Tekerve teszteltünk – Kipróbáltuk a Skoda kerékpárjait!

Tudtad, hogy a Skodánál bringát is vehetsz? Még elektromos is van, kipróbáltuk!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hogy a Skoda kerékpárt is árul? Naná! Ezzel kezdődött minden, már a 19. század végén, annyira jók voltak, hogy garanciát vállaltak rájuk. Jelenleg is kapni a legmodernebb technikából, mutatjuk a Skoda kerékpárjait!


Meglehetősen kusza a Skoda története, ugyanis két vállalat összeolvadása után kezdődött az, ahonnan az embléma miatt számíthatjuk a múltat, ám az már jóval előtte íródott. Václáv Laurin és Václáv Klement kerékpárgyártó üzemével indult az egyik szál, olyan bicikliket gyártottak, amikre már a 19. század végén is két év garanciát vállaltak. Nevükkel ma a legmagasabb felszereltségű Skoda modelleket jelzik, a büszke történelem nagy alakjai voltak ők, ha már a márkát nem is róluk, hanem Emil Škodáról nevezték el. Velük párhuzamosan ő is egy rohamosan fejlődő, ám főként tömegközlekedési eszközöket és fegyvereket gyártó vállalatot tartott fenn, 1911-ben döntöttek úgy, hogy egyesítik a mlada boleslavi és a pilzeni gyárat.

Ekkor már a Laurin & Klement is motorkerékpárt gyártott, de elkészült első autójuk is, az S modell, a világon először folyadékhűtéses motorral.


Ám ez már a dicső múlt, ma az egyik legrégebbi autógyártóként ismerhetjük, amit remek ár-érték arányú autói miatt szerethetünk. Ám ha már autók terén is a szabadidő-autók felé kanyarodtak, érdemes figyelmet fordítani a valóban szabadidő-járműveikre. Tisztességes kínálatot tartanak fönt kerékpárokból, a legkisebb oldalkerekes gyermekbicikliktől a modern technológiával készülő elektromos hajtásúig. Most egy átfogó képet kaphattunk a Skoda magyarországi képviseletének jóvoltából, ugyanis egy szabadidő-autójukat és kerékpárjait is kipróbálhattuk. Három különböző modellt választottunk, hogy minél szélesebb legyen a paletta. Hogy ne csak a kertek alatt próbálgassuk, tisztességes, de nem vállalhatatlan útvonalat terveztünk hozzájuk; körbejártuk a Velencei-tavat.
A Karoqról majd később bővebben is szót ejtünk, most csak a kerékpárokról lesz szó, melyek közül kezdjük talán a leghagyományosabbal. A Skoda 2004 óta a Tour de France kerékpárverseny egyik legnagyobb hivatalos támogatója, így ha már árulnak kerékpárt, az országúti semmiképp sem maradhat ki. A Road talán a legszebb a három közül, ám tény, hogy igazán komolyan kell űzni ezt a sportot, ha valaki ezt választja. A klasszikus, teljesen előre dőlt pozíció nem épp a hétvégi bringásoknak kedvez, nekem ez volt az első ilyen élményem. Lenyűgöző, hogy csupán 9,6 kilót nyom, ami a könnyű alumíniumból készült váznak és a kis légellenállásúra tervezett, ultrakönnyű szénszálas műanyagból készült első villának köszönhető. Az ujjnyi vékony gumik szinte ellenállás nélkül gurulnak, a kormány több pozícióban fogható, és rendkívül puha gumiszalaggal bandázsolták, a függőlegesen álló fékkarok pedig egyben a váltók karjai is. A fék itt bowdenes, annak és a váltóknak a vezetékeit pedig a vázban vezették el, nem lóg ki semmi.
Hirdetés

A Skoda bringák stílusában van némi azonos vonás, ám ahogy látszik, a három próbált kerékpár nagyon más karakter.

Ugyanakkor vannak azonosságok, mint például a grafikák dizájnja, mely minden esetben matt fényezésre kerül, a Skoda felirat pedig fényes. A szárnyas nyílvessző motívumos Skoda embléma pedig mindegyiknek ott feszít az elején, akárcsak az autókon. A három bringa közül mindenképp az összteleszkópos MTB 29 FULL áll hozzám a legközelebb. Egy ilyennel bárhol lehet közlekedni, pláne ezzel, amin még ülve is tempósan lehet haladni bármilyen földúton, a hátsó teleszkóp annyira jól kimozogja az egyenetlenségeket. Ekkora kerékpárhoz még nem volt szerencsém, a 29 colos kerekek robusztusak, a gumik háromszor olyan szélesek, mint a Roadé, és a váz is nagyjából annyival vastagabb. Nem jelentősen nehezebb a komplett kerékpár, csupán 11,9 kilót nyom. Hogy lehet ez?

A teljes váz karbonszálas műanyagból készül, ezért is nem látni rajta hegesztési varratokat.

A villa itt persze fém, ám a Rock Shox rugóstagot akár a kormányról is blokkolhatjuk egy gombnyomásra, ha éppen aszfalton haladunk vele, vagy hegynek fölfelé, ahol az energia egy része fölöslegesen veszne el az első rugózásban. A hátsó villa rugózását is állíthatjuk, ám ennek már közvetlen kapcsolója van, mely háromállású, teljesen bezárni nem, de jelentősen keményíteni azt is lehet. A fékek itt már tárcsásak, szemben a Roaddal, valamint nem bowdenes, hanem olajos, rendkívül intenzív és gyors fékreakciót ad ez a megoldás, persze nem épp olcsó. Elöl kettő, hátul 11 fogaskerék biztosítja a fokozatokat, akár minimális erő kifejtésével is képesek vagyunk hegynek fölfelé haladni, hogy onnan nagy tempóval lefelé is megtehessük az utat.
Mindenképp ki kellett próbálnom egy elektromos rásegítésűt is, a Skoda eBike-ja kapható női és férfi vázzal is, nálunk előbbivel járt. Súlya ennek a legjelentősebb, összesen 20,1 kilót nyom, amiből 2,7 kiló csak az akkumulátor, mely kivehető, és úgy külön is tölthető, de a kerékpáron lévő dokkolón keresztül is vehet föl áramot. 11,6 Ah-nyi áramot képes tárolni, amiből minimum 66 kilométeren keresztül képes segíteni az eBike. A hatótáv itt nem úgy értendő, mint a villanyautóknál, a gázt az adja, ha tekerünk, vagyis csak akkor hajt, ha mi hajtjuk. A kormányon lévő kis kijelzőn egyértelműen leolvasható minden adat, a bal markolat mellett pedig egy ujjal kezelhető a rendszer.

High állásban 230%-ot ad hozzá a tekerés erejéhez, ilyenkor 66 kilométer hatótávot ír, ami akkor adódik, ha folyamatosan tekerünk, és nem megyünk többel 25 km/h-nál.

Addig segít csak a villanymotor, így afölött már nem működik, nem vesz föl energiát, vagyis jóval több mint 66 kilométert tehetünk meg, ha csak időnként segít be a legmagasabb fokozatban. Eco módban alapból 125 kilométert ír, ami 70%-os rásegítést jelent.
Az eBike ideális bárki számára, a legkomolyabb emelkedőn is elképesztő tempóval haladhatunk fölfelé, a Pákozdra vezető kerékpárúton csak kullogtunk utána a többi kerékpárral. A Skoda bringái viszont nem pont a költséghatékony megoldások, a három közül a Road a legalacsonyabb árú - 451 548 forintos listaárával. Az eBike kétség kívül nagyon hatékony, és a Velencei-tó túra, valamint még 10 kilométer hegymászás után is 33 kilométer hatótávot írt, ám kicsit több mint 1,1 milliós árával némileg visszaránt a földre. A karbonszálas MTB viszi a prímet magasabb, mint 1,5 milliós árcédulájával, ám rendkívül jó élmény és elég jó technika az igazán kemény sporthoz is.

Persze akárcsak az autóknál, itt sem ez a legkomolyabb technika, a kerékpároknak is megvan a maga Land Rovere, Porschéje és Skodája is.


Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?