Siker az 500-as, lehet az a 127-es is?

Újabb Fiat retrómodellként, de csak képeken a 127-es modern kiadása

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

2007 nyarán, az előd 50. születésnapján debütált a Fiat 500. Sikere megkérdőjelezhetetlen, most pedig tálcán kapták az olaszok a 127-es modernizált formáját, de gyártására nincs sok esély.



Viszonylag olcsó retrómodellként a Fiat 500 igen népszerű lett. Európában és itthon is kelendő a négyüléses kisautó, mely modern formában, de kellően hűen hozza autótörténelmi jelentőségű elődjének vonásait. Noha a Fiat múltjában bőven lenne olyan modell, amely hasonlóképp előhúzható, s régi-új modellként könnyedén bevezethető lenne, az olaszok egyelőre nem tették még meg másikkal.
Most pedig tálcán kapják a lehetőséget, Obendorfer Dávid, a Magyar Iparművészeti Egyetem (a mai MOME) ipari formatervező szakán 2001-ben diplomázott, szakmai gyakorlatát az Alfa Romeónál töltő, később az Officina Italiana Design alkalmazottjaként Riva hajók elemeit tervező dizájner ugyanis megrajzolta az 1971 és 1983 között gyártott szupermini mai kiadását. A 3,6 méteres háromajtós forradalmárnak számító formájával és orrmotoros, elsőkerékhajtású építésmódjával is - nem véletlen, hogy fölényesen elnyerte az 1972-es Év Autója díjat is. Ennek ellenére sokkal kevésbé ismert, hiszen sokkal rövidebb ideig gyártott modell, mint az eredeti 500-as, sikere azonban neki is lehetne.

Nem meglepő módon a valaha még 3,6 méteren elférő háromajtós ma 4 méteren, de az eredetihez hasonló vonalvezetéssel nyújtózna. Dizájnelemei modern, teljesen 21. századi összhatással, de jól hozzák az eredeti vonásokat. Még a jellegzetes, irányítható kerek légbeömlők sem hiányoznak a továbbra is csaknem vízszintes tetejű műszerfalról, a középkonzolra persze mai módi szerint érintőképernyős táblaszámítógép került. Motor, műszaki alapok - egyelőre ismeretlenek, persze azon túl, hogy a Punto bázisa nyilván tökéletes lenne a retrós karosszériához is.
Hirdetés
A forma tehát megvan, az alapok úgyszintén, így valójában viszonylag kevés pénz és energia befektetésével gördíthetné ki a jelen kor 127-esét a Fiat, ám annak megvalósulására így sem mernénk fogadni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 05:29
    Permalink

    Az első modell valóban csak 2ajtósként született meg, de később már a sokkal praktikusabb 3ajtósként is lehetett rendelni (felárért). Aztán kijött 4 és 5 ajtósként is, igaz csak a spanyol Seat 127 változatában.
    Sok kis olasz műhely gyártott még egyéb verziókat kis sorozatszámban: kombit, dobozos, nyitott strand homokfutót vászontetővel, ill. teljesen átépített karosszériás coupékat, erősített motorral.
    Később Brazíliában is gyártották ménkű ronda kombiként dízel motorral erősen megváltoztatott külsővel.
    A 127 L gazdagabb műszerezettségével és plusz külső díszítőelemekkel (díszléc, másik dísztárcsa, más hűtőrács) volt sokak vágyálma.
    A Fiat 127-es műszakilag jól eltalált, igénytelen, strapabíró szerkezet volt. Sokan gond nélkül bejárták vele Európát, volt egy két gyenge pontja, de kellő tartalék alkatrészekkel felszerelve bárhová el lehetett vele indulni. Fogyóeszköz volt a kuplung bovden és a gyújtás elosztó pipa és fedél. Az alkatrészek fillérekbe kerültek hozzá. Ma is érdemes még ilyet használni akár a mindennapokban is, ha valakit nem zavarnak az erőt igénylő kezelőszervek. Én szerettem……….

  • 2017.10.30. at 05:29
    Permalink

    A Fiat 127-esnek NEM nyílt fel a hátsó szélvédő a csomagtérajtóval együtt. Legalábbis az Én 1. autómon nem. 1973-as évjáratú volt ha jól emlékszem. Üdv.

  • 2017.10.30. at 05:29
    Permalink

    A FIAT 127-est nagy elismerés vette körül az “átkosban”. Az új karosszéria valóban megőrizte az elő modell megjelenési stílusát, de annál sokkal funkcionálisabbnak látszik. A réginél negatívum volt a magas csomagtérperem. Itt a rajzon látszik, ez korrigálva lett.
    A cikk kitér arra, hogy a 127-es [i]“sokkal rövidebb ideig gyártott modell, mint az eredeti 500-as”.[/i]
    Nem véletlenül volt az 500-as olyan hosszú ideig gyártásban. A jelenlegi gazdasági és energiahelyzetben (ami csak romlani fog) indokolt lenne az autóiparban egy újraértékelés, aminek eredményeképpen a tömeggyártók visszatérnének hasonló tömegautókhoz, amit anno az 500-as olyan hosszú ideig képviselt.
    Annál praktikusabb karosszériát, funkcionálisabb építési módot lehetetlen megalkotni, mint amit a Magyarországon alig ismert BIS képviselt.

  • 2017.10.30. at 05:29
    Permalink

    Annak idején utaztam a 127 Fiattal gyerekként. Nagyon jó kis autó volt. Büszkék lehetünk erre a fiatalemberre,hogy ilyen gyönyörű autót rajzolt! Hűen tükrözi a régi 127 modellt, csak némi modernizációval! Örülök, hogy vannak nagyon tehetséges emberek kis hazánkban

Vélemény, hozzászólás?