Sokoldalú? Enyhe kifejezés… – Mercedes-Benz GLC

Aszfaltra és mocsárra is van megoldása - Kipróbáltuk a friss Mercedes GLC-t

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Mercedes eladásainak oszlopait mára messze nem a szedánok és limuzinok adják, sokkal inkább az SUV-k. A közepes GLC az egyik legnépszerűbb, nem csoda, szinte minden réteg talál belőle megfelelőt.

Középkategóriás modellnek lenni nem épp hálátlan feladat, akkor sem, ha nem szedán, vagy kombi variánsról van szó. A Mercedesnél évek óta az SUV-k adják az értékesítéseik gerincét, hét modelljük van jelenleg a piacon a kupé variánsokkal együtt, és csak a GLC-ből és szellemi elődjéből, a 2008-ban debütált GLK-ból 1,5 millió példányt adtak el eddig. A GLK-t 2015-ben váltotta a teljesen új GLC, melynek névváltoztatása a modellkínálat egyesítésének része volt, majd 2016-ban érkezett a csapott tetős kupé variáns. Most mind a két modell egyszerre frissült és azonnal kínál a legtöbb szegmens számára megoldást.

A hétköznapi használós autótól kezdve a meglepően kemény terepen is használható off-road variánson át az aszfaltszaggató vaddisznóig, szinte mindenki talál a tetszésének megfelelő GLC-t.

Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+, műszaki adatok
MotorGLC 63GLC 63 S
Emissziós normaEuro 6d
Hengerűrtartalom [cm3]3982
Hengerek/szelepek száma8/32
Váltófajta/-fokozatautomata/9
Teljesítmény [LE (1/min)]476/5500-6250510/5500-6250
Nyomaték [Nm (1/min)]650/1750-4500700/1750-4000
Gyorsulás 0-100 km/h 4,03,8
Végsebesség [km/h]250280
Fogyasztás - vegyes [l/100 km]12,4-12,212,4
CO2-kibocsátás [g/km]283-278283
A frissített modellekkel Frankfurt repterének mélygarázsában találkoztunk először. A nemzetközi bemutatóra 200-as és 300-as benzin és dízel modelleket hoztak, valamint az affalterbachi műhely legújabb csemegéjét, az AMG 63 S-t, a Nordschleife jelenlegi csúcstartóját az SUV kategóriában. Persze, hogy ezzel kezdtük az ismerkedést.

A kupé modell már álló helyzetben is félelmetesen izmosnak és gyorsnak tűnik.

SUV külseje ellenére rendkívül alacsonyan fekszik az úton, fekete kerékjárati ívei pedig ügyesen kihangsúlyozzák a Pilot Sport 4 S abroncsokba húzott 21 colos polírozott peremű felniket. Végtelenül sportos a külső, a vékony küllős felniken keresztül ékszerként csillannak meg a feláras karbon-kerámia ötvözetű féktárcsák, a géptérben pedig az AMG GT-ben is dolgozó 4,0 literes V8-as motor található. 467 lóerő az alap AMG GLC 63-ban, az S-ben pedig 510 lóerő a csúcsteljesítmény, valamint 700 Nm nyomaték. A gyorsulása félelmetes, a 3,8 másodperces gyári értéket 3,62-vel javítottuk saját beépített gyorsulásmérője szerint, amit a C 43 AMG óta tudunk, hogy nem hazudik. 55 méter alatt gyorsult fel 100 km/h-ra, miközben a súlya a 2 tonnát közelíti. Nem e világi, ahogy a 280 km/h gyári végsebessége sem, melyet prezentálni is tudott a német autópálya egy szakaszán. Stabil, minimális orrtolással érkezik meg a szerpentin kanyarjaiba is, ott érezni már a tömegét, de a Pilot Sport gumik csodásan fogják a hatalmas testet. A 4Matic+ összkerékhajtás állandó és itt nem lekapcsolható a fronthajtás, de nagyobb százalékban súlyozott a hátsó tengelyre, amit kigyorsításkor érezni is.

Mindemellett a gyönyörű AMG-s hangorkán tör elő belőle és a gyorsulás oldalirányban is állítható kagylóülésekbe présel.

Kormányzása precíz, hatalmas autó, mégis könnyednek érezni, miközben nagyon merev és rendkívül jó biztonságérzetű. Nem mellesleg az egyetlen modell a középkategóriában nyolchengeres motorral. A Panamericana hűtőmaszk fölényes tekintetet ad neki, új formájúak a ledes fényszórók és hatalmas légbeömlőket találunk alattuk. Az összes orrlyukát hűtőbordákkal tömték ki, középen alul még vízszintesen is beépítettek egyet. Az AMG modellekhez mostantól alapáron jár az önzáró sport differenciálmű, valamint mindegyik GLC modellben az új MBUX rendszer. Ez alapból csak 7 colos kijelzőt ad, felárért már 10,25 colos a multimédia kijelzője, ez már gesztusvezérlést is tud, és digitális lehet a műszeregység is.

Az MBUX legjobb része talán a navigáció, mely az utasításokhoz érve élő kameraképpel helyettesíti a navigációt, a kameraképen elhelyezve az aktuális instrukciót.

Vezetéstámogató rendszereinek számottevő része is az alapfelszereltséghez tartozik és megjelent a tréler-asszisztens is, valamint az aktív kormányasszisztens, mely az ideiglenes felfestéseket is felismeri. A GLC futóműve alapáron adaptív, változó keménységű, de helyette acélrugós Dynamic Body Control, valamint légrugós Magic Body Control is kérhető. Utóbbival csodásan kényelmes az utazás egy GLC-ben, ezt már a teljesen új motorként érkezett 300d-ben sikerült megtapasztalnom.
Hirdetés
A 245 lóerős 300d négyhengeres turbódízel, 500 Nm nyomatékával könnyedén képes megindítani az új GLC-t. Nem csak közúton, hanem off-road pályán is próbálhattuk, ahol 50%-os emelkedőn megállás után is nemes egyszerűséggel indult el. Terepjárós képességei legalább annyira lenyűgözőek, mint a közúton való selymes közlekedése. Az ADAC épített pályáján a már említett emelkedő mellett számos kisebb, de élesebb törésű bukkanó és a futóművet alaposan megtornáztató akadályon keltünk át.

Volt, hogy a hasát húzta a GLC, de a legtöbb helyen nem ért le, köszönhetően az akár 10 centivel is emelhető légrugózásnak.

Az Off-road és Off-road+ menetmódokban emelhető ennyire magasra, utóbbinál aktiválódik a lejtmenetvezérlő is. Ennek érdekessége, hogy kategóriájában egyedüliként, de talán az autóiparban is, nem csak előre, hanem hátrafelé is működik. Emelkedőn megállva a féket elengedve pár másodpercig még tartja a lejtőn elindulást segítő, majd a fékek egyenkénti aktiválásával óvatosan visszaengedi.
Mercedes-Benz
MotorGLC 200GLC 300
Emissziós normaEuro 6d
Hengerűrtartalom [cm3]1991
Hengerek/szelepek száma4/16
Váltófajta/-fokozatautomata/9
Teljesítmény [LE (1/min)]197/5500-6100258/5800-6100
Nyomaték [Nm (1/min)]320/1650-4000370/1800-4000
Gyorsulás 0-100 km/h 7,96,2
Végsebesség [km/h]215240
Fogyasztás - vegyes [l/100 km]7,4-7,17,4-7,0
CO2-kibocsátás [g/km]169-162169-162
Saját tömeg [kg]18001805
Megengedett össztömeg [kg]24002405

Az off-road pálya leghúzósabb szakasza a leátlózós árok, itt derül ki a legtöbb egy autó képességeiről és a hajtás minőségéről. A GLC jobb eleje annyira megemelkedett, hogy be tudtam volna állni alá, eközben bent ülve olyan érzés volt, mintha a világ legtermészetesebb dolga volna. A menetpróbákon nem ritka a preparált autó, de ennyi plusz merevítést lehetetlen belepakolni, a GLC vélhetően gyárilag ennyire merev, egyetlen kárpitelem sem reccsent, csavarodása nem volt még ebben az extrém helyzetben sem, ami finoman szólva is lenyűgöző. A hajtás elektronikusan vezérelt, millimétereket engedi csak pörögni a kerekeket, azonnal ráfékez és halad is tovább. A kemény terepjárás legalább annyira természetes vele, mint hétköznap óvodába vinni a gyerkőcöket, szép teljesítmény egy városinak látszó autótól.
Mercedes-Benz GLC, dízel motorkínálat - műszaki adatok
MotorGLC 200 dGLC 220 dGLC 300 d
Emissziós normaEuro 6d
Hengerűrtartalom [cm3]1950
Hengerek/szelepek száma4/16
Váltófajta/-fokozatautomata/9
Teljesítmény [LE (1/min)]163/3200-4600194/3800245/4200
Nyomaték [Nm (1/min)]360/1600-3000400/1600-2800500/1600-2400
Gyorsulás 0-100 km/h 8,97,96,2
Végsebesség [km/h]205215240
Fogyasztás - vegyes [l/100 km]5,4-5,25,4-5,25,9-5,7
CO2-kibocsátás [g/km]144-137144-137157-151
Saját tömeg [kg]18351805
Megengedett össztömeg [kg]25002405

A GLC-ben debütáló új 2,0 literes turbós benzinmotor 197 és 258 lóerővel érkezik a piacra, közös bennük hogy már 48 Voltos hibrid rendszerrel egészítették ki őket.

A hagyományos generátor helyére került indító generátor szíjjal csatlakozik a motor főtengelyére, így a stop-startos indítás szinte észrevétlen. A hazai piac számára sokkal fontosabbak a gázolajos modellek, melyek közül a 194 lóerős 220d és 245 lóerős 300d-vel kezdődik az értékesítés, a legnépszerűbb 250d csak később érkezik a piacra. Ahogy a konnektorról is tölthető hibrid modell is, melyet még nem volt alkalmunk próbálni. A konnektorról is tölthető modell 51 kilométert tud megtenni egyszeri feltöltéssel akkumulátorból, hibrid üzemmódban, mikor termeli az áramot, 478 kilométeres hatótávolságra képes. Egy rövid körre viszont megtapasztalhattuk a technológia fejlődése szempontjából talán sokkal érdekesebb F-Cell modellt, mely még a facelift előtti GLC-re épül. Az üzemanyagcellás GLC folyékony hidrogénből állít elő elektromosságot, melyet 13,5 kWh-s akkumulátorában tárol. Két karbonszálas tartálya 4,4 kilogramm hidrogénnel tankolható fel, helyi károsanyag kibocsátása nincs, mivel egyszerű víz a folyamat mellékterméke. A GLC F-Cell hagyományos villanyautóként mozog, súlya közel 2,5 tonna, így dinamikája leginkább csak átlagosnak mondható. Az üzemanyagcella működés közben bent ülve nem is érzékelhető, kívülről is csak furcsa zümmögés hallható, amit a tartályból érkező hidrogénnyomás átalakítása okoz.

A GLC F-Cell azonban nem kerül Magyarországra, mivel hidrogénkút még nincs.

A Mercedes alternatív hajtású modellje egy ideig még nem is érkezik meg emiatt, vélhetően már csak a következő generációt üdvözölhetjük majd a piacon. A frissített GLC legnagyobb erénye fejlett alapáras multimédiarendszere és vezetéstámogatói és persze a komfort, mely a nagyobb modelleket idézi egy hétköznap is kompromisszumok nélkül használható méretű modellben.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.06.11. at 20:24
    Permalink

    Az AUTÓ:Mercedes.
    ennyi. kicsit erős nekem 500 ló ebbe a verdába,de hát….:)
    de hidrogén hajtást csak nem hadják annyiba;-)
    Honda is nyomatja! talán még a bmw. jó lesz az előbb utóbb.

      • 2019.06.12. at 17:15
        Permalink

        Mondjuk velük kezdődött az autózás és azóta is folyamatosan ők amihez a többiek mérik magukat akármelyik évtizedről van szó, (javaslok egyszer egy látogatást a Mercedes saját múzeumába, nem az a durva amit ott vár, hanem amire nem is vették a fáradtságot hogy kigurítsák a garázsból, pl modern F1 világbajnok verdából csak néhányat hoztak ki a garázsból a tucat bajnokból). Ilyenből ugyebár a BMW-nek vagy az Audinak egy sincs, a Toyota pedig egy vagyont költött egy többéves vesszőfutásra az F1-ben.

        Amellett hogy olyan kategória-(újra)teremtő autókkal, mint a 190E, az SLK vagy az ML, meg úgy általában “vérvonalakkal”, amikor egy modellt 80 évre vissza tudnak vezetni.

        Nem mondom hogy lehetetlen időről időre lenyomni, hisz pont erről szól a verseny (sőt amióta én tesztelek inkább a kivétel volt), de ez tény hosszú idő alatt építettek ki egy igen komoly hírnevet.

        • 2019.06.12. at 18:28
          Permalink

          Marhára nem érdekel ez a könnyes múltba való visszarévedés meg a meggyőződéses badarságaid(áááásít)… A sportsikerekkel hozakodsz elő, ami szimplán csak a marketinggépezet része, csakúgy, mint a Corolla név és a 40-akárhány milliós eladás, amiről meg azt írtad, hogy “nem érdemes egy név mögé bújni”… Ostoba balfék.

          A belső terekkel meg szintén ne gyere nekem. Parasztvakítás magasfokon, az autózáshoz semmi köze. Beül az ember, látja a tökéletes anyagválasztást, illesztéseket, stb., és azt gondolja, a gépészetbe is biztos ugyanezt a gondosságot, alaposságot fektették a mérnökök, közben meg tudjuk, hogy a nagy túrót(legalábbis gyakran). Az ilyen hozzád hasonló idiótákat remekül meg is tudják vele vezetni Günterék. De remélhetőleg te is felnősz majd egyszer…

          • 2019.06.13. at 08:46
            Permalink

            Azért mennyivel egyszerűbb a mutyukiból eldönteni japán a legfaxább hely és lexarni minden mást, téged biztos nem fognak félrevezetni olyan tények, mint a személyes benyomások. 🙂

          • 2019.06.15. at 09:17
            Permalink

            Irt valamit a Mercedes Museumrol, es a marka multjarol, ami egyebkent teljesen helytallo. Miert kell ezek utan ostoba balfekezni??
            Nem kell feltetlen egyeterteni, de ez az allando bunko szemelyeskedes rettentoen zavaro es szerintem nem idevalo.
            Rendesen latszik, hogy varod vegre kommenteljen es reagalhass, tok mindegy mit, csak bunkozhass, allandoan felhozva regen leirt dolgokat.
            Engedd el, lepjel tul.
            A sportsiker nem egyenlo a marketing gepezettel, na ez az ostobasag.

  • 2019.06.15. at 15:13
    Permalink

    Spd: Nem te fogsz engem az élet dolgairól kioktatni, és semmi, de semmi közöd nincs a Zöldikével való vitáimhoz. Nem ma kezdtük, hanem évekkel ezelőtt, és a sok marhasága ezalatt szépen-sorban rakódott egymásra, ami már tényleg képes az agyvizet felforralni. Ide jó az, hogy “engedd el, lépjél túl”. Kiborít, amikor egyes emberkék egy oldalon “rendet akarnak tenni”. Ne akarj ebben a szerepben tetszelegni…

    A sportsiker sima marketing a gyártóra nézve, tolják a nevét a sportesemények alatt, ami kőkemény reklám, és adott esetben vásárlás-ösztönző hatású is lehet. A Dakaron egy rakás buggy, kamion fut, ami egy-egy gyártó nevét hordozza a karosszériáján, úgy, hogy semmi köze nincs hozzá az autónak. Forma1 dettó. És még sorolhatnám. De reklámnak elsőosztályú…

    • 2019.06.15. at 19:35
      Permalink

      Oktat a halal, fossad a hulyeseged. Szerintem nem ide valo, szimplan paraszt dolog, cseszed szet vele az oldalt.
      Reszemrol ennyi.
      Velem nincsenek elozmenyeid megis gyoker stilusban irtal, pedig en nem, ugyhogy ezert is ilyen a valaszom amilyen.
      Nem kivanok valaszolni innentol semmilyen megnyilvanulasodra, igy ne is faraszd magad, nem fogok visszajonni megnezni, hogy irtal-e, es a jovoben is elporgetem ha meglatom a neved.
      :)))
      Majmok bolygoja….

        • 2019.06.16. at 00:33
          Permalink

          Hozod a legjobb formádat, személyeskedsz vagdalkozol, vaktában sértegetsz, és alapvető finomságokat nem vagy képes megkülönböztetni (pl sportsiker és puszta marketing különbsége), azon felül hogy ideológia alapon ignorálod a tényeket.

          Nem vagy képes felfogni hogy az autót nem csak legyártják de ki is fejlesztik amihez kell a kutatás és ehhez egy elég jó indikátor az autósport, de a Merci nem csak ebben volt erős hanem egyszerűen mindenben. Utasbiztonság, vagy épp sebesség világcsúcs, új modellkategóriák és számtalan műszaki fejlesztés, és ezt szemléltetik is a múzeumukban.

          Nem vagyok feltétlen rajongója a márkának de a sikereit elismerem és becsülöm azt is ahogy tálalják azt, világ egyik abszolút legjobb múzeumában: http://egzostive.com/mercedes-muzeum-2017/
          Ahogy a Toyota múzeumát is megnéztem (sőt igyekszem segíteni nekik ha valami rendezvényt szerveznek), ahogy egy tucat márkamúzeumot megtekintettem már.

          Persze nem ennek alapján fogok autót venni, de egy érdekes adalék..

          • 2019.06.16. at 09:12
            Permalink

            “…de a Merci nem csak ebben volt erős hanem egyszerűen mindenben.”

            Kivéve a lényeget, a megbízhatóságot. Gyerek vagy még, de majd rájössz, hogy nem túl faxa dolog, ha egy kocsi apasztja a családi büdzsét: olyan pénzt visz el, amit fordíthatnál akár a gyerekeidre, a párodra, az otthonodra, stb. – bármi másra, ami fontosabb az életben, mint az autózás. Felüdülés tud lenni, amikor több marad a zsebedben, mert a zsebmetsző után józanabb autót választottál, ennek megfelelő fenntartási költségekkel. Az a baj, hogy semmit sem tudsz még az életről, ezért hiába tartok neked kiselőadást. Ahelyett, hogy az ilyen gyáva nyulakat pártolod(spd), elgondolkozhatnál ezeken is…

Vélemény, hozzászólás?