Terepen az olcsó hús – Land Rover Freelander használtteszt
Land Rover Freelander 2.0 Td4 Freer E, 2005 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Viszonylag olcsón kapható meg a Land Rover első szabadidő-autója. Kipróbáltuk milyen a Freelander 7 évesen.
Aki már tapasztalta, hogy sokszor milyen jól jön, és aki csak hallott róla, hogy milyen hasznos tud lenni, s fÅ‘ként aki gyakorta jár havas, saras, kiépÃtetlen úton, az összkerékhajtású autót keres. A mai szabadidÅ‘-autók, amilyen a tesztben szereplÅ‘ Freelander is, ráadásul már egyáltalán nem nyűgös munkagépszerű autók - amilyen például a Land Rover klasszikusa, az 1948 óta gyártott, ma Defender névre hallgató Å‘smodell is, hanem leginkább praktikus, jól variálható utasterű, egyterű jellegűek. Ennek megfelelÅ‘en meg is kérik az árukat, magyar rendszámmal rendelkezÅ‘, már a hirdetésbÅ‘l kiolvasható buktató nélküli, 10 év és 2,5 millió forint, valamint 100 ezer kilométeres futás alatti példányból csak elvétve akad.
Szögezzük le, a Freelander hÃre nem épp a legjobb, megbÃzhatóságával az ADAC-listák sereghajtója volt - ezt azonban egy, a piaci megÃtélést mutató használt példánynál remekül ki lehet használni, a vételár ugyanis látványosan nyomott, ugyanakkor Használói Véleményeink szerint a Freelander nem pocsék autó - megbÃzhatóság, kényelem, használhatóság és vezethetÅ‘ség szempontjából jó osztályzatokat kapott.
A vonzó, elsÅ‘ izomvasával és a rászerelt, maszkolt kiegészÃtÅ‘ fényszórókkal kellÅ‘en maszkulin megjelenésű Land Rover ugyanis egyáltalán nem visszataszÃtó jelenség. Nem túlcicomázott karosszériáján emlÃthetÅ‘ sérülés, illetve annak nyoma sem látható, van viszont terepjárósan hátra szerelt pótkerék, illetve nem annyira annak számÃtó, ellenben látványos oldalsó fellépÅ‘ is.
A magas, 4,4x1,8x1,7 méteres, 2,56 méter tengelytávú karosszéria ajtói kellÅ‘en nagy szögben nyÃlnak - a leghátsó, azaz a csomagtéré is oldalra, Ãgy nincs teleszkóp, ami megfáradhatna. A világos szövetkárpitos utastér nem csak szakadás-, hanem kopásmentes állapotából látszik, jó eséllyel nem füllentés a kilométerórában látható mintegy 91 ezer kilométeres érték, a nem egész 7 éve használt autó évi 12-14 ezer kilométeres futása teljesen hihetÅ‘. Nem csak az ülések, a hozzájuk passzolóan zömében világos műanyagfelületek is szÃnezÅ‘déstÅ‘l mentesek, kopás csak egy helyen jellemzÅ‘: az ajtók fémes szÃnű, de műanyag kapaszkodó-behúzó rúdjának felületén. A helykÃnálat nem rossz, s rövid próbánk alapján az ülések kényelmére sem panaszkodhatunk. Pakolóhely viszonylag bÅ‘ven kÃnálkozik: elöl kesztyűtartó mindkét oldalon, palacktartós ajtózsebek, hátul a tetÅ‘re szerelt hálós csomagtárolók segÃtik cuccaink elszórását.
Aki szabadidÅ‘-autót vesz, az legtöbbször összkerékhajtásra és dÃzelmotorra szavaz. A Freelandernél elÅ‘bbi mindenképp jár, a dÃzel pedig valóban sokkal inkább ajánlható, mint a kissé gyenge 1,8-as vagy a kissé torkos 2,5 literes benzines. A 2,0 literes Td4 BMW-eredetű, közös nyomócsöves, 2,0 literes méretéhez képest ma már kissé mosolyogtató 112 lóerÅ‘vel és 260 Newtonméterrel.
A bajor származás 7 év után is látszik: hidegen, alapjáraton is viszonylag kulturáltan jár, kihegyezetlenségének elÅ‘nye pedig, hogy már 1750 1/percnél élvezhetÅ‘ csúcsnyomatéka nem lökésszerűen, hanem egyenletesen jön meg. Városban és könnyű terepen is vÃgan el lehet vele boldogulni. A 100 km/órára gyorsulás 13,2 másodperces szintideje korrekt, a 164 km/órás végsebesség pedig szintén bÅ‘ven elegendÅ‘ – lehet. Fogyasztásból jobb is lehetne a Td4, a városi érték még gyári adat szerint is 9,1 l/100 km, valójában 10-zel érdemes kalkulálni. Sok elÅ‘várossal 7,5-8 l/100 km értékkel el lehet lenni, ami már nem vészes.
A terepjáró-képességeket természetesen leginkább az automata, viszkokuplungos összkerékhajtás határozza meg. Alapesetben elöl hajt a Freelander, s a viszkokuplung tény, hogy a mai rendszerek között a legolcsóbb, leglassabban kapcsoló és a huzamos nyüstölést sem kedvelÅ‘ összkerékhajtásnak számÃt, arra kiváló, hogy szükség esetén egy havas vagy épp saras emelkedÅ‘n is célba vigyen. A rendszer különlegessége, hogy összkerékhajtás esetén egy lassÃtó áttétel is automatikusan kapcsolódik, Ãgy amennyiben megfelelÅ‘ abroncsokat szerelnek a 18 centiméter hasmagasságú, elöl 30,5, hátul 33,9 fokos terepszögű, (az utólagos fellépÅ‘k nélkül) 22 fokos rámpaszöggel bÃró Freelanderre, egészen sokat tudhat. Menetbiztonsági elektronikából blokkolás- és kipörgésgátló, valamint a váltókar mellÅ‘l kapcsolható lejtmenetvezérlÅ‘ van jelen. ElÅ‘re és hátrameneti fokozatban ez utóbbi 7 km/órás tempót engedélyez – extrém lejtÅ‘n jól jöhet, amúgy a motorfék is kellÅ‘en biztonságos.
A célközönséget nyilván jobban érdeklik az aszfalton mutatott képességek. Sportkocsit nyilván nem itt kell keresni, de a Freelander viszonylag stabilan áll az úton, normál tempóval autózva nem dülöngél vészesen, futóműve közben nyeli az úthibákat. Kormányát kissé sokat kell tekerni, de sok kritikával – az átlagosnál nem túlnyújtózó igényekkel – nem illethetÅ‘. Váltókarja nem épp a legpatentosabban kapcsolható fajta, de azért az is megszokható. A 4,4 méter hosszú karosszéria mai szemmel eleve kompakt, a manÅ‘verezhetÅ‘ség szempontjából azonban az elképesztÅ‘en jó kilátás még többet ér. FüggÅ‘leges a hátfal és közel úgy állnak az oldalsó üvegek is, még az itt jelen lévÅ‘ tolatóradar nélkül is érezhetÅ‘ a kocsi minden pontja. A ballonos, 195/80 R15-ös abroncsokkal nincs meghódÃthatatlan járdaszegély.
2005-ös Land Rover Freelander 2.0 Td4 Freer alkatrészárai
Forrás: ZS+U Kft
Olajszűrő | 1630 Ft - FRAM |
Első féktárcsa | 9125 Ft/db - TRW |
Első fékbetét | 9350 Ft - Roadahause |
Hátsó lengéscsillapÃtó | 19 140 Ft/oldal - Monroe |
VezérműszÃj készlet | 62 075 Ft - Gates |
Hátsó kipufogódob | 13 750 Ft - Walker |
Kuplungszett | 63 315 Ft (tárcsa és szerkezet) + 34 870 Ft (kinyomócsapágy) - LUK |
Forrás: ZS+U Kft
Ötfokozatú váltója és autópályás tempónál már jelentÅ‘s szélzaja miatt hosszútávfutónak nem ezt az autót ajánlanánk, 130 km/óránál már 3300 1/perc feletti a fordulatszám. A Freelander igazi terepe a város és az elÅ‘város. Gyerek, feleség viszonylag biztonságban érezhetÅ‘ benne (túlzott illúzióink azért ne legyenek, a két légzsákos SUV a Euro NCAP töréstesztjén az ötbÅ‘l csak három csillagot szerzett). Biztosan célba ér hóban, sárban is – hangsúlyozzuk – megfelelÅ‘ abroncsokkal. Most az eladásra kÃnált példányon országútra szánt nyári van, aki komolyabban kihasználná a Land Rover elsÅ‘ kompakt szabadidÅ‘-autójának képességeit, annak feltétlenül ajánljuk, hogy ruházzon be egy jó garnitúrába is az autó mellé. Az amúgy korrekt (elektromos ablak, tükör, ködfényszóró, alufelni, légkondicionáló, vonóhorog, tolatóradar) ellátmányú kompakt SUV-val még úgy is bele fog férni a 2,5 millió forintos limitbe.
Költségek szempontjából a használt Freelander kapcsán el kell ismerni, hogy a szabadidÅ‘-autóktól megszokott módon az átlagosnál valamivel magasabb, de még Ãgy sem csillagászati szerviz- és alkatrészárakra (lásd táblázatunkat) kell számÃtani, ám aki a jelen példány elsÅ‘ gazdájához hasonlóan az átlagosnál kevesebbet autózik, az összességében jó boltot csinálhat a konkurenseinél olcsóbb Land Roverrel.