TISPOL ellenőrzés: retteghetnek a buszosok és a kamionosok

Európai tehergépkocsi és autóbusz ellenőrzés hazánkban is

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

E héten szerte Európában, s így hazánkban is fokozott közúti ellenőrzésre számíthatnak az autóbuszok és a kamionok sofőrjei. A hatóság mindent ellenőriz.

Már tíz éve, hogy a magyar rendőrség a TISPOL (European Traffic Police Network) teljes jogú tagja, s ennek megfelelően részt vesz különböző nemzetközi akciók és kampányok végrehajtásában - írja az ORFK OBB weboldala. A TISPOL 2014. évi ellenőrzési tervében idén összesen kilenc nemzetközi közúti ellenőrző akció szerepel. Közülük az első a most kezdődő hétre esik. Az aktuális European Operation Truck&Bus kampány a tehergépjárművek és az autóbuszok forgalmának felügyeletére irányul, s 2014. február 10. és 16. között (hétfő reggeltől vasárnap estéig) kerül végrehajtásra.
A kampány során a TISPOL-hoz tartozó tagállamok rendőri szervei egy időben, azonos szempontok, azaz egységes ellenőrzési lap alapján vetik górcső alá a buszokat és a tehergépjárműveket, illetve azok vezetőit.
A résztvevő országok száma várhatóan meghaladja a 25-öt, így az akció a kontinens jelentős részére kiterjed. Magyarországon a fokozott ellenőrzés a hét első három napján, azaz szerdáig tart. Február 10-12. között a tehergépkocsi- és autóbusz-vezetők az ország bármely pontján – a fővárosban és vidéken egyaránt - számíthatnak célellenőrzésekre. Azokat a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság együttműködésben végzi, így több helyszínen közös ellenőrzésekre kerül sor.
A razziák a tehergépjármű és autóbusz közlekedés valamennyi területére kiterjednek: az okmányokra, a sofőr alkalmasságára, a szociális előírások (vezetési és pihenőidő) megtartására, a járművek műszaki állapotára, a rakomány megfelelő rögzítésére, stb. Az ellenőrzés tapasztalatait a rendőrség összesíti, majd az eredményeket megküldi a TISPOL Operational Group részére, mely európai szintű értékelést készít, s remélhetőleg majd szépen megtudjuk, hogy itthon vajon miként alakul a szabályok követése az európai átlaghoz mérten.
Hirdetés
Miért van erre szükség?
A tehergépjárművek és az autóbuszok közlekedésének jelentős a kockázata, amely alapvetően két tényezőben rejlik. Az első, hogy a nagy tömeget képviselő járművekkel való ütközés (vagy az általa történő elütés) során a sérülési, illetve halálozási kockázat nagyobb, mint például a személygépkocsik esetében.
A második tényező kifejezetten az autóbuszokra jellemző, amelyek tömeges személyszállításra szolgálnak, ezért ütközéskor, árokba boruláskor, illetve egyéb baleset esetén a sérülések tömegesen fordulhatnak elő. Ennek megfelelően autóbuszbaleset esetén a tömegszerencsétlenségek, illetve halálos tömegszerencsétlenségek előfordulási gyakorisága az átlagosnál nagyobb.
Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy a tehergépjármű- és autóbusz-vezetők általában biztonságosabban vezetnek, mint az egyéb sofőrök. Többségükben jelentős vezetési tapasztalattal rendelkező „profi” sofőrökről van ugyanis szó, akiknek a vezetés a „kenyérkereső” foglalkozásuk, s részükről a jogosítvány esetleges elvesztése rendkívüli szociális és egyéb hátrányokkal jár (például állásuk elvesztése).
Az elmúlt évben hazánk közútjain összesen 15 557 személysérüléses közúti baleset történt. Ezen belül a tehergépjármű-vezetők által okozott balesetek száma 1 385, ami az összes baleset mintegy 9%-ának felel meg, míg a buszvezetők mindössze 206 balesetet okoztak (elmúlt évi részarányuk ezzel 2%).
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?