Tegyük végre a helyükre a kamionosokat!

Mit keresnek ezek a hatalmas monstrumok az utakon, és hogyan kellene együtt élnünk velük?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Fontos téma ez, amit rettentő egyoldalúan közelítenek meg, akik hozzá kívánnak szólni. Az egymást ócsároló cikkek, kommentek és videók után megpróbálom a lehetetlent: a másik oldalt is képviselve rendet tenni. Miért ne élhetnénk békében együtt?

Rengeteg teherautókkal, kamionokkal foglalkozó cikket, videót, kommentet találhatunk az interneten, bennük néha olyan tévedésekkel, hogy azt mindkét oldal ismeretében felfogni is nehéz. Ráadásul sajnos ez a vita nem csak megosztja a sofőröket, a felek sokszor nem hajlandóak sem kompromisszumra, sem pedig a másik helyzetének mérlegelésére. A buborékokból kilépve a valóságban viszont az a helyzet, hogy bármelyik fél tűnne el az utakról, hatalmas bajba kerülne a világ. Éppen ezért szeretném most megkérni az összes kedves olvasót, hogy szellemüljünk át együtt ennek az anyagnak az időtartamára, és próbáljuk meg egy másik nézőpontból, esetleg több másik nézőpontból megvizsgálni a helyzetet. Nézzük, hogy miért nincs igaza sem a kamionosoknak, sem pedig a személyautósoknak, és próbáljuk meg közelebb hozni egymáshoz a két világot, hogy kevesebb idegeskedés, és kevesebb baleset legyen az utakon.
Hirdetés

1. Alapvető dolgok, amit autósként nem biztos, hogy tudsz a kamionosokról
Egy átlagos, nemzetközi fuvarozásból élő kamionos naponta körülbelül 600 kilométert vezet, két hét alatt 11 napot. Ebből heti kétszer 10 órát vezet, amiben ki kell vennie kétszer 45 perc pihenőt, a többi napon 9 órát vezet, és egyszer kell kivennie a pihenőjét. Ehhez tartozik még, hogy nem ott áll meg, ahol akar, hiszen egy személyautóval ellentétben a 18 méteres szerelvény nem fér el akárhol, ráadásul sok helyen hiába férne el, nem állhat meg. Ettől függetlenül időpontokra kell odaérniük rakodni, általában közel irreális határidővel. Ez komoly tervezést jelent, és ha bármi hiba csúszik a számításba, meg kell oldani akár enyhébb szabálytalanságok árán is, ha ugyanis a sofőr kifut a vezetési időből, sokszázezer forintos bírságra számíthat, ha pedig nem ér oda, kirúgják.

Miért? Mert kell az áru. És hogy kinek kell? Neked, amikor kiszállsz az autódból.

Ők hozzák az építőanyagot, a húst, a tejet, a kenyeret, netán a szerszámokat, takarmányt, alapanyagokat viszik ezek előállításához. Bármit fogsz meg bármilyen bolt polcán, az biztosan utazott már közúton, nagy valószínűséggel valamilyen teherautóban. Ezen út során a leendő terméked lehet, hogy épp neked volt útban, nézzünk erre pár példát.
Hirdetés

2. Mit tehetek, ha útban van egy teherautó az autópályán, egyáltalán mit keres ott?

Magyarország a rossz kérdéses hasznú közlekedési szabályok tárháza, erre remek példa az a szinte egyedülálló gyakorlat is, hogy autóúton és autópályán a teherautósok és kamionosok nem előzhetnek nap közben. A legtöbb országban ilyen általános tilalom nincs, esetleg egy-egy szakaszon korlátozzák, táblával. Itthon viszont ez a szabály, tehát be kell(ene) tartani. Mégis rendszeres, hogy az autósok a két egymás mellett haladó doboz harcára várnak. Nézzük először, hogy miért történik mindez.

Szinte minden teherautó és kamion 89 km/h végsebességre van korlátozva, a maradék ennél kevesebbre.

Bár csak 80 km/h a megengedett nekik az autópályán, a végsebességért még nem jár csekk, így mindenki annyival megy, amennyivel tud, mert másként nem ér oda időre, és te nem kapod meg a csomagodat/kajádat/bútorodat. Elméletben így azonos a sebesség és nem is kellene előzni, de a gyakorlat nem ilyen egyszerű. A különbözően kalibrált műszerektől elkezdve a gumik méretén és kopottságán át rengeteg tényező befolyásolja kis mértékben a valós végsebességet, a eltérés akár 3 km/h is lehet. Ez nem tűnik soknak, de ha ezt 10 órányi vezetésre vetítjük, akkor 30 kilométerrel kevesebbet tudnak megtenni a sofőrök, aminek a kiesése akár egy teljes napnyi csúszást is jelenthet, ha mondjuk nem érnek oda a raktár zárásáig lerakni az árut miatta. Sokszor tehát nem marad más lehetőség a szabálytalan előzésen kívül, ekkor körülbelül 80 métert kell a másik teherautóhoz képest előrébb kerülnie az előzésbe kezdő kamionosnak a belső sávban. Nézzük, hogy mit jelent ez a személyautósra nézve: 3 km/h különbség esetén másfél percnyi "úttorlaszt".

Ha 130 km/h sebességgel közlekedő autósként az elejétől a végéig "feltartanak", akkor szinte pontosan fél perccel érsz később a lehajtódhoz.

Mindezt ráadásul be is hozhatod, ha az elkövetkező negyed órában 130-ról büntetlenül 134-re emeled a sebességedet, ellenben a kamionos nem tudja ugyanezt megtenni, akkor sem, ha akarja. Ráadásul míg a kamion mögött 90-nel haladsz, lényegesen kevesebbet is fogyaszt az autód, de ez gondolom úgysem érdekel, végülis csak 500 forint egy liter üzemanyag. Ami viszont fontosabb: autósként lényegében nem tehetsz ez ellen semmit, a legjobb, ha türelmesen megvárod az előzést, aztán fél perccel később érsz oda, ahová mész. Még az sem kizárt, hogy az autópályáról lehajtva az első kereszteződésben ugyanaz a 40 másodpercig tartó piros lámpa fogna meg. Tényleg megéri ezen idegeskedni? A kamionosoknak pedig azt javaslom, hogy - amennyiben ilyesmire kényszerülnek - addig várjanak a manőverrel, amíg éppen nincs a közvetlen környezetükben autó. Valószínűleg úgy is utol fog érni titeket valaki, de legalább kevesebb ideig tartjátok fel, így kevesebbet kell várnia. Tudom, hogy te épp dolgozol, de ettől még nincs kizárva, hogy az autós is. Összességében megoldás mindenkinek, ha egy kicsit körültekintőbben és türelmesebben viszonyulunk a másikhoz.
3. Mi az a holttér, és miért kéne tudnod erről?

Holttérnek azt a területet nevezzük egy jármű környezetében, amit a sofőr alapesetben nem lát be. Minél magasabb, szélesebb, és/vagy hosszabb egy jármű, illetve minél vaskosabbak az oszlopok, minél magasabb az övvonal és minél nagyobbak a tükrök, annál nagyobbra nőnek ezek a területek. Már egy SUV esetében is félelmetes a különbség egy városi kisautóhoz képest, egy kamion esetében ez sokszorosára nő. Ráadásul a megjelölt területek nagy részét a kamionos akkor sem láthatja be, ha nagyon szeretné: egyszerűen képtelenség.

Éppen ezért sem a kamion mögött, sem pedig mellette nem érdemes tartósan haladni, legfeljebb akkor, ha megbizonyosodtunk róla, hogy a sofőr folyamatosan lát, de legalább már korábban észrevett minket és tud rólunk, hogy ott vagyunk.

Erre egy jó trükk a "szemkontaktus" keresése: ha látod a tükröt, esetleg benne a kamionsofőr arcát is, akkor biztosan van esélye észrevenni. Ha nem látod még a tükröket sem, akkor valószínűleg rossz helyen vagy, főleg, hogy egy ilyen kamion súlya akár a 40 tonnát is elérheti, tehát húszszor olyan nehéz, mint egy nagyobb SUV. Értsd: ha rámegy a Vitarádra, akkor nem biztos, hogy kiszállsz belőle, úgy pedig hiába van szabály szerint igazad. Természetesen itt is fontos, hogy nem csak az autósoknak kell figyelni, a kamionosoknak is meg kell tenniük mindent azért, hogy ne veszélyeztessék a kisebbeket.
Hirdetés

4. Mit keresnek a teherautók a városban?
A válasz egyszerű, a teherautók a városban a boltokat keresik, ahonnan te a kajádat veszed, ők viszik ugyanis oda az árut. Ez sok sofőrnek egyértelmű, de sajnos legalább ennyi közlekedőnek nem. Néhány hónapja történt velem Szeged belvárosában egy tökéletes példa erre. Egy üzlet mögött, a "várakozni tilos, rakodási terület" táblánál (amit rendszeresen foglalnak el parkoló személyautók) egy teherautóból pakolták ki az árut, de a 12 tonnás monstrum nem állta el teljesen a szűk utcát. Egy hölgy érkezett a páréves Opel Corsájával, aki - bár elfért volna - megállt és dudálásba kezdett. A rakodóval is rövid szóváltásba keveredett, sajnos ezt még nem hallottam, ekkor még nem a jelenetre figyeltem. Én viszont már nem fértem el a Corsától, ezért kb. egy perc türelmes várakozás után kiszálltam, odasétáltam, és megkértem a nőt, hogy mesélje el a közlekedési szituációt a saját szemszögéből. Felháborodva közölte: a bunkó kamionos úgy állt meg, hogy ő nem tud beállni a parkolóba és bemenni az üzletbe, pedig be kéne vásárolnia, és siet a gyerekeiért. Meg sem tudom számolni, hogy ez hányféleképpen hibás értelmezése a helyzetnek. Mert eltekintve attól, hogy valószínűleg éppen azt az árut pakolták a be a boltba, amit a hölgy meg kívánt venni, szabálytalanságát nem is sejtve használta volna parkolóként a látványosan kitáblázott rakodóhelyet. Autósként arra érdemes figyelni az ilyen szűk, belvárosi utcákban, hogy egy egész városrésznek okozhatunk fennakadást, ha rossz helyen "felejtjük" az autónkat. A teherautós ugyanis a már említett pihenőidők és rakodási időpontok miatt nem "csúszhat meg", ezért meg fog állni akkor is, ha ezzel pár percre elállja a forgalmat. Ekkor nem ő a hibás, hanem az a személyautós, amelyik elállta a kijelölt rakodóhelyet.
5. A kamionosok közt is van, aki túlmegy minden határon
Félreértés ne essék, nem akarom védeni az összes kamionost, mert van, amelyik nem érdemli meg. Tudom viszont, hogy jelentős részük igyekszik szabályosan eljárni, ha pedig mégis szabályt kell szegnie, azt a környező autósokra nézve is körültekintően teszi, nem csak a rendőrök miatt pillant bele a tükrökbe. De ez még nem jelenti azt, hogy nincs köztük gondatlan tapló, aki napi szinten veszélyezteti a környezetét. Erre viszont csak annyit tudok kérdezni: köztünk autósok közt nincs megannyi ugyanilyen bunkó?

Én annak a híve vagyok, hogy aki nem ártott aránytalan mértékben senkinek, azt békén kell hagyni, és csak azokat szabad utálni, akik az utakon mások életével játszanak: függetlenül attól, hogy azt egy kamionnal, egy ML Mercivel, vagy egy öreg Suzuki Swifttel teszik.

Egy biztos, még ilyen esetekben sem éri meg olyan csatározásokba belemenni, mint amilyenről pár hónapja számoltunk be: a nézeteltérésből büntetőfékezés lett, abból pedig vérremenő harc az autópályán egy Fiat Qubo és egy nyerges kamion közt. Mondanom sem kell, hogy nem célszerű követni a példát, hiszen az egyik fél az életével, a másik a megélhetésével és a szabadságával játszik. Egy kis türelemmel, netán jóindulattal elkerülhető lett volna ez az eset is.
6. Az együttélés megkönnyítésének lehetséges módjai
Lehet tehát még száz, akár ezer cikket is írni, amiben ujjal mutogatunk, és szidjuk a kamionosokat (vagy buszosokat, BMW-seket, Teslásokat, stb), de minek? Ezek az anyagok legfeljebb arra jók, hogy rontsunk a helyzeten. Összességében igaz a társadalomban, hogy rá vagyunk szorulva egymásra. Amíg valaki elvégzi a rábízott munkát, addig nincs olyan, hogy az egyik "alkatrész" kevésbé fontos része a szerkezetnek, mint a másik. Ugyanígy van ez a közlekedésben is, mindenkinek figyelnie kell a többiekre, de emellett azt is garantálnia kell, hogy a saját munkáját elvégezze. A lényeg az arányosság, amihez elengedhetetlen a másik szemszögének a megismerése; tehát, ha pl. tudjuk, hogy kinek mennyi veszteséggel jár az a másfél perc, ki mit lát onnan, ahol ül, és ki miért zárja el a forgalom útját.

Utálni egy kamionost, mert a bolt előtt torlaszt játszik a rakodás idejére, vagy mert az előzésével lassításra "kényszerített" az autópályán olyan, mintha botrányoznál, mert két órán át nincs víz, amíg javítják a csöveket a lakásodban.

Mindemellett emberek vagyunk, és hibázhatunk is: ahogy személyautósként sem a kamionost szándékosan szívatva vágsz be a nyerges elé, hogy utolsó pillanatban kimenj a lehajtón, úgy lehet, hogy ő is csak azért van útban neked, mert nem vett észre.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.10.17. at 10:40
    Permalink

    Azért itt alapvető koncepcióhiány van ha minden így folytatódik.
    Az Autópályák azért vannak tele kamionokkal mert az ország egy átjáróház, ha sem az indulóország meg a célország nem Mo-on van felmerül a kérdés mit keresnek itt azok a kamionok, persze nem volt jó mikor vasúton szállították őket. (valakinek a zsebét tömik az autópályát lehasználó kamionok pályahasználati díjai)

    • 2021.10.17. at 18:27
      Permalink

      Ott a pont.
      T. “uraink” a 10. emeletről lesz.rják mind a környezetet, mind a többieket, csak a számla (valamelyik déltenderi vagy svájci) dagadjon.
      Ilyen sajnos ez az ország szép lassan el is tűnik a térképről, az a szomorú, hogy még akkor is csak az önös érdekek döntenek.

  • 2021.10.17. at 10:52
    Permalink

    “Nézzük, hogy mit jelent ez a személyautósra nézve: 3 km/h különbség esetén másfél percnyi “úttorlaszt”.
    Ha 130 km/h sebességgel közlekedő autósként az elejétől a végéig “feltartanak”, akkor szinte pontosan fél perccel érsz később a lehajtódhoz.

    Mindezt ráadásul be is hozhatod, ha az elkövetkező negyed órában 130-ról büntetlenül 134-re emeled a sebességedet, ellenben a kamionos nem tudja ugyanezt megtenni, akkor sem, ha akarja.”

    Múltkor az M5-ösön egy szerb rajtszámú kamion 6-7 másikat előzött végig, így nem másfél percig tartott fel minket, hanem jóval tovább. Ez már a trambulinról medencébe vizelés minősített esete. Az előzés közben vissza tudott volna húzódni két teher közé, mert lett volna hely.

  • 2021.10.20. at 13:30
    Permalink

    Az autopályák pontossan erre letek épitve. Ha vasúton menne az összes külföldi átmenöforgalom ku..va sok időt veszitenének és csak halkan jegyzem meg hogy ausztriában is megy magyar kamion ami csak átmegy rajta.+ ami magyar közúton megy az fizet nem keveset (útdijat) ha véletlenül tankol is akkor az még adót is fizet.Stb..stb..stb. Az már egy másik probléma hogy a gépkocsivezetöi szakma felhigult és televan amatörökkel és idiotákkal.

Vélemény, hozzászólás?