Outlander light – Mitsubishi ASX teszt
Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC Intense teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Fronthajtással is jó városi terepjáró a Mitsubishi ASX, hiszen úgysem viszik ki a kődzsungelből. A 4x4 hajtás helyett sokkal hasznosabb az AS&G start-stop rendszer.
Eredetileg a Lancer sportváltozatához született ez a markáns megjelenést kölcsönző, viccesen fordított Audi "single frame" keretnek is mondható hűtőmaszk, de akárcsak a németek, a Mitsubishi tervezői is elkezdték minden modellre feltenni. Kár, mert az ASX oldalnézetben és hátulról már egyáltalán nem olyan, mint az ígéretes frontrész sejteti
Meglehetősen tömör formát mutat a karosszéria. Hátul praktikus a lökhárító fényezetlen része, a szabad magasság tekintélyes, jó gumikkal 4x4 hajtás nélkül is jobban elboldogul terepen az ASX, mint bármelyik normál személyautó
A játékszert nem véletlenül írtuk, ugyanis az ASX számára a város játszótér, itt érzi magát elemében, de azért ne feledjük, ennek a „városi terepjáró” elméletnek a kitalálói marketingesek voltak, és nem mérnökök. Ezeket a modelleket így lehet jól eladni, mert magasabb építésűek, mint a normál személyautók, jobb belőlük a kilátás, továbbá masszívságot, tartósságot sugároznak, ami látens biztonságnövelő tényező, és nem utolsó sorban, jobban bírják a vacak utak miatti kiképzést. Persze, ettől még nem terepjárók, de a tudat alatti dolgok befolyásolása bizony hatalom, az autógyártók pedig uralkodnak felettünk.
Este jól világítanak a fényszórók. Jól látszik a ködlámpa üvegén a DRL, azaz a nappali menetfény jelzése - a japánok trükkösen ide (a lökhárító alsó felébe) tették a mai giccses, LED gyöngysoros gyakorlattól eltérően hagyományos izzót felvonultató fényforrást. A megoldás teljesen szabályos, ám nálunk a rend éber őrei egyszer bizony érdeklődtek, miért is közlekedünk bekapcsolt ködlámpával...
Hogy az ASX nem sikerült rosszul, arról korábban már értekeztünk, mikor is az 1.8 DI-D dízelmotoros változat vendégeskedett nálunk, ám az értékelésnél a 9 milliós ár miatt inkább lefelé, mint mosolyra görbült a szánk. Már akkor is egy olcsóbb verzióról álmodoztunk, ám csak most jött el az ideje, hogy az 1,6 literes, benzinmotoros ASX megérkezzen Magyarországra. A Mitsubishi kemény ellenfelekkel néz szembe, és mind közül talán a legádázabb a Dél-Koreából támadó Kia Sportage 1.6 GDI LX 2WD, amely egyrészt hihetetlenül jó ár/érték arányával, másrészt markáns, dinamikus, vagány formájával rögtön két adu ászt is tartogat. Mivel ezekkel a járgányokkal alig térnek le az aszfaltozott utakról, a 4x4 hajtás hiánya duplán kamatozik, mert nem növeli sem a vételárat, sem a fogyasztást.
Tisztességesen összeszerelt, néhol azonban olcsó műanyagokat vonultat fel az ASX műszerfala. A legdrágább változatban navigáció és 9 hangszórós hifi is található, de nem lehet panasz a közepes Intense ellátmányára sem. Rakodóhelyből bőven akad, a pohártartók, a dobozok, az ajtózsebek kiszolgálják az igényeket, a kesztyűtartó pedig hűtésre is használható. Kellemes fogású a bőrkormány és a váltógomb, az ajtókra is jutott textil, az egyetlen zavaró tényező, hogy a középső kartámasz rögzítése gyenge, mindig hátra csúszik a párna
[kepallojobb=435898]Minden egy helyen: a középső kartámasz dobozában jutott hely 12 V-os csatlakozónak, valamint AUX és USB bemenetnek. Jó ötlet, mert az innen etetett vagy ad hoc telepített eszközöket a doboz elrejti, így a kocsiban hagyva senkit nem ingerelnek az autó feltörésére[/kepallojobb] A felszerelés vonatkozásában az ASX lapjai sem rosszak. A közepes Intense ellátmánya már-már a bőséges jelzővel is illethető, és a teljes palettával kapcsolatban említhető, hogy a biztonságon nem spórolnak a japánok. Minden esetben széria a 7 légzsák, a MASTC névre hallgató menetstabilizáló és kipörgésgátló, a HSA hegymeneti elindulás segítő, valamint az ESS vészfékjelző – ez satuféknél automatikusan bekapcsolja a vészvillogót. Az ASX vásárlóknak nem kell külön fizetniük a tempomatért, az automata légkondicionálóért (hűthető kesztyűtartóval), a standard állapotában 6 hangszórós hifi USB csatlakozójáért, a bőrborítású multifunkciós kormányért és váltógombért, az esőérzékelős ablaktörlőért, a ködfényszóróért, és még seregnyi apró, de jóleső dologért. A légzsákok és elektronikus ketyerék mellett ugyancsak a biztonságot javítják az este az átlagnál szélesebb fénycsóvával világító S-HID xenon fényszórók, igaz, csak az Intense szinttől fölfelé. A tartalom tehát rendben van, ahogy a helykínálat is. Mivel az Outlander tengelytávja megmaradt, az első sor tágassága hátul is megvan, a fejtér is elegendő, egyedül a csomagtér kapacitásával nem villog a Mitsubishi. Az alaphelyzetben 419 literes üreg első körben - az üléstámlák állításával - 442 literesre növelhető, de szükség esetén egy mozdulattal teljesen síkba dönthetők a támlák, és ekkor 1600 mm hosszú tárgyakat is szállíthatunk a kerékdobok között éppen 1 méter széles raktérben.
Könnyen, egyszerű mozdulatokkal bővíthető a nem kiugróan nagy csomagtartó, amelynek a képen látható padlólapja alatt további tárolókat alakítottak ki. A nagy tengelytáv miatt mind az első, mind a hátsó sorban elegendő a férőhely, hátul rövid, városi távokon három utassal sem katasztrofális a helyzet. Az ülések kényelmesek, talán a hátsók ülőlapja lehetne picivel hosszabb
Diszkrét burkolat alatt lapul a 117 lóerő. Alapvetően nem rossz motor az 1,6-os, benzines MIVEC, és finoman hajtva városban is takarékos
A 117 lóerős masina teszi a dolgát, a városi lendülethez éppen elegendő ekkora teljesítmény, de autópályán, netán országúton izomból előzni már kevésnek tűnt a 154 Nm. Alacsony fordulaton a motor erőtlen, nem lehet vele finoman indulni (pláne, ha emelkedőn akcióba lépett a HSA), mert kis gázzal nyomban lefullad a négyhengeres gép. Az AS&G start-stop rendszer szintén átlagos, az olaszok lusta szerkezeteit csípőből veri, de a működés finomsága és gyorsasága elmarad például az új Ford Focus vagy a Mazda3 esetében tapasztaltaktól. A berendezés hatásossága azonban nem kérdéses, egy zajmérés céljából elkövetett, jelképesen rövid autópályás szakaszon kívül csak városban futott nálunk az ASX, és a fedélzeti számítógép 7,5 literes tesztátlagot varázsolt a műszerek közötti színes LCD kijelzőre – tankolás után kiderült, nem csak az étvágy, de a műszer pontossága is dicsérhető.
A zajszigetelés vonatkozásában tökéletesen kirajzolódik, hogy az ASX tényleg városlakóknak készül. Az alapjárton mért 48 dB(A), az 50 km/óránál mért 63 dB(A), a 90 km/óránál mért 67 dB(A) értékek után egyértelműen kijelenthető, hogy a városi sebességtartományokban csendes a Mitsubishi, míg a 130 km/óránál mért 74 dB(A) hosszú úton már zavaró tényező.
Feszes, de nem kőkemény az ASX futóműve, amely felesleges billegésekkel, hintázásokkal nem fárasztja az utasokat. A magas üléspozíció ellenére nem érezni billegősnek a húzósabb kanyarokban azért látványosan megdőlő felépítményt. A kormány tekergetése nem igényel nagy erőkifejtést (viszont visszajelzést sem nagyon ad az útról), a sebességváltó japán autóhoz illően pontos, valahogy mégsem érezni könnyed műveletnek a Mitsubishi vezetését, a pörgetést igénylő motor miatt kissé darabosak az indulások
A fronthajtásos ASX legsebezhetőbb pontja az ára. A direkt összehasonlítás kedvéért, ha az említett Kia Sportage 1.6 GDI ötmilliós alapárát vesszük kiindulópontnak, azzal még valahogy partiban lehet az 5,95 millióért kínált, belépő szintű ASX Invite, mert utóbbinak sokkal gazdagabb a felszerelése. Igen ám, de a közepes ASX Intense AS&G már 7,25 milliót kóstál, míg a „hétévgaris” Kiának nem is a közepes, hanem a csúcsmodellje, az EX Premium 6,8, start-stop ECO Dynamic csomaggal pedig 6,9 millió forint – és ez már nem elhanyagolható különbség, ráadásul a dél-koreai gép kétzónás klímával kényeztet. A Mitsubishi mellett a kedvezőbb fogyasztás hozható fel érvként, és az, hogy olyanoknak is lehet trendi, mégsem hivalkodó terepjárója, akik alapvetően nem szeretik, vagy nem akarják követni a divatot.
Már megint hamarabb pötyögött a kezem, mint ahogy rákerestem, na gyorsan elolvasom a dízel tesztjét is!
Egyébként nekem tetszik az autó, bár én a dízelt próbáltam mikor megjelent. Örülök hogy végre saját dízelmotorral rukkoltak elő, és nem is akármilyennel. Remélem azt is kipróbáljátok majd.
Volt szerencsénk, hogy érdeklődtek. Megmagyaráztuk 🙂
Ja, ez le is van írva, előbb a filmet néztem meg
Jó ez a ködlámpába épített nappali menetfény, de a rendőrnek meg fogod tudni magyarázni, hogy nem a ködlámpád világít?