Nincs kegyelem: nőnek az autós bírságok

Jönnek a fix közlekedési bírságok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Áprilisban új szabálysértési törvény lép életbe, a rendelettervezet rögzített mértékű, a jelenlegieknél 30-50 ezer forinttal magasabb bírságokat vezetne be.


Az új, április 15-én életbe lépő szabálysértési törvény elvileg növeli a szabad mérlegelés lehetőségét, az autós bírságolási rendszer megreformálásával kapcsolatban viszont a rögzített, másképp fogalmazva kötelező mérték, s ezáltal a jogbiztonság szavatolása a cél. A kormányzati portálra kitett rendelettervezet alapján a helyszíni bírság és az utólag befizetett büntetés összege is emelkedhet, ha az előterjesztésre rábólintanak honatyáink és -anyáink. Azután, hogy karácsonyra már vasszigort és a jogosítvány napi szintű kockáztatását hozta a Jézuska akár egy tilosban parkoláson át, ezúttal nézzük, mi mennyit érhet áprilistól.
Cél, hogy "A szubjektív elemeket kizárva kizárólag a cselekmény társadalomra való veszélyességi fokára, a közlekedési szabályok gyakoriságára figyelemmel kerüljön sor a bírság kiszabására" - többek között ez olvasható a dokumentumban, a jogalkotó így magyarázza, miért lenne szerencsésebb fix bírsági tételekkel szankcionálni a szabálysértéseket. Ezek között olyanokat ért, mint az ittas vezetés, a jogosítvány nélkül vagy lejárt műszakival közlekedés, az elsőbbségre, az előzésre, a kanyarodásra vagy a megfordulásra vonatkozó regulák megsértése. Nem emeli ki viszont a gyorshajtást vagy a tiltott jelzésen áthajtást, ami legalábbis furcsa.
Néhány tételen át szemléltetve a fix, illetve a korábbinál magasabb bírságokat: lejárt jogsival csípi fülön a rendőr? A helyszínen elismerve 50, utólag 150 ezer forintja bánja. Az autó műszakija járt le? A bírság 30-50, utólag 70-100 ezer forint lesz attól függően, milyen rég "felejtette el" megújítani. Szmogriadó esetén a korlátozás ellenére közlekedők a helyszínen 40 ezres büntetést fogadhatnak el, ha valamiért nem tennék, a bírság rövid időn belül duplájára, 80 ezres, kellemetlen nagyságúra emelkedik. Az ittas vezetést 30-50, illetve 60-100 darab ezressel honorálja az államvédelem annak függvényében, hogy milyen komoly véralkoholszintet mutat ki a szonda.
Hirdetés

A fix közlekedési bírságolás rendszerének hátránya, hogy továbbra sem tudja, nem akarja figyelembe venni az eljárás alá vont személy anyagi helyzetét, ugyanakkor előnye, hogy lényegében automatikus, ami csökkenti a visszaélés, a korrupció veszélyét és a költségeket. Az sem mindegy, hogy az "akár" vagy a "legalább" szavakat törölhetjük a szótárunkból, amikor a várható büntetési tételekről beszélünk - amennyiben elfogadják a tervezetet, egészen pontosan tudhatja majd mindenki, milyen szabálysértésért mennyit kell fizetnie, nem lesz kecmec, se kibúvó, sem alkudozás, csakis rend és fegyelem az utakon, ahogy még valami: remélhetőleg kevesebb törvényszegés, s kevesebb baleset.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    Így van németben is 0.5 ezrelék a megengedett alkoholszint. mig nincs baj addig ok, ha viszont balesetet csinál és csak ennyi van benne ami a megengedett akkor kemény dolog. de ha valaki meg is sérül, vagy esetleg komolyabban sérül akkor isten óvja az embert, ha több akkor meg kampó, harangoztak.

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    EGYÉRTELMŰ DOLOG mivel lassan megszünnek a vállalkozók és azoktól már nem tudnak harácsolni így Orbánkáék e úton próbálják tőlteni az államkasszát!! Sajnos a befolyt pénzt pedig saját céljaikra használják fel. Értelmetlen befektetések /amelyekből a %-okat ők teszik zsebre/,számlanélküli képviselői kifizetések, MALÉV, BKV és ki tudja még milyen tömés,…És bizony ha a bevételekhez szabnák a büntetéseket ezen túl még a kivételeseket is szakcionálnák majd másképp döntenének! Nyugati példa? Hát ha nem különrepülőjáratokkal utaznának benfentesseink láthatnák azt is hogy ott nem AVH-s rendszer van.

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    miről beszélsz?
    németeknél dolgozok és a legnagyobb büntetés amit eddig kaptam az 30 euro volt.
    a legtöbb az 15 eurós. konkrétan: 50 helyett 71 30eur, csak mert elötte 70es tábla volt az 50est meg nem vettem észre. itt gyakran változnak a korlátok föleg külvárosban. falu eleje 50 helyett 61 20eur oszlop lött le. aztán 50 helyett 58 15eur és igy tovább. havert autopályán 120as táblánál 163al mérték be 70eur. tehát nem olyan vészes ez. követési távolságért keményebben büntetnek itt, ezt mondjuk csak hallomásbol tudom

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    Talán a saját házunk táján kellene kezdeni. Honatyánk,honanyánk előveszi az igazolványát és máris nem számít az ittas vezetés vagy lejárt jogosítvány ugyanis nem is kell megmutatnia. A tótok ezt is megoldották.

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    Azt nem értem, mégis hogyan lehet vezetői engedélye az alkoholos gázolónak, mondjuk a kiskunfélegyházi Phatonosnak, amikor 1 éve halálra gázolt részegen egy nőt, majd utána 3 halottas frontális karambolt okozott. (Két szülő, az egyik gyerekünk, a másik otthon látta a tvben a roncsokat.)

    Szóval KI ADTA VISSZA a jogsiját? És azt a személyt is szeretném börtönben tudni! A tettes meg örökre legyen eltíltva a gk. vezetéstől.
    Ezek lennének a hírek, fő músoridőben.

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    lézerblokkolót fel mert megéri lehet taposni mint a barom olcsóbB A TELJES RENDSZER ami megtérult 2 csekk árábol. a tobbi szabályt sajnos be kell tartani én felírtam egy papírlapra hogy mikor jár le a jogsim meg a műszaki a kocsira és ezt a cetlit beraktam a kardánboxba. akárhányszor kiyitom látom lassan kívülröl fújom. nem lehet esélyt adni ennek a mocskos bandának. tanuljuk be és akkor esélytelen hogy a semmiért elvegyék a pénzünket. ezt lehet tenni

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    Nem feltétlenül az a lényeg, hogy ne kelljen megújítani, mert az orvosi vizsgálatokon sokminden kiszűrhető. De semmi nem indokolja a magas 50 – 150 ezres bírságot arra az esetre, ha valaki nem vette észre, elnézte, nem figyelt oda az érvényességére. Nem életszerű ugyanis, hogy ezt a dátumot bárki észben tartsa, rendszeresen ellenőrizze. Ettől még ő lehet egy becsületes, tisztességes, jogkövető állampolgár és ilyesmiért nem érdemelne büntetést, maximum valami jelképes 5 ezer Ft-ot!

    De ezt is csak akkor, ha a hatóság/okmányiroda/központi nyilvántartás időben és megfelelő módon figyelmezteti, hogy le fog járni hamarosan, újítsa meg! Ez a minimum, ami elvárható lenne és megalapozná a későbbi büntetést, ha az ügyfél mégis elmulasztja.

    Igazságtalan és rossz a rendszer így, ahogyan most van! A rendőrségi nyilvántartás pontosan tisztában van vele, hogy mikor jár le! Nekem a rendőr sem vette észre igazoltatásnál, csak amikor beszólt a központba, ott mondták, hogy “nincs körözés alatt, de a jogsija le van járva!” 3 napja járt le, de sosem néztem ezt a dátumot. Feljelentettek, másnap elmentem az orvoshoz, minden megfelelt, ki is állította a papírt alkalmasságról. Most akkor miről beszélünk? Folyamatosan alkalmas voltam, mi a törvény célja? Miért jár ilyen esetben a büntetés? De legfőképpen miért nem figyelmeztet a nyilvántartás megfelelő módon és időben?? Ki nézegeti azt a sok hülye kártyát, papírt folyton, hogy melyik meddig érvényes?

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    Cél, hogy “A szubjektív elemeket kizárva kizárólag a cselekmény társadalomra való veszélyességi fokára, a közlekedési szabályok gyakoriságára figyelemmel kerüljön sor a bírság kiszabására”

    lejárt jogsival csípi fülön a rendőr? A helyszínen elismerve 50, utólag 150 ezer forintja bánja.

    Könyörgöm! Miért veszélyes a társadalomra, ha lejára a jogosítvány és nem veszi észre a szerencsétlen tulajdonosa? Hát ki nézegeti ezt folyton? Pusztán egy formai, technikai dolog ez az érvényesség! Akkor lenne jogos, ha az okmányiroda e-mailben és SMS-ben figyelmeztetne 3X egymás után, hogy: “[b]– Önnek 3 hét múlva lejár a jogosítványa![/b]” Ugyanez 2 hét és 1 hét múlva is. Ha megkapott figyelmeztetések ellenére sem újítja meg, akkor jogos lenne a bírság! De ha nem szól senki, akkor bárkivel előfordulhat, hogy elkerüli a figyelmét. Másnap elmegy az orvoshoz, alkalmasnak találja továbbra is (hiszen nem változott semmi) tehát folytatólagosan alkalmas volt! Ez így ilyen formában csak a felesleges szivatást szolgálja nem a társadalom védelmét!

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    Mindenképpen lojális kormányra van szükség., A fizetések 47 000 Ft-tól 8 000 000 Ft ig terjednek. A büntetés legyen arányos a jövedelemmel. Ehhez egy szociálisan érzékeny kormány kell.

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    a fix összegű bírság nagyon helyes dolog, így legalább a haverok, a minimálbéres ,de valójában dúsgazdag vállalkozók, a feketemunkások sem ússzák meg 1-2 ezer ft-ból.
    ez így korrekt.

    persze az kissé nonszensz, hogy a magyar közlekedési bírságok összege közel háromszorosa a németnek ( ott 50-500 eur , nálunk 120-1200 eur) , miközben a jövedelemszint az ötöde!

    mégis az 1 lakosra jutó közúti áldozatok száma a németeknél negyede a magyarországinak, pedig ott sokkal több az autó/lakos , és sokkal nagyobb a forgalom.

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    ….igen, ez jellemzo, mindent meg lehet vasarolni mar ha van eleg penzed!.. meg a buntetlenseget is..! ..kifizeted a 100-ast akkor ihatsz tovabb a volannal a kovetkezo sarkon! Az elottem felszolalonak igaza van… a penzbuntetes allami szintu rablas!
    Nagyon erdekes hogy a rendorseg csak azokra vadaszik ahonnan penzt tud beszedni…!!! …a lopott autok felkutatasaval nem foglalkozik mert az nem uzlet!!! Pedig ez is lehetne a fo feladata! Tobb szaz mindenfele trafipaxos rendorauto de tudtommal egy lopott autot felderito gepkocsit foglalkoztat derek rendorsegunk… hajra jogallam!!

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    1 mondat kivételével mindenben egyetértek veled.
    Az az 1 mondat így hangzik: [i]“A közlekedés elég szabályos Magyarországon,”[/i]
    Csak összehasonlításként mondom, hogy amikor visszajövök Amerikából, az ott megszokottakból kiindulva 3 hétig csak a fejemet fogom, mi van itt, hogy a szűk keskeny kis utakon egymást érik az eszement módon hajtó kamikaze pilóták. Azután megszokom, és én is visszaállok az itteni stílusra. 🙂

  • 2017.10.31. at 03:38
    Permalink

    Ez semmi másról nem szól, csak a terror végletekig fokozásáról! A közlekedés elég szabályos Magyarországon, ezt a brutalitást messze nem indokolja. Túl sok a rendőr, a meglévő bűnözés nem ad elég munkát nekik, de nem akarják csökkenteni a számukat, mivel az elkeseredett társadalom ellen államvédelmi okokból szükség van rájuk, és nincs pénz az eltartásukra, ezért gyakorlatilag rablással veszik el a pénzt az emberektől. (Én egyetértek azokkal a jogfilozófusokkal, akik szerint minden pénzbírság/pénzbüntetés közönséges rablás, mivel a végrehajtója végül is a saját céljára fordítja és fenyegetéssel/erőszakkal veszi el, ha az állam esetében az erőszak alapja törvény is, amit egyébként szintén saját maga hozott.)

Vélemény, hozzászólás?