Soha nem látott zöldülési hullám érte el a hazai autópiacot is

Duplázódott a hibrid modellek népszerűsége az újautópiacon

Bár tavaly rekord népszerűséget mutattak a hibrid modellek az új autók eladásánál, az idei év első két hónapjában még a növelt piacrészüket is meg tudták duplázni.

Tavaly rekord mértékben fogytak hazánkban a hibrid és elektromos modellek, hiszen az újautó-piac 6,9 százalékát adták. Az idei év azonban még az utóbbi adatra is rátett, nem is kevéssel - ez alighanem az európai emissziós korlátozásnak is köszönhető. Talán mindenki tudja már kívülről, hogy utóbbi miről szól, de ismételni persze sosem árt. Idén minden autógyártónak bírságot kell fizetnie, ha az általa Európában értékesített autók legkevésbé szennyező 95%-ának átlagos CO2 kibocsátása meghaladja a 95 gramm/kilométert, autónként és grammonként 95 eurót, 2021-től pedig a büntetés mértéke az értékesített autók 100%-a alapján kerül majd megállapításra. A szigorú szabályzásnak már az év első két hónapja után látható eredménye van a hazai piacon is. A környezetkímélő (hibrid és elektromos) modellek piacrésze a tavalyi több mint duplájára, 15,6 százalékosra nőtt, a hibridek körében piacvezető, hazánkban is 44,3 százalékban hibrid modelleket értékesítő Toyota pedig - 12,4 százalékos piacrésszel - a piac vezetője lett.

A hibridek és a villanyautók térnyerése persze nem csupán a Toyota sikere. Egyre több márka kínál hibrid modelleket, persze az sem mellékes, hogy milyet.

A 15,6 százalékos környezetkímélő, pontosabban a környezetet az átlagosnál kevésbé terhelő modellek között a hibridek a dominánsak, a villanyautók piacrésze mindössze 1,3 százalékos volt az év első két hónapjában, pontosan ekkora rész jutott a plug-in hybrid modelleknek - a konnektorosok így összességében 2,6 százalékot adtak, az öntöltő hibridek pedig 13 százalékot. Az öntöltő hibridek körében is érdemes persze megkülönböztetni a lágy (mild) hybrid modelleket és a belső égésű motorjuktól függetlenül, tisztán elektromosan is mozgásra képes full hybrid modelleket - ilyeneket amúgy nem csupán a Toyota és a modelljeit szinte kizárólag hibridként értékesítő Lexus kínálatában találunk, hanem például a Fordnál (lásd Mondeo), a Hyundainál és a Kiánál is.
Hirdetés

Bár a Toyota mai, negyedik generációs hibrid modelljeinél is gond nélkül lehet 60-80 százalékos városi üzemben az emissziómentes üzem, a plug-in hybrid modellek esetén a városi távok teljes egészében megtehetők benzinégetés nélkül, míg a hosszabb utazások a belső égésű motorral kényelmesen letudhatók. Az idei évben számos plug-in hybrid modell érkezik a piacra, a Toyotánál például a Prius Plug-in Hybrid mellé érkezik a RAV4 hasonló változata, a Fordnál pedig a Kuga Plug-in Hybridje (nem mellesleg mindkettejükben 2,5 literes benzinmotor dolgozik a Toyota által kidolgozott működési elvvel). Illúzióink persze ne legyenek, a jelentősen megugrott hibridarány elsősorban a mind több, már a Suzuki palettáján is szinte általános lágy hibrideknek (lásd Ignis, Swift, Vitara, SX4 S-Cross) köszönhető.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?