Szűk két héttel ezelőtt hozta nyilvánosságra az Automotive News Europe a Dataforce előzetes számait a márciusi újautó-piac alakulásáról.
93 százalékos feldolgozottságnál még a Peugeot 208 vezetett, viszont a francia ferdehátú nem sokkal állt jobban, mint a Dacia Sandero. Végül sikerült fordítania, igaz, nem sokkal. Utóbbiból 25 402 darabot regisztráltak, míg a 208-asból 25 317 példányt vettek nyilvántartásba, vagyis mindössze 85 autón múlt az elsőség. A harmadik helyen a Nissan Qashqai futott be 24 070 eladással. A 2024-es számokhoz mérten a legnagyobb előrelépést a top 10-ben a Volkswagen Tiguan produkálta 23 százalékos növekedéssel, ezzel szemben a másik oldalon a Golf, amely 17 százalékos mínuszban zárt, de így is odaért az 5. helyre. 2025 első negyedévét összesítve nem volt kérdés: a Sandero simán nyert, nagyjából 10 ezer példányt "vert" a második Peugeot 208-ra, a harmadik helyen pedig a Golf szerepel, vagyis az első háromban kizárólag ferdehátú modell található.
Siralmasak a számok – C-szegmensben egyedül a Golfból és Octaviából tudnak stabilan ~20.000 db/hó körüli példányt értékesíteni. Minden más típus 10-15.000 db/hó környékén mozog, ha épp nem a megszűnés szélén áll. Pedig tudjuk, hogy a gyártási kapacitás a duplájára is elég lenne. Összehasonlításképp a 2000-es évek elején Ford Focusnál, Opel Astránál vagy Peugeot 307-nél is csak úgy röpködtek a 30-40-50 ezres eladási adatok.
D-szegmens még inkább kuka – 3-as BMW vezet, a többi legfeljebb porfogó a kereskedésben.
Sportautók és kabriók gyártási száma kb. az automobilizmus hajnalára emlékeztet.
A SUV-ok is már csak piaci arányokat tekintve állnak jól, eladási számokban ott sincs sok sikertörténet.
Nem mintha sajnálnám a Sanderótól a koronát, mert racionális autó, de ha ez még pár évig így marad akkor a 2020-as évek európai autópiaca történelmi giga-válságként fog beíródni az almanachokba.