Rejtett költség a használtautó-importnál: a gépjárműadó

Használtautó-vásárlás: gépjárműadó szempontjából előnyösebb hazait venni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Alapvetés, hogy a gépjárműadót az fizeti, akinek a nevén van az autó év elején. Kivétel, ha akkor még külföldi tulajdonban van.


Tavaly több mint 122 ezer használt autó érkezett hazánkba, ezek vásárlói meglepő levelet kaptak, illetve kapnak a közeljövőben gépjárműadó szempontjából. A használtautó-vásárlók ugyanis azt szokhatták meg, hogy a vásárlás évében még nem kell gépjárműadót fizetniük, hiszen főszabály szerint a már sok-sok éve nem súly tömeg, hanem teljesítmény alapján fizetendő, az autó életkora alapján csökkentett sarcot minden évben az fizeti, akinek a nevén van az autó január első napján. A használtan forgalomba helyezett autók esetén azonban más a helyzet. Esetükben természetesen nem az egykori külföldi tulajdonost terheli a regisztrálás évének adója, hanem azt, aki a forgalomba helyezés hónapjának utolsó napján a tulajdonos. Így aztán a tavalyi adót minden tavaly importautó-vásárló, még az is kénytelen befizetni, aki mondjuk januárban vásárolt (regisztrált) egy autót, majd azt eladta februárban. Esetében közel a teljes évre vonatkozó ráadásul az amúgy csak időarányosan, tehát a hazai forgalomba helyezéstől fizetendő adó.
Hasonlóan rosszul jár az, aki kereskedésből vásárolt ideiglenesen forgalomból kivont autót tavaly, ha azt még tavaly előtt adták be és vonták ki a forgalomból, ilyen esetben is a forgalomba (ezúttal vissza) helyezés hónapjának első napjától és az köteles fizetni az adót, aki a visszahelyezés havának utolsó napján a tulajdonos volt. Mennyi is az annyi, milyen tételekről beszélünk? Az alábbi táblázat mutatja. Látható, hogy egy kétéves, 150 lóerős autó esetén nem is szerény összegről, 37 500 forintról szólhat (az egész évre vonatkozó csekk, de egy azonos teljesítményű tízéves esetén is 25 300 forint az éves adó. Ha ennek csak a háromnegyedét kell befizetni, az is közel 19 ezer forint. Ennyivel olcsóbb lett volna egy hazai példány vásárlása. Mindez persze apró tétel az autóhonosítás egyéb költségeihez (regisztrációs adó + vizsgáztatás + rendszám + vagyonszerzési illeték) egyéb tételeihez mérten, a külföldi vásárlás további költségei (kiutazás + hazahozatal) pedig egyéb jelentős, vásárláskor szintén kalkulálandó tételek még.
Hirdetés
A gépjárműadó mértéke személyautók esetén
  1. gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft/kilowatt,
  2. gyártási évet követő 4-7. naptári évben 300 Ft/kilowatt,
  3. gyártási évet követő 8-11. naptári évben 230 Ft/kilowatt,
  4. gyártási évet követő 12-15. naptári évben 185 Ft/kilowatt,
  5. gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/kilowatt.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 09:03
    Permalink

    Ez eddig is így volt, nincs benne új információ! Ha a forgalomból bármilyen ok miatt ki van vonva, vagy még nem volt forgalomba helyezve akkor az időarányos gépjárműadó a vevőt illeti. Ha belegondolunk ez így is igazságos, az fizessen aki használja.

  • 2017.10.28. at 09:03
    Permalink

    Az adót akkor is kell fizetni, ha Magyarországon új autót vásárolunk, tehát a megkülönböztetés nem a külföldről behozott / Magyarországon vásárolt között van, hanem úgy, hogy Magyarországon ELSŐKÉNT (tartósan) forgalomba helyezett vagy sem.

  • 2017.10.28. at 09:03
    Permalink

    “Hasonlóan rosszul jár az, aki kereskedésből vásárolt ideiglenesen forgalomból kivont autót tavaly, ha azt még tavaly előtt adták be és vonták ki a forgalomból, ilyen esetben is a forgalomba (ezúttal vissza) helyezés hónapjának első napjától és az köteles fizetni az adót, aki a visszahelyezés havának utolsó napján a tulajdonos volt.”
    Kedves Mátyás! Ennek utánanézne újra? Én nem így tapasztalom. Feleségem autóját 2015 nyáron adtuk el, a vevő (egy kereskedés) kivonatta ideiglenesen a forgalomból, majd pár hét múlva újra forgalomba került (eladták). A helyi adóosztály október végén küldte meg az írást, hogy visszajár a teljesítményadó egy része, most voltunk bent náluk, nem kell a maradék időre semennyit sem fizetnünk.
    Saját részre vásárolt autónál szintén ez volt a helyzet (2015-ben kivonás-visszahelyezés).
    Köszönöm.

Vélemény, hozzászólás?