Olcsó villany-SUV mindenkinek?

Minden fronton támad az MG ZS, majdnem minden fronton

Nem, ott még nem tartunk, hogy olcsó legyen, de az MG ZS EV az egyik legkedvezőbb ajánlat manapság a villanyhajtású szabadidő-autók között.

Hangzatos, "világmegmentő" szlogenekkel próbálják rávenni a vásárlókat hogy cseréljék autójukat villanyhajtásúra, de ki fogja valójában "megmenteni a világot"? Azok, akik adott piac pénztárcáinak vastagságához igazítják az árakat. Ott még nem tartunk, hogy az átlagkeresetekhez igazodjanak a villanyautó-árak, egyesek szerint soha nem is fogunk (ennyit a világmegváltó tervekről), viszont az MG villantott egy olyan modellt, ami az elektromos autók között egy igazán jó ajánlat. Pontosabban a villany-SUV-ok között. A ZS-ről van szó, amelyet már kipróbáltunk az egyliteres, turbós benzinmotorral, és igazán kellemes meglepetésnek bizonyult, ide kattintva megtalálod a tesztjét. A recept a villanymotoros változattal is szinte ugyanaz, csak egy picit más tálalásban. Kívülről ez inkább csak az autó orrán látszik. Eltüntették a hagyományos hűtőmaszkot, amelynek helyére a karosszéria színében pompázó műanyagbetét került, apró dombormintával, ami persze egy légbeömlőre hajaz. A levegő igazi útja azonban lent van a lökhárítóban, illetve annak két szélén is kialakítottak két csinos légbeömlőt. A töltőnyílás is az autó orrán található, ami szerintem az egyik legkényelmesebb pozíció, amikor csatlakoztatni kell egy öltőoszlophoz. Oldalról nézve csak az aero-felnik a feltűnőek, minden más azonos a többi ZS verzióval, hátul pedig csak a felirat, a kipufogók hiánya és a lökhárító alsó részének betétje különbözik.
Hirdetés
Bent ismét hasonló kép fogad, mint egy benzinmotoros ZS-ben. A csúcsfelszereltségű változatban ugyanazok a műbőr ülések fogadnak, amelyeket szívem szerint szövetburkolatúra cserélnék, viszont a sportos kormánykerék, a vörös varrás még mindig jó fogású és ízléses. Ahogy szerintem a karbonmintás műbőr dísz is a műszerfalon, na meg az a kevéske zongoralakk is, amivel valószínűleg még azok is ki tudnak békülni, akik nem kedvelik. Itt is megtalálható a digitális műszeregység, illetve a 10,1 colos érintőképernyő középen, amelyen a szoftver ugyancsak lassú, viszont könnyű a kezelése. A klímát szerencsére fizikai gombokkal is vezérelhetjük, viszont számomra logikai baki, hogy az ülésfűtésnek már nem jutott ilyen gomb. Az EV-ben a váltókar helyett tekerőgombbal lehet a menetirányt kiválasztani, felette pedig ott az üzemmódválasztó, a KERS (F1 rajongók előnyben), illetve egy akksi gomb. Üzemmódból kapunk hármat, ezek az Eco, a NORMAL és a SPORT, a KERS lényegében a rekuperáció gombja (hiszen ez a Kinetic Energy Recovery System mozaikszava), másfelé ez lenne a B-fokozat, az akkumulátor gombja meg csak arra van, hogy az érintőképernyőn megjelenjenek az adatai. Két ergonómiai baklövést azért elkövettek a tervezők, bár nem eget rengető hibák ezek. A kartámasz túlságosan hátul van, így igazából vezetés közben használhatatlan. Bár hozzáteszem, így kevésbé hajlamos a sofőr az egykezes, vagy a nem megfelelő kormánytartásra, ami növeli a biztonságot. A másik hiányosság a kormánykerék horizontális mozgatási lehetőségének a hiánya, így csak fel és le tudjuk állítani, pedig ha kihúzható lenne, megoldódna a kartámasz problémája is. Hátul a kategóriában átlagos lábtér jut, a fejtér nagy, hatalmas panorámatető is jár, illetve kétféle USB-csatlakozó (elöl is, a vezeték nélküli telefontöltőnél), a csomagtér mérete pedig megegyezik a többi ZS modellével, tehát alapból 448 literes. A töltőkábelnek pedig külön rekesz jut a padló alatt, így nem rabolnak helyet a hasznos térből.
Hirdetés
Kétféle akkumulátor-kapacitással lehet kapni a ZS EV-t. A tesztautót a nagyobbal szerelték fel, ez 72,6 kilowattórás, amivel a gyártó szerint (amint a matricázáson is látható) 440 km a hatótávolsága. Profi villanyautósok akár hozhatják is ezt az értéket, de a 400 kilométer simán elérhető. Különösebb rákészülés nélkül, tehát az évszaknak megfelelően fűtéssel, olykor a SPORT módban a gyorsulással élvezkedve, klasszikus vegyes használatban 19-20 kWh között alakul a fogyasztása 100 kilométeren. Országon belüli használatra tökéletesen elegendő tehát a ZS EV, ami tudja a 11 kilowattos töltést is, így körülbelül 7 óra alatt feltölthető a lemerült akksi, az utcai oszlopról vagy fali dobozról, de tud 92 kilowattos villámtöltést is. Sőt, kétirányú töltést is, magyarán az autóra csatlakoztatva táplálhatók elektromos készülékek. A villanymotorja 156 lóerős, ez egy teljesen józan teljesítmény, egy pillanatig sem vágytam többre. A 280 Nm nyomaték ugyanis itt is azonnal jön, a gyorsulás pedig 8,4 másodperc 100-ra, a végsebessége pedig 175 km/h. Persze autópályán szépen megugrik a fogyasztás, de ez főleg a nagy homlokfelületnek köszönhető, ezzel a hátránnyal minden SUV küzd. Ellenben lehet vele bátran telekjárni, hasmagassága elegendő a könnyebb földutakra, nem szereti viszont a tempós kanyarodást, jól érezhetően dől a kasztni, bár ijesztővé nem válik. A kormányzás pontos, kicsit steril, ellenben így könnyű vele parkolni, szinte kisujjal tekerhető. A futóművét is ügyesen hangolták, érezhetően feszesebb irányba, ami jól jön, mert ellensúlyozza a kormány sterilségét.
Hirdetés
Mondhatom akkor az árát? Tudom, a cím talán túlságosan lelkesítő volt, de most tényleg a villanyautók csoportjában kell nézni ezeket a számokat. Jelenleg 11 999 000 forint a kisebb hatótávolságú alapára, de a nagyobb akkumulátorért már 13 599 000 forintot kérnek Comfort+ felszereltséggel, ami egyébként már minden igényt kielégít. A csúcsfelszereltségű, nagy akkumulátoros modell pedig 15 499 000 forintba kerül. Persze akadnak olcsóbb villanyautók az újak között, de azok kisebbek, használati értékük nem ilyen jó. Gondoljatok bele, hogy egy VW e-up! 12 millió forintról indul, a ZS méretkategóriájában pedig nincs másik villany-SUV ilyen kedvező áron. Egy kis üröm az örömben, hogy egyelőre még nem rendelhető, de 2023-tavaszától már érkeznek az országba a villanyhajtású ZS modellek. Bár arra számítani kell, hogy a fentebb említett árak addigra már változni fognak, attól függően, hogyan viselkedik a forint, ám valószínűleg még akkor is az egyik legkedvezőbb áron kínált villany-SUV marad.
Értékelés
Pozitív
Nagy hatótáv, kedvező ár
Negatív
Ergonómiai bakik az utastérben
Árak
Tesztmodell alapára
13 599 000 Ft (2022.11.28.)
Tesztautó ára
15 499 000 Ft (2022.11.28.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
115 kW (156 LE)
Nyomaték:
280 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,4 s
Végsebesség:
175 km/h
Méretek
Hosszúság:
4323 mm
Szélesség:
1809 mm
Magasság:
1625 mm
Saját tömeg:
1620 kg
Össztömeg:
2070 kg
Tengelytáv:
2581 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
448-1375 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
870-900 mm
Belmagasság hátul:
890 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
440 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1050 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
760 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1600 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Motor:
Villanymotor
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
280 Nm
Teljesítmény:
115 kW (156 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
175 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,4 s
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.11.29. at 14:37
    Permalink

    Hát, az olcsó nekem valahogy mást jelent. Közel három db. 2 éves vitara ára, + ha rendesen használod, akkor havonta 2-3-szor is töltheted a mai őrült energiaárak mellett. Ez szól a többi elvakult villanyautó párti vakegérnek is. Aztán majd nézzük meg a kocsit néhány év múlva….

  • 2022.12.05. at 20:30
    Permalink

    7-8 órás töltés, pár napos hatótáv, csak a városban éri meg ha egyáltalán..és randa.
    Én biztos nem vennék ilyet…fele ennyiért sem, de az ára közröhej..

Vélemény, hozzászólás?