Spanyolcsizma vár a fővárosi taxisokra

Milyenek lesznek az új taxik?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A BKK minap bemutatta, hogy milyen egységes festést javasol a fővárosi személyszállítóknak. Van már hasonló a nagyvilágban, nem is egy. Ha már kötelező, eredeti is lehetne.


Ahogy mi is megírtuk, a főváros szigorítaná a taxizásra használható járművekre vonatkozó műszaki és állapotbeli előírásokat (maximum 10 éves kor, legalább 2550 mm-es tengelytáv és EURO-4-es motor, minimálisan 430 literes csomagtér, működő klímaberendezés), de várhatóan további feltételeknek – füstmentes autó, bankkártyás fizetés biztosítása, egységes tarifák és arculat – is meg kell felelniük a fővárosi személyszállítóknak. A szolgáltatások gyakoribb, szigorúbb ellenőrzése és a kötelezően teljesítendő pénzügyi feltételek teljesítése a sofőrök számára már csak a habot és a meggyeket jelentik a tortán, az utasok szempontjából azonban mindenképp üdvözlendő lépések. A meccset még közel sem játszották le, a döntés időpontjának közeledtével számíthatunk még további megmozdulásokra a fuvarozók oldaláról, azonban mi most csak a tervek optikai oldalára koncentrálnánk, azaz az egységes megjelenésre. Kicsit körülnéztünk, hogy zajlik ez a nagyvilágban.

Ahhoz kétség sem fér, hogy a jól megválasztott taxi jelentősen túlmutathat eredeti funkcióján, gondoljunk csak London fekete klasszikusaira, vagy a New York-i yellow cab-ekre, amik az épületek és egyéb jellegzetességek mellett városaik jelképévé váltak. Ha már ilyen lépésre készül a főváros, érdemes lenne olyan dizájnt választani, ami esztétikailag is gazdagítja a budapesti utcaképet. Valamit, ami legalább annyira jellegzetes, de nem olyan unalmas, mint a hazai használtautó-kereskedésekben, utakon és drosztokon is fel-feltűnő tojáshéj - hivatalosan elefántcsont, RAL-skála szerint 1015 - színű német taxik.
Körképünk alapján viszont rossz hírünk van, mert a BKK-féle javaslathoz legalábbis nagyon hasonlatosat már két B-betűs fővárosban is ellőttek: Argentína és Katalónia központjában is ilyesmi fekete-sárga mintás autók szállítják az utasokat. Úgyhogy ezzel biztosan nem lehetne kitűnni a világ taxijai közül. Akkor már inkább az új sláger, a kalocsai minta.
Hirdetés
Hong Kongban és Spanyolországban színkódot kapnak a taxik. A spanyolok csíkozással különböztetik meg a fehér alapszínű városi taxikat: Madridban a kocsik első ajtaján van átlós piros, Sevillában a hátsó ajtón sárga, Bilbaóban pedig szintén elöl, de vízszintes piros csík. Ezt továbbfejlesztve Kántor kolléga zöld-fehér autókat javasol a IX., lila-fehéret a IV., piros-kéket a XIII. és kék-fehéret a X. kerületbe, de akár országszerte is lehetne hasonló jelöléseket alkalmazni. Az Egyesült Államokban sok taxin megtalálható dombornyomott jelvények mintájára a szegedi fuvarosok autóját kovácsolt paprika, a makóiakét hagyma, a paksiakét atomerőmű díszíthetné, míg a hortobágyi taxisok két szarv vagy kilenc lyuk közül választhatnának.

Párizsban nem írják elő a taxik színét, de a hosszú évek óta egységes megjelenésű szabadjelzők városképet építő funkciójával olyannyira tisztában vannak, hogy a tavaly megkezdett, és idén júliusig befejezendő kötelező csere csak a lámpa technikáját érintette, jellegzetes formája változatlan maradt. A szabadjelzőbe épített halványfehér lámpát zöld illetve piros fények váltják, jelentésük értelemszerű. Tán mondanunk sem kell, hogy színüket energiatakarékos, a korábbinál sokkal világosabb fénykibocsátó diódák, azaz LED-ek biztosítják.
A többszínű festés mindenképp sokkal izgalmasabb, mint a német halványsárga, a londoni fekete vagy a Svédországban használt sötétkék, illetve fekete kombik. Azonban nem muszáj, hogy a kötelező séma bevezetésével csak a fényezők és matricázók járjanak jól. Egy jól kiválasztott mintával a sokak által nem igazán elismert budapesti taxikból is jelképek válhatnának. Nekünk a kétféle - fix és maximált tarifával - benyújtott tervezetből az előbbihez lenne egy dekoratív, egyben informatív kiegészítő javaslatunk.
Viseljék a taxik Budapest vázlatos térképét a karosszérián: jobb első fényszórónál Liszt Ferihegy, bal fényszórónál a törökbálinti bevásárlóközpont, hűtőrácson az M0-ás csepeli szakaszával, hátsó lökhárítón a Megyeri-híddal, tetején a Margitszigettel. Az önkéntes üvegzseb programhoz csatlakozó fuvarozók pedig kedvezményes áron vásárolhatnának csík- és számmatricákat, amikkel az egyes POI-kat köthetnék össze, és tüntethetnék fel a fuvardíjakat. Vagy legalább írjanak ki pályázatot - mármint értelmes, kreatív taxidizájnra.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Marjátok csak egymást ………..magyarok!!!! Ehhez aztán nagyon értetek. Jelentsük fel a szomszédot is, szurkáljuk, piszkáljuk egymást…!!!!! Undorító mik vannak abban az országban.

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Amilyen buszokat vesz a bkv mostanság használtan azokból 5 év múlva rosszabb állapotubb lesz mint a mostani ikarusok… A taxisoknál globalizáció megy végbe amiben az állam segít…. Erre a terve nagyon jó példa dkv!!!!! Azért hoztak egy környezetvédelmi rendeletet, hogy 120 buszt kelljen lecserélni és ezt nem tudták teljesíteni… Így hát elkellett adni a dkv-t olyan embereknek akik lecserélték a buszokat…. Egy kis és középválalkozást így kell tönkretenni és hajrá globalizáció!!!! 20 év múlva ha így haladunk akkor a kisembernek semmije se lesz a nagynak meg mindene… Mint most a bankoknak… Nem véletlenül hívnak minket kelet-európának Ausztriát meg nyugatnak!!!

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Nem kell lecserélni a taxikat, csak a 10 évnél idősebbeket. A budapesti taxik átlagéletkora most is 7 év, ezért nem értem, mi a problémád.

    “vagy akár egy új tőkeerős taxis cég szeretne betörni a piacra, tönkretéve és kiszorítva a szegényebb taxisokat.”

    Üdvözöllek a piacgazdaságban!

    Kevés pénz akad minden városban, mert valamiből működnie kell a közszolgáltatásoknak, viszont egy teljes járműpark 80-át lecserélni (mivel az utóbbi 20 évben azon kívül hogy pártkifizetőhely volt a BKV és gyakorlatilag nem történt semmi komolyabb járműcsere) kevés pénzből nem lehet, de sokból sem egyik napról a másikra.

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Az egész abból indult ki, hogy a taxik azért általában sokkal jobb állapotúak, mint a buszok, vonatok, stb.
    Ez a cseréljük le a taxikat a Főváros ötlete volt. Nem az utasok voltak elégedetlenek, hanem valakinek nem tetszett, hogy vannak régebbi taxik, és jó mellékest látott abból, hogy új autókat vesznek, vagy akár egy új tőkeerős taxis cég szeretne betörni a piacra, tönkretéve és kiszorítva a szegényebb taxisokat. Eközben az emberek többsége, ehhez képest sokkal rosszabb állapotú idősebb tömegközlekedési járműveken utazik, és ez valahogy nem egy égető probléma. Persze ha állami pénzből kellene lecserélni az állami taxikat, biztos nem lenne ilyen sürgős, de a magánemberek pénzével és egzisztenciájával játszadozni sokkal egyszerűbb.
    Az taxiban utazók elégedetlensége főként a lehúzós, vagy átverős sofőrök “munkájából” fakad, az meg nem típus, szín, vagy évjárat függő.
    Másrészt sajnálom, hogy más városokban sincs pénz a tömegközlekedés szinten tartására, de ezer más, nem fontos dologra meg mindig akad egy kevés.

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Te most közlekedési szabálysértésről beszélsz és láthatóan képtelen vagy különbséget tenni a szabálysértés és a törvénysértés között.

    “Senki nem mondta, hogy nincs szemle, fogalmam sincs, hogy mi van és mi nincs”

    Akkor miért állítod, hogy nincs karbantartás a BKV-nál?

    “Persze szerkezetileg biztos tuti jók, és csupán a véletlen műve a sok link amit talál a Google, én meg tök hülye vagyok. 😀 ”

    Az vagy, ha komolyan gondolod, hogy a Google-találatokból próbálod megállapítani, hány BKV-busz égett ki.

    Egyébként meg tegyél panaszt Demszkyéknél, hogy tetszettek volna az elmúlt 22 évben a 4-es metróra eltapsolt százmilliárdok helyett a meglévő infrastruktúra színvonalát kellett volna legalább szinten tartani, és ha erre képesek, utána lehetett volna elkezdeni metrót építeni.

    Ha pedig a BKV járműparkjának – amúgy felújításon az elmúlt években szinte kivétel nélkül átesett – idősebb buszait rossz állapotúnak véled, gyere le Pécsre, itt 25-28 éves rozsdaboglyák járnak, amelyek még sosem estek át felújításon.

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Hagyjuk már ezt ! Naponta észlelünk törvénysértéseket. Elém vág egy autó, megelőz lakott területen 120-al, vagy látom, hogy átmegy a teli piroson, nem fogok rohanni feljelenteni, de ettől még nem vagyok részese az általa elkövetett szabálysértésnek.

    Az meg nem érdekel hogy milyen szemle van a BKV-nál, ha 5-10 centis rohadásból eredő lyukak vannak a járműveken. Ez biztos megfelel a napi szemlén. Gondolom a többi részegységet is ilyen alaposan vizsgálgatják, mint a karosszéria siralmas állapotát. (jó az úgy) 🙂 Ennyit ér az a szemle. Attól hogy van,de átsiklanak a gondok felett, még rossz állapotúak a járművek, kár szépíteni a dolgot. Senki nem mondta, hogy nincs szemle, fogalmam sincs, hogy mi van és mi nincs, csak azt látom, hogy ránézésére egy guruló roncs a legtöbb BKV-s jármű, ami idősebb korú.
    Persze szerkezetileg biztos tuti jók, és csupán a véletlen műve a sok link amit talál a Google, én meg tök hülye vagyok. 😀

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Mit akarsz a Google-találatokkal bizonyítani? 🙂 Hogy hány helyen jelent meg a kigyulladt, vagy a metró szó? 😀 Ne csinálj már hülyét magadból.

    A kettétört, kettészakadt buszoknak egyébként semmi köze a karbantartáshoz, egy busz vázának 20 év és ötmillió kilométer után is merevnek kell(ene) lennie.

    A feljelentésről annyit, hogy ha te konkrét törvénysértést észlelsz (márpedig azt állítod, hogy nincs a BKV-nál napiszemle), és ezt nem hozod a hatóság tudtára, te is részese leszel a törvénysértésnek. Ez ebben a korban is így működik, sőt, minden jogállamban.

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Hát nézz meg 1-2 buszt , trolit, a hülye is látja, hogy rohad mindenhol. Attól, hogy papíron van karbantartás, még tuti hogy a legtöbb jármű többszörösen lefutotta a neki szánt kilométereket.
    Érdekes, hogy egyből özönlenek a BKV-t védők.
    Véleményem meg lehet egy lepukkadt roncsról, nehogy megmagyarázd , hogy ami szemmel láthatóan ‘majd szétesik, az tulajdonképpen egy jól karbantartott, biztonságos jármű.
    Kigyulladt a metró 74 ezer találat
    kigyulladt a busz 203 ezer találat
    kettétört a busz 81 ezer találat
    kettészakadt a busz 228 ezer találat
    Ez csak pár példa, lehet csemegézni a BKV tökéletesen karbantartott dolgai között. 🙂
    Feljelenteni meg nem kötelező senkit, elvileg már nem abban a korban élünk.

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Ugye te az utóbbi 20 évben csak kívülről láttál taxit?
    Amúgy a taxik Magyarországon magántulajdonban vannak, nem a főváros feladata 10 éves kor után lecserélni (amúgy most sincs olyan sok 10 évnél idősebb jármű).
    A legtöbb taxi (tisztelet a kivételnek) szakadt, bagószagú, retkes, nyeklik-nyaklik a futóműve, stb.

    Egyébként meg már ne hasonlítsuk össze a BKV-val, mert árban a kettő közel sem egy kategória. Ha át akarsz menni a város egyik végéből a másikba, akkor a BKV-nál nem hagysz ott csaknem 10 ezer forintot.

    Egyébként honnan az infód, hogy nincs rendszeres karbantartás a BKV-nál??? Ha ez így van, kötelességed feljelentést tenni!

  • 2017.10.30. at 21:36
    Permalink

    Amíg a BKV majdnem összes járműve egy szétrohadt, szétkopott életveszélyes hulladék, nem az ehhez képest hibátlan állapotú taxikat kellene milliárdokból lecseréltetni. Ha sok a felesleges pénz ezer értelmes helyre el lehet költeni. Funkcionálisan tökéletesen megfelel a taxik 99%-a. Akkor hol a probléma ? Amúgy is folyamatosan frissül a járműpark. Teljesen felesleges az egyforma a szín. Aki nem veszi észre a szabadjelzőről hogy taxi, az menjen gyalog.
    Sokkal nagyobb szégyen az országnak a BKV és a MÁV lepusztult rothadó járműparkja, mint a nem egységes színű taxik problémája.
    Valakik tudatosan és előre megtervezetten tönkre akarják tenni a taxisokat , hogy átvehessék a piacot. Ilyen egyszerű. Sok birka meg még bólogat is hozzá, hogy mennyire veszélyesek az idősebb autók, miközben a bizonyítottan életveszélyes háromszorosan amortizálódott BKV járműveken kockáztatják az életüket nap mint nap.
    Addig húzzák, amíg a rendszeres karbantartás hiánya miatt tényleg egyszer szénné ég egy metrókocsi, vagy menet közben széthullik egy busz. Akkor talán észbe kapnak.
    30-40 éves ipari hulladékká lepusztított roncsok rohangálnak a BKV-nál, itt meg a 10 éves, tökéletes, felső kategóriás autókra huhognak,

Vélemény, hozzászólás?