Odajön, hogy feltöltse neked az autódat

Mesterséges intelligenciát kap a Siemens új villanyautó-töltője!

Egy teljesen önállóan dolgozó robot vehetné át a jövő "benzinkutasainak" szerepét a Siemensnek hála. Az automatizált töltőrobot mindent megcsinál, ami a hagyományos töltőállomásokon a kútkezelő - vagy annak hiányában a sofőr - feladata.

A Siemens jövőképében az elektromos autók a töltőhöz érkezés után maguktól nyitják a töltőcsatlakozó fedelét, a többit pedig egy teljesen automatikus töltő intézi. Ezt a töltőt egy minden térbeli tengelyen mozogni képes "robotkarként" kell elképzelni, ami magától megtalálja az autó töltőcsatlakozóját, automatikusan rácsatlakozik és feltölti az akkumulátort, majd a töltés végén lecsatlakozik. Ekkor az autó automatikusan zárja a fedelet, és indulhatunk tovább.

Mindez a legtöbb sofőrnek kényelmi funkció, de nem szabad megfeledkezni az önvezető járművekről, amelyek így a tulaj segítsége nélkül oldhatnák meg a töltést, vagy a mozgáskorlátozottakról sem, akik így még egy fokkal könnyebben élhetnék a mindennapjaikat.

„Az automatikus töltés különösen fontos az autonóm járműveknél, vagyis olyan gépkocsiknál, amelyek emberi vezető nélkül működnek” – mondta Stefan Perras. Bár néhány évnek még biztosan el kell telnie, hogy az önvezető járművek elterjedjenek a közutakon, de már ma is használatban vannak olyan területeken, mint a kikötők, a konténer-rakodóhelyek, a raktárbázisok.Pontosan behelyezni a dugót az aljzatba nem tűnik akkora feladatnak, hiszen naponta többször csinálunk ilyesmit, de egy gépnek ez komoly kihívás, ezt sikerült most megoldania a cégnek. „Típustól függően, a sportautóktól a teherautókig a töltőnyílásokat különböző helyeken és különböző magasságokban szerelik fel, néha kissé felfelé dőlnek, máskor lefelé” – magyarázza Stefan Perras, a Siemens Technology kutatási egységének tagja.

A Siemens Autonomous Charging System vezérlője viszont még sötétben, esőben, hóban vagy akár ködben is képes felismerni a jármű töltőcsatlakozóját, és annak pozíciójától függetlenül rá is csatlakozik.

Ehhez optikai érzékelők mellett mesterséges intelligencia is szükséges. A még távolabbi jövőben talán még ennyi dolgunk sem lesz a töltéssel, a Toyota mérnökei ugyanis még ennél is tovább mennek: egy ehhez hasonló a töltőrobotot tennének egy önvezető autóra, hogy az üzemanyag házhoz menjen. Az iparterületeken még nagyobb szükség lesz majd a töltőrobotokra, főleg, ha az EU által meghatározott flottaszintű CO2-kibocsátás korlátozásra reagálva a teherautókat és munkagépeket egyre nagyobb arányban villanyosítják majd. Amennyiben ezeket a járműveket a cégek által javasolt módon, a sofőrök és munkások 4,5 óránként kötelező 45 perces szüneteiben kívánják tölteni, úgy 1-3 megawattos töltőkapacitásra és egy embernek messze túl nehéz töltőkábelekre lesz szükség, így itt is hatalmas segítség lenne a beavatkozás nélkül elinduló töltés.

Aggodalomra viszont semmi ok, kicsiben már biztosan működik a technika, a Siemens mérnökei pedig elkezdték a nagyobb és továbbfejlesztett ipari változat fejlesztési munkálatait.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?