Pénzt nem kérő munkatárs – Citroën Berlingo Electric teszt
Citroën Berlingo Electric District L1 teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyelőre ingyen tölthetjük és a legtöbb helyen, így Budapesten is ingyen parkolhatunk vele - az elektromos Citroën Berlingo álom melósautó.
Bár 300 kilogrammos akkumulátor került a padlólemezébe, az elektromos Berlingo terhelhetősége alig marad el az alapváltozatétól. Megjelenésében sincs sok különbség, hagyományos töltőjének csatlakozója a jobb első sárvédőhöz került
Álcázza magát. Pont olyan, mint egy hagyományos áruszállító Berlingo. Felármentes fekete lökhárítóival és kipufogójának hiányával sem árulkodó, ha a sofőroldal felől közelítjük. Jobb elől persze van egy már a villanyhajtásra utaló ajtócska, ami a hagyományos töltő csatlakozóját fedi. Érdekes módon a felárért mért CHAdeMo gyorstöltő-csatlakozó került a hagyományos változat üzemanyagtöltő-nyílásának helyére. 228 600 forintot kell fizetnünk azért, hogy a nagyteljesítményű villámtöltőkön 30 perc alatt 80 százalékosra tölthessük az amúgy 22,5 kWh-ás, a padlólemezbe az utas- és a raktér csorbítása nélkül beépített lítium-ion akkumulátort.
Alapáron csak jobb oldali tolóajtót, ablakok nélküli, de 2/1 osztású hátsó ajtókat kap
Állítható saját töltő. Szokatlan, de felettébb praktikus hogy a Berlingóhoz állítható intenzitású hálózati töltő jár, ami 8 és 14 amperrel is adhatja a delejt. Előbbi kedvezőbb az akkumulátor számára, de esetében a teljes töltési idő 15 órát is eltarthat, míg 14 amperrel 8 óra alatt is megvan. Kényelmetlenség azonban, hogy a közterületi hagyományos töltőkhöz való Type 2 csatlakozós kábel nem jár az autóhoz, azt utólagosan kell megvásároljuk, ha szeretnénk. Igaz, ha otthon/telephelyen tudunk tölteni, az is elegendő lehet, hiszen a közterületi sem lesz nagyságrendekkel gyorsabb, mint a saját töltő erősebbik fokozata. A villámtöltés lehetőségét azonban érdemes megvásárolni, sokszor jól jöhet a hosszabb kávészünet alatt jelentősen feltornászható hatótáv.
Belül csak műszerblokkjával különbözik egy robotváltóstól, ha ahhoz viszonyítjuk, különösen nem vészes az elektromos verzió felára
Körkapcsolóval vezérelhetjük az irányváltót, automata klímát kapunk, mivel a hatótávot jelentősen befolyásoló, fogyasztását a műszerblokkban láthatjuk
Három ülőhely, de zéró Isofix-csatlakozó, jól jönne pedig, ha a dolgozó ember reggel akár a gyerekeit is elvihetné meló előtt oviba, bölcsibe
Csomagtér bőséggel jutott az utaskabinba is, ám az utasülések laphossza még a vezetőénél is rövidebb, pedig az sem nagy
PVC padlóburkolat, 3,3 köbméter a raktérben
Meglepően megy. Bár az elektromos Berlingo villanymotorja csupán 67 lóerő (49 kW) teljesítményű, és ezzel a leginkább alulmotorizált változat, 200 Nm, már indulástól elérhető nyomatékával úgy tűnik, mintha mérgezett egér módjára menne. Lámpától indulva üresen nincs sok ellenfele, de még 100 km/óra fölött is meglepően élénken lehet gyorsítani. Igaz, végsebessége mindössze 110 km/óra. A limitált végsebesség miatt autópályán sem száll el nagyon a Berlingo fogyasztása, ha pedig kamion mögé állunk vele, a lehető legkedvezőbb értékeket fogjuk elérni.
A sofőr előtti rekeszbe A4-es papírok is beleférnek, palackot azonban nem ajánlott oda helyezni, ha ugyanis kifolyik, abból problémák adódhatnak. A jól megszokott fedélzeti számítógép kWh/100 km értékben mutatja az átlagfogyasztást, higgadt üzemben 15 kWh/100 km értéket is gond nélkül el lehet érni
Orrmotor, elsőkerék-hajtás. Mivel a belsőégésűnél szerényebb a tömeg elöl, a nyomaték viszont jelentős, a kerekek induláskor terheletlenül is könnyedén elkaparnak
A város királya. Ami rossz a belső égésű motornak, különösen a dízelnek, az nem gond a villanyautónak. Futárautónak, de akár egy kisiparosnak a létező legjobb hajtás, az elektromos, hiszen nem gond neki a címről címre szaladgálás. Bónusz ehhez a legtöbb városban, így Budapesten is ingyenes parkolás a zöld rendszám által. Ráadásul az elektromos Berlingo nem kompromisszumos. Sőt! Csendes üzemével, egyenletes teljesítményleadásával és váltómentességével az összes többinél kellemesebb. Irányváltója a robotváltósból ismert körkapcsolóval vezérelhető. Futóműve üresen is egészen kényelmes.
Kilátások. Berlingo-sajátosság, hogy a sofőr a B-oszlop mellett ül, így merőleges, vagy tompaszögű kereszteződésben bizony igencsak korlátozott a kilátás. A hátsó ablak feláras, de persze a válaszfal is átláthatatlan. Ennek ellenére kapunk középső visszapillantót - teljesen fölöslegesen. A külső tükrök nagy méretüknek köszönhetően osztatlan látóterük ellenére sem túlzottan holtteresek.
A középső visszapillantóban hátra semmit, oldalra pillantva ennyit lát a sofőr
Érdemes számolni vele! Bár az elektromos Berlingo 9,8 millió forintos bruttó listaára és a tesztautó 10,2 millió forintos ára ijesztő lehet, a valóság sokkalta kedvezőbb. Egyrészt van a nettó listaárból 9% "flottakedvezmény" már egyetlen autót vásárolva is. Továbbá ott a 1,5 millió forintos állami ártámogatás, a végén pedig kijön, hogy 5,5 millióért új villanyfurgonunk lehet. Egy töltés ára legfeljebb 880 forint, 100 km "üzemanyagköltsége" vele 640 forint körül alakul. Akkor is, ha csak 2 kilométereket megyünk. Mellette pedig csendes, környezettudatos, zöld rendszáma miatt ingyen parkoló és feltűnő autónk lehet. Imidzs szempontból sem rossz ajánlat. Pláne úgy, hogy ez a legolcsóbb N1 kategóriás elektromos jármű. Nem értem miért nincs belőle több, miközben ez - szemben a Peugeot iOn/Mitsubishi i-MiEV alteregó C-Zéróval nem is egy játékautó, hanem egy teljes értékű Berlingo, a városi üzemhez leginkább passzoló - elektromos - hajtáslánccal. Egyetlen hibát tudok felhozni: bár személyautó változatát már idén év elején bemutatták, hozzánk úgy néz ki, hogy csak jövőre fut be. És annak bizony lesz egy igen komoly, alsó hangon 27 százalékos felára is, az áfa miatt. Ennél tehát tényleg nincs jobb ajánlat.
Nyilván nem téglaszállításra való, de egy raklap hosszában targoncával is berakható hátra, az elektromos üzem és az ingyen parkolás sok felhasználásnál praktikus, imidzst adó is lehet