Nem lesznek többé unalmas Toyoták – új Toyota Yaris bemutató

A Toyota Yaris új generációja a jól kitaposott ösvényt követi

Továbbra is a kívül kicsi, belül nagy elvet követte a Toyota a Yaris új generációjának tervezésekor, ám a dizájn terén még jobban odatették magukat.

Negyedik generációjához érkezett a Toyota Yaris, amelyet hatalmas titkolózás közepette mutattak meg néhány újságírónak. Az amszterdami leleplezésen azzal a kecsegtető mondattal kezdték a bemutatót, hogy a „Toyota nem gyárt többé unalmas autókat”, ezért felvillanyozva vártam a pillanatot, hogy elhúzzák a függönyt és megpillantsak valami őrülten dögös kisautót.

A legutóbbi generációváltásokkal ugyanis tényleg jó úton haladt a Toyota, hiszen csupa izgalmas forma bukkant fel.

Az új Corolla, az új RAV4 vagy az eddig csak képeken prezentált új Mirai mellett sem lehet elmenni szó nélkül. Sőt, én véget nem érő vitákba keveredek a jelenlegi Prius miatt is, amelynek mindkét változata (öntöltő és plug-in hibrid) nagyon tetszik. Persze ízlésről vitázni a világ legfeleslegesebb dolga, viszont egy dolog biztos: az új Toyoták formája így vagy úgy, de megmozgatja az embereket. Az új Yaristól sem vártam tehát kevesebbet. Azonban nem egy függöny lebbent fel, helyette néma csendben beosont a látóterembe a hibrid újdonság. Őszinte leszek, nem sokkolt a látvány, de mégis igazat kell adnom a gyáriaknak, mert tényleg nem unalmas a forma. Butaság is volt azt várnom, hogy egy kicsi Supra állít majd be, hiszen tömegtermékként széles rétegek számára kell megfelelnie, és ez úgy tűnik sikerülni fog neki. Azonban az új Yaris már első pillantásra Gazoo sportváltozatért kiált, ám itt megint emlékeztetnem kell magamat és mindenkit, akinek máris elkalandoztak a gondolatai, hogy ez továbbra is egy ideális városi kisautó, amelynek leköszönő verzióját többnyire (a vásárlók 60 százaléka) hibrid hajtáslánccal vitte haza.

Az új platformra tehát egy vadonatúj hibrid rendszert is kifejlesztett a Toyota, amiről mindjárt elmesélem azt a keveset, amit elárulhattak a gyári emberkék.

A GA-B platformra épülő negyedik generációs Yaris egyébként egy picit összement, legalábbis a vonalzó szerint. A trendekkel szembemenve 5 milliméterrel rövidebb a kasztni, de a tengelytávolság és a szélesség is 50 milliméterrel nőt, míg a magasság 40 milliméterrel csökkent. Mindezek ellenére nem kisebb a fejtér, sem a lábtér, kitart a Toyota a kívül kicsi, belül nagy koncepció mellett. Szóval a forma csinos. A „mokány és agilis” filozófia mentén rajzolták. Elöl óriási hűtőmaszk harapja a levegőt, és ahány ember, annyiféle dologra emlékezteti őket a formája, de a szélekre helyezett ködfényszórókkal és azok házaival, valamint az egyszerű vonalú, de a bura alatt látványos rajzolatú főfényszórókkal együtt, egyfajta kaján vigyort mintáz a Yaris orra. A bemutatott változaton a kétszínű fényezés is jól áll, ám valószínűleg ezt extraként kell majd megrendelni. Emellett a határozottan domborodó sárvédők is a sportos felé tolják az összképet, főleg a hátsó kerekeknél. Hátul pedig szárnyban végződik a tető, de a hátsó ablak alatt is légterelőre emlékeztet a lámpákat összekötő csík, míg a lökhárítóban diffúzorszerű betét kapott helyet. Az utastér kissé komor a sok fekete és szürke anyaggal, ugyanakkor mindenhol igyekeztek javítani a minőségen. A műszerfal anyagai puhábbak és az ajtóburkolatokon is kellemes tapintású szövetet alkalmaztak. A térkínálatra hátul felnőttként sem lehet panasz, habár a csomagtér pontos méretét még nem árulták el, szemre hozza a kategória átlagát. Visszakanyarodva még a műszerfalhoz, a középkonzol tetején 10 colos érintőképernyős kijelző található, míg a vezető előtt digitális műszeregység trónol, igaz a kialakítása az analóg órákra hajaz. Igény esetén pedig szélvédőre vetített HUD is kérhető.
Hirdetés
Toyota Yaris 4. generáció - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]
3940174514702560
Az új Yaris szívéről, illetve szíveiről, tehát a hajtásláncról egyelőre nem árultak el pontos adatokat, inkább úgy fogalmazok, hogy csak pontos százalékokat említettek arról, hogy mennyivel jobb. A teljesen új fejlesztésű hibrid hajtáslánc ugyanis 20 százalékkal hatékonyabb. Maga a háromhengeres, láncvezérléses, egyliteres szívó benzinmotor termikus hatásfoka pedig 40%.

Az ígéretek szerint városi üzemben a megtett távolság akár 80 százalékát is képes lesz tisztán elektromos hajtással produkálni. Mindezt úgy, hogy 15 százalékkal erősebb is.

Immár a Yaris is lítium akksit használ, amelynek tömege több mint 20 százalékkal kisebb, mint a nikkel alapú, és ezek a tulajdonságok a hatékonyság mellett ugyancsak jó hatással vannak a vezetési élményre. Márpedig az, hogy ezt az élményt többször is hangsúlyozták, arra utalhat, hogy érkezik majd egy sportos változat. Hiszen az nem titok, hogy szintén háromhengeres, másfélliteres motorral is választható lesz az új Yaris, ez pedig akár alapként is szolgálhat egy Gazoo változathoz, bár tény, hogy a leköszönő modellben 1,8-as szív dobog. Végül fontos még megemlíteni, hogy a biztonság növelése ugyanolyan fontos szempont volt a fejlesztők számára, mint a hatékonyságé. A legmodernebb vezetőtámogató rendszerekkel vértezik fel az új Yarist, ráadásul már az alapváltozatot is. A magasabb kategóriákban már alkalmazott rendszerekre kell itt gondolni, mint például a legfrissebb adaptív sebességtartó, a sávtartó, de javítottak a karosszéria ütközésvédelmén is, ám a részleteket ebben az esetben is későbbre ígérik. Valószínűleg a Tokiói Autószalonon már többet megtudunk az új Yarisról, ami Európában először várhatóan a jövő márciusi Genfi Autószalonon lesz látható, majd jövő év szeptemberében megérkezik a hazai márkakereskedésekbe is. Ugyanakkor vele párhuzamosan egy darabig gyártásban marad a harmadik generáció Yaris Classic néven, kedvezőbb árcédulával.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?