SUV, azaz szabadidő-autó kell mindenkinek?

Minden második eladott új autó SUV

Hazánkban is egyértelműen látható a szabadidő-autók rohamos terjedése.

Egyre többen választanak a Sports Utility Vehicle (SUV) modellek sorából, és az új autók piacán látható egyértelmű dominanciájuk mellett a használtak között is egyre gyakoribbnak számítanak: a Használtautó.hu adatai szerint kétszer annyi vásárló keres használt SUV-okat, mint 5 éve.
Hirdetés
Az elmúlt 15-20 évben folyamatosan érezhető volt a szabadidő-autók népszerűsödése, aminek köszönhetően világszerte és hazánkban is már évek óta a piac legnépszerűbbjének számítanak. Jól látható egy ugrás a hazai eladásokban is: míg tavaly 37,8%-os piacrészt mutattak a DATAHOUSE Kft. forgalomba helyezési adatai, az idei évben 47,1% látható,

azaz szinte minden második eladott új autó szabadidő-autó.


A terepjárók és az utcai modellek ötvözéseként létrejött, az átlagosnál magasabb építésű SUV modellek felfelé ívelő eladásainak egyik oka, hogy a kategória meghatározása igencsak képlékeny. Népszerűségük nem meglepő, különösen, ha belegondolunk, hogy a gyártók egyre több modelljüket sorolják ebbe a kategóriába. Vagyis akár már az összkerékhajtás nélküli, csupán kicsit megemelt és „körbeműanyagozott” modelleket is SUV-nak hívják.
Hirdetés
Ha a hazai autópiac egészét nézzük, jóval kisebb az új autót vásárló magánszemélyek tábora, mint a használt autót vásárlóké, ugyanakkor egyértelmű, hogy a használt autók piaca a korábbi évek újautó-eladásaiból dolgozik, így a használt példányok körében logikusan az újak között most tapasztaltnál szerényebb, mégis évről évre növekvő SUV-arány látható.
Hirdetés
Míg a hazai gépjárműállomány átlagéletkora a KSH 2020 végi adata szerint 14,7 év, a Használtautó.hu felületén hirdetett autók átlagosan 4,5 évvel fiatalabbak, s jól láthatóan köztük is egyre több a mind több vevő által áhított, magas hasmagasságú és üléspozíciójú SUV modell: míg 2020-ban a Használtautó.hu hirdetéseinek 11,6%-át adták a szabadidő-autók, idén már 13,4%-os arányban vannak jelen, ami az 5 évvel korábbi adat mintegy duplája.
A túlfogyasztás mintája, avagy az alternatív hajtások elhozója?
Jelenleg töretlen a szabadidő-autók népszerűségének növekedése, azonban jogos érv lehet velük szemben, hogy a napi használatban szükségesnél nagyobb méretük, főként magasabb tempóval közlekedve komoly többletfogyasztást eredményezhet. El kell fogadni, hogy a szabadidő-autónak bizony felára van, ami rögtön a vásárláskor, később pedig az üzemeltetés során jelentkezik. A magasabb építés adta rosszabb alaktényező, a nagyobb tömeg és az összkerékhajtás mind-mind a fogyasztást növelő tényezők, s az sem mellékes, hogy például egy abroncsgarnitúra váltása is jóval költségesebb, mint egy normál személyautónál. A „Sports Utility Vehicle” elnevezés ellenére ráadásul gyakorlatilag azt láthatjuk, hogy egy olyan autót veszünk, amivel még közelebb mehetünk a természethez, magyarán ott is autózhatunk, ahol amúgy egy normál autót letettünk volna, s gyalog vagy kerékpárral mennénk tovább. Persze utóbbi kapcsán jó hír, hogy a legtöbb vevő nem használja ki szabadidő-autója terepképességeit, zömük sosem hagyja el az épített utakat, ezért is egyre több az összkerékhajtás nélküli SUV.
Hirdetés

Ugyanakkor van jó oldaluk is az átlagosnál méretesebb és magasabb szabadidő-autóknak: ezekben bőségesen van hely az új, alternatív hajtásláncok kiépítésére, villanyautó-akkumulátorok, vagy akár a hidrogén üzemanyagcellás autók tartályainak elhelyezésére. Így aztán megeshet, hogy hiába nagyobb a légellenállásuk, népszerűségük továbbra sem fog csökkenni. Viszont a használt autók piacán – legalábbis Magyarországon – jól láthatóan kell még 5-10 év, hogy 10 autóból ne csak 1-2, hanem 3-4, akár 5 is szabadidő-autó legyen, de a folyamat jól láthatóan itthon is elindult már.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.10.10. at 21:39
    Permalink

    Totális marhaság. AZ SUVnek pont az a lényege hogy egyesít az egyterűk és a kombik előnyeit. Több helyet kínál belül, mint egy azonos alapterületű kombi, és a járdáknál és fekvő rendőröknél sem kell izgulni.
    Én is kisebbre váltottam amikor az XC-t vettem és minden szempontból jobb autót kaptam.
    Most pedig hogy a Volvo kihúzta alólam az XC60-ast, inkább váltanék márkát, minthogy megint egy lapos sérülékeny hasú kombiba üljek.

  • 2021.10.12. at 05:06
    Permalink

    Az SUV-k praktikus autók. Kényelmesek, nagy hely van bennük, jól is mennek! A magyar utakra kifejezetten jók! A másik előretörésük pedig köszönhető Magyarországon a Suzukinak és Daciának! Olcsó modellek (viszonylagosan)! Hasonlítsuk össze a személy autók és a SUV-k árát. Már nem is drágábbak és ad egy biztonság érzetet, kényelmes ki-beszállni és a földutakon is használhatók! Akinek nem is volt, az nem tudhatja az összes előnyét!

Vélemény, hozzászólás?