Spórolás szlovák rendszámmal

Miért jó a szlovák rendszám?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyre több itthon futó autón látni szlovák rendszámot. Nem véletlenül, mert komoly összeg spórolható meg a külföldi forgalomba helyezéssel. Elmondjuk a lehetőségeket.

Korábban már elemezgettük, hogy a magyar autóvásárlót az állam többször is lehúzza, hiszen legyen szó új vagy használt gépkocsiról, a regisztrációs adót minden esetben meg kell fizetni, és ez pluszköltségként jelentkezik a vételárban, továbbá a járulékos költségek összege sem elenyésző. Maradva a regisztrációs adónál, az egyénileg, saját célra behozott vagy újonnan vásárolt kocsinál a vevő automatikusan szembesül a ténnyel, aki pedig nepperkedik, az értelemszerűen szeretné visszakapni a honosítás eme extra költségét. Summa summarum, eme sarc nélkül egyszerűbb lenne az élet (és persze vékonyabb az állami pénztárca), olcsóbbak lennének az autók, és így az állam nem ösztönözné az embereket, hogy alternatív megoldások után nézzenek. Mert kiskapuk vannak, csak be kell kopogtatni rajtuk – itt van például a szlovák rendszám. Máris leszögezzük, nem áll szándékunkban senkinek reklámot csinálni, de ez még nem ok arra, hogy ne foglaljuk össze a témába vágó tudnivalókat. Napi szinten tucatjával láthatók a magyar forgalomban szlovák rendszámos autók, és meglehetősen naiv gondolat mindenkit turistának nézni. De miért jó megkerülni a magyar hatóságokat, és szabad-e trükközni? Lehet ebből valami baj? Haladjunk sorrendben!
2008-as évjáratVételár külföldön, FtRegisztrációs adó, Ft
Fiat Punto 1.2 8v Active1 250 000233 000
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ambiente2 560 000479 000
Volvo S60 2.4 D5 Momentum3 650 000657 000

Szalonból MagyarországonVételár regadó nélkül, FtRegisztrációs adó, Ft
Peugeot 308 1.6 HDi 90 Confort Pack4 621 000478 000
Volvo S80 D5 Summum12 590 0001 020 000
BMW 750i20 704 8003 207 000

Elnézve a táblázatban szereplő összegeket, bárkiben felmerülhet a gondolat: én csak egy jó állapotú, korrekt autót szeretnék vásárolni, miért fizessek ezért pluszban százezreket az államnak? Vagy éppen milliókat, ha komolyabb kocsit akarok. Elindul a vezérhangya, és néhány kattintással az interneten feltárul a megoldás, a külföldi, jelen esetben a szlovák forgalomba helyezés lehetősége, amellyel kapcsolatban hosszasan sorolhatók az érvek. Szlovákiában nincs regisztrációs adó, nincs súly-, teljesítmény-, és cégautó-adó, kedvezőbbek a kötelező és a casco biztosítások, elfogadják bármely EU ország műszaki vizsgáját, valamint az üzleti célra használt személyautóknál visszaigényelhető a forgalmi adó, és nagyon sok modell személyautóként ismeretes típusa haszonjárműként is megvásárolható, ami további kedvezményeket, megtakarításokat jelent. Szlovák rendszámos autóra kétféle módon lehet szert tenni, magánszemélyként, illetve cégalapítással, az ügymenetek lebonyolítása napjainkra önálló iparággá lett, a sorban állások kényelmetlenségét - természetesen díjazás ellenében - leveszik az ember válláról.
Aki betű szerint betart mindig minden törvényt, az ne is foglalkozzon a külföldi rendszámos autó magyarországi használatának gondolatával. Hiszen a jog szerint ahol életvitel-szerűen tartózkodik valaki, abban az országban fizeti az adót, és így ott van regisztrálva az autója is – ez Európai Uniós előírással 183+1 nap. Mivel azonban megszűntek az országhatárok, és a helyben tartózkodás hatóság által történő ellenőrzése szinte lehetetlen, magánszemélyként gyakorlatilag elegendő egy okirat, a tartózkodási engedély, ami a szlovák személyi igazolvány, és egy szlovák jogosítvány. Cím- és lakásszerzésben, teljes körű ügyintézésben (amihez kell útlevél, fénykép és a lakással kapcsolatos papírok) segítenek az erre szakosodott irodák, és innentől teljesen legális minden, az adminisztrációs kör végeztével használható Magyarországon a szlovák rendszámos autó. Két dologra szokták felhívni a figyelmet, konkrétan hasznos lehet az itthoni okmányirodában bejelenteni, hogy ideiglenes jelleggel külföldön fogunk élni, valamint ne feledjük, hogy ahogy nálunk, úgy magánszemélyként Szlovákiában sem igényelhető vissza az autó forgalmi adója.
A cégalapítás elsősorban azoknak ajánlott, akik tényleg foglalkoznak, vagy foglalkozni szeretnének valamilyen üzleti tevékenységgel (hiszen Szlovákiában nem csak az autósokat, a vállalkozókat is a hazaiaknál szerényebb és kiszámíthatóbb sarcok várják), bár ha sokat autózunk, magáért az autóvásárlásért is megérheti ez a forma. Ennek magyarázata a tankolásokban rejlik: Szlovákián belül visszaigényelhető az üzemanyagok áfája, és erre Szlovákián kívül is van lehetőség, amennyiben nemzetközi hálózatban, de ott szerződött üzemanyag-kártyára megy a tankolás. A haszonjárművek forgalmi és regisztrációs adómentessége szintén céges előny, hogy mást ne mondjunk, a legtöbb, akár prémium kategóriás terepjáró és egyterű teherautóként (N1 kategória, ráccsal elválasztott csomagtér) is forgalomba helyezhető. A magyar viszonyokhoz képest vannak eltérések az üzemeltetés terén is. Szlovákiában a vizsgadíjtól kezdve szinte minden autóval kapcsolatos költség elszámolható, leírható (ide tartozik a kocsi teljes vételára, 4 évre vetítve), áfája visszaigényelhető. Ennek feltétele azonban az útadó megfizetése, amely egy átlagos, 1500-2000 köbcentis személyautóra kb. 28 ezer forint/év, míg 3000 köbcenti alatt kb. 35 ezer, felette kb. 42 ezer forintos költség említhető.
Végezetül néhány szó a közlekedési és parkolási bírságokról, ugyanis ezek, mint „melléktermékek” akarva-akaratlanul szintén a külföldi lehetőség igénybevételére csábíthatnak. A napokban olvashattuk, hallhattuk a híradásokban, hogy autópályás száguldás során megállítottak egy szlovák rendszámos Porschét, magyar tulajdonossal, és lám, nem úszhatja meg a büntetést. A kulcsszó azonban, hogy megállították, ellenben ha csak pusztán rendszám alapján, adatfeldolgozással történik a bírságolás, akkor nagyon jó eséllyel az autó tulajdonosa megússza az esetet. Ez a rendszer nem csak azoknak kedvez, akik szándékosan ki szeretnének bújni a bírságok és a szabályok betartása alól, hanem azoknak is előny, akik csak fölösleges többlet költség, regisztrációs adó nélkül vásárolnának autót. Amíg azonban utóbbi sarc létezik, addig külön apparátussal üldözendők a külföldi rendszámos szabályszegők. Ha nem létezne az európai használt és új autók szabad áramlását korlátozó regisztrációs adó, nyilván kevesebben helyeznék autójukat forgalomba külföldön - hosszú távon talán a hazai közlekedési és parkolási kultúra is javulna és nem mellesleg a hazai piac árai is az európai átlaghoz közelítenének.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 16:13
    Permalink

    Nagy figyelemmel olvastam értékes információidat! A magyar mentalitás szerves része a valótlan jogi alapokra támaszkodó ijesztgetés, megfélemlítés, amit nem csak a média használ, hanem benne van az átlagember hétköznapi életében is. Ebből kiindulva felüdítő momentumnak tekintem az általad írt néhány bekezdést.

  • 2017.10.31. at 16:13
    Permalink

    Szia Zoli!

    Érdekel engem is a tartós bérlet, légyszíves küld tájékoztatást az
    info kukac vevopark pont eu (nem elírtam, nem hu, hanem eu végződés)címre.

    Köszi előre is, Zoli

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Kedves Zoli!

    Ha nem terhes, engem is érdekelnének a tartósbérlettel kapcsolatos információk.
    vzsolt67kukacgmailpontcom
    Előre is köszönöm.
    Üdv.:
    Zsolt

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Ha mar a Magyarorszagi lehuzasokrol beszelunk erdemes lenne a Casco biztositasokrol is temat nyitni. A magyar biztositok (gondolom mindegyik) nekem a Generali-Providenciaval van tapasztalatom. Eves Casco dij egyosszegu fizetesben 100.000,-HUF Citroen Xsara Picasso 1,6-os benzines Tendance, tele extraval. Az auto kb 2000 km-t futott (3000 km-t diktaltam a rendorsegnek hogy annyi lehetett benne kb, de a sevizkonyvben 1200 km volt az 1 eves garancia szervizen), pontosan 18 honapos volt napra amikor elloptak. A Casco kevesebbet fizetett mint az uj auto aranak a fele, mert az elso ev utan zuhan ekkorat, utanna minden evben olyan keveset ami par %-k csupan. De ez csak Magyarorszagon van, es a kapott karteritesbol nem lehet venni egy hasonlo allapotu es minosegu autot. A casco eves kifizetett dijat sem adjak vissza reszaranyosan, a kotelezot igen. A magyarorszagi casco dija joval magasabb aranyaiban mint kulfoldon, de a karterites szegyenteljesen keves szinten a kulfoldhoz hasonlitva. Mindez azert mert megengedik a Magyarorszagi biztositoknak, hogy EUROTAX katalogus alapjan szamoljanak es nem a tenyleges piaci arak szerint. A rendorsegrol meg nem is beszelek, ejszaka zuhogo esonel a kocsi helye meg szaraz es nem kuldenek ki rogton jarorkocsit, meg azt is megkerdojelezem, hogy a telefonbejelentessel egyidoben kiadtak a korozest, hiszen majd 1 percig csengettem mire felvettek a telefont. Es az is furcsa, hogy orokre eltud tunni egy kocsi. Mit erdekli oket egy esos ejjelen, hogy kimenjenek korbenezni a tetthely kornyeken azonnal. Nem az o penzuk banja.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Üdv!
    Ez borzasztó,hogy az embert még így 20 évvel az úgynevezett rendszerváltás után is rákényszerítik arra,hogy “lopjon,csaljon,hazudjon”,tisztára mint az átkosban,csak most még bonyolultabban kell lavírozni.
    Az egyik ismerősöm egy olyan mercit vett egy milláért szlovák rendszámmal,amit magyarral kb. a duplájáért kapna meg!
    Nem tartozik szorosan a témához,de nagyon kíváncsi vagyok,hogy mikor jut végre eszébe valakinek,hogy felvesse a kötelezőbiztosítás rendszerváltását! Arra gondolok,hogy most csak a biztosítók érdekei
    vannak figyelembe véve.Pl. Ausztriában,és még pár nyugati országban egy embernek két kocsira van egy rendszám.Hiszen egy fenékkel egy időben csak egy kocsit lehet vezetni,akkor minek fizessek az otthon álló kocsi után.Ez csak a biztosítók okossága, az állam meg statisztál hozzá. Angliában pedig személyre kötik a kötelezőt,hiszen ki látott már olyan hülye autót amelyik nekimegy a másiknak? Olyan rossz sofőr van aki nekivezeti a kocsiját a másiknak. Tehát nem a kocsira kéne kötni a biztosítást. Ez a jelenlegi Bónusz-malusz is röhej,hiszen hiába vezetek 25 éve balesetmentesen,ha nincs a nevemen a kocsi mindig A/0-ban maradok.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Kedves Zoli!
    Ha esetleg másnak már kifejtetted, hogyan csináltad, megtennéd, hogy nekem is küldesz egy másolatot leveledről?
    Előre is köszi!
    ichabodgeza[kuk@c]gmail.com

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Nem vagyok Lézer Jani fan, de összehozni ezt az ügyet vele nem igazságos. Ő a “semmiből”, a kis emberek világából jutott oda ahol most van, és nem vörösbárók elkényeztetett gyereke.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Érdekes cikk. Szeretném megjegyezni, hogy ha valaki magánszemélyként, a saját nevére vásárol autót akkor azt csak 183 napig használhatja jogszerűen. A gyakorlatban viszont senki nem tudja ellenőrizni, de azért rizikós.
    “1. Viktor királyi tanácsa” már tervez egy hasonló szigorítást mint ami Ausztirában van érvényben. Ha jól tudom ott 1 hónapig lehet használni és utána igazolni kell, hogy járt az autó a rendszám szerinti országban. Ebből az következik, hogy eszükben sincs eltörölni a regadót.
    Jellemző hozzáállás. Magas adókból szedjünk be inkább kevesebbet (azt is a csóróktól…) és ne nyúljunk semmihez, mert az bonyolult.
    A megoldás kizárólag a cég, azon belül is ha valaki nem akar szlovák céget fenntartani a tartós bérlet. Ebben az esetben ugyanis egy szolgáltatást vesz igénybe az illető, ami pedig uniós alapelvben van rögzítve, hogy jogában áll bárhonnan igénybe venni.
    Magamon is ezzel a megoldással segítettem és semmivel nem kedvezőtlenebb megoldás mint ha valaki nálunk vesz részletre egy autót. Ha valakit érdekel szívesen segítek.

    Zoli

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Itt egyszerüen HÜLYÉK döntenek! Nagyképüek, de SEGGFEJEK. Tojnak az átlag emberekre mint a LÉZER JANI AUDI A-bol 200 Km -es sebességnél nem látszanak az átlag emberek! Érdemi munka nélkül mondani, hogy mindenki annyit ér amennyit össze tudott lopni. Ebböl az értékelésböl következik, hogy a döntéshozónak pofátlan jövedelme van, letojja ki mit fog és mennyit fizetni.
    Amikor ezek gondolkodni fognak (lejönnek a fáról) akkor leget majd fejlödés, elindulni europa felé, és nem csak POFÁZNI !!

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Abba kéne már hagyni ezt a szlovák rendszámon való kattogást itt is, és másik oldalakon is.
    Semmilyen törvény nem tiltja, hogy bárhol, az EU területén bejegyzett vállalkozástól béreljek autót és azt használjam.
    HA nem lenne ez a gusztustalan regadó, amiért cserébe lóf&@#t se adnak, és lehetne elfogadható áron, normális állapotú használt autó venni itthon is, nyilván kevesebben élnének vele.
    MErt nem mindenki akar megvenni egy újautót 300 havi részletre…Ezen kéne egy kicsit elgondolkozni az illetékeseknek.

  • 2017.10.31. at 16:14
    Permalink

    Jah, csak adni cserébe lófaszt se.
    Majd kiesek a kocsiból olyan utak vannak, mégis olyan adókat szednek be …
    Odaadják a tetveknek a másik felét meg elisszák.

Vélemény, hozzászólás?