Saját úton jár az új Citroën C4 Cactus
Nem akar sportos lenni, inkább komfortos az új Citroën C4 Cactus
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
MÃg ma a legtöbb gyártó a sportos, dinamikus irányba viszi el tucatmodelljeit is, a Citroën a komfortra gyúr: az új C4 Cactus jelmondata, hogy "a kényelem mostantól menÅ‘".
Úgy tűnik, a jövÅ‘re 100 éves Citroën jó lóra tett azzal, hogy továbbra is a márka legfÅ‘bb értékét, a komfortosságot hangsúlyozza, ugyanakkor korábbi modelljeit is mind inkább a ma divatos SUV világhoz közelÃti. Tavaly ugyanis 3,7 százalékkal növelte globális, 7 százalékkal európai eladásait, s az öreg kontinensen az elmúlt 4 évben 22 százalékos növekedést ért el. A meredek felfelé Ãvelés tehát talán pont a most megújÃtott C4 Cactus debütálásával indult el. Még akkor is, ha az önmagában nem volt egy kÅ‘kemény sikermodell, mégis a márka arculata. Tavaly kvázi hasonló fizimiskával váltotta a valahai C3 Picassót a C3 Aircross, most pedig itt az új C4 Cactus, ami egy hagyományos faceliftnél jóval komolyabb frissÃtéssel egyben a C4-es szerepét is átvette a palettán. Ennek megfelelÅ‘en az eredeti Cactusnél visszafogottabb, de a C4-esnél mégis vagányabb külsejű. A kompakt modellek körében nagyon rövid, 4,17 méteres hosszhoz mérten egész nagy, a kategóriában persze legfeljebb átlagos, 2,6 méteres tengelytávot ad, az utastér helykÃnálata mégis elegendÅ‘.
Citroën C4 Cactus, 2018 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4170 | 1710 | 1480 | 2600 | 358 |
Ez mondjuk nem újdonság, a beltér anyagai viszont igen, a korábbiaknál igényesebbek. FÅ‘ként az ülések, amelyek elsÅ‘ Ãzben itt "Advanced Comfort" kivitelűek, azaz extra párnázásúak. Nem süppedÅ‘sek, inkább kemények, állÃtólag hosszú utakon is kényelmesek. Utóbbit egyelÅ‘re nem próbáltuk, a 30 perces elsÅ‘ tesztkörön természetes, hogy jók voltak. De van itt még egy komoly újdonság, a 20 szabadalommal védett, progresszÃv hidraulikus ütközÅ‘kkel szerelt lengéscsillapÃtó. Mindez nagyjából annyit jelent, hogy ahol a többi lágy lengéscsillapÃtó felütközik a mechanikus ütközÅ‘kön, ez még csillapÃt egyet, Ãgy kÃván egyszerre komfortos, mégis stabil lenni. A rövid próba alapján ez is meggyÅ‘zÅ‘ volt.
Bár a karosszériaelemek 90 százaléka új és friss az összes lámpa, valamint az utastér berendezése is, azért maradt egy-két idegesÃtÅ‘ hagyaték az elsÅ‘ Cactusból: a hátsó ablak továbbra sem engedhetÅ‘ le, csupán billenthetÅ‘, és fordulatszámmérÅ‘ sincs a digitális műszerblokkon. Ugyanakkor nagymértékben fokozott zajszigetelést kapunk a korábbiaknál vastagabb üvegekkel és komolyabb zajfogó betétekkel. A karosszériát 9 különbözÅ‘ fényezéssel és még 4, az immár az ajtók aljára költözött Airbump-betétek és a lökhárÃtók dÃszÃtéseit cizelláló szÃncsomaggal kérhetjük, az utastér pedig 5 úgynevezett belsÅ‘ hangulattal tehetÅ‘ kedvünkre valóvá.
Noha a motorpaletta csakis háromhengeres benzineseket (1.2 PureTech - 82, 110 és októbertÅ‘l akár 130 lóerÅ‘vel) és most még 1,6-os, az év második felétÅ‘l 1,5 literes (már az Euro 6.2 normát is teljesÃtÅ‘) négyhengeres turbódÃzeleket kÃnál, a C4 Cactusnek van egy óriási ütÅ‘kártyája konkurenseivel szemben: átlaguknál 150 kilogrammal könnyebb, Ãgy aztán a viszonylag kicsi motorokkal is egészen jól megy, miközben egészen jól is fogyaszt. Szinte biztos, hogy az eladások zömét a 110 lóerÅ‘s benzines fogja adni, már csak azért is, mert a 82 lóerÅ‘s (turbó nélküli) csupán néhány hónapig lesz kÃnálatban. A 110 lóerÅ‘s benzines az 5 fokozatú kézi váltója helyett 6 fokozatú automatával is kérhetÅ‘, s mivel a kézi váltó nagyon hosszúra áttételezett, meg hosszú útjaival nem is túl kellemesen kapcsolható, közel félmillió forintos felára és katalógusérték szerint 0,9 literes többletfogyasztása ellenére is azt javasolnám.
Citroën C4 Cactus, 2018 - műszaki adatok
PureTech 82 | PureTech 110 | PureTech 130 | BlueHDi 100 | |
Emissziós norma | Euro 6 | |||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1199 | 1560 | ||
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/8 | ||
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/5 (automata/6) | kézi/6 | kézi/5 |
TeljesÃtmény [LE] | 82 (5750) | 110 (5500) | 130 (5500) | 99 (3750) |
Nyomaték [Nm] | 118 (2750) | 205 (1500) | 230 (1750) | 254 (1750) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,9 | 9,4 (9,9) | 8,2 | 10,7 |
Végsebesség [km/h] | 169 | 188 | 204 | 185 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 4,7 | 4,9 (5,8) | 4,8 | 3,8 S&S: 3,7 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 109 | 110 (132) | 110 | 99 S&S: 96 |
Saját tömeg [kg] | 1008 | 1060 | 1045 | 1075 S&S:1080 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1510 | 1565 | 1580 | 1620 |
Ugyanakkor a C4 Cactus - komfortján túli - óriási elÅ‘nye, hogy már a 3,95 millió forintos alapverziója is teljesen élhetÅ‘, hiszen már abban is van légkondicionáló, tempomat, Bluetooth kihangosÃtó és 7 colos érintÅ‘képernyÅ‘ (igen, a klÃma is onnan vezérelhetÅ‘ csupán). Már a Live alapváltozattal is kapunk elektromos elsÅ‘ ablakokat (a hátsók ugyebár csak billenthetÅ‘k) és távirányÃtós központi zárat. Ha nem az alapmotort választjuk, megkapjuk a progresszÃv hidraulikás lengéscsillapÃtókkal szerelt komfortfutóművet is, ami a 82 lóerÅ‘s bázishoz felárért sem elérhetÅ‘. A második lépcsÅ‘t jelentÅ‘ (90-110 ezer forint felárral adott) Feel ellátmány tolatóradart, ködfényszórókat, fényes fekete tükörházakat és külsÅ‘ dÃszÃtéseket, bÅ‘rbevonatú kormányt, a vezetÅ‘nek szabályozható deréktámaszt,továbbá az összes utasnak 6 hangszórós hifit ad. A Shine ellátmány 600 ezer forintos felára már elég combos, s az igazából érthetetlen, hogy a Mirror Link funkciót miért csak a navigációval együtt kapjuk meg az érintÅ‘képernyÅ‘höz, de nála már 16 colos alufelnik, automata klÃmavezérlés, esÅ‘- és lámpaszenzor, elektrokróm tükör, sötétÃtett hátsó üvegezés, elsÅ‘ parkolóradar és állÃtható magasságú utasülés is jár, amit a sofÅ‘r alapból kap. A sofÅ‘rsegédek sora (sávelhagyásra és ráfutásos balesetre figyelmeztetés, holttérfigyelÅ‘, táblafelismerÅ‘, éberségfigyelÅ‘) csak a csúcskivitelhez, de hozzá választható.
Citroën C4 Cactus, 2018 - árak
PureTech 82 Live | 3 950 000 Ft |
PureTech 82 Feel | 4 060 000 Ft |
PureTech 110 S&S Live | 4 350 000 Ft |
PureTech 110 S&S Live Feel | 4 460 000 Ft |
PureTech 110 S&S Live Shine | 5 060 000 Ft |
PureTech 110 S&S Live Feel Automata | 4 935 000 Ft |
PureTech 110 S&S Live Shine Automata | 5 535 000 Ft |
BlueHDi 100 Feel | 4 910 000 Ft |
BlueHDi 100 Shine | 5 810 000 Ft |
BlueHDi 100 Shine S&S | 5 560 000 Ft |
Összességében a C4 Cactus egy üdÃtÅ‘, jópofa szereplÅ‘ a kompakt szegmensben, már azzal is imádható, hogy kimondja, Å‘ nem akar sportos lenni, Å‘ kényelmet kÃnál, amivel talán jó ellenpólus lehet a mind rohanóbb világban. Komfortülése és progresszÃv hidraulikás lengéscsillapÃtója mellett hazánkban még egy újdonságot hozott: ez az elsÅ‘ modell, amit chatbot próbál megismertetni a látogatókkal a Citroën weboldalán, magyarán bármikor felmehetünk oda, hogy egy automatika Ãrogasson személyesen nekünk, Facebook Messengeren keresztül az új modellrÅ‘l. Hiába, a vevÅ‘ket meg kell tudni szólÃtani, akkor is, ha épp éjjel 2-kor tévednek fel a weboldalra.