Jó érzékkel nyúltak a tervezÅ‘k a ceruzához, Ãgy az Opel Antara elÅ‘nyére változott a ráncfelvarrás után. A bi-xenon világÃtás igény szerint követi a kanyar Ãvét, az alsó műanyag védÅ‘burkolat egyszerre praktikus és dizájnos, a 19 colos felni pedig jót tesz a látványnak - nem véletlen, hogy az emberek nagyon megnézték a tesztautót
Hátra is jutott a fémhatású, de valójában műanyag védÅ‘betétbÅ‘l a lökhárÃtó alján
Ahogy az a
nemzetközi bemutatón is kiderült, az Opel nem vitte túlzásba a
Chevrolet Captiva-rokon szabadidÅ‘jármű, az Antara ráncfelvarrását, de az biztos, hogy a tervezÅ‘k jó munkát végeztek. Erre bizonyÃték, hogy a fehér tesztautót közel akkora figyelem övezte az utcán, mint a valóban polgárpukkasztó megjelenésű
BMW 640i Cabrio-t, és ez nem lehet véletlen. Nem hát, hiszen az Antarát nézegethetjük elölrÅ‘l, oldalról, hátulról, bizony nem néz ki rosszul, nem feltűnÅ‘, mégis van benne valami vonzó – talán a felesleges és sokszor erÅ‘ltetett agresszivitás hiánya, ami ezeket a terepjárókat általában jellemzi, és ez már elég lehet a sikerhez. A frontrész megpróbál igazodni az aktuális márkaarculathoz, de hála az égnek nincsenek giccses LED fények, sem más parasztvakÃtó olcsóságok, a bi-xenon fényszóró opcionálisan kanyarkövetÅ‘s, és világos fényezéssel jól mutat a teljes műanyag alsóruházat a karosszérián, amely voltaképpen még praktikus is. Ami viszont feltűnÅ‘, hogy a szabad magasság nem kiemelkedÅ‘en nagy, kvázi az Opelnél jól tudják, hogy az Antarák inkább multifunkciós családi járművek lesznek, és nem kÅ‘kemény terepjárók, Ãgy a Haldex-rendszerű, automatikusan kapcsolódó 4x4 hajtás is valójában biztonságnövelÅ‘ adalék.
Nem vitás, az Astra-Insignia belsÅ‘ majd a teljesen új, következÅ‘ Antarában köszön vissza, ez csak finoman retusált műszerfal, tisztességes összeszereléssel, de nem csúcsminÅ‘ségű anyagokkal. Az ajtózsebben külön helye van a félliteres palacknak, és lehet pakolni a középsÅ‘ kartámasz alatti üregbe is. Az egyhangúságot kéttónusú szÃnvilág próbálja oldani
Zajszigetelő burkolat alatt lapul a pótkerék, a pillekönnyű bélés könnyed mozdulattal kiemelhető, és még pakolni is lehet bele
A méreteivel tekintélyt parancsoló külsÅ‘ után némiképp csalódást okoz a belvilág. Az összeszerelés nem rossz, menet közben sincsenek bántó zörejek, de az anyagok olcsó hatásúak, és a prémiumos irányba mutató bÅ‘rkárpit éppen, hogy ront a helyzeten, mert nem illik a képbe. A szélvédÅ‘n sokszor zavaró mértékben tükrözÅ‘dÅ‘ műszerfalon mintha megállt volna az idÅ‘, az elÅ‘zÅ‘ H generációs Astra stÃlusa köszön vissza mind a műszereknél, mind a középkonzolon, az ajtózárak úszója szintén ódivatú megoldás, a navigációs rendszer vonalas grafikája pedig - enyhén szólva - mosolyra késztetÅ‘en kezdetleges. A menürendszer kezelése némi ráhangolódás után megszokható, a legfontosabb funkciók a kissé nagy átmérÅ‘jű, bÅ‘rrel bevont kormányról is működtethetÅ‘k. Az irányjelzÅ‘ kar végére tett tempomat más gyártóknál is bevett dolog, a középkonzolra száműzött külsÅ‘ visszapillantó-behajtó viszont logikátlan, az ajtón bÅ‘ven elfért volna az állÃtógomb környezetében. A férÅ‘helykÃnálat, ha nem is nagyvonalú, azért a kompakt személyautókra számszerűen és érzetre is ráver az Antara, hátul középen nincs nagy púp, három személlyel is vállalható az utazás, 180 cm-es vezetÅ‘ mögött ülve pedig 245 mm hely marad a térdeknek – ezzel legfeljebb óriás egyterűek, felsÅ‘ középkategóriás modellek tudnának konkurálni. A csomagtartó jól variálható, és vannak rekeszek a pótkerék körül – utóbbinál érdekesség a zárható padlólapos megoldás.
Okos tartozék a FlexOrganizer, a két szélsÅ‘ sÃn, amelyekhez töbféle tartozék rögzÃthetÅ‘, csomagoktól függÅ‘en. A támladöntéssel sÃk felület alakÃtható ki, Ãgy hosszabb tárgyak szállÃtása sem okozhat gondot. Hátul minden irányban elegendÅ‘ férÅ‘helyet kÃnál az Antara, és akár három személlyel is bevállalható egy utazás. Az elsÅ‘ sorban magasan ülnek az utasok, elektromosan csak a vezetÅ‘ széke mozog, a fűtés azonban kétoldali adomány
2000 1/min felett nagyon erÅ‘s a 2.2 CDTI, autópályán is könnyedén mozgatja a karosszériát, de indulásnál nyomatékszegény, nincs meg a váltó-motor-kuplung összhang, az indulások darabosak, nehézkesek. Gázadásra nem szép a négyhengeres dÃzelzakatolás, de hosszú utakon az erÅ‘forrás hangja helyett inkább a gördülési zaj dominál
Azt mondják, mindig az elsÅ‘ gondolat a legfontosabb. Nem állÃtom, hogy feltétel nélkül hiszek az ilyen babonákban, de az Opel Antara 2.2 CDTI esetében most kivételesen bejött a megállapÃtás, mert amikor átvettem a tesztautót, azonnal rácsodálkoztam, hogy a sebességváltó nem automata. Még most sem tudom, miért pont ezt a részletet szúrtam ki, de a teszt után kétség sem férhet hozzá, sikerült rátapintani az autó egyik gyenge pontjára. A 184 lóerÅ‘s dÃzelmotor 400 Newtonméteres forgatónyomatéka papÃron igen imponáló, akárcsak a 2000 1/min fordulatszám, ahonnan ez az Å‘serÅ‘ hadra fogható – vezetni mégsem élvezet. Alul érthetetlenül gyengén muzsikál a 2,2 literes gép, csak a dÃzeles stÃlussal ellentétes nagy gáz-csúsztatott kuplung módszerrel hozható lefulladás nélkül mozgásba az Antara, és nagyon nehéz az autóval finoman menni – a karosszéria városban folyamatosan bólogat az állandó indulásoknál, megállásoknál. A váltó alapvetÅ‘en pontos, de nehézkes, nem ingerel kapcsolgatásra, automata kellene ide, és máris jobb lenne az összhatás. A futóművet az Antara jellegéhez mérten eltalálták a mérnökök, bár közel két tonnájával nehéz és nagy ez az Opel, egész jó vele kanyarogni, a kormány sem érzéketlen, rossz úton persze van zötyögés, már csak az opciós 19 colos felnik miatt is, de a kompromisszum vállalható. A rögzÃtÅ‘fék elektromos, működése azonban lehetne finomabb, induláskor sokszor csúnya rándÃtással old – sebaj, a kar helyén hasznos tároló doboz kapott helyet a két ülés között.
Jó nagy, elektromosan behajtható tükröket szereltek az Antara oldalaira. Szimmetria mániásoknak valószÃnűleg hiányzik a dupla kipufogó, már csak a lökhárÃtóra tett dupla macskaszem miatt is
Városban folyamatosan 10 liter körül mutatott a fedélzeti számÃtógép fogyasztásmérÅ‘je, aztán a vidéki utak jóvoltából elkezdett csökkenni az étvágy, és a mintegy 1000 kilométeres távolságot végül 7,9 l/100 km értékkel zárult. Antarával utazni egyébként nem csak a fogyasztás, de a zaj miatt is kellemes, mert alapjáraton és gázadásra ugyan nem szép hangok jutnak az utasok fülébe, de egyenletes tempóval suhanva gyökeresen megváltozik a helyzet. Ezt zajmérésünk számszerűen is alátámasztja: az Opel terepjárója a műszer szerint 130 km/órás sebességnél 72 dB(A) értékkel a
Lexus CT 200h szintjén áll.
Hátulról nézve a lámpák változtak, és nem hiányzik a jellegzetes opeles részlet, a diszkrét krómcsÃk a hátsó ajtón. Gépi mosás elÅ‘tt átlagos testmagassággal igencsak nyújtózkodni kell a tetÅ‘antenna lecsavarásához
A gazdag felszerelés miatt az összkerékhajtásos Opel Antara 2.2 CDTI ára nem sokkal 10 millió forint fölé kúszik, és ez nem csekély összeg. A forma, az impozáns megjelenés az autó mellett szól, ám a részletekben felfedezhetÅ‘k kissé idejét múlt, a luxusérzetet feleslegesen erÅ‘ltetÅ‘ megoldások, és a hajtáslánc kellemetlen tulajdonsága sem erÅ‘s lap a pakliban - amolyan öltönyhöz tornacipÅ‘ érzés kerÃti hatalmába az embert. EttÅ‘l függetlenül az Antara Å‘szinte autónak mutatta magát, és akinek csak egy erÅ‘s, hosszú utazásokra is alkalmas, tágas, jó kiállású szabadidÅ‘járműre van szüksége márkaorientáltság nélkül, annak érdemes kalkulálni ezzel a tÃpussal. Mi automataváltóval ajánljuk.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2231 cm3
TeljesÃtmény:
135 kW (184 LE) 3800 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Méretek
Belső szélesség elöl:
1495 mm
Belső szélesség hátul:
1490 mm
Belmagasság elöl:
915-970 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
245 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1320 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
980 mm
Csomagtér magassága:
390-730 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1740 mm
RaktérnyÃlás szélessége:
970 mm
RaktérnyÃlás magassága:
880 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2231 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
TeljesÃtmény:
135 kW (184 LE) 3800 1/min-nél
MenetteljesÃtmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,6 s
CO2-kibocsátás:
175 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
72 dB(A)
Üdv. Mindenkinek! Közel két éves (23 hó) antarás tapasztalataim. ElÅ‘re jelzem, kipróbálni a modellt nem volt alkalmam, nem volt a kereskedésnél, a régi “opeles” révén nagy volt a bizalmam. Csalódtam, nem is kicsit.
Külseje roppant megnyerő, kidolgozottsága elfogadható (5). Gazdagon felszerelt és minden működik!
BelsÅ‘ tere kielégÃtÅ‘ (4+), viszont a csomagtere az autó méretéhez képest kicsi, hosszabb utakhoz, nyaralásokhoz 3 gyermekkel tetÅ‘box nélkülözhetetlen. ( Sokat vesz el a pótkerék).
A cikkben a kézi váltó jellemzése nagyon finomkodó! A valóságban a kézi váltója az Antara-nak egy csÅ‘dtömeg. Nehezen, pontatlanul, sebességfokozatokat kilökÅ‘en (2-es, idÅ‘nként 3-as is), hosszú kapcsolási utakon műkÅ‘dik. A céggel az autó egy hónapos korában tudattam az észrevételeimet, egy éves! korában már meg is történt…a kuplungcsere! Nem kérdezzék az okát! A váltója használatához hosszabb-rövidebb “learning” idÅ‘szak szükséges, addig akár balesetveszélyesnek is mondható. Közel 60 E km útán a helyzet változatlan. Közben potyogtak le műanyag alkatrészek mk. elsÅ‘ ajtóról, ingyen cserélték.
És még egy “mosolyogtató” esemény! Egy szerviz visszahÃvásnál – mert milyért ne, törÅ‘dik velünk az Anyacég levették és kidobták a motor alsó burkoló lemezét, mondván, hogy tűzveszélyes. Mithogy eltulajdonitották ( nem cserélték) a gépkocsim alkatrészét, kérdésemre, hogyan tovább – “majd kitalálja a gyár valamikor” jött a válasz! Azóta sincs neki burkolata, én meg mosom rendületlenül a motorteret ebben az öszi-téli rezsimben. Hát mindenkinek belátására bÃzom az Antara megÃtélését.