Tökéletes nyugalom – Toyota Prius+ teszt

A Toyota hibrid, hétüléses egyterűjéhez is jár az állami kedvezmény

Felpörgött az érdeklődés a hétüléses személyautók iránt, amióta állami támogatással lehet őket megvásárolni. Köztük a Toyota Prius púpos változatát is. Bár nem mai csirke, mégis érdemes számításba venni.

Habár tényleg nincs újdonság a Priusban, nem vitték mostanában „plasztikai műtétre” és nem kapott új hajtásláncot, mégis elő kellett vennünk, hiszen a nagycsaládosok állami támogatásának lehetőségével nem szabad róla megfeledkezni. Taxiként persze jelenleg is népszerű, biztosan sokan találkoztok vele az utakon, de már a legutóbbi frissítése is évekkel ezelőtt történt, szóval a konkurencia némely típusánál érezhetően „régimódibb” vas a Prius+, ám ennek ellenére szerethető masina. Azon a bizonyos évekkel ezelőtti ráncfelvarrásán kapta jelenlegi arcát a fekete betétekkel a lökhárítóban, az új rajzolatú fényszórókkal, amelyekben már LED szórja a fotonokat. Érdekes, hogy egy kis csintalanságot is csempésztek így a tekintetébe, mintha összehúzná a szemöldökét, valami tréfára készülve, pedig szó sincs ilyesmiről. A Prius+ a megtestesült nyugalom és ez a vezetőjére is ráragad. Ami jó, nagyon jó! Főleg manapság, amikor érzésre - legalábbis szerintem – egyre több az ideges, türelmetlen, ezáltal meggondolatlan sofőr. De visszatérve az autó formáihoz, továbbra is egy klasszikus egyterűről beszélhetünk, hallottam már a „púpos Prius” megnevezést is, ami persze igaz, ám ennek köszönhető a nagy hátsó tér. Az utastérben némi amerikai hangulatot is felfedezni véltem, a műanyagok kemények, kopogósak, de valahogy mégis a tartósság érzetét sugározzák magukból. Számomra mindig is zavaró volt kicsit a középre száműzött műszeregység. Lehet, hogy ez egyénenként változó, de számomra tovább tart, amíg odafókuszálnak a szemeim, mint a hagyományos kormánykerék mögötti műszerek esetén. A legjobb persze a HUD, amikor egy pillanatra sem kell levenni a szemem az útról, ám az extraként sem rendelhető. A középkonzol azonban könnyen kezelhető, gyorsan megszokható a klíma kezelés és a multimédiás rendszer sem bonyolult, ráadásul utóbbiak mind vezérelhetők a kormányról is. Hiába tűnik a valóságosnál szűkebbnek az utastér a sok fekete és szürke árnyalat miatt, még mindig kalapot lehet emelni a térkínálat előtt. Elöl fűthetők a fekete bőrrel burkolt ülések, a középső sor három ülése pedig 16 centis úton tologatható, ami lehetővé teszi, hogy a hátsó két helyre akár felnőttek is ülhessenek úgy, hogy a térdük nem verdesi a fülcimpájukat. Az ülések háttámlájának dőlésszöge még itt is változtatható, akárcsak a középső sorban, szóval a Prius+ valóban hétszemélyes, valóban kényelmes családi autó. Igaz, mind a hét ülést kihasználva csak 200 liternyi csomagtér marad, de a leghátsó sort ledöntve már több mint 700 literrel lehet gazdálkodni Amikor 2011-ben bemutatták az autót, az első hibrid egyterűnek számított a piacon. Hajtáslánca pedig manapság is jó választásnak tűnik, hiszen nem túl iszákos, mégis kellőképp dinamikusan, de ami még fontosabb, szinten némán is képes mozgatni az üresen kicsit több mint másfél tonnás járművet. A hajtáslánc alapja az 1,8 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotor 99 lóerővel és 140 Nm forgatónyomatékkal, amelyet 82 lóerős, 207 Nm forgatónyomatékú villanymotor segít. Hivatalosan 136 lóerő a rendszerteljesítmény, ami tökéletesen elegendő a biztonságos közlekedéshez.

Persze a hibrid hajtáslánc előnyei a városi használat esetén domborodnak ki igazán.

Természetesen országúton és autópályán sem veszít a kényelméből, bár a rugalmasságából igen. Az e-CVT - fokozatmentes - osztóműre még mindig azt kell, hogy mondjam szokni kell, ha valaki még nem találkozott vele. Kicsit nehézkesnek tűnik vele a gyorsulás, pedig a városi ritmus simán diktálható vele. Szépen megugrik 50, illetve 70 km/h tempókra, viszont 100 km/h felett már veszít a lendületességéből. Ugyanakkor autópálya tempónál is csendes, kényelmes utazóautó, csak épp megugrik a fogyasztása, mert a villanymotor „nem jut szóhoz”. A tesztátlag 6,2 literre jött ki, ami nem sokkal több, mint a katalógusban feltüntetett kerek 6 liter. Egy-egy etapot viszont gond nélkül teljesíthetünk 4-5 literes értékkel is, városban simán előfordul, hogy a menetidő kétharmadát elektromos üzemben, benzinégetés nélkül tudjuk le. Egyébként nem csak a motor, de a futómű is pont a már említett nyugodt vezetési stílushoz passzol. Lágyra hangolták, hogy elnyelje az úthibák okozta ütéseket, ami többnyire sikerül is neki. Emellett pontos a kormánymű, nem sportosan, de mint szinte minden téren az arany középutat próbálták megtalálni vele a mérnökök. És akkor eljutottunk a piszkos anyagiakhoz. Nem mérik olcsón a Prius+ modelleket, hiszen 10 425 000 forint az alapára, igaz már ez is gazdagon felszerelt. Megkapja többek között a Toyota Safety Sense csomagot is olyan biztonsági felszerelésekkel, mint az ütközésmegelőző rendszer automata fékezéssel és gyalogosfelismeréssel, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a jelzőtábla felismerő rendszer és az automata távolsági fényszórók. A Toyota ráadásul 500 ezer forintos kedvezményt ad, amihez még hozzá lehet dobni az állami 2,5 milliós támogatást, szóval így 7,4 millió forint környékére csökken az ár. A tesztautó viszont a csúcsfelszereltségű változat volt, minden földi jóval, köztük a panorámatetővel is teletömve, 12 530 000 forintos árcédulával, ami a kedvezményekkel 10 millió forint alá csökkenthető.
Hirdetés
Összességében nagyon kellemes benyomásaim alakultak ki a Prius egyterű változatáról. Bár még nem tartok abban az életszakaszban, amikor szükségem lenne a hét ülésre, sőt, még mindig fűt a sportautók iránti rajongás, a normális közlekedéshez, a biztos hazaéréshez és a hétköznapok stresszfaktorának csökkentéséhez kiválóan passzol a Prius+.
Értékelés
Pozitív
Nyugodt vezetésre sarkall, városban takarékos hibrid hajtáslánc, valóban kényelmes hét személynek
Negatív
Szokni kell a fokozatmentes automatikus váltót, városon kívül megugrik a fogyasztás
Árak
Tesztmodell alapára
10 425 000 Ft (2019.11.25.)
Tesztautó ára
12 530 000 Ft (2019.11.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Teljesítmény:
73 kW (99 LE) 5200 1/min-nél
Nyomaték:
142 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,3 s
Végsebesség:
165 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4615 mm
Szélesség:
1775 mm
Magasság:
1600 mm
Saját tömeg:
1565 kg
Össztömeg:
2115 kg
Tengelytáv:
2780 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
200-1731 l
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
890-990 mm
Belmagasság hátul:
965 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
140-330 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1550 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
740 mm
Csomagtér hossza:
370-980 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1910 mm
Raktérnyílás szélessége:
1090 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
e-CVT
Nyomaték:
142 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
73 kW (99 LE) 5200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
165 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,3 s
CO2-kibocsátás:
137 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?