Tömegesen gyártaná üzemanyagcellás autóit a Toyota

Üzemanyagcellás SUV és pickup gyártását is tervezi a Toyota

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jelenleg csak kevés üzemanyagcellás járművet gyárt sorozatban a Toyota. A következő évtizedben viszont már szeretné beindítani a tömegtermelést, ehhez pedig bővítené a hidrogénnel üzemelő típusainak számát.


Nagyratörő tervekkel készül a Toyota az üzemanyagcellás járművek szűk piacán. Lényegében megduplázza beruházásait a hidrogénhajtású autók fejlesztésében, hogy olcsóbb, tömegtermelésre is alkalmas típusokkal rukkoljon elő, köztük természetesen a manapság oly népszerű szabadidő-autókkal. Emellett szeretné egyre több buszban és teherautóban is alkalmazni a technikát a japán márka, valamint bebizonyítani más autóipari szereplőknek, hogy nem zsákutca az üzemanyagcellás járművek fejlesztése.
Hirdetés

A tervekről Yoshikazu Tanaka, a Mirai főtervezője nyilatkozott a Reuters hírügynökségnek. Először is szeretnék tovább fejleszteni a Mirai képességeit, köztük a hatótávot. Az első lépés, hogy 700-750 kilométert is képes legyen megtenni egyetlen feltöltéssel, majd 2025-re már 1000 kilométerre növelnék a hatótávolságát. A Toyota hisz benne, hogy a hidrogén meghatározó jelentőségű lesz a következő 100 évben. A hidrogén ugyanis az univerzum legelterjedtebb eleme és jóval több energiát tárol, mint egy azonos tömegű akkumulátor.

Egy másik fontos cél, hogy csökkentsék az autó árát. A 2014-es bemutatása óta a Miraiból alig 6000 példányt értékesítettek, ugyanis a 60 000 dolláros árat nehezen emésztik meg a vásárlók; persze így is a legnagyobb példányszámban gyártott és eladott üzemanyagcellás autó. Azonban érdekes látni, hogy az LMC Automotive előrejelzése alapján 2027-ben is csupán csak a személyautók 0,2 százalékát teszik majd ki globálisan az üzemanyagcellás gépek. Miközben az akkumulátoros villanyautók aránya 11,7 százalékra nő, szóval a Toyota talán túl optimista. Ugyanakkor a Prius a bizonyíték rá, hogy ha sikerül a konkurensek előtt járni egy lépéssel, akkor az később igencsak jövedelmezővé válhat.

A Mirai gyártása egyébként hasonló a kisszériás manufaktúrákban látotthoz, ugyanis kézzel szerelik össze. Egy autón 13 ember dolgozik, akik naponta 6,5 autóval készülnek el. A Strategic Analysis Inc. próbálta megbecsülni a Mirai pontos gyártási költségét, hiszen a Toyota ezt titokban tartja. A számítások alapján csak az üzemanyagcella elkészítése 11 ezer dolláros költség autónként. Nos, a japán vállalat ezen szeretne is változtatni. A céljuk, hogy 2020 után évente 30 000 üzemanyagcellás autó készüljön, szemben a jelenlegi háromezerrel. A Toyota saját becslései szerint, ha beindul a tömegtermelés, akkor legalább 8000 dollárral csökkenhet a hidrogénüzemű autóik ára.

A Mirai árát leginkább az üzemanyagcellában és a hidrogént tároló rendszerekben alkalmazott drága anyagok, mint például a platina, a titán és a szénszálas műanyagok dobják meg. Az elemzések szerint a Toyota jelenleg 30 gramm platinát használ fel minden egyes üzemanyagcellához, ám ezt szeretnék 10 százalékkal csökkenteni, ami legalább 300 dolláros megtakarítást jelent darabonként. Miközben a Toyota a költségek csökkentésén dolgozik, nem feledkezik meg a nagyobb járművek piacáról sem, hiszen már tesztelik a Sora FC buszt japánban, amely szintén hidrogént használ a hajtáshoz. Emellett szeretnék kishaszonjárművekben és pickupokban is alkalmazni a technológiát,később pedig a nagyobb teherautókban is, amelyek tömegtermelése szintén az árak csökkenéséhez vezetne.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.08.01. at 09:01
    Permalink

    Zöldike, megkérdezhetem tőled, aki a Toyotát egy utolsó kis zuggyártónak tartod: fuel cell terén hol van Európa? 😀 Ilyenkor miért nem vagy itt és harsogod, hogy le vannak maradva? Még véletlenül sem lehet az, hogy más utat választottak, ugye? Vagy hatalmas probléma az, hogy nem azon az úton haladnak, amit te irányadónak gondolsz? Tőled kell útbaigazítást kérniük, merre érdemes fejlődni? 😀

Vélemény, hozzászólás?