Szmogriadó: hogyan lehet megúszni?

Tart a szmogriadó, de lehet matricát cseréltetni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A budapesti légminőség miatt ma is érvényes a szmogriadó riasztási fokozata, a korlátozás piros vagy fekete matricát hordva a már Euro2-es motorral szerelt autókat is érinti, de ők kérhetnek új plecsnit.

Mivel az elmúlt 24 órában nem javult a budapesti levegő minősége, továbbra is érvényben van a szmogriadó riasztási fokozata, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy Budapest közigazgatási határán belül (az M0 autóút és a Remeteszőlős, Nagykovácsi lakosainak fenntartott átvezető szakaszok kivételével) nem szabad 6-22 óra között piros vagy fekete környezetvédelmi matricát hordó autóval közlekedni.
Nézzük, mely autók kaphatnának ilyet jogosan: amelyek nem érik el az Euro2-es emissziós norma értékeit, illetve pontosabban kifejezve, károsanyag kibocsátásukkal túllépik az abban meghatározottakat. Ezek elviekben a 15 évnél idősebb autókat jelentik, ugyanis 1996. január 1-től csakis Euro2-es modelleket lehetett újonnan forgalomba helyezni, itthon és Európa-szerte is.Azonban egyáltalán nem egyedi jelenség, hogy 15 évnél fiatalabb autón is piros matrica legyen, ugyanis az autók matrica-kategóriába sorolása eleget változott ahhoz az elmúlt években, hogy elcsússzanak a modellek - s a legfrissebb, már pontosan a korrekciót szolgáló pontosítás még nem egész 2 éve, 2010. január 1-én lépett életbe. Ennek értelmében a már jónak számító kék matricát az Euro2-es, Euro3-as autók kapják meg, míg az ennél modernebb, Euro4-es, Euro5-ös autók zöldet kapnak.
Hirdetés

Aki megkérdőjelezi piros matricájának jogosságát, az egy - pontosan az egyszerűbb ügyintézést szolgáló kitétel miatt - 1996. január 1. után forgalomba helyezett autónál automatikusan kérheti annak kék matricával ellátását, egyéb esetben annak gyártójától beszerzett, az Euro2-es emissziós szintet bizonyító igazolással kérheti műszaki szemlén vagy műszaki vizsgán az átsorolását.
Noha az 1996 januárja után forgalomba helyezetteknél az átsorolás automatikus, azt ugyanúgy kell végigzongorázni, mint a korosabbaknál: a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgálóállomásán műszaki vizsga vagy műszaki szemle (utóbbi olcsóbb, 1770 Ft) keretén belül kiállított Műszaki Adatlappal kell felkeresni az Okmányirodát, ahol azt bejegyzik a forgalmiba, pontosabban az új adatokkal új Forgalmi Engedélyt állítanak ki, melynek díja elvileg 6000 Ft, a megfelelő színű matricáért pedig további 980 forint fizetendő. Érdemes tudni, hogy a hatóság által elkövetett hiba javítása esetén az új forgalmi kiállításának díja megúszható, az persze más kérdés, hogy ez esetben mégsem valószínű, hogy az lesz, hiszen hiba nem történt, korábban teljes mértékben a jogszabályi előírásoknak megfelelően sorolgatták ide-oda, majd hagyták rossz matricával az Euro2-es autók egy részét. Utóbbiak tulajdonosai számára feltétlenül ajánlott a korrigálás, ugyanis Budapesten szmogriadóban autózva alsó hangon is jelentős, 30, de akár 100 ezer forintos bírságra is számíthatnak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    nos a gázüzemű autókról olvastam hogy a fejlettebb országokban automatikusan a legjobb környezetvédelmi osztályba teszik őket, és kapnak további kedvezményeket is.
    Az Euro átminősítés sem egyszerű dolog mert a 90-es évek elején vezették be ezt a szabványt az európai felhasználásra gyártott autóknál.Szóval a szabvány előtti autóknak nincs ilyen bizonyítványuk, mert ezt csak a gyártó adhat ki, és utólag nem adnak ki a már nem gyártott modellekre, hiába tudják mondjuk az EURO 2-3-as normát is.
    Valahol olvastam hogy a TÜV intézet, vagy tudomisén mi elméletben adhatna ki ilyen adatlapot cirka 150 ezerért 🙁
    Viszont felveti a kérdést ha olyan autóm van ami nem lett besorolva gyártáskor EURO fokozatba az hogy lehet EURO 1-es 🙂

    Valamint az amerikai, vagy ázsiai normás autók hiába tudják az euro akárhányas normát ha nincs EURO bizonyítvány amit a gyártó állított ki úgy csak szintén EURO 1 es besorolást kaphatna 🙁

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Szervusz Orsolya!
    Én a pomázi KPM vizsgaállomáson voltam. Pomáz szélén van az ipartelepen, a Szentendre felé vezető úton. Nyitvatartás: H-CS 8-14, P 8-12-ig. A kocsi forgalmija volt csak velem, motorkód alapján megnézik a besorolást. Ha min. EURO2-es, akkor 2750 ft befizetése után intézik, fel is ragasztják a matricát és adnak egy igazolást. Ezzel kell menni az okmányirodába 15 napon belül. Ha más nem változik a forgalmiban, csak ez a bejegyzés, akkor ingyen cserélik a forgalmit. Én 2 autónál is elintéztem 2001-es PUG206 és 1994-es Mercedes E220, mindkettő piros matricás volt, most a kék virít rajzuk. Üdv, Soma

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Én nem hívogattam őket, hanem személyesen bementem a pomázi KPM vizsgaállomásra. Mikor meglátta a fickó, hogy egy ’94-es Mercedes E220 benzines, először csóválta a fejét. Elkérte a forgalmit, motorkód alapján megnézte több adatbázisban is, hogy EURO2-es és már csinálták is! Ha biztos vagy az autód besorolásában, esetleg másnak hasonló autóval kék matricája van, akkor hajrá, ne hagy élni őket! Üdv, Soma

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Helló!

    Hol voltál, melyik központban? Mi volt a pontos menete? Csak bejelentkeztél és fogadtak, vagy kellett valami okmányokat is szerezned?

    válaszodat előre is köszi

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Sziasztok
    Nekem tudnátok abban segíteni,hogy Én Adonyi vagyok(fejér megye),holnap d.u,szeretnénk menni a Camponába és piros a matricánk.Mi közlekedhetünk a kocsival a 6uton a camponáig?Köszönöm szépen mindenkinek aki tudna nekem segíteni,2gyerköcöt vinnék szülinapot ünnepelni,így számomra fontos lenne.Köszönöm.

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Értelmes intézkedés volt ez is, arra jó hogy most egy kis illetékhez (meg büntetésből beszedett lóvéhoz) jutnak, amiből pénz van (még ha csak a ragacs árához is), de hány autó van amely nem kapna kéket az országban? A járműpark elenyésző százaléka, nem az a cél hogy te szerencsétlen ne fulladj meg, lásd páros-páratlan… ennyit ér az ember egészsége 😀 Persze a budai hegyekben biztos nem fulladnak meg, meg Felcsúton… Idejét rabolják megint az állampolgárnak… Eredményre nem vezető intézkedésekkel…

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Nekem az egyik autóm matrica cseréjét maga a vizsgahely ajánlotta fel, egy másik autómmal pedig be fogok menni a Mozaik utcába, mert tudja a kellő határt, de nem jó a matrica ( nekem ).
    A forgalmi cserét ingyen csinálta az okmányiroda.

    Uff.

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Nos szégyen gyalázat pár dolog…
    Amig tart a szmogriadó addig nem hagyhatom el a várost a korszerűtlen autómmal..elég vicces hogy korlátoznak abban hogy az egészségem érdekében legalább hétvégére elutazhassunk szüleimhez vidékre.1 éves fiam lévén 22-06-ig nem igazán tud mozogni a család.Vagy vontassuk, esetleg toljuk ki a kocsit a város végét jelző tábláig?
    Az meg külön vicc hogy a gázos autóm aminek NINCS szilárd égéstermék kibocsátása!!! ne közlekedhessen mert magas a szálló por koncentrációja! Ismétlem semmi szilárd dolog nem jön ki a kipufogómból! Arról ne is beszéljünk hogy gázzal üzemeltetve a közel 30 éves autó majdnem az EURO 5-ös károsanyag kibocsátási értékeket tudja!
    Jó jó, most jönnek az okosok hogy honnan tudja ezt rendőr, jóember aki a szmogriadóval foglalkozis stb,..hát onnan hogy ez lenne a dolga!
    Jöhetnek azok is hogy lehet benzinnel közlekedek..Részben igaz is lehet, mivel benzinnel indul a kocsi, de amig nem ülök benne, és nem mozog a jármű addig a KRESZ szerint sem közlekedek vele.
    Aki meg azt hiszi hogy benzinnel közlekedek az nézzen rá a benzin-autógáz árára…Szeptember elseje óta a megtett 1500km-en 8-10 liter benzin fogyott el a reggeli indítások alkalmával.
    És akkor ne is beszéljünk a kormot okádó dieselekről ugye?

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Nekem fekete matricás a kocsi, mert 1980-ban gyártották.
    Viszont mivel legalább 85-90% alkohollal járok, így annyira minimális a károsanyag kibocsátása, hogy már szinte nem is igazán tudják mérni a műszaki vizsga állomásokon az értékeket. Ezt nem lehet valahogyan átmatricázni a megfelelő mérések után?
    Akkor nekem miért van tiltva hónapok óta a kocsi használata? Szerencsétlen kocsi a 22 fokos garázsban melegszik!
    Ja, és ha nem igazán használhatom a kocsimat, akkor minek fizettetik az adókat velem???

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Sziasztok!
    A ’96 előtti autóra is el lehet intézni a kék matricát.
    KPM-nél voltam szemlén (2750 Ft), megnézték a motorkód alapján a kategóriát és ragasztották is a kék matricát. Okmányirodában ingyen cserélték a forgalmit. A 2 helyen összesen 1 óra alatt elintéztem, úgyhogy sehova se jelentkeztem be, csak beestem!
    Üdv, Soma

  • 2017.10.31. at 08:00
    Permalink

    Tommy, NKH helyek hol vannak? Minden olyan hely ahol egyébként műszaki vizsgát csinálnak? És az autót “személyesen” is oda kell vinni, úgy történik ez a műszaki szemle, vagy látatlanban is kiadják az igazolást? Merthogy ugye most nem szabad vele jönni-menni legálisan.

Vélemény, hozzászólás?