Nehezen tagadhatná le a Peugeot 308-assal való rokonságát az RCZ kupé, a magával ragadó forma miatt mégis álomautó szerepkörben tündökölhet
Elsőként az RCZ kapta meg az új oroszlános emblémát
Egy
korábbi Citroën tesztben feszegettük azt a témát, hogy Európában sokan lesajnálják a francia gyártmányokat, elsÅ‘sorban az elmúlt 30 évben mutatott minÅ‘ségi problémák miatt. A Peugeot és Citroën márkákat tömörÃtÅ‘ PSA azonban hadat üzen a fogyasztóknak, és új arculattal, illetve átértékelt minÅ‘ségpolitikával veszi fel az elé dobott kesztyűt. Német autót akartok? Tessék, megkapjátok! Maradva a Peugeot-nál, korábbi tesztjeinkben is elmondtuk, valóban érezhetÅ‘ a termékek általános javulása, a
207, a
308, a
3008, az
5008 mind-mind túlmutatott a korábban tapasztaltakon, ám az igazi áttörés feladata az
508 mellett részben az RCZ kupéra hárul, amely elsÅ‘ként viseli a márka XXI. századi emblémáját, szimbolizálva az új idÅ‘számÃtás kezdetét.
Remekül kihangsúlyozza a kupéformát az alumÃnium-hatású tetÅ‘Ãv
A 308 RCZ tanulmányból lett szériagyártmány nevében nincsenek nullák, sÅ‘t, számjegyet sem kapott, és ha arra gondolunk, hogy a 308 esetében voltaképpen elfogytak a középen nullás kombinációk (a 309-est már régen elÅ‘tte a Peugeot), talán az RCZ az elsÅ‘ fuvallata annak a szélnek, amely számok helyett betűket, netán önálló neveket hozhat a jövÅ‘ben – láttunk már ilyet a Renault-nál. De betűk vagy számok, lényegtelen dolgok, mert az RCZ-nél németesebb francia autó nem igazán létezik. Biztosan van abban szándékosság, hogy a buborékos tetÅ‘vel, valamint a mesterien rajzolt Ãvekkel és hajlatokkal ékesÃtett karosszéria formavilága az Audi TT-re hajaz - leginkább az elsÅ‘ generációra -, ám ettÅ‘l függetlenül hamisÃtatlanul pözsós a megjelenés, különösen szembÅ‘l, ahol a műszaki alapot adó 308 kacsint vissza. A tesztautó alumÃnium-hatású tetÅ‘Ãve más szÃnekben is kérhetÅ‘, akárcsak maga a tetÅ‘, amelynél a csúcs a lakk fekete, vagy a selyemfényű karbon. Karbon? Ilyen komoly autó lenne az RCZ? Bizony, ugyanis a franciák tudják, a kÃnai stÃlusban végrehajtott pofátlan másolás nem vinné messzire a szekeret, Ãgy ha már pimaszul csipkedik a németeket, hát gondoskodtak méltó tartalomról.
Talán még azzal lehetne javÃtani a látványon, ha a kipufogó oldalanként, külön-külön kivezetett csövekkel lenne megoldva, és nem Ãgy párban
Az a két púp, az mindent visz!
A Peugeot egyedi kupéja remek pozÃcióban van. Attól függetlenül, hogy döntÅ‘en a kompakt 308-as elemeibÅ‘l legózták össze, igazi álomautó szerepben tetszeleghet, és árelÅ‘nyével kijátszhatja aduászát - például az Audival szemben. Az extrákkal telepakolt, legerÅ‘sebb motorral hajtott RCZ árban nagyjából ott végzÅ‘dik, ahol a hasonló teljesÃtményű alap TT beugrót kÃnál a négykarikás klubba, és akinél elsÅ‘sorban a forma dönt, nem pedig a sznobizmus, annak máris alternatÃvát kÃnálnak a franciák. Persze, biztosra vesszük, erre a kijelentésre sokan fitymálóan legyintenek, arra gondolván, biztos érdekünkben áll fényesre nyalni az oroszlán hátsóját, de szó sincs errÅ‘l; és csak annyit mondunk, a hitetlenek fáradjanak el a legközelebbi Peugeot szalonba, és nyissák ki, majd csapják be az RCZ ajtaját. LelÅ‘jük a poént, a TT ajtaja sem fog szebben dörrenni. A látszat ellenére azonban nem abból áll az élet, hogy kÃnos módszerességgel - és tegyük hozzá, a Peugeot titkos szándéka szerint - az Audihoz méregessük az autót, ugyanis az RCZ nagyon stabilan megáll a saját lábán. Pontosabban a kerekein, amelybÅ‘l akár 19 colos méret is választható – aki erre rászánja magát (és a pénzét), készüljön, hogy a rossz utak hamar bosszúságokat okozhatnak, mind a felni, mind a gumi vonatkozásában.
Kanyargós úton sem jön zavarba az autó, az RCZ szerencsére nem olyan, mint a mutogatós Barbie baba, ami a csinos ruha alatt élettelen
Használható méretű a csomagtartó
A feltűnÅ‘ forma adottsága, hogy az RCZ soha nem marad észrevétlen, és valószÃnűleg akkor is utána fordulnak majd az emberek, amikor elmúlik az újdonság varázsa, de ez nem befolyásolja a hétköznapi használatot. A 2+2 üléses elrendezés eleve behatárolja a vevÅ‘kört, de ezen kÃvül nem igazán van olyan kompromisszum, amivel fogat összeszorÃtva együtt kell élni. Példának okáért, ha azt vesszük, hogy néhány éve az Alfa Romeo 147 normál kompaktként 280 literes csomagteret kÃnált, akkor az RCZ 321 literes ürege kifejezetten jónak mondható. A hátsó üléseken persze nem jó ülni, sÅ‘t, egy bukkanón zökkenve éppen a drága, huplis szélvédÅ‘be veri be a fejét az ember, de gyerekeknek megteszi, ha pedig magányos farkas vagy amazon a tulajdonos, akkor további csomagoknak juthat hely. A műszerfal alapvetÅ‘en a 308-asé, a hangulat viszont teljesen más. Ezért elsÅ‘sorban a mély üléspozÃció a felelÅ‘s, de mivel laposan Ãvel a tetÅ‘, ezért szó sincs bÅ‘séges fejtérrÅ‘l, sÅ‘t, valóságos bunkerlakónak érzi magát az ember, a kilátás voltaképpen minden irányban korlátozott, panaszra még sincs különösebb ok – legalábbis a vezetÅ‘nek. Érdekes módon a jobb egyben ülÅ‘ barátaink, családtagjaink rendre arról számoltak be, hogy a padlóhoz közeli üléssel, a felhúzott térdekkel nekik közel sem akkora élmény az RCZ, mint nekünk a kormány mögött.
Bőrbe kötött műszerfal, fém taposós pedálok, jó fogású kormány - minden megvan, ami a minőségi, sportos hangulathoz elengedhetetlen. A középkonzol fekete műanyagja trendi, de a felület hamar porosodik és csúnyán őrzi a lenyomatokat
Nyugodtan alszanak a Peugeot-nál, mert ők előre szóltak, hogy az RCZ utastere csak 2+2 üléses
Néhány műanyag burkolatot leszámÃtva, az utastér anyagminÅ‘sége meggyÅ‘zÅ‘, a bÅ‘r puha, a varrások szépek, és az összeszerelés sem okozott csalódást (a gyártást a Magna Steyr végzi, nem a Peugeot), finomÃtani azonban még lehetne néhány apróságon. A kézifék otromba karja kifejezetten rossz megoldás, mert behúzásnál rendre beleakad a mozgatható, magasságában is állÃtható középsÅ‘ kartámaszba, amin viszont kifejezetten kellemesen pihenhet(ne) a váltót kezelÅ‘ kéz. Az ülésburkolaton, oldalt rossz helyen van az ülésfűtés potméteres kapcsolója, a középkonzol csillogó tekerÅ‘gombjain elkelne egy praktikus gumigyűrű (tipp: kedves francia mérnökök, ha már a német autó az etalon, ez ügyben tessék megnézni az új
Opel Astrát), és Å‘szintén szólva, nekünk kissé egyszerűnek tűnt a műszerek skálázása, az RCZ mÃvesebb kidolgozást érdemelne. A középsÅ‘ mutatós óra viszont piros pontos apróság – mondjuk, ennél is lehetne szebb a rajzolat a számlapon. Mivel csúcsmodell járt nálunk, a felszerelés részletességével nem untatnánk senkit, a tesztautó gyakorlatilag mindent megkapott, amit ma a Peugeot kÃnálni tud, a kanyarkövetÅ‘ xenon fényszórótól kezdve a legkomolyabb, 240 wattos JBL hangrendszeres, szÃnes navigációval és telefonnal kombinált, Bluetooth-os, DVD lejátszására is alkalmas hifi berendezésig bezárólag.
Analóg óra a középsÅ‘ szellÅ‘zÅ‘k között, emblémával dÃszÃtett kagylóülés - a tervezÅ‘k láthatóan próbáltak ügyelni a részletek finomságára. A műszerlapok számozását azonban szebben is megoldhatták volna
ifj. Tóth János, többszörös magyar bajnok raliversenyzÅ‘ volt segÃtségünkre az RCZ tesztelésében. Az autóról alkotott véleményét a videóban mondja el
A szerkesztÅ‘ségben egyetértettünk abban, hogy nem véletlenül a 200 lovas verzió került be a tesztparkba, hiszen vannak olyan dolgok, amelyek a négy tagot számláló kÃnálatban csak ehhez állnak rendelkezésre, és az RCZ ezekkel mutatja meg az igazi arcát. Ilyen a számottevÅ‘ mértékben átalakÃtott futómű (módosÃtott lengÅ‘karok, kerékcsapágyak, rugók, lengéscsillapÃtók), a közvetlenebb kormányzás, a komolyabb fék, és mindezek a tételek nincsenek benne abban a Sport csomagban, amely a gyengébbik 1.6 THP, valamint a dÃzel 2.0 HDi esetében is választható opció. Az autó egyik legnagyobb trükkje a Sound System rezonátor, amely leegyszerűsÃtve a szellÅ‘zÅ‘rendszerbe vezeti a szÃvócsÅ‘ben keletkezÅ‘ rezgéseket, részben becsapva ezzel az utasokat: gázadáskor élményszerűen hörög a turbómotor, pedig valójában nem egy zajongó jellem az 1.6 THP. Az RCZ elÅ‘nyére válik, hogy inkább túraautós, mintsem szélsÅ‘ségesen sportos karakter, a hang trükknek köszönhetÅ‘en hosszú úton, állandó gázzal haladva nem fárasztó az üzemzaj, a szél sem süvÃt durván, egyedül a rugózás komfortosságát lehet kritizálni, de cserébe élvezetesen kanyarodik a Peugeot kupé. Mi több, nagyon élvezetesen.
BÅ‘ tÃzmillió forint a gazdagon felszerelt tesztautó ára, ami nem csekélység, de ennyiért minden tartozék megkapható, és ahogy mondják, az érzés megfizethetetlen...
Alaphelyzetben a karosszériába simul a hátsó légterelő, és sebességtől függően bújik elő, de ha vagánykodni akarunk, akkor gombnyomásra is mozgatható
Az irányÃthatóság pontos, igaz, visszajelzést nem sokat érezni a remek fogású, alul lapÃtott kormányon, és lám, eljött az idÅ‘, hogy végre dicsérjünk egy francia sebességváltót. A hatfokozatú, manuális szerkezet ugyancsak pontos, a kar röviden mozog (opciós megoldás), a kuplung viszont egyeseknek furcsa lehet, mert szokatlanul hirtelen fog. A fék is remek, Ãgy minden adott egy kiadós hasÃtáshoz, és nem túlzás kijelenteni, hogy az RCZ összességében sokkal többet tud, mint amirÅ‘l a vezetni szeretÅ‘ - és relatÃve tudó - átlagautósok álmodni mernek. És mégis, ha eszembe jut a teszthét, nem a gázt taposó jobb lábam kezd viszketni, mert az RCZ nem a féktelen száguldásról szól. A 200 ló ugyan szépen mozgatja az 1,3 tonnás vasat, van nyomaték, robbanékonyság, mégsem a menetteljesÃtmények lehetnek a döntÅ‘ érvek a választásnál. Az autó sava-borsát a tökéletes összhang jelenti, az esztétikai élmény és a műszaki tartalom azon szerencsés találkozása, amely az RCZ képében ölt testet. A Peugeot épÃtett egy olyan autót, amellyel mindenki megtalálhatja a számÃtását, ha a vásárlásnál a megjelenés, az individualizmus, és a vezetési élmény együttes megléte játssza a fÅ‘szerepet. A többi csak ráadás.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
TeljesÃtmény:
147 kW (200 LE) 5500-6800 1/min-nél
Nyomaték:
275 Nm 1700-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,5 s
Gyári vegyes fogyasztás:
8,9 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kupé
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
275 Nm 1700-4500 1/min-nél
TeljesÃtmény:
147 kW (200 LE) 5500-6800 1/min-nél
MenetteljesÃtmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,5 s
CO2-kibocsátás:
159 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
8,9 l/100km
Ezek a franciak amilyen igenytelenek, pont olyan ronda autokat tudnak gyartani, lsd Dacia is
Jaja, nagyon szép alakja van 🙂
Ez az álomautóm… Gyönyörű!