Nem tudod nyitni, indítani az autódat? Van segítség!

Fizetett hirdetés

Villámautónyitás: érdemes tudni róluk, mert több esetben is szükség lehet rájuk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bezárt kulcs, elromlott riasztó, elhagyott immobilizer jeladó - mindegyiket gyorsan, roncsolásmentesen tudja orvosolni a Villámautónyitás csapata.


Ma már a legtöbb autót távirányítóról, akár zsebben hordható okoskulcs segítségével csupán a kilincs érintésével nyitjuk - már amennyiben a rendszer tökéletesen működik. Utóbbi persze biztonsági kockázat, ezért aztán továbbra is népszerűek az utólagos riasztók, akár az indítás blokkolásával és persze a csupán utóbbit szolgáló különféle immobilizerek. Utóbbiak pedig nem csak a tolvajok, hanem a tulajdonosok életét is megkeseríthetik, akár "normál" használatuk is macerás lehet, ha pedig elhagyjuk a jeladót, netán elromlik a készülék, akkor a jogos tulajdonos sem tudja indítani autóját. Utóbbi esetekben ugyanúgy - elég gyorsan - tud segíteni a Villámautónyitás csapata, mint akkor, ha az autó - valamilyen okból kifolyólag - kulcs nélküli, pontosabban a gyári kialakítástól eltérő nyitására van szükség.
Hirdetés

Nemrégiben élesben is tesztelnem kellett őket, miután egy ismerős elhagyta az autójához tartozó immobilizer-jeladót. Először természetesen kétségbeesetten hívott, el is szaladtam érte, megnéztem autóját, konstatáltam magam is, hogy bizony gyújtás van, de az indítás blokkolását szolgáló készülék teszi a dolgát, azaz indítás nincs. Mindez péntek késő délután, amikor úgy tűnt, hogy már semmiféle megoldást nem lehet találni, az autót hagytuk zárt helyén, mélygarázsban, a 1,5 évvel ezelőtt beépített indításgátló beszerelőjét és forgalmazóját elértük ugyan, de mindkét cég csak úgy vállalta a rendszer kiszerelését, ha az autót műhelyükhöz visszük. Ezt egy mélygarázsból nem túl egyszerű megtenni, de nem is érdemes vele bíbelődni.
Miután elmentem az ismerősért, igazából nem volt szükség az autójára, de másik helyre vontatással sok kedvem és időm se lett volna bajlódni, ráadásul egy elektromos autóról volt szó, aminek vontatását nem ajánlja gyártója. Beugrott a Villámautónyitás, fel is hívtam őket, a cég vezetője, Szabó Dénes péntek este 7 körül elég döbbenetes választ adott: 20 perc múlva a helyszínen tud lenni. Oké, jelen esetben egyszerűsítette a helyzetet, hogy telephelyükkel azonos kerületben volt az autó, végül másnap (szombat) reggel 9-re egyeztettünk találkozót, az indításblokkoló kiszerelése pedig mintegy 20 percet vett igénybe számára.
Nyilván neki is megvannak már a módszerei, a rutinja, nem is egy autodidakta szakemberről van szó, jó eséllyel az egyetlen olyan hazai szakember, aki Németországban szakirányú "autónyitó" képzést kapott, amivel az autó tulajdonosának hozzájárulásával nyitja és teszi indíthatóvá az autókat. Jobban belegondolva nem is ez volt az első eset, amikor a környezetemben szükség volt a "villámautónyitásra", s a saját példák is jól kirajzolják, hogy milyen esetekben lehet szükség az autó "mesterséges" nyitására. A távirányítós központi záras autóknál bevett szokás, hogy ha a nyitás utáni 10-20 másodpercben nincs ajtónyitás, akkor visszazárják magukat, a német autóknál azonban jellemző, hogy csak a sofőroldali ajtónyitást figyelik (szándékosan), így ha az utasoldali, vagy hátsó ajtón keresztül betesszük a kulcsot az utastérbe, mondjuk egy pakolászás közben, azt képesek bezárni. A külön nyitható csomagtér szintén remek dolog, de megadja a kulcs autóba zárásának lehetőségét, amit persze a régebbi, mechanikus záras autóknál az utastéri ajtókkal is simán meg tudunk oldani. Mindkettőre volt már példa bőven, ezek közül egy esetben, egy kulcsát magára záró, nem is túl új, több mint 10 éves Passat kapcsán kellett autónyitót hívnunk.
Talán még több bosszúságot okozó volt, amikor egy ismerős esküvőjén (természetesen szombaton...) döglött be az ő céges autójának riasztója. Nem volt mit tenni, az autó üvöltött, amíg Budapestről Szegedre le nem ért a szerelő hozzá, aki kiiktatta a rendszert. Meg persze volt a múlt heti indításgátlós incidens. Nem egyedi, Szabó Dénesék a Villámautónyitás csapatával heti 20-30 autót mentenek. Nagyjából fele-fele arányú a zárak nyitása és az indításgátlók, riasztók kiiktatása. A zárak sokszor törnek el, akár a sok évi használattól, akár külső behatástól (feltörési próbálkozás), de olyan is van, hogy egy balesetes autó zárját kell kioperálni. Előfordul, hogy kisgyerek, akár kutya zárja magára az autót, távirányítóval vagy az úszó/gomb lenyomásával. Sok esetben ilyenkor is gyorsan tudnak segíteni, de sokan kétségbe esnek ilyenkor, s betörik az autó üvegét, ami persze nem is olyan egyszerű mutatvány. Dénesék mentettek már autót Szlovákiából is, alapesetben minden autót ki tudnak nyitni, ha csak a kulcs hiányzik, jellemzően a záron keresztül, de ha a zár sérült például, akkor az ajtók párnás feszítésével, majd egy kampóval. De azért elő tud fordulni olyan is, ahol az ő tudásuk is elfogy. Ilyen volt például egy dugózott (tehát kiszerelt) záras Fiat Stilo, halott központi elektronikával. Ott már valóban csak a tégla maradt, a munka neheze, az elektronika lábra állítása viszont utána következett.
Amennyiben csak egy "sima" kulcsbezárásról van szó, az az esetek 70 százalékában az autó nyitását saját zárrendszerén keresztül oldják meg, s egy-egy ritka kivételt leszámítva a fennmaradó hányadot is roncsolásmentesen nyitják. Ők legálisan dolgoznak, de azért az autók nyithatóságával kapcsolatban legyünk ennek tudatában, mielőtt komoly értéket hagyunk autónkban. Dénes pedig volt olyan jó fej, hogy segített összeállítani azt az 5 legfőbb pontot, amit megfogadva nem lesz szükségünk szolgáltatásukra. Ha pedig mégis, akkor érdemes keresni őket (elérhetőségeik itt), mert gyorsak és nem is drágák: Budapesten 12-20 ezer forint a kiszállásuk és egyben beavatkozásuk, nyilván a munka összetettségétől függően, vidékre kiszállás esetén ehhez jön még az útiköltség. De ha nincs más megoldás, utóbbit is szívesen fizeti ki az ember.
5 tipp, hogy ne legyen szükséged a Villámautónyitásra:
  1. Az autóból kiszállás előtt mindig ellenőrizd, hogy nálad van-e a kulcs!
  2. A pótkulcs ne az autóban, ne a másikkal egy kulcscsomón legyen, hanem olyan szeparált és biztonságos helyen, ahol valaki más (rokon, jó barát) is hozzáfér!
  3. Az akkumulátor lemerülésének elkerülése érdekében legalább havonta kapjon járatást, így töltést az autó. A teljesen lemerült (6 V alá esett feszültségű) akkumulátor már a zárakat sem mozgatja, így egyes (elmúlt 10 évben gyártott) autók elektromechanikus zárai a vészkulccsal sem nyithatók.
  4. Vásárlásnál ellenőrizzük, hogy az autó kulcsai, távirányítói, immobilizer-jeladói kivétel nélkül működnek-e, mindegyikből legyen pót, amennyiben nincs, csináltassunk előre!
  5. Használt autót vásárolva érdemes azt is ellenőrizni, hogy ne legyen az autóra olyan kulcs is felprogramozva, ami nincs nálunk. Ha a zárakat nem is cseréltetjük, a vezérlő-számítógépből egyszerűen törölhető az elveszett vagy meg nem kapott kulcs, így az csak nyitni fogja tudni az autót, indítani nem.


Végezetül akkor se essünk kétségbe, ha mégis szükség van segítségre az autó nyitásához, indításához. A laikus embernek esélytelennek és lehetetlennek tűnő megoldást a (valódi) szakemberek meglepően gyorsan meg tudják adni. Vész esetén utóbbi nyilván jó, ha pedig az autólopásokra gondolunk, akkor nyilván nem, a védelmi berendezések továbbra is ajánlottak, de csakis garanciával adott, neves rendszereket érdemes választani, hogy melyik ajánlott, melyik kevésbé, arról akár Déneséket is meg lehet kérdezni, hiszen ők aztán tényleg tudják, melyik mennyit ér, melyikkel szokott probléma adódni.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?