Tömény élmény – 25 évesen búcsúzik a Lotus Elise
Többet ad bárminél, sokkal kevesebből. 25 évet élt meg a Lotus legsikeresebb modellje, az Elise
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Adrenalinban úszó ünnepélyes búcsút kell vennünk a világ egyik legkomolyabb élményét adó sportautójától, a Lotus Elise-től. 25 éven keresztül bizonyította, hogy a kevesebb sokkal több.
Sosem akart többnek látszani az Elise, mint ami, egy vidám örömgombóc azoknak, akik szeretnek vezetni
25 évvel ezelőtt mutatkozott be, és éppen idén, 2021-ben fog elkészülni az utolsó példány.
Középmotoros felépítés, duplalengőkaros futómű elöl és hátul, két ülés, 725 kilogrammos tömeg, ez volt a recept
Az alacsony tömeghez nem kellett nagy erő, 118 lóerős Rover motort kapott
Egyszerűnek és könnyűnek kellett lennie, a költségek minimalizálása mellett az élmény maximalizálása volt a cél, ami elég vékony jégnek tűnik.
De egy teljesen új fejlesztésű padlólemezzel, könnyű anyagok használatával, mint az alumínium és egyszerű kötési technológiával, mint a ragasztás, optimalizálni tudták a gyártást. Az Elise nagyon picire sikerült, alacsony és könnyű, az első elkészült példányok mindösszesen 725 kilogrammot nyomtak.Karosszériája alumíniumból készült és ragasztással, nem hegesztéssel, borítása üvegszálas műanyag, így rozsdáról semmilyen szinten nem beszélhetünk
Az első szériánál annyira az alacsony súlyra koncentráltak, hogy még a féktárcsákat is alumínium ötvözetből készíttették.
Ezekkel a rugózatlan tömeget minimalizálták a lehető legjobb fékhatás mellett, de az amerikai Lanxide által gyártott tárcsák ára túlzottan magas volt az ügyfelek számára. A Lotus ezért viszonylag hamar át is tért a hagyományos acéltárcsákra, sajnos a legnagyobb megrendelő kilépése csődbe vitte a Lanxide-ot. Tapadás és vezethetőség szintjén nem csak az alacsony rugózatlan tömeg segít az Elise-nek, első futóműve is duplalengőkaros, amivel a lehető legjobb stabilitást érték el kanyarban is.Már az első verzió is 5,8 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 100 km/h-ra
Technikailag meglehetősen egyszerű autóról van szó.
Az üvegszálas borítású, alumínium vázas autóba a Rover K szériás 1,8-as motorját építették, mely csupán 118 lóerős csúcsteljesítményt adott le. Mégis képes volt 5,8 másodperc alatt álló helyzetből 100 km/h-ra repíteni az Elise-t ötfokozatú kézi váltóval. Pontosan ezen a téren érthető, mit jelent a kevesebb néha több kifejezés, alacsony tömeg mozgatásához nincs szükség túlzott erőre. A K szériás Rover motor fejlesztését még az 1980-as években kezdte meg a gyártó, ám Margaret Tacher, az első női brit miniszterelnök intézkedései alatt a Rovert kénytelenek voltak eladni, ami a fejlesztések jegelését és nagy valószínűséggel teljes megszüntetését is jelentette volna. A fejlesztők azonban elrejtették a készülő motor terveit, így amikor a Rovernél újra helyreállt a rend, folytathatták. A négyhengeres motor olyan szívósra sikerült, hogy még az Elise második szériájában is használták, már magasabb teljesítménnyel is.Neve eredetileg 111 (One Eleven) lett volna a motorsportos múltra visszatekintve
A Lotus akkori vezére, Romano Artioli az utolsó pillanatban nevezte át, unokája, Elisa Artioli után Elise-re
Imádta unokáját, Elisa Artiolit, a kedves és játékos kislány neve alapján pedig az Elise névre változtatta a sorozatgyártású autó nevét.
Elisa Artioli ma felnőtt hölgy, és nagyapja emlékéből az egyik legkedvesebb ajándék után, amit kaphatott, ma saját Lotus Elise-ével járja a világot, instagram oldalán is követhető. Jó választásnak tűnt a személyes név, később a különkiadásokban tértek vissza a számok, az első ilyen pont a 111S volt, melyben a Rover motor erejét 145 lóerőre növelték.Egyszerű az utastér, mely folyamatosan kapott jobb anyagokat, de a funkcionalitás maradt. Ma van benne rádió és légkondi is, ha valakinek szüksége lenne ezekre egy ilyen sportautóban
A 2000-es évek elejéig használták a Rover motort, a Series 2-ben már megjelentek a Toyota 1,8-asai, kompresszorral is
A kompresszoros Elise SC 219 lóerőt teljesített, és az ilyen játékos képességei mellett 4,3 másodperc alatt gyorsult fel 100-ra
Az eredeti és legjobb recept alapján adja a legtöményebb dózist vezetési élményből
Az első szériából 1996-2000 között 10 000 darabot sikerült eladnia a Lotusnak, ami után nem volt kérdés, hogy az Elise kell az autós világnak.
Valószínűleg mindig is lenne rá kereslet, mert más már nem igazán készít hasonlót. Mégis miért vetnek véget a gyártásának? Mint a legtöbb autógyártó, a Lotus is az elektromosításra koncentrál, a jövőben csak villanysportautókat fognak gyártani. Valahol egy kicsit szomorúan hangzik, de ne felejtsük el, hogy egy 118 lóerős Rover motorral megcsinálták a világ egyik legjobb sportautóját. Ha másnak nem is, a Lotusnak talán sikerülni fog elektromos hajtással is igazán jó sportautót építeni.Három generációt élt meg, 25 év után leáll az Elise gyártása, villanyautókra koncentrál a Lotus is