Párbaj: V8 a villany ellen! Vontatásban melyik a nyerő?

Egy Lexus és egy Tesla mérte össze a vontatási képességeit

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Vontatópárbajt már máskor is vívtak belsőégésű motoros és villanymotoros masinák, ám egy amerikai autós magazin komolyabban is utánajárt az ügynek, és számszerűsíti a tapasztalatait.

Egy Lexus LX és egy Tesla Model X bizonyíthatta képességeit egy amerikai autós magazin 100 kilométeres kínzótesztjén. A magazin szakijainak eltökélt célja volt, hogy megmutassák, melyik a jobb vontató jármű, pótolható-e a köbcenti amperrel és volttal? A városi legenda szerint súlyos utánfutót vontatva nem számít más, mint a forgatónyomaték. A tehetetlenség leküzdésében valóban főszerep jut a newtonmétereknek, ám ahogy a The Fast Lane újságírói által végzett összehasonlító teszt rámutat, a valóságban ennél sokkal összetettebb a helyzet. Az újságírók lényegében tényleg lemodellezték a valóságot, nem csak kötéllel összekötöttek két autót megnézve, hogy melyik húzza el a másikat, mint oly sok videóban.

Egy önmagában nagyon érdekes, youngtimer Subarut szállító trailerrel indultak az 51 kilométernyire és 915 méterrel nagyobb tengerszint feletti magasságon fekvő úti célhoz.

Az utazás során városban, országúton és autópályán is megfordultak, hegyre másztak, majd völgybe ereszkedtek vontatmánnyal és nélküle is, valamint a tankolást és az utánfutó felszerelését is vizsgálták.
Hirdetés

A Lexus LX sík úton úgy viselkedett, mintha nem is akasztottak volna mögé közel 2,2 tonnát.

A rugózás komfortos maradt, a nagy terepjáró magabiztosan kezelte a rá bízott feladatot. Völgymenetben viszont új kihívással kellett szembenéznie az autónak, de a nyolcfokozatú automata sebességváltót kézi üzemmódba kapcsolva, és 3. fokozatban tartva sikerült tehermentesíteni a fékeket. A Tesla Model X 100 kWh kapacitású, de a teljesítmény helyett a nagy hatótávolságot előtérbe helyező változatának az emelkedőn sokszorosára nőtt az energiafelvétele.

A teszt elején 82 százalékos töltöttséggel induló Tesla 51 kilométeren felhasználta az induláskor rendelkezésre álló energia körülbelül 50 százalékát, ami nagyjából kétszeres fogyasztást jelentett az üres menethez képest.

Viszont terhelve szintén kétszeres volt a fékenergia-visszanyerés mértéke is a hegyről lefelé. A völgybe érve négy százalékkal javultak az arányok, a kör végén 42 százalékon állt az akkumulátor töltöttsége. Ezzel szemben a Lexus a 2,2 tonna extrém magasságkülönbségeken át történő vontatása közben mindössze 11 százalékkal fogyasztott többet a vontatás nélkül mértnél, igaz a Tesla menet közben nem eregetett kipufogógázokat. A kiszámíthatóság viszont nem erőssége a Teslának. Egyrészt a leszerelhető vonóhorog rögzítésére szolgáló gyári tokmány nem fogadta be a szabványos méretű csatlakozót, így a kirándulás eleve meghiúsult volna, ha az újságírók nem kerítenek valahonnan villámgyorsan egy másik vonóhorgot, de így fél órával tovább tartott az indulás előkészítése, mint a Lexus esetében. A másik gond a töltés időtartama, hiszen még a Tesla Supercharger hálózatán keresztül is nagyságrendekkel tovább tartott a „tankolás” a villanyautóval. Arról nem is beszélve, hogy a csak tolatva megközelíthető töltőpont miatt először le kellett oldani az utánfutót, ami további időveszteséget és fáradságot eredményezett. A konklúzió viszonylag egyértelmű: az elektromos járművek igenis képesek jelentős tömeget vontatni, az extra terhelés a megengedett maximum határán sem okoz problémát a hajtásláncnak. Az extra igénybevétel azonban aránytalanul nagy energiaveszteséggel jár, nemcsak az akkumulátor, de az utasok részéről is. Míg a Lexus esetében a túra kísérő folyamatai – a vontatmány csatlakoztatása és az üzemanyag feltöltése – pontosan 12 percet vettek igénybe, a Tesla utasainak nagyjából egy órán és nyolc percen át kellett várniuk (ebben már benne van az utánfutó le-, majd ismételt visszacsatolása a töltőpontnál). Ez az időelőny ráadásul a távolság növekedésével arányosan egyre nagyobb lesz, hiszen a többszöri töltés többszöri le- és felcsatolást igényel.
Hirdetés
Az amerikai újságírók konklúziója szerint a Lexus LX mindent összevetve alkalmasabb, harmonikusabb választás vontatási feladatokra, mint a Tesla Model X. A tesztről készült videót pedig lentebb láthatod.
Hirdetés

Forrás: Smarter Media
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?