Red Bull a tálcán
Formula–1, Török Nagydíj
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tálcán nyújtotta a kettős győzelmet a Red Bull a McLarennek, miután két autójuk az élen összeütközött.
Ez lett a vége, pedig nem így indult
Vettel még a verseny után sem értette
„Belülre mentem, előtte voltam, és már a fékpontra koncentráltam, amikor nekiment a hátsó kerekemnek és kicsúsztam. Nem vagyok az a típus, aki mindent másokra ken. Egy csapatban versenyzünk.”
A visszajátszásból kiderült, hogy a két autó teljesen egymás mellett haladt, aztán hirtelen Vettel autója Webber felé indult és akkor ütköztek össze.
Webber sem volt túlságosan elragadtatva
„Sebastiannak (Vettel) volt egy kis végsebesség előnye, és belülre jött” – mesélte Webber. „Egymás mellett voltunk, és nagyon meglepődtem, amikor hirtelen jobbra jött, miközben én tartottam a versenyvonalamat. Nagyon gyorsan történt minden.”
Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője sem volt elragadtatva az eseményektől: „Mindig egy dolgot kérek a versenyzőinktől: igen, versenyezhettek egymás ellen, de mindig hagyjatok egymásnak helyet, és pontosan ez az, ami ma nem történt meg. Nagyon frusztráló dolog 28 pontot tálcán odanyújtani a McLarennek.”
Két Red Bull az élen, nem sokkal a rajt után
Pár órával később még többet tudhattunk meg a történtekről, amikor a Red Bull megerősítette, hogy az ominózus negyvenedik körben Webber üzemanyag-spóroló fokozatban volt, míg Vettel nem, ami magyarázhatta a két autó közti sebességkülönbséget.
„Most már tudunk minden tényt” – mondta Horner. „Marknak (Webber) üzemanyag-takarékos módba kellett kapcsolnia, ami az egyenesekben egy kis sebességhátrányt jelentett a számára.”
Ezt nem rádión, hanem a műszerfalra kiírva jelezték neki, amiből azonnal lábra kelt az a pletyka, hogy a Red Bull Vettelt akarta győzelemhez juttatni, de Hornernek erre is volt magyarázata: „(Vettel) a verseny elején egy kilóval több üzemanyagot tudott megspórolni.”
Webber a rajt után Hamiltonnal csatázott az első helyért, Vettel viszont a harmadik helyen tisztán tudott autózni. A kerékcseréknél a Red Bull jobban taktikázott, Hamilton autóján a jobb hátsó kerékkel volt egy kis gond, így Vettel eléje, a második helyre tudott visszajönni. A 40. körben Webber vezetett Vettel, Hamilton és Button előtt. A két McLaren elég közel követte a két Red Bullt.
Vettel defektes autója
„Vettelnek még volt egy köre mielőtt az üzemanyag-takarékos módba kellett volna kapcsolnia. Őt nem kértük meg rá azonnal, mert Hamilton nagyon a nyakán volt.”
„De a probléma még mindig az, hogy nem hagytak egymásnak elég helyet. Láthattuk a versenyen a két McLarent egymással vívni, de ők hagytak helyet.”
Majd Horner még azt is kifejtette, hogy nincs csapatsorrend a Red Bullnál. „Mind a két versenyzőnk egyforma eséllyel versenyezhet. Mind a ketten ugyanolyan motorbeállításokkal, ugyanannyi benzinnel kezdték a versenyt. Csapatszempontból nekünk mindegy, hogy ki nyer, de mindig a kettős győzelem a cél, ami ma meglehetett volna.”
Így viszont a McLarennél volt meg, ahol egyébként kísértetiesen hasonló dolgok játszódtak le. Miután a két Red Bull kiütötte egymást, Hamilton állt az élre, Buttonnal a nyomában. Hamiltonra többször rászóltak, hogy takarékoskodjon az üzemanyaggal, és hogy ez mind a két autójukra érvényes. Hamilton visszavett és Button egy igazán mesteri húzással megelőzte őt, amit Hamilton azonnal megkontrázott, és visszavette az első helyet. Mindkét előzés kellően agresszív volt, de mind a kétszer nagyon vigyáztak egymásra, nehogy összeütközzenek. A célban Hamilton nem volt valami boldog, és valószínűleg a McLarenről is hosszas oknyomozó riportokat olvashattunk volna, ha nem köti le minden újságíró figyelmét a Red Bull-ügy.
Vigyázott egymásra a McLaren két versenyzője
A McLaren a kettős győzelmével, egy pont előnnyel átvette a vezetést a Red Bulltól a konstruktőrök bajnokságában. Egyéniben Webber áll az élen 93 ponttal a két McLarenes Button (88) és Hamilton (84) valamint Alonso (79) előtt. Vettel kiesésének köszönhetően 15 pont hátránnyal az ötödik.
A verseny egyébként nagyon azt a képet mutatta, hogy a McLaren felzárkózott a Red Bull mögé, és a két csapat jócskán ledobta magáról az üldözőit.
A negyedik, ötödik helyen a két Mercedesszel Schumacher és Rosberg futott be, míg Kubica a hatodik helyre hozta a Renault-t.
A Ferrari egyáltalán nem remekelt, és míg az év elején világbajnoki esélyesnek tűntek, most a Renault-val kellett volna megbirkózniuk, de nem sikerült. Massa Kubica mögött csak a hetedik lett. Egy rossz taktikai lépés miatt nem jutott be Alonso a Q1-be és csak a 12. helyről rajtolt. A verseny utolsó köreiben pedig az egyre jobb formába lendülő Petrovval vívott, akit egy kisebb kakaskodás végén sikerült csak megelőznie. Az előzés során össze is ért a két autó és Petrov defektet kapott, ami miatt kereket kellett cserélnie, de a friss gumin megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Alonso pedig nyolcadiknak futott be.
Kamui Kobayashi tizedik helyével a Sauber megszerezte idei első pontját.
A Formula–1-es világbajnokság két hét múlva, Kanadában folytatódik.
A Török Nagydíj végeredménye:
- Lewis Hamilton, McLaren–Mercedes, 1:28:47,620
- Jenson Button, McLaren–Mercedes, +2,645
- Mark Webber, Red Bull–Renault, +24,285
- Michael Schumacher, Mercedes GP, +31,110
- Nico Rosberg, Mercedes GP, +32,266
- Robert Kubica, Renault, +32,824
- Felipe Massa, Ferrari, +36,635
- Fernando Alonso, Ferrari, +46,544
- Adrian Sutil, Force India–Mercedes, +49,029
- Kamui Kobayashi, BMW Sauber–Ferrari, +1:05,650
- Pedro de la Rosa, BMW Sauber–Ferrari, +1:05,944
- Jaime Alguersuari, Toro Rosso–Ferrari, +1:07,800
- Vitantonio Liuzzi, Force India–Mercedes, +1 kör
- Rubens Barrichello, Williams–Cosworth, +1 kör
- Vitalij Petrov, Renault, +1 kör
- Sébastien Buemi, Toro Rosso–Ferrari, +1 kör
- Nico Hulkenberg, Williams–Cosworth, +1 kör
- Timo Glock, Virgin–Cosworth, +3 kör
- Lucas di Grassi, Virgin–Cosworth, +3 kör
- Karun Chandhok, HRT–Cosworth, +6 kör
Kiesett versenyzők
- 46. kör Bruno Senna, HRT–Cosworth, benzinnyomás
- 39. kör Sebastian Vettel, Red Bull–Renault, baleset
- 33. kör Heikki Kovalainen, Lotus–Cosworth, hidraulika
- 32. kör Jarno Trulli, Lotus–Cosworth, hidraulika
Leggyorsabb kör: Vitalij Petrov, Renault, 1:29,165
A világbajnokság állása:
- Mark Webber 93
- Jenson Button 88
- Lewis Hamilton 84
- Fernando Alonso 79
- Sebastian Vettel 78
- Robert Kubica 67
- Felipe Massa 67
- Nico Rosberg 66
- Michael Schumacher 34
- Adrian Sutil 22
Konstruktőrök világbajnoksága:
- McLaren–Mercedes 172
- Red Bull–Renault 171
- Ferrari 146
- Mercedes GP 100
- Renault 73
- Force India–Mercedes 32
- Williams–Cosworth 8
- Toro Rosso–Ferrari 4
- BMW Sauber–Ferrari 1