Olcsó elektromos autó Amerikából?

12 000 dollárra tervezik az árát a helyi mércével olcsó és kicsi villanyautónak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem baj hogy lassú, csak olcsó legyen - nagyjából ez a koncepció, ami szerint már 50 amerikai tagállam útjain gurulhatnak az egyszerű kis autópótlók.

A detroiti székhelyű EnVironmental Transportation Solutions (EVTS) az ott őshonos tradicionális autógyártókkal szembemenve egy kis tőkebefektetéssel, de annál nagyobb technikai háttérrel rendelkező vállalkozásba fogott. Termékük megfelel az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) által már évekkel ezelőtt kibocsátott LSV (angolul low-speed vehicle, azaz alacsony sebességű jármű) normának: elektromos meghajtású, négykerekű, 25 mérföld (40 kilométer/óra) a végsebessége és nullemissziós. Ami ennél is nagyobb kunszt, hogy a megkérdőjelezhető minőségű távol-keleti villanykordék helyett az „amerikai vas” a cég szerint végre egy vállalható kompromisszum lehetne a túlpörgetett autóskultúrájú amerikaiak számára is, mivel szemtelenül olcsó.
Hirdetés
Az EVTS EcoV nevű kisautója 12 000 dollárba kerül (ez átszámítva körülbelül 2,7 millió forint) ami elsőre túlzásnak tűnik egy ilyen kis guruló torzszülöttért, például a felénk jól ismert, már bőven az autón innen eső Daciák árát tekintve. Ami mégis mellette szól, az a nagyvonalú kalkulációval költségmentesnek ígért üzemeltetés és a használatához számított évi 100 dolláros villanyszámla, ami kevesebb mint 25 000 forint.

Az EcoV rutinszerű napi használatát elviekben nem befolyásolja az időjárás, egy akkufeltöltés ára alig fél dollár, a töltés pedig bármely konnektorból lehetséges. Egy villanytöltettel legalább 25 mérföldnyi (40 kilométer) hatótávot ígér a gyártó. Kérdés, hogy bármely európai kormány tud-e esetleg olyan támogatást kidolgozni, hogy a környezetkímélő kisautó tényleg vonzó lehessen, és ne csak az amerikai nagymamák kerekes szatyrának a kiváltására legyen alkalmas.
Mi lesz a jövő?
Az elektromos autók fejlődését kishazánkból szemlélve egyelőre szerintem több esélye lehet a Tesla üzleti modelljének, amely szerint remek használhatóságú, luxusigényeket is kielégítő járművekkel el lehet feledtetni még a legelvetemültebb autórajongókkal is, hogy amiben ülnek, az valójában csak a robbanómotoros autók pótléka. Nevezhetjük divatnak is ezt a fellángolást, de ahogy a Toyota a Priusszal megmutatta, ha a termék rendben van, akkor el lehet téríteni a vásárlókat a korábbi - részben rossz - szokásaiktól. A kérdésben talán kicsit maradi véleményem szerint a megoldás a hatótávnövelő benzin- vagy dízelmotorral feljavított autóforma villanyautók háza táján keresendő. Lásd Opel Ampera, Volvo V60 Plug-in Hybrid.
Eszerint az EnVironmental Transportation Solutions által bemutatott EcoV-nek nagyon jónak kell lennie, hogy piacot találjon. És bár jól tudom, hogy a funkcionalitását tekintve manapság egy közepesen felszerelt Dacia Sandero felett minden autó felesleges luxus, villanyautóból is jobban vonz a Tesla, mint az EVTS.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 20:03
    Permalink

    Ennyi pénzért azért nem nevezném vállalható kompromisszumnak ezt a teljesítményt. Ráadásul ez is kötelezően ronda, mint minden ilyen irányú kezdeményezés… nincs az a marketing ami egy átlag embert ilyenbe tudna ültetni. Inkább mennék esőben is elektromos motorral, persze az még durvább ár/érték arányban…

Vélemény, hozzászólás?