Sportmodell dízelmotorral? Az Audi S5 ilyen, nem is rossz!

Nem ez a legkeményebb, de gran turismónak remek az Audi S5

Duplaturbós benzines helyett villanyturbós dízelt kapott az Audi S5 Sportback. Vajon milyen így? Kipróbáltuk!

Több mint 2 éve már, hogy az Audi a CO2 elleni harc jegyében az S5 korábbi duplaturbós benzinesét dízelre cserélte. Szerintem egyébként nagyon helyesen, hiszen aki igazi vadorzót szeretne, annak továbbra is ott az RS5, aki viszont egy élhető, de sportos utazóautót, annak minden eddiginél jobb választás a dízelmotoros S5. Utazóautó, még akkor is, ha az Audi nem süti el az S5 esetén a GT, azaz gran turismo modellnevet. De mi más lenne egy 4,75 méter hosszú, ötajtósként is kupés farú limuzin?! Ehhez pedig nagyon jól passzol a 3,0 literes, V6-os dízel, amihez ráadásul nem a kommersz DSG váltót tették, hanem egy rendes 8 fokozatú ZF automatát, ami azért más minőségi szintet jelent. Apropó minőség: nem lehet rá panasz, amit egy sportos prémiumautótól elvárhatunk, azt az S5 megadja, igaz nem tagadhatja le, hogy nem a legfrissebb modell, de ez nem feltétlen baj. Ő még nem akar helyettünk sebességet választani (persze a távolságtartós tempomat azért megvan benne), még hagyományos USB-csatlakozókat, nem USB-C-ket ad, viszont maga a hardware nagyon rendben van.
Hirdetés
Hosszában beépített V6-os, Torsen diffis állandó összkerékhajtás és persze alacsony súlypont, alacsony építés. A 4,75 méter hosszú, 2825 mm tengelytávolságú ötajtós tekintélyes méretű, de azért nem hivalkodó. Alapáron 245/40 R18-as abroncsok járnak, a tesztautó viszont 255/35 R19-es abroncsokat és gyönyörű 10 küllős, alumíniumöntvény felniket kapott, azok mögé elöl 18, hátul 17 colos, kivétel nélkül belső hűtésű féktárcsákat, azokra pedig felárért ugyan, de piros féknyergeket. A V6-os dízel különlegessége, hogy elektromos turbós, turbólyuk ennek megfelelően nincs, alacsony fordulatról is nagyon szépen húz, mozdonnyi, 700 newtonméteres nyomatékát 2500-3100/perc között konstansan hozza. A váltót - számunkra - meglepően hosszúra áttételezték: a 130 km/órás tempó 1500/perc fordulat alatt futható, a 250 km/óránál maximalizált végsebesség tehát kalkulációm szerint 3000/perc alatt, de be kell valljam, nem próbáltam, az S5 mindössze egy hétvégét volt nálam, épp nem volt módom Németországba ugrani. Pedig az S5 remek távfutó, ha a szabályokat betartva és hosszú távon megyünk vele, akkor étvágya akár még 6 liter alá is bevihető, a gyári vegyes érték WLTP norma szerint 6,1-6,2 l/100 km. Városban viszont hiába a 48 V-os lágy hibridség, az igazából csak egy villámgyors és észrevétlen stop-startot ad (aminek köszönhetően persze gurulás közben is le tudja állítani a dízelmotort), így ne várjunk 10 liter alatti átlagot. A csaknem 1,9 tonnás autót lámpától lámpáig mozdítani bizony energia, pláne azzal a dinamikával, amire csábít a még hangjával is szép, erejével pedig letaglózó dízel. A 100-as sprint akár 4,9 másodperc lehet, érződik az összkerékhajtás, érződik az erő és a teljes hajtáslánc megfeszített munkája.
Hirdetés
Viszont azt kell mondjam, városi használatra mind az S5 méretei, mind a motorja túlzóak, a hazai gyorsforgalmi utakon szinte alapjáraton lehet csak vele közlekedni, persze ott már érezni: ezzel az autóval a világból kimennénk. Ha pedig egy hegyi szakaszra érünk, ledöbbenünk: a feszes (persze elöl-hátul független és messze nem kőkemény) futómű nem öncélú, élmény vele kanyarogni, a feláras dinamikus oldaltartású sportülések nem csak élménydússá, komfortossá is teszik az autózást, miközben a 12,3 colos virtual cockpit műszerblokkban a navigációról ellapozva szinte versenyautós fordulatszám-megjelenítést is választhatunk. Az sem baj, ha túl sokáig csavargunk, a LED fényszórók az éjszakát is szinte nappallá teszik, az S5-tel pedig olyan kényelemben, olyan élménydúsan autózhatunk, hogy tényleg nehéz belőle kiszállni. Ha nem bántjuk, és erejét ésszel használjuk, akkor nem is kell túl gyakran, mondjuk azért, hogy megtankoljuk. Nálam két saját tankolás között 6,5 literes átlagfogyasztást hozott, amivel 800 kilométer feletti a hatótávja. Ilyen egy igazi gran turismo, meg persze kupés, keret nélküli oldalablakos, ezeket az S5 mind meg is adja. És a tudásához mérten nem is drágán: alapára 24 millió forint alatti, a rogyásig extrázott tesztautó pedig listaáron is megállt 30 millió forint alatt, de a sérülésmentes, ám 10 ezer kilométert futott tesztautót 24,3 millióért bárkinek odaadják. Ez a mai prémiummezőnyben egyáltalán nem rossz ajánlat: persze csak annak éri meg, aki sokat autózik. Ha a tempót és a vezetési élményt is szereti, az S5-öst is kedvelni fogja, ez az autó a dinamikus utazásra termett.
Hirdetés
Értékelés
Pozitív
Menetdinamika, minőség, hosszú távú fogyasztás, hatótáv
Negatív
Városban magas fogyasztás, vételár
Árak
Tesztmodell alapára
23 896 520 Ft (2021.12.11.)
Tesztautó ára
29 678 570 Ft (2021.12.11.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2967 cm3
Teljesítmény:
255 kW (347 LE) 3850 1/min-nél
Nyomaték:
700 Nm 2500-3100 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,9 s
Végsebesség:
250 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4765 mm
Szélesség:
1843 mm
Magasság:
1384 mm
Saját tömeg:
1870 kg
Össztömeg:
2380 kg
Tengelytáv:
2825 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
430 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
2967 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
700 Nm 2500-3100 1/min-nél
Teljesítmény:
255 kW (347 LE) 3850 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
250 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,9 s
CO2-kibocsátás:
160 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?