél csak egy hajszálnyit olcsóbban - a Renault-Daimler 1,33 literes, 163 lóerős turbós benzinese, de az egyelőre futurisztikus tanulmányként ismert EQA is jó eséllyel a GLA alapjain jön majd.Alaphelyzetben is 435 literes a csomagtér, de a második sor (60:40-es osztású) tologathatóságával és a támlák 40:20:40 arányú síkba döntésével, sőt, opcióként az első utasülés elfektetésével is bővíthető, úgy 2,4 méter fölötti raktérhosszt kapunk (A fotó Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
A 200d verzió egyrészt nagyon jó utazóautó, másrészt vagány terepjárónak tűnik.
Mielőtt persze komolyabb terepre mennénk, nézzük meg, hogy a 14,3 centis hasmagasság valójában egyáltalán nem sok, a remek, 0,28-as alaktényező (és az abból eredő szerény szélzaj és fogyasztás) bizony fontosabb szempont volt, mint a valós terepképesség. A még 18 colos felnikkel is ballonos abroncsokkal azért földúton lehet egy kicsit kalandozni, a rugózás egyrészt stabil, másrészt egész komfortos is az elöl-hátul független (MacPherson/multilink) futóművel, de persze leginkább közútra hangolt. Vannak választható menetmódok is, Sportban feszesebb lesz a kormány, magasabban kapcsol a váltó, de a 200d semmiképp sem lesz sportos, arra az AMG verziók vannak.Terepen is ügyesen mozog, de nem szabad bedőlni neki, a mindössze 14,3 centis hasmagasság óvatosságot igényel. Alapból elöl hajt, de adaptív osztásarányú összkerékhajtással is rendelhető
A fényszórók nem csak látványosak, erős fényűek is. Asszisztensrendszerekkel is nagyon jól áll már a GLA is: távolságtartós tempomatjával, sávtartójával és aktív sávtartójával kellemes utazóautó. Városban akár maga is leparkolhat, de radarjaival és szabályozható látószögű, csak működés közben előbújó, így mindig tiszta kamerájával egy gyakorlott sofőr sokkal gyorsabb és ügyesebb lehet