Tarolt a Golf, sláger az Octavia és a Duster. És olcsó a benzin!

Ez volt 2013 - visszatekintés az év autós topsztorijaira

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Állítólag dübörög a gazdaság, de az új autó még mindig csak kevesek kiváltásága. Cserébe nem drágult a tankolás, sárga a pesti taxi, s zúdul a lavina.


Hogy miről marad emlékezetes a 2013-as év? Nyilván mindenkinek másról, de ha autós szempontból összegzünk és saját portánkon söprögetünk, akkor tán a Volkswagen Golf tarolása emelhető ki. Az újságíróknál etalon, az autót nem ismerőknél és/vagy - érthetően - drágálló olvasóknál túlértékelt német kocsi mindent vitt, Európai és Világ, majd Japán Év Autója is lett, és hát kíváncsian várjuk, hogy a jövőre érkező elektromos változata vajon képes lesz-e meglódítani az emissziómentes közlekedés lassan, nagyon lassan döcögő szekerét.
Hirdetés

Persze Magyarországon egy új Golf, és egyáltalán, az összes új autó kevesek kiváltsága. Ami fogy, az jellemzően céges megrendelésre megy és nem titkoltan külföldre is - időbe telik, míg visszatérhetnek a magánvásárlók. És ez a használtautós piacot is feltétlen negatívan befolyásoló tényező, nem csoda, hogy idősödik az autópark, nem csoda, hogy temérdek "középkorú" jármű érkezik és cserél gazdát itthon (is). Na de ha ez van, ha ez jutott nekünk, igyekezzünk legalább autónk műszaki állapotára ügyelni főleg biztonsági szempontból - kiváltképp utóbbi aranyigazságot szem előtt tartva készítettük el éves visszatekintésünket, s bízunk egy boldogabb, gazdagabb új esztendőben.
Január: nesze nekünk, hetente kétszer is változhat a benzinár
Bizony, jó egy éve már, hogy a MOL bejelentette és bevezette: hetente kétszer is módosíthatja az üzemanyagárakat. Lényegesebb ennél, hogy januárban a benzin átlagosan 414, a gázolaj pedig 420 forintba került, most, december végén meg 398/417 forintba. Ez azért némi gyógyír a sebekre a friss, újévi emelésről szóló hírrel együtt is. És kiderült, hogy a 2011-eseknél jobb, de még mindig gyenge számokat hozott az autópiac 2012-ben. (Hogy idén mennyivel bővült, napokon belül meglesz.) Amúgy 12 hónapja megírtuk, hogy jövedéki adójának emelése miatt az LPG ára literenként 16 forintot ugrott, s ugyanilyen mértékben májustól ismét ugrik - na ja, nehogy már a gázzal járók túlságosan olcsón furikázhassanak. És még: kipróbáltuk, mit tud a rendőrök új Opel Astrája, konstatáltuk, hogy újfent a Mini diadalmaskodott a Dakaron, s rácsodálkoztunk a BKV-garázsban driftelő buszosra. Ó, és felavatták a Mercedes-Benz CLA kecskeméti gyártósorát.

Február: a Lexus a legmegbízhatóbb
Februárban kezdtük többrészes használtautó-vásárlási kisokosunkat, sorra jelentkeztünk a Genfi Autószalon újdonságaival, s méltón megünnepeltük a Porsche 911 ötvenedik születésnapját. A J.D. Power piackutató cég nyilvánosságra hozta aktuális listáját a személyautók megbízhatóságáról, s az eredmény nem volt meglepő, nyert a Lexus. Műszaki vizsgás tumultus volt az NKH-nál, először a világon hátraszaltózott egy autó, branderősségben a Ferrari a Coca Colát is lenyomta.
Március: katasztrófa, no és a Golf nekiáll nyerni
Ahogy arra számítottunk, a Volkswagen Golf hetedik generációja lett az Év Autója, de bitang fölénnyel. Bizonyítandó, hogy tényleg mekkora élmény vezetni, a Toyota GT86 kapta a második legtöbb voksot (vállvetve a testvérmodellekkel), míg a bronz szintén nem rossz Volvo V40-nek dukált. Téligumi Kommandónk itthon úgy találta, hogy az autók túlnyomó része koros abronccsal fut, sőt, magyar adat, korlenyomat még, hogy szerencséjében bízik a magyar autós, már ami a lopást illeti... Március 15-én katasztrófahelyzet alakult ki az ország egyes részein, mi meg jó előre megcsináltuk a nagyszabású nyárigumi-tesztünket. Az F1-szezonnyitón meglepetésre Räikkönen győzött, hogy aztán kicsivel már Vettelről szóljon a cirkusz. És Webber megaláztatásáról. A túraautó-világbajnokságban Michelisz számára pechesen indult a hondás évad, és még márciusban a Golf a Világ Év Autója címet is bezsebelte.

Áprilisi nem tréfa: tojunk a rendőrségi akciókra
Józan Húsvét? Sokan most is ittasan vezettek. Majd a gyorshajtókra vadászat során közel 7000 autós tojt a fokozott rendőrségi ellenőrzésekre. Nem jól van ez így. Ezekhez képest bagatel, hogy a Mercedes Citan leszerepelt a törésteszten, hogy 1,5 millió forint alá került a használtan eladott autók átlagára, s hogy értékelhetetlenül alacsony számokat mutatott az új autók piaca. Még: elfogadták a fővárosi taxirendeletet, megkezdődött a sárgulás, továbbá Kínában debütált a legújabb "magyar" autó, a négyajtós Audi A3.
Május: döntöttek az e-útdíjról
Május 1-jén hatályba lépett az új, gyermekeket óvó KRESZ, s döntött a parlament az e-útdíjról. Júliustól még "csak" a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsikra érvényesen. Meglett a Dacia első négycsillagosra tört autója, s meglett egy elkötött kocsi is Budapesten, méghozzá az alliterálásban sem utolsó Fotózz Fekete Ford Fiestát frappáns Facebook-fotózással. Norbit éltette a hungaroringi ezerfejű, majd egyelőre mégsem módosult a taxirendelet...

Június: éljen a Ford EcoBoost, másodszor
Másodjára is a Ford EcoBoost nyerte az Év Motorja díjat; a németeknél a BMW lett a legjobb márka. Ezt is meglovagolva a bajorok előrukkoltak az új 4-es sorozattal, a ralikirály Loeb pedig olyan gigacsúcsot autózott a Pikes Peak hegyiversenyen, hogy félelmeteset. És az is hivatalossá vált, hogy a fenomén átigazol a WTCC-be. Halálos áldozatot követelt a Le Mans-i 24 órás autóverseny, megugrott a kereslet a hazai használtautó-piacon. 7-11 éves példányokra ácsingózva.
Július: megint menő a használt autó
A nyár derekán ismét nőtt az eladott használt autók száma (ugyanakkor az új autók értékesítése apadt), közben vészesen elfogytak a vásárlók Európa legnagyobb autópiacán, Németországban. Újabb bővítésről érkezett hír az Opel szentgotthárdi motorgyárában, 60 éves lett a Corvette. F1/Hungaroring: Hamilton nyert az elképesztő előzésekkel tarkított mogyoródi kánikulában, s öröm az ürömben: veszélyben a világ, de a BMW segít, és megment minket az i3...

Augusztus: Pörgő órák, Duster-facelift
Hamis adatokat véd a törvény, a kilométerórák ugyanis nem a valós futást mutatják - írtuk augusztusban, és hát igen, ahogy az új autóktól való kényszerű elfordulás, úgy ez is hozzátartozik a magyar rögvalósághoz. Öröm az ürömben: mire jó a kánikula, avagy honosítás 3 óra alatt. Befutott a GLA, a Mercedes első kompakt crossovere, s lehullt a lepel a faceliftes Dusterről. Az ország kedvenc terepjárójáról van szó, nem ér hát legyinteni a románságát lassan mifelénk is letudó Daciára.
Szeptember: nagy durranások Frankfurtban
Szeptember elsősorban a Frankfurti Autószalonról szólt, pontosabban az újdonságokról, főleg a Mazda3-ról és a Peugeot 308-ról. Várományosai a 2014-es Év Autója címnek, akárcsak a Citroën C4 Picasso és a Skoda Octavia, ami az év bestsellere itthon. Hamarosan nyúzzuk a 308-ast, a többi már "megvolt" - itt megtalálni róluk a teszteket. Hoppá: ötcsillagosra törtek egy kínai autót, a Qoros várhatóan Európában is be fog futni. És egy új szolgáltatás a Használtautó.hu oldalon: szeptembertől videóval is hirdethetők a használt autók.

Október: dugó és lavina
Megkezdődött Budapesten az 1-es villamos vonalának felújítása, ami hosszú időre garantálja a szörnyű dugókat. Idevágólag biztosan sokan várjuk, de nagyon 2014 márciusát, amikorra elvileg a Ferenciek tere és a Keleti pályaudvar környéke is "felszabadul"... És országos sebességellenőrzési akciót indított a rendőrség fantasztikus Lavina néven. Csak hogy ismét derüljünk: lavina=a sebességmérések láncszerű, gördülő jelleggel történő végrehajtása. Parádé. Mellesleg KRESZ-teszteltünk és nagyokat néztünk, sportvonalon meg felettébb megörültünk annak, hogy újra eljön hozzánk a DTM. Autósport még: Loeb hatalmasat esett búcsúzóul, illetve Ogier lelökte a trónról; Vettel zsinórban negyedszerre is világbajnok lett az F1-ben. Randiztunk az első dízel Maseratival, s a már nem is annyira kampányszerű kgfb-kampányt beharangozandó ötödére visszaesésről is értekeztünk.
November: Golf-siker Japánban is, téligumi-teszt a Ringen
Megmutatta magát az új Nissan Qashqai, vezettük a faceliftes Dacia Dustert. Turbós benzinesen - ilyen se volt még. Japánban is a Volkswagen Golf lett a legjobb. Ilyen se fordult még elő. Olyan bezzeg már igen (2012-ben), hogy az Autónavigátor.hu és a nonstopgumi.hu téli abroncsokat teszteljen a Hungaroringen, de a 2013-as vallatás még komolyabb volt - íme az eredmények.

Decemberi bumm: kivonul a Chevrolet
Autóbaleseteben meghalt Paul Walker, a Halálos iramban sorozat kasszasiker filmjeinek főszereplője. Síbalesetet szenvedett Michael Schumacher, a hétszeres F1-bajnok, lélekben valószínűleg az egész világ vele van, s szorít érte, hogy megérje január eleji születésnapját, meg aztán még jó sokat. Hogy nevetni is legyen min: Chuck Norris odavert Van Damme-nak. Komolyabb, gazdaságilag mindenképp, hogy a Toyota a legnépszerűbb a világon, s hogy már több autót adnak el Kínában, mint az USA-ban és Japánban együtt. Európában a Golf a legkelendőbb. Másnak viszont nem megy ilyen jól ezen a kontinensen, ilyen például a Chevrolet, amely ki is vonul 2015 végéig... És a nyári sztori megerősítéseképp: minden eddiginél több használt autó jön az országba. Karácsony előtt ismét razziázott a Téligumi Kommandó, és már a jövő évre térve: itt a lista, amiről a 2014-es Év Autóját választják majd. BÚÉK, benzináremeléssel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?