Polákmérgezés: Nem Kubica a legnépszerűbb lengyel versenyző

Lengyel hétvége: Zasadától Kubicáig, a lengyel autósport őrültjei

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A ralizás mindig is benne volt a lengyelek vérében, Zasada, Bublewicz és Holowczyc jól csengő nevek, nem csoda, hogy Kubica is követte őket.

Lengyelországban mindig is nagyon népszerű volt a raliversenyzés. A Lengyel Rali attól függetlenül, hogy éppen az Európa- vagy a világbajnokság része volt, igazi népünnepélynek számított. Egykori szocialista országként a versenyzőiknek épp úgy szűkösek voltak a lehetőségeik, mint magyar társaiknak, de ahogyan Ferjáncz Attilának is sikerült kitörni a nemzetközi mezőnybe, úgy egy-két lengyel versenyző is bejutott oda.
A mai napig az egyik legsikeresebb lengyel raliversenyző Sobieslaw Zasada. A harmincas években született pilóta 1966-ban, 1967-ben és 1971-ben is megnyerte az Európa-bajnokságot. Mivel a vb-t csak 73-tól írták ki, gyakorlatilag Zasada a kor legrangosabb nemzetközi bajnokságát nyerte meg. Gazdag pályafutása alatt három évig volt a Steyr-Puch, öt évig a Porsche, két évig a BMW és három évig a Mercedes gyári versenyzője, de igazi lengyelként kipróbálta a Polski Fiat 126p-t is.

Ha Zasadára nem is, de Marian Bublewiczre egészen biztosan emlékeznek még a magyar szurkolók. Itthon úgy ismertük őt a nyolcvanas-kilencvenes években, mint az őrült lengyelt, aki időnként Ferjáncz Attila ellenfele is volt. Lengyelországban a nép hőse volt, a szegény fiúból lett versenyző és autószerviz vezető. Ő volt az első lengyel ralis, aki a Marlboro támogatásával profi csapatot hozott létre. Versenyzett a gyári FSO-csapatban Polonezzel, de legnagyobb sikereit Forddal érte el az Európa-bajnokságon. Hat lengyel bajnoki cím után 1993-ban hetedik bajnoki címének futott neki, ám a szezon első versenyén lesodródott az útról, fának ütközött és a kórházba szállítás után életét vesztette. Lengyelországban a mai napig olyan tisztelet övezi, mint Brazíliában Ayrton Sennáét.
[kepallobal=443959]Krysztof Holowczyc a raliversenyzés mellett igazi celeb is Lengyelországban[/kepallobal] Lengyelország egyik legnépszerűbb sportolója a 48 éves Krzysztof Holowczyc. Ő nem tartozott az olyan őstehetségek közé, mint Bublewicz, de nagyon szorgalmasan dolgozott, tanult, taktikázott és mindig megtalálta a módját, hogy jó eredményt érjen el. 1997-ben Európa-bajnok lett, de a rali világbajnokságnak is rendszeres résztvevője volt egy privát Subaruval. A 98-as Argentin Ralin elért hetedik helyezésével megszerezte a lengyel autósport első vb-pontját, amelyet a 2009-es Lengyel Rali vb-futam egy hatodik helyezéssel múlt felül. Mostanában pedig a Dakar Ralin próbálkozik.
Holowczyc igazi médiasztár Lengyelországban. A magyar televízió is bemutatott olyan ifjúsági filmet, amelyben „Holek” saját magát alakítva volt a tini lányok sztárja. A film állítólag hűen tükrözte a valóságot. Nagyon sok pletykát hallani róla, amelyek közül talán a legérdekesebb az, hogy minden versenyen komoly apparátussal dolgozott, akik képesek voltak a teljes gyorsaságit letakarítani Holowczyc előtt. A kanyarlevágásokból nem csak a köveket vették ki neki, majd tették vissza az ellenfeleknek, de állítólag volt olyan eset, hogy egy kisebb fát is kivettek, hogy Holek le tudja vágni a kanyart és nyerjen vele pár tized másodpercet.

Holowczyc népszerűsége még most is vetekszik az első lengyel Formula–1-es versenyzőjével, Robert Kubicával, akit futamgyőzelme után sem ismertek annyira, mint Holowczycot, miután a lengyel televízió nem közvetítette az F1-es versenyeket.
Robert Kubica ettől függetlenül szép lassan az egyik legjobb Formula–1-es versenyzővé nőtte ki magát. 2005-ben a Renault tesztpilótája volt, a következő évben pedig a sérült Jacques Villeneuve helyére ugrott be a BMW-csapathoz. 2007-ben a Kanadai Nagydíjon hatalmas esésével hívta fel magára a figyelmet, egy évvel később viszont ugyanitt megszerezte első – és mai napig egyetlen – futamgyőzelmét. Legjobb eredményét ugyan 2008-ban érte el, amikor negyedik volt a vb-n, mégis a tavalyit tartják legjobb szezonjának , amikor a nem túl versenyképes Renault-val csodákat művelt. Éppen ezért vártak az idén csodákat tőle, ám a Formula–1-es szezon előtt egy raliversenyen szerzett sérülése miatt ki kell hagynia az idei évet, és kérdéses, hogy kézsérülése mennyire gyógyul meg.

Ha sikerül felépülnie még komoly Formula–1-es pályafutás vár rá, de mivel Kubica többször egyértelművé tette, hogy a raliversenyzés iránt is érdeklődik, nem kizárt, hogy Zasada, Bublewicz és Holowczyc után ő lesz Lengyelország következő sikeres raliversenyzője.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?