Ororszországba exportálná a kínai kormány a több ezer eladhatatlanul porosodó villanyautót

Pukkan a lufi? Elárasztották a kínai használtautó-piacot a feleslegesen legyártott, nullkilométeres villanyautók!

A kínai kormány szerint az oroszoknak kellene eladni a feleslegesen legyártott, a számok torzítására használt villanyautókat a kínai vásárlók átverése helyett.

Egyre komolyabb vita alakul ki Kína autóiparában az úgynevezett „nullkilométeres használt autók” körül a CarNewsChina értesülései szerint. A kifejezés azokra a járművekre vonatkozik, amelyeket ugyan forgalomba helyeztek, de sohasem használtak, majd néhány hónapnyi, rosszabb esetben néhány évnyi porosodás után végül elárasztják a használtautó-piacot. Fontos iparági szereplők, mint például Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke is felszólalt az ügyben, aki ezt a gyakorlatot bírálja, mert torzítja az értékesítési adatokat, félrevezeti a fogyasztókat, és aláássa a hosszú távú piaci stabilitást. A „nullkilométeres használt autó” jelenség lényege, hogy az új járműveket papíron eladják a kereskedőknek vagy harmadik félnek, majd használt autóként értékesítik őket. Ez a manőver több célt szolgál: segíti az autógyártókat a kitűzött értékesítési célok elérésében, jobb színben tűnteti fel az adott gyártó népszerűségét, lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy látszólag megszabaduljanak az eladatlan készlettől, esetenként pedig még az adott jármű regisztrációs státuszához kötődő támogatások vagy exportszabályozások is kicselezhetők így. Az elemzők szerint ez a gyakorlat is az iparág rendszerszintű kihívásaival hozható összefüggésbe. A túlkínálat például továbbra is az egyik legsürgetőbb probléma, néhány gyártó kevesebb mint 50%-os kapacitással működik, ezért folyamodnak ilyen eszközökhöz a felgyülemlett készlet elrejtéséhez.

Ezen kívül az intenzív árháborúk és a kormányzati támogatásokra való támaszkodás is olyan körülményeket teremtettek, amelyek kedveznek az ilyen átláthatatlan értékesítési stratégiáknak, különösen a villanyautók szektorában.

Bár ezeket a járműveket gyakran vonzó áron kínálják a kínai vásárlóknak — néha akár 30 százalékkal az új ár alatt — jelentős rejtett kockázatokat hordoznak. A garancia például általában az első forgalomba helyezéskor kezdődik, így a vásárlóknak jóval kevesebb jótállás marad. Szélsőséges esetekben ezek az autók hiteltartozással vagy tisztázatlan tulajdonosi előzményekkel rendelkeznek, ami jogi és pénzügyi következményekhez vezethet. Sokkal fontosabb probléma azonban, hogy a mesterségesen felfújt értékesítési adatok félrevezethetik a befektetőket, meghamisíthatják a piaci kereslet számait, és torzíthatják a versenyt.

A növekvő aggodalmakra válaszul a kínai kormány május 27-én csúcstalálkozót tartott a kulcsszereplőkkel, köztük a BYD, a Dongfeng és a Guazi használt autó platform embereivel. A megbeszélések középpontjában a használtautó-tranzakciók szigorúbb ellenőrzése és a visszaélések visszaszorítása állt. Az iparági szakértők a rövid távon jövedelmező, ám hosszabb távon egyenesen káros taktikák elhagyására szólítják fel a gyártókat. Javasolják a termelési tervezés ésszerűsítését, a járműelőzmények és a garancia átláthatóságának javítását,

valamint a szabályozott használtautó-export bővítését a külföldi piacokra, például Oroszországba, hogy a már felgyülemlett készlettől a helyi, illetve a nyugati piacok megzavarása nélkül szabadulhassanak meg az autógyártók.

A vásárlóknak ezzel szemben azt javasolják, hogy alaposan vizsgálják meg az „újszerűnek” hirdetett, illetve gyanúsan olcsó, új autókat. A 30 százalékot meghaladó kedvezmény például jó eséllyel egy nullkilométeres használt járművet takar. Emlékeztetnek: a forgalomba helyezés dátuma, a szerviztörténet, illetve az esetleges biztosítási előzmények vagy behajtói igények is lekérdezhetők alvázszám alapján Kínában. A megbízható kereskedők előnyben részesítése, az írásos garancia megállapodás, illetve az autóra vonatkozó összes pénzügyi kötelezettség rendezettségének igazolása szintén kritikus lépések lehetnek a kínai vásárlók számára. Bár a nullkilométeres használt autók megjelenése a túlkínálatra adott természetes piaci válaszként is értelmezhető, a valóságban komoly, világszintű problémára hívja fel a figyelmet. Wei Jianjun szerint a számok meghamisításánál sokkal fontosabb lenne az innováció, valamint a termékminőség és fogyasztói bizalom erősítése. Az autóipari vezető rendszerszintű reformot követel, mert szerinte enélkül tovább folytatódik majd a számok manipulálása, ami hosszútávon csak bizalmatlansághoz, illetve az így felfújt lufik fájdalmas kipukkanásához vezethet.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?