Olcsóbb lesz mintát festetni a BMW-kre

A BMW új fényezési technológiája nem csak környezetbarátabb, de több egyedi lehetőséget is kínál

Kevesebb energiát és alapanyagot használ a BMW és a Dürr új karosszéria-fényezési robotja, ráadásul könnyedén felvihetők vele olyan minták is, mint például az M4 logó.

Az autók karosszériáinak fényezése kritikus lépés a gyártás során, egyrészt mert a végeredménye nagyon szembetűnő, a hibátlan, megnyerő árnyalatú fényezés sok érdeklődőt tud vásárlásra csábítani; másrészt pedig mert maga a folyamat kifejezetten bonyolult, az emberi egészségre és a környezetre való negatív hatások kiküszöbölésére komoly biztonsági előírásokat kell betartani. Mint a gyártási folyamat minden más területét, úgy a fényezést is fontos újragondolni és továbbfejleszteni, hiszen itt is van lehetőség például a környezetre rótt terhek csökkentésére, nem csak a "látványos" villanyosítási tervekben.
Hirdetés
A BMW és partnerük, a Dürr gépész- és üzemmérnöki cég pontosan ezt a célt szolgálja, új karosszéria-fényezési technológiájuk két fő előnnyel is rendelkezik. Az első a már említett környezetbarátság (avagy fenntarthatóság, hogy a manapság divatos kifejezést használjuk): teljesen kiküszöbölték a túlfújást. A hagyományos technológiával fújt festék távolabbról, szó szerint fújva kerül a lemezekre, emiatt a "füst" jó része kárba vész, a levegőben célt tévesztve tovább száll. Ezt a fényező helyiségben össze kell gyűjteni és különböző eljárásokkal ártalmatlanítani, ami nyilván energia- és időigényes. Ahogy azonban a videón is látható, az új robot nagyon közelről viszi fel a fényezést, szinte mintha már ecsetelné a festéket, így nem keletkezik fölösleg. A gyorsabb, kevesebb festékkel és levegővel működő folyamat eredményeképpen a BMW évente akár 2.000 tonnányi károsanyag-kibocsátást is meg tudna előzni.
Hirdetés
Az eljárás másik előnye, hogy sokkal precízebben kivitelezhető a festés. Konkrétabban: nincs szükség maszkolásra például a minták felvitelekor, mert a robot akár 1 mm-es pontossággal is képes elhatárolni az egyik színt a másiktól. Nem mellesleg egyszerre két színt is tud kezelni a gép, tehát a különböző kontrasztok, vonalak és formák létrehozása könnyebb, mint valaha. A könnyebb pedig olcsóbbat is jelent, hiszen mind munkaerőben, mind alapanyagokban és erőforrásokban kevesebbet kell felhasználni - remélhetőleg ez majd a vevők felé kínált árakban is meglátszik. Egyelőre 19 darab belső használatra szánt M4 Coupé kap majd az új fényezési technológiából, de természetesen keresik a módját, hogy minél több sorozatgyártású modellen alkalmazhassák.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?