Sportosan csak benzinnel? – Škoda Kodiaq RS teszt

Most már csak benzinmotorral rendelhető a legerősebb Kodiaq. Kipróbáltuk!

Frissítési hullám söpört végig a Škoda szabadidő-autóin, amiből persze a Kodiaq sem maradt ki. Ám közben az RS változat elvesztette dízelmotorját.

Ismét kezdhetném a kérdéssel, hogy mennyi értelme van egy közel 1,8 tonnás szabadidő-autót sportosságra kihegyezni, de manapság ez már brutálisan nagy közhely, hiszen minden gyártó megpróbálta már. Egyszerűen nem maradhat ki a szórásból egy ilyen modell, bizonyítandó, hogy az adott márka erre is képes. A Škoda ráadásul józan megfontolások mellett dízelmotorral vértezte fel a korábbi Kodiaq RS-t, ugyanis az sokkal jobban passzol a hatalmas SUV-hoz. Erre persze néhányan húzták a szájukat, mondván, hogy egy igazi sportautót benzinmotor mozgat. Csakhogy a Kodiaq nem igazi sportautó, csupán egy nagyon sportos szabadidő-jármű. Azért ne aggódjatok, benzinmotorral is nagyszerű gép, ám kissé torkos. Nézzük először, hogy mi változott a ráncfevarrás során! A recept a szokásos. Átrajzolt hűtőmaszk, új fényszórók, természetesen kettéosztott elrendezéssel, hiszen ez a cseh SUV-ok egyik jellegzetessége, illetve új lökhárítók teszi csábítóbbá a Kodiaq megjelenését. De valójában alig látszanak ezek a kis plasztikai beavatkozások, és mégis működnek, mert valahogy mégis letisztultabbnak hat így a formavilág, mintha mostanra ért volna be igazán. A kristályműves motívumok továbbra is telitalálatnak számítanak szerintem, szinte megbabonáznak és hosszú percekig elbűvölten lehet bambulni a karosszériát mielőtt beszállnánk. De az RS-nek a sportosságról is szólnia kell, úgyhogy fekete hűtőmaszkot hord az orrán, feketék az ablakkeretek és a tükörházak, illetve a feliratok hátul. Emellett az első lökhárítója is más, a két szélső légbeömlőt elkülönítették a széltében végigfutó rácstól, hogy jobban hasonlítson a vérbeli versenyautókra. Hátul sem kamuk a kidörgők, vagyis nem teljesen, mert mindkét oldalra jutott kivezetés, de a kipufogóvégek nem alkotnak egységes egészet a rendszerrel. Ettől függetlenül szépen szólnak, semmi szükség nem lenne az utastérben sugárzott V8-as brummogásnak.
Hirdetés
Üljünk is be, ha már szóba jött az utastér, amiről mindjárt az elején le kell szögezni, hogy ez az ötszemélyes változat, ám a Kodiaq rendelhető 7 üléssel is, amihez még jár az állami támogatás a nagycsaládosok részére. Az ötszemélyes erényei között viszont ott az alapból 835 literes csomagtér, amely a hátsó ülések lehajtásával 2065 literesre növelhető. Ugyanakkor az RS itt is izgalmasabb a többi modellnél. Új a háromküllős sportkormány, karbonmintás díszek, integrált fejtámlás, bőrburkolatú sportülések és vörös varrás vadítja a hangulatot. Emellett fémborítású pedálok, valamint fekete tetőkárpit gondoskodik a még sportosabb hatásról. Szerencsére a digitalizáció még engedte a különálló, valódi gombos klímapanelt, de összességében az utastérben nincs nagy változás. Annál inkább a motortérben. Ahogy már említettem, kizárólag benzinmotorral rendelhető, viszont az lóerőben egy picit többet tud, mint a korábbi biturbós dízel. Nyomatékban viszont szegényebb, ennek ellenére papíron jobb a gyorsulása néhány tizeddel. Mindez a számok nyelvére lefordítva azt jelenti, hogy a kétliteres, turbós benzinmotor 245 lóerőt tud, 370 Nm forgatónyomaték mellett, ami 6,5 másodperces százas sprintet eredményez. Utóbbi nagyon szép érték egy ekkora SUV-tól, de hiába érkezik a maximális nyomaték már 1600-as fordulattól, azért az igazi ülésbe passzírozós élmény elmarad. Ami szerintem nem baj, mert a Kodiaq még RS-ként is inkább egy kényelmes utazóautó, amit ízlés szerint fűszerezhetünk sportosra RS-ként, vagy igazán elegánsra Laurin & Klementként. Persze a sportosság oltárán feláldozunk némi kényelmet, hiszen a 20 colos könnyűfém felniken aránylag peres gumik feszülnek, de az állítható lengéscsillapítás segít, ha meguntuk a nagyon feszes autózást. Ja, és terepre nem mertem kimenni ezekkel a felnikkel, de elméletileg terepjárónak sem utolsó a Kodiaq, kapott külön off-road gombot is.
Hirdetés
Mert tud ilyet is a Kodiaq RS, az összkerékhajtás szépen betapasztja az ívekre, ha épp lement nálunk a lila köd, de a tömeg ellen nincs orvosság. Hiába villámgyors a hétfokozatú DSG, hiába minden trükk a sportos érzet növelésére, akkor is utazóautóként érvényesül a legjobban ez a SUV, ahhoz meg a dízelmotor illene jobban. Igazán szórakoztató benzinmotorral, de így 12 liter környékén alakul az átlagfogyasztása, az én 9,5 literes átlagom pedig csalóka, mert egy hosszú országúti utazást is tartalmazott a tesztidőszak. Nem csak a legerősebb, de a legdrágább is az RS a Kodiaq palettán. Alapára 19,5 millió forint, és bár gazdag az alapfelszereltsége, azért akad bőven lehetőség felextrázni még több kényelmi és biztonsági funkcióval, akár kihajtható vonóhoroggal is, így pedig közel 23 millió forint szerepel már az árcéduláján, de most 600 ezer forintos kedvezményt is kínál a Škoda, szóval mondjuk úgy, hogy kicsivel 22 millió forint felett elvihető egy szinte fullextrás Kodiaq RS. Ami meg manapság nem is olyan döbbenetes egy ekkora élményautóért.
Hirdetés
Értékelés
Pozitív
Látványos formaterv, sportos hangulat, óriási utastér
Negatív
Nagy fogyasztás
Árak
Tesztmodell alapára
19 499 160 Ft (2022.07.04.)
Tesztautó ára
22 330 700 Ft (2022.07.04.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1984 cm3
Teljesítmény:
182 kW (248 LE) 5250-6500 1/min-nél
Nyomaték:
370 Nm 1600-4300 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,5 s
Végsebesség:
234 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
8,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4699 mm
Szélesség:
1882 mm
Magasság:
1687 mm
Saját tömeg:
1797 kg
Össztömeg:
2373 kg
Tengelytáv:
2789 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
835-2065 l
Belső szélesség elöl:
1540 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
970-1030 mm
Belmagasság hátul:
985 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1380 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
420-710 mm
Csomagtér hossza:
1080 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1950 mm
Raktérnyílás szélessége:
1120 mm
Raktérnyílás magassága:
790 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1984 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
7 fokozatú DSG
Nyomaték:
370 Nm 1600-4300 1/min-nél
Teljesítmény:
182 kW (248 LE) 5250-6500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
234 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,5 s
CO2-kibocsátás:
196 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
8,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?