Soha rosszabbat – BMW 120d

BMW 120d xDrive M Sport teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyszer már frissült a BMW kompakt modellje, akkor a megosztóra sikerült megjelenésén változtattak. Néhány apróságtól viszont most modernebb lett, vezetni még mindig jó.


Ha egy új modell túlságosan belesimul a modellpalettába, akkor azért cikizik, ha túlságosan kilóg, akkor meg azért. Az Audinál a biztosra mennek, mert a megszokott még mindig kevesebb embernek bántja a szemét, ezért náluk minden pont ugyanolyan, csak az egyik kicsit hosszabb, a másik nagyobb, a harmadik meg tömzsibb. A BMW a második szériás egyesnél merész volt és bedobta a péklapáttal orrbavert formatervet, ami egyik korábbi BMW-re sem hasonlított, ezért még ma is könnyen beazonosítható. Érdekes, hogy épp ezért bántották sokan, amire a BMW válasza az volt, hogy a félidős frissítésnél drasztikusan megváltoztatták az orrát és a farát is. Persze, jól sikerült a plasztika, és ebbe már nem lehet belekötni, mintha egy másik autó lenne, csak közben elveszett egy karakter.
Az 1-es BMW viszont így is egy igazi figura, a nagyok technikáját kínálja kompakt méretben, a Golfok, Megane-ok, Focusok a fasorban sincsenek hozzá képest. Na, persze ez az árán is meglátszik, hisz nagyjából kettő telne ki a kompakt kategória bármelyikéből egy átlagosan felszerelt 1-es áráért, így komolytalan hozzájuk hasonlítani. Az 1-es az egyetlen a kategóriában, amelyik alapból hátsókerékhajtású, de persze van xDrive, ahogy a tesztautóban is, de túl sok szükség nincs rá. A hosszmotoros elrendezésnek viszont hamarosan búcsút mondhatunk, mivel a következő generáció már az X1-es, a 2-es Active Tourer és a Minik által már alkalmazott UKL platformra épül majd. Biztos jó buli lesz a következő 1-es, csak nem BMW módjára, hanem Minisen, hiszen azok is pazar élvezetet nyújtanak vezetés közben. Szóval a BMW még az utolsó lehetőségeket is kiaknázza az 1-essel és egy finom második frissítéssel kicsit felrázták.
Nincs értelme túlmisztifikálni: új fényezések, a 2-es kupé és kabriótól átvett felnik, meg fekete vesés különkiadások. Ennyi az újdonság, és mi most ebből csak a fergeteges fényezést tudjuk megmutatni, legalábbis ami a külsőt illeti, mivel odabent most komolyabb a történet. Az előző frissítéskor nem változott a műszerfal, az iDrive viszont újabb verziót kapott. Mivel már van még újabb rendszer, érdemes volt lecserélni, így a szoftvert és a kijelzőt is váltották, utóbbi már érintéssel is irányítható, a grafikája tűéles és egyszer nem akadt meg a rendszer a teszthét alatt, ami azért csúnya is lenne, valamint a hangrendszer számsorát érintve a funkció megjelenik a kijelzőn. Szembetűnőbb változás viszont a műszerfal dizájnja, jóval frissebb a korábbinál, de segítek, mert nem egyszerű, a vízszintes szálcsiszolt betétet kell figyelni. Nem nagy dolog, és nem ez fogja eladni az 1-est abban is biztos vagyok, aki ilyet akar, annak mindegy, hogyan hajlanak a puhított és varrott (!) műanyag elemek a pulton.
Hirdetés

Jobb nem lett az 1-es, és ezt most ne úgy értsék, hogy rossz volt, csak amit lehetett benne szeretni korábban is, az nem változott, ez pedig a vezethetőség. A hátsókerekes felépítés alapból ad egyfajta viselkedést, amit a vezetni szeretők jó része imád, a többieket meg egyszerűen nem érdekli, pedig az 1-es bármelyik motorral megadja ezt. A kormányzása rendkívül közvetlen, minden apró mozdulatra azonnal és ügyesen reagál, egy szimpla bekanyarodás is tiszta élmény, mivel szűken fordul, jól érezhetően betolja magát a kanyarba, nem pedig húzza maga után a bódét, mint egy fronthajtású. Ehhez mondjuk az átlagnál jobban kell szeretni a vezetést, hogy észrevegyük, ha pedig lakik bennünk egy egész kicsi suhancság, még rá is játszhatunk a szűk fordulóra kis gázadással, mivel a 120d 400 Nm nyomatékával könnyedén riszálja a farát az egyes. Csak aztán ott az xDrive, amitől átcsaphat orrtolásba a dolog, de ebbe is bele lehet tanulni.
A 20d nem volt a kedvencem és továbbra sem vagyok oda érte, de valahogy több kulturáltságot éreztem most benne, mint legutóbb a 320d GT-ben. Nem olt annyira zavaró a hangja és valahogy fürgébbnek is tűnt, de lehet, hogy ez csak a kisebb karosszéria miatt történt, mert azért megvan a jellegzetes dízeles ketyerészése és a stop-startos indítgatásnál sem valami selymes a beröffenés. Kárpótol viszont a karaktere, mivel rendkívül jó gázreakciója van Comfort állásban is, ami az alap, Sportban meg pláne. Sokakat taszít a dízelmotor, és a BMW 20d-jéről nincsenek is éppen túl jó szerviztapasztalatok, ha tehetném, én is inkább benzinest választanék és valószínűleg a négy henger is elég lenne. Az xDrive-ot viszont úgy ahogy van elfelejteném, nem kell, főleg Magyarországra, a hátsókerékhajtás rendes gumikkal megoldja azt az évi pár napot, amikor havazik. Felhasználásfüggő nyilván, mindenki eldöntheti, de a vezetési élményből inkább csak elvesz.
Ami pedig hozzátesz, az az M csomag, amiért a BMW-nél miden fejlesztőnek kezet lehet csókolni. Ott az adaptív futómű, meg a harapósabb fékek, de ezek mit sem érnének, ha az ülésben nem lehetne megmaradni. Az 1-es M-es ülése egy mestermű, az csak a kezdet, hogy beállítjuk a megfelelő oldaltartást, kihúzzuk a combtámaszt és az egészet letoljuk, amennyire lehet, majd van egy kar csak arra, hogy az egész ülés – nem csak az ülőlap – dőlésszögét állítsuk. Pazar, tökéletes vezetési pozíció érhető el és még a kormányt is közel tudjuk húzni. Próbáltam belekötni, tényleg, és találtam is néhány pontot, amiből az egyik az ára, picivel 10 millió alatt indul az 1-es, 20d-vel meg jóval fölötte, szóval ezt tényleg nagyon akarni kell, a másik meg a menetkomfort. Feszes a futása, viszont elképesztően ügyesen mozogja ki az úthibákat, meg a fekvőrendőröket. Nem tudom, hogy csinálja, ugyanakkor a kerekek felől rengeteg zaj jön. A Mercedes GLA után feltűnően zajos volt, pedig nem voltak rajta nagyobb kerekek, ehhez mondjuk hozzá tudtam szokni. Egy BMW minden méretben BMW, és tudjuk, hogy a 2-es Active Tourert sem rossz vezetni, csak más. Ez a sors vár az 1-esre is, ami egyáltalán nem meglepő egy olyan világban, ahol egyre kevesebben szeretnek, és még kevesebben akarnak vezetni.
Értékelés
Pozitív
Feszes futómű, nyomatékos motor, jól állítható, nagyon jó tartású sportülések, nyomatékos dízelmotor, hatékony összkerékhajtás
Negatív
Hangos motor, tesztünkön sokat fogyasztott, magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
10 660 000 Ft (2017.10.30.)
Tesztautó ára
15 115 000 Ft (2017.10.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.00 s
Végsebesség:
228 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4329 mm
Szélesség:
1765 mm
Magasság:
1421 mm
Saját tömeg:
1390 kg
Össztömeg:
1955 kg
Tengelytáv:
2690 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
360 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1435 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
190 mm
Ülőlap hossza elöl:
520-575 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1140 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
910 mm
Csomagtér magassága:
450 mm
Csomagtér hossza:
780 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500 mm
Raktérnyílás szélessége:
870 mm
Raktérnyílás magassága:
730 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
400 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
228 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.00 s
CO2-kibocsátás:
103 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 11:52
    Permalink

    15 mihály, ez valami áprilisi tréfa? :D:D:D:D:D:D:D:D:D még, ha 1-2-t engednek is belőle, amennyit más márkáknál is megtesznek, 13ért is rengeteg ez….

  • 2017.10.30. at 16:18
    Permalink

    Azt igazán szörnyű az pedig az hogy ez nem is a fullos felszereltség mert pl hiányzik belőle a bőr hátsó ülésfűtés a memóriás ülések tükrök … és még pár apróság … szóval kb 17 lenne ha minden szir-szart belerendelsz … Pofátlanul drága . Ráadásul a 2 év átlagos garanciához képest meg szemérmetlenül pofátlanul rohadt drága …

  • 2017.10.30. at 19:37
    Permalink

    2 év? :DDDD pfff. 11ért elhozol egy új 350lovas focust, 5 év garral, normális felnikkel, nem ilyen telepisuftnissal, hát az micsoda. De még ha jól tudom, egy A45-ös disznót is elhozhatsz 16ért….. nem nézték el ennek a 20dének az árát véletlen?kétszerezték? :D:D:D:D:D:D

  • 2017.10.31. at 11:05
    Permalink

    Most hogy jön ide az RS Focus meg az AMG A45? csak az ár miatt, mert ezek nem egy kategóriák. M140-est is kapsz már 13 felett egy picivel, az RS 12-től az A45 14-től indul.
    Egyébként – csak kérdezem – nem az RS motorját “fektették ki” az újságírók a tesztautón.

Vélemény, hozzászólás?