Szigorítják a jogosítványszerzést, kimaradnak a személyautók

Jövő évtől új feltételekkel lehet jogosítványt szerezni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

EU-s előírásoknak megfelelően jövő évtől a mostaninál később lehet majd motoros és egyéb, nagyobb járművekre szóló jogosítványhoz jutni.

Sietősen, de még lehet idejük jogosítványt szerezni azoknak, akiket kizárna a jövő évtől szigorodó rendszer. Az Európai Parlament a napokban fogadta el az európai jogosítványokkal foglalkozó irányelvet, mely szerint a jövőben egységesítik a jelenleg használatban lévő több mint 110 féle jogosítványt, valamint minden országban érvényesíteni kívánják a motorkerékpárokra érvényes jogosítványok kapcsán a fokozatos hozzájutás elvét. Ez esetünkben már jövő évtől 14-ről 16 évre emelheti a segédmotoros kerékpárokra érvényes M, azaz Moped kategória megszerezhetőségét, míg nagymotorra a mostani 21 helyett már csak 24 évesek vizsgázhatnának. Igyekezniük kell azoknak a fiataloknak, akik a korhatáron állnak, és még idén szeretnének jogosítványt szerezni, hiszen az év vége felé már jó eséllyel nem fognak tudni vizsgázni, úgy pedig, mivel 1 éven belül nem tudnák befejezni a jogosítványszerzést, az új korhatárt betöltve elejéről kezdhetnék a tanfolyamot, s fizethetnék újra annak teljes díját.
Miként azt Göbölös Gábor autósiskola-vezető a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában nyilatkozta, a szigorítás érettebb motorosokat eredményezhet az utakon: „Bízzunk benne, hogy ezzel érettebbek lesznek az emberek, a járművezetők jobban tudják majd magukat és a testi egészségüket is értékelni.
Hirdetés
Változások nem csupán a motorosoknál, a buszoknál és a teherautóknál is lesznek, jövő évtől a nehézpótkocsis vizsgát 18 helyett csak 21 éven felüliek tehetik le, míg autóbuszvezetőnek 21 helyett csupán 24 év felettiek jelentkezhetnek majd. A közlekedésbiztonságot célzó változtatásnak nyilvánvalóan lesznek károsultjai, például azok a fiatalok, akik az említett kategóriák megszerzésével szeretnék javítani munkaerőpiaci pozíciójukat. A fokozatosság elve persze érthető, így örüljünk annak, hogy a B-kategória megszerzési feltétele nem fog változni, s bízzunk abban, hogy a nagyobb kategóriákra a mostaniaknál nem csak idősebb, hanem rutinosabb jelentkezők fognak feliratkozni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    Örülök,hogy végre szó került a gépjárművezető oktatásról is.A gépjárművezető képzés az utóbbi 10 évben szépen süllyed,mind bármi más.
    A kormányrendeletek és különböző szabályozók nem veszik figyelembe a gyakorlatot.
    Sajnos az Eu-s szabályozók sem az összhangra összpontosítanak és az államok közötti átjárhatóságot segítik elő.El kellene fogadniuk a különböző kategóriák megszerzését más-más
    államban.Az egyetemekre,főiskolákra és munkahelyekre különböző országokban járhatnak a fiatalok.Így mód lenne arra is,hogy egy-egy kategóriát más helyen szerezzenek meg.Ezt kellene segíteni.
    Előfordulhat,hogy nagyban hozzájárulna a közlekedés kulturáltabbá tételére,az egymás iránti
    tolerancia elfogadásáho ha nem csak bőrszinre,vallásra való hovatartozás,de a közlekedési
    morálra is vonatkozna.

    Ami a lépcsőzetes képzést illeti kifejezetten káros,hogy a motoros képzést nem e szerint képzelik el.
    Nem kellene csak három kategória. Az M képzést váltós segédmotoron engedném meg.
    Ennek a képzése venne igénybe legtöbb időt,hiszen első vezetői engedélyt kapnak.
    Ez alapozza meg a későbbi közlekedési gyakorlatot és magatartást.
    Aki ilyen járművön tanul és azt használja is,nyugodtan ráülhet egy 20Le motorra 16 vagy 17 évesen és azt követően akár 35-40 Kw-os motorra akár 18 évesen is.

    Egyébként a magyar joggyakorlat tökéletes lett volna,ha nem hozzák be az azonnali nagy kategóriát 21 éves kortól.

    Ha nem kerékpározott,görkorcsolyázott vagy egyéb más a gyakorlatot segítő sportot nem űzött
    nagyobb veszélynek van kitéve 24 évesen.

    Ezt a képzőszervekre kellett volna bízni,hogy elbírálják a képességeket,mely egyénileg nagyon eltérő lehet.

    Elfelejtkezünk arról,hogy kb.24 évre tehető,hogy igazán kialakult Magyarországon a tömegközlekedés.Nagyon nagy lemaradásban vagyunk a gyakorlatban.

    Sipos Józsefné szakoktató

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    Állampolgári jogon ott sem kapnak jogsit, le kell vizsgázni.
    Amúgy valóban ott államonként eltér, de a legtöbb államban míg kiskorú az illető, csak 21 évnél idősebb jelenlétében vezethet és meg van határozva, mely napszakokban, többnyire napközben.

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    Az érdekes, hogy az USA-ban az éretségihez szinte állampolgári jogon kapják a jogsit, akkor hol is az a 21 éves korhatár? Esetleg, egyes államokban, de általánosságban sokkal fiatalabban vezethetnek. A 21 év a nagykorúság éve.

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    Szerintem sem az életkorral, hanem az értelmi éretséggel van gond, a kettő nem függ össze szorosan. Egy pszihológiai vizsga az orvosi alkalmasságiba és meg van oldva.

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    örülünk nekim hogy Brüsszelben annyi mindent el tudnak dönteni hogy “mi jó az Unióhoz csatlakozott országoknak”……várjuk hogy mikor lesz egységes minimálbér, adózás, élelmiszer és benzin ár stb……:))

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    A motor jogsit nem az életkor eltolásával kellene szigorítani!
    Mert a rutint csak évek alatt lehet megszerezni.Lépcsőzetesség elve alapján és nem csak a köbcenti számít hanem a teljesítmény is.Ma már nem a Riga és Simson a “moped”a kemény max 60-70 km/h és nem az MZ vagy Jawa a “nagy motor” avval a kemény 19 lóval és max 130-140 km/h.A mai robogók tudják azt amit egy 250 MZ.
    A kategóriákat köbcenti/lóerő alapján kellene figyelembe venni és az igazán nagy teljesítményű motorokat csak PAV alkalmassági vizsgával lenne érvényes ez sok idióta-meggondolatlan-agresszív-öngyilkos jelölt embert kiszűrne.

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    Igen ez OK, nem razziázni állandóan, ráfogni hogy a balesetek a gyorshajtás miatt vannak és ezzel tölteni az államkaszát !!! Egy tapasztalt soför még ha gyorsan is vezet akkor sem okoz bajt, de a fiatal gyorsgazdag “apámfia” nagy balhéket okoz, különössen figyelembe véve a “diszkóbaleseteket” !! Én még a B-t megadnám de kötelezném hogy pár évig csak felnőtt kiséretében vezethessen.

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    Ennyi baromságot összehordani egyetlen hozzászólásban…

    Egyébként ezt nem Magyarországon döntötték el, hanem Brüsszelben, mi csak kötelezően ajánlottan csatlakozunk az EU-s gyakorlathoz. Jogosítványszerzés korhatárának szempontjából a magyar KRESZ mostanáig a világ egyik legliberálisabb rendszere volt. Csak halkan jegyzem meg, nagy vízen túl az USA-ban 21 éves korodig még autót sem vezethetnél.
    Már rég szükség lett volna erre a szigorításra, amíg jogilag nem nagykorú, semmi keresnivalója nincs autóval vagy motorral a forgalomban.

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    Saabracing…
    Gondolom vagy vagy 18 éves.
    Fejlődéslélektani evidencia, hogy a személyiség fejlődése tovább tart a biológiai érésnél, ráadásul az akcelerációnak köszönhetően ez napjainkban egyre kintebb tolódik. Egyszerűen arról van szó, hogy a fiatalok lassabban érnek. Mindez párosul a forgalom növekedésével és a járművek teljesítményének növekedésével, ami teljesen érthetően eredményez ilyen rendelkezés tervezeteket.
    Nem kell messzire menni a múltban: 100 éve 20 évesen a férfiak többsége már családfenntartó volt, napjainkban meg 40%-uk még nővel sem volt.

    Végszóul: Lehet, hogy 100 év múlva indokolt lesz, hogy 30 év alatt ne lehessen jogsit szerezni.

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    Szerintem viszont jó ötlet ez a szigorítás, mivel néhány év “élettapasztalat” is sokat jelenthet. Az érettség meg egyén és személyfüggő… Ezek a tinédzserek már teljesen mások mint a korábbi generációk voltak (korai szexuális élet elkezdése, drogok, magatartásbeli zavarok és társaik, stb…), úgy hogy kifejezetten jótékony hatású lehet egy ilyen kis szigorítás a nagy átlagra kivetítve!

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    istenem!!!!! mekkora baromság. hajrá magyarország……

    senki nem lessz semmivel éretttebb mindenki tudja hogy a hölgyek 14 -16 éves korukik teljesen átalakulnak és 16 tól egy komoly felnőtt nő lessz belőlük csak még szégyenlősek meg félénkek de pont ezért nem is okoznak annyi balesetet mint a vakmerő kamasz srácok. csajokat 16 tól engedném vezetni fiúkat 18 tól. amúgy egy 21 és egy 24 éves srác között semmi különbség nincs ugyan úgy ahogy a 18 és 21 éves között sincs semmi különbség. nagymotorra ha felül egy 24 éves ügyanúgy csutkagázzal egykerekezik meg stoppie-zik a pirosnál mint ahogy azt tenné egy 21 vagy 18 éves. általában a fiúkból akkor lesz férfi és nő be a fejük lágya ha gyermekük születik de még akkor se mindig. szerintem motorozni 14 évtől lehessen mert jobb hamar elkezdeni megtanulni lépcsőzetesen és gyakorlatot szerezni. állítom hogy aki 14 évesen mopeden kezdte és majd 21 évesen ráül egy gixxer ezerre és elkezd állatkodni a hormonok miatt akkor talán a többéves gyakorlatnak köszönhetően nagyobb eséllyel ér haza egybe mint aki 24 évesen életében előrször ül nagymotorra és elkezd állatkodni vele annak szerintem csúnya esés és baleset lenne a vége. de mind 1 engem nem érdeznek a parlamentben sajnos……

    végszóul jóhogymár nem csak 30 évesen lehet kezdeni a jogsit

  • 2017.10.30. at 18:55
    Permalink

    szerintem lesz egy kis hiány a gépkocsivezetőkből , mert ugye majd kiesik pár év nehézpót, és buszvezetők vizsgáinak 3 évvel való megemelése miatt….

Vélemény, hozzászólás?