Túlértékeltek a villanyautók a Toyota vezére szerint

Fontos tényre hívta fel a figyelmet Akio Toyoda, a Toyota elnöke

Nagyon érdekes cikk jelent meg a The Wall Street Journal hasábjain, amelyben a Toyota vezérének szavait idézték.

Világszerte merész szavakkal bizonygatják a politikusok, hogy száműzik a belsőégésű motorral felszerelt járműveket az autópiacról, nincs ez másként Japánban sem. A szigetországban is belengették, hogy a 2030-as években már csak villanyhajtású autókat engednek majd forgalomba helyezni. Azonban a Toyota elnöke, Akio Toyoda a japán autógyártók szövetségének rendezvényén élesen bírálta a szerinte „túlhájpolt” villanyautó gyártást. A Toyota vezér felhívta a figyelmet arra, hogy sokan egyszerűen figyelmen kívül hagyják, honnan származik majd az energia az autók hajtásához. Elmondása szerint, ha most minden autót elektromos hajtásúra cserélnének, jövő nyárra kifogyna az áramból az ország. Persze ez szélsőséges példa, ugyanakkor sokkal komolyabb a figyelmeztetésének azon része, ami az autóiparra magára vonatkozik. Ugyanis, ha elhamarkodottan száműzik a belsőégésű motorral felszerelt járműveket, egyszerűen összeomlik az autóipar, ami pedig az emberek millióinak megélhetését veszélyezteti.
Hirdetés
Ahhoz, hogy azok a bizonyos 2030-as évekbeli tervek megvalósuljanak, Japánnak például minimum 14-37 milliárd jent kellene az áramellátási-infrastruktúra fejlesztésére költeni, ami körülbelül 40-100 ezer milliárd forintot jelent! Elmondása szerint, mivel jelenleg Japán villamosenergia-ellátásának nagy részét szénerőművek fedezik, a rengeteg elektromos autó használatával szintén megugrana a szén-dioxid kibocsátás.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.12.23. at 23:13
    Permalink

    Srácok, megértem hogy ebben a világban kevés a zsozsó, válság van és a Toyota meg nyomja az anyagokat.
    De azért van egy szint amikor szerintem érdemes lenne egy miniámális filtert alkalmazni a hülyeségen.
    Igen, a Toyota bealudta ezt az egész villanyautózást, és “öntöltőzéssel” hülyíti helyette a vevőket ( mondjuk az se volt gyenge amikor német környezetvédelmi civil szervezetet pénzelt a dízelek lejáratására ).

    De itt most új szintre pörgették a szxpxrollert. Igen, bealudták a villanyautózást, sőt maga Japán is bealudta az egész energetikai forradalmat.

    Természetesen szabad előjoguk ezen picsogni, az viszont már egy teljesen más liga amikor ezt a nyilatkozatot az újságok tényként próbálják kopipésztelni.

    Az európai országok jelentős részében eléggé emissziómentes az energiatermelés, durván megugrott a megújuló energia, sőt, emisszió szempontból akár még a nukleáris is emissziómentesnek tekinthető (minusz a kockázatok).

    teljesen korrekt lépés volt a Japánoktól az atomenergia leépítése, hiszen ott volt Fukusima 🙁 meg azért a Godzilla filmek is :). De mondjuk amíg a németek nekiálltak gőzerővel fejleszteni a megújuló energiára épülő erőműveket, annak alapján amit láttam, Japán ezen a vonalon nem sokat tett.

    Most pedig ott állnak a gáz és szénerőművekkel, és persze csodálkoznak hogy az energia nem eléggé tiszta. NÁLUK.
    Attól még könnyen lehet hogy a norvégoknál vagy az osztrákoknál nem így lesz. Országok egymással versenyezve építik ki a villanyautókapacitásukat, de a bealudt eminens picsogását úgy kopipésztelik mintha mindenki más lenne helikopter…

    • 2020.12.24. at 08:23
      Permalink

      A világért se szeretnélek megzavarni a nagy okosságodban, de pl az általad annyira hivatkozott, a “megújuló energiát gőezerővel fejlesztő Németország úgy áll, hogy 2018-ban a megújuló energia aránya 35% volt, eközben a széné szinte ugyanennyi, 34,5%, a gázé 13%, az olajé kb 1%, vagyis csak fosszilis anyagok égetéséből származik az energiatermelés fele.

      Nem beszélve arról, hogy a fennmaradó részt adó nukleáris energia sem éppen 100% környezetbarát, bizony az elhasznált fűtőrudak nem párolognak el maguktól.

      Lehet, hogy “hazabeszél” valamennyire a Toyota embere, de az is biztos, hogy nagyobb rálátása van az autóipar jövőbeli kihívásaira, mint holni okostóniknak. Tök jó dolog a 0% helyi emisszió, ha már ennyire szeretjük ezt a szót, de egy autó előállítása soha nem lesz környezetbarát, az akkumulátorok előállítása pedig különösen problémás ebből a szempontból. Sem a hozzá szükséges anyagok előállítása nem az, sem pedig az a tény, hogy a majdan gigantikus méretekben ömlő hulladék akkumulátorok biztonságos feldolgozása nem megoldott jelenleg.

      Azt meg már kár is említeni, hogy ezek a hű de jól álló nyugat-európai országok is rengeteg fosszilis anyagokból előállított árammal operálnak jelenleg is. Ha maradunk a németeknél az ugye kb 50%. Ráadásul a legtöbb ember jellemzően este/éjszaka fogja tölteni/tölti már most is az autóját, abból az egyszerű oknál fogva, hogy akkor van otthon. Éjszaka viszonylag keveset süt a nap, tehát ez az energiaellátás szepontjából ki is esik. Ha épp szél sincs nagy, marad a nukleáris energia, a szén a gáz, az olaj. Meg persze közben ki kell szolgálni az amúgy is fennálló energiaigényt, bizony éjszaka is.

      Ha hirtelen a 45-50 milliós német autópark minden darabja villannyal működne, az bizony ott is problémát okozna, nemhogy nálunk, vagy más a blokkunkhoz tartozó országban.

    • 2020.12.24. at 08:55
      Permalink

      Hirtelen nem tudom eldönteni, hogy ez a baromságcunami méltó hozzád, vagy még hozzád is méltatlan.
      Megszokhattuk, hogy szerinted a Toyota permanens tévedésben van, hol a dízelforradalmat alussza át, hol az elektromost. Szinte látom magam előtt, ahogy a csőd szélén tántorgó Toyotának mentőövet dob a Ford… Esetleg a Geely.

      Nem tudom, hogy megvan-e neked, de a világon a legtöbb gépjárművet Toyota emblémával adják el. Ez azért van, mert az Antarktisz kivételével az összes kontinensen gyártanak és el is tudják adni a portékát, mert megfelelő válaszokat tudnak adni a helyi igényekre.
      Nem tudom, megvan-e neked, hogy a világ összes gyártója nagyjából annyi elektromos autót ad el az idén, mint amennyit az általad lenézett a “Toyota által öntöltőnek hívott” hibridből vesznek az emberek. És nem teljesen jelentéktelen mellékszál, hogy a Toyota szépen keres az autókon, a villanyautót gyártók meg nem. Utóbbiakat a vaskos állami támogatások nélkül gyakorlatilag senki nem veszi, a magyar TOP 100-ba a Zoé került be a 95. helyen, 343 darabbal (támogatva), ennél több Camry fogyott, amiről sokszor megállapítottad, hogy senkinek se kell, pedig gyenge 700 ezer elfogyott belőle tavaly.

      “Az európai országok jelentős részében eléggé emissziómentes az energiatermelés”
      Fekete öves ökörség :
      https://www.electricitymap.org/zone/HU?solar=false&remote=true&wind=false

      Igazából meglepődtem, mert nem tudtam, hogy csak egy wannabe autópiaci elemzőt, hanem energetikai és piacstratégiai szakembert is köszönthetünk személyedben.

        • 2020.12.24. at 12:44
          Permalink

          Nem én vagyok aki csak a faluszája alapján hajlandó feleséget választani 🙂 ezek után pont te szoktál jönni a “világgal”?
          Persze az alapvető szövögetési gondokkal talán jobb is megkérdezel valakit. Látom, ha valaki sértegetssel indít az még pont eljut a szürkeállományodba…

          Itt pont nem a világon a lényeg. A Toyota vezére mondta, Japánban egy japán belpiacos rendezvényen, és nyilván a japán helyzetre van kihegyezve, ami lassan világszerte extrém hátrányos.

          A baj az hogy van aki ezt képes volt világhelyzetre kihegyezni, miközben egyes országok 80% feletti co2 mentes energiát használnak, van ahol a megújuló is közel 100%.

          • 2020.12.24. at 14:35
            Permalink

            Figyelj, cimbora. A kommentedben az osztrák és a norvég példa tévedésből került bele, vagy te írtad?

            Értem én, hogy a Toyota a copórollert hajtja, és nyilván jobb lenne neki kevés villanyautót eladni, mint sok benzinest és hibridet. Tényleg kíváncsi lennék, hogy mikor ért el téged ez a fajta felvilágosodás, mivel nemrég még a dízeleket kérted számon a Toyotán, bár akkor is épp a legnagyobb gyártó volt, ahogy most is.
            A norvég piac nyilván komoly jelentőséggel bír, bár tavaly kevesebb új autót adtak el ott, mint Magyarországon, és te ordibálnál a leghangosabban, ha eléd tennék a legolcsóbb dízel XC60-at 25 millió forintnak megfelelő koronáért.

            “A baj az hogy van aki ezt képes volt világhelyzetre kihegyezni, miközben egyes országok 80% feletti co2 mentes energiát használnak, van ahol a megújuló is közel 100%.”
            Minek hegyeznénk ki a “világhelyzetre”… Talán azért, mert a világon megtermelt villamos energia több, mint 60%-át szén-, földgáz- és olajtüzelésű erőművekben termelik meg, és ebben benne van Norvégia is. Japán energiatermelése nem sokkal tér el a világátlagtól.

            A bealvásos elméletedet árnyalja, hogy az európai flottaátlagnak épp megfelel a Toyota, sőt, a Mazdát is felvette a csónakba, miközben nem kínál villanyautót és kamuhibrideket se. Tanulmányozd át ezt a táblázatot és gondold végig, hogy vajon a Toyota, vagy a Volvo kerülte el az idei büntit trükközéssel :
            jato.com/wp-content/uploads/2019/04/35.jpg

            Szerintem mindenkinek egyszerűbb lenne, ha a Toyota és a Honda kapcsán csak annyit írnál a cikkek alá, hogy szar, nem merülnél bele ilyen kínos és izzadságszagú fejtegetésekbe.

            Jut eszembe, a bealudtan picsogó Toyotával szemben melyik az a minden más gyártó, amelyik ontja a villanyautókat a világpiacra?

      • 2020.12.24. at 16:01
        Permalink

        Köszönjük szépen a szokásos hurráoptimista Toyota marketing dumát. Gyorsan megnéztem, ha jól alakul az év akkor Camryből akár 10.000 darab is el fog kelni az öreg kontinensen, amivel hozza a komoly tavalyi darabszámokat is. Valódi tömegmodell a Zoéhoz képest, bár abból jobb hónapokban is elkel annyi, de biztos jó hogy valahol a világ távoli pontján ahonnan mi autót sosem látunk élőben elkel sokszázezer darab.

        Persze lehet hogy a Camryt mégsem a Zoéhoz kellene mérni hanem valami relevánshoz, mondjuk a korábban Európai piacra tenyésztett Avensishez, amiből azért a csúcson inkább 120.000 felett kelt el, de a mélyponton is inkább 30-40.000 volt az célszám.

        Innen mérve a dízelek nem tölthető hibriddel helyettesítése maga a siker, legalább is japófan szemmel mérve, ha mással nem is…

        • 2020.12.24. at 17:51
          Permalink

          Hát, cimbi jól megmondtad, nem lennék most a Toyota helyében…

          Na lássuk.

          2020-ban Magyarországon a Toyota második helyen áll a személyautó eladásban, alig elmaradva a Suzukitól, osztályában a Yaris, a RAV4 és a C-HR első, a Corolla második. Ezekből dízel nincs, az eladások nagyobbik része hibrid. Persze lehet, hogy nem helyettesíti a dízelt, bár kevesebbet fogyaszt és nem romlik el, de ki tudja. A dízelpártiak máshol vásárolnak, azt nem tudom, hogy hol, mert a dízelek eladása beleállt a földbe.

          Az “öreg kontinensen” a (kifutó) Yaris és a Corolla ötödik (annyi fogy belőle, mint Ceed és Astra együtt). A RAV4 második, sokkal több fogy belőle, mint például az XC60-ból, képzeld, ha még dízel is lenne… C-HR a negyedik.

          Európában, 2019-hez képest a VW 43%-ot bukott, a PSA 36%-ot, az FCA 33%-ot, és így tovább, a Tesla és a Toyota 15-öt.

          Az általad annyira lenézett “világszinten” is nagy szarban van a Toyota :
          1., Corolla
          2-3., RAV4 / Ford F
          8., Camry

          Ezek alapján én még nem látom teljes kudarcnak a Toyota idei működését. Te igen?

      • 2020.12.24. at 20:14
        Permalink

        Tulajdonképpen tényleg ez a lényeg, nem az, hogy szénből vagy vízből van villanyáram, mert az autóba mindkettőt ugyanúgy lehet betölteni. Azon sem szoktak moralizálni az emberek, hogy a szaúdi vagy orosz diktátortól jövő kőolaj származékokat töltik az autójukba, pedig minden üzemanyag vásárláshoz elég sok vér tapad ami a tankoló pisztoly másik végén jellemzően fegyvervásárlásokba, kisebbségek elnyomásába meg a demokratikus értékek megnyirbálásába folyik.
        Viszont hogy a sok elvesző autóipari munkahelyet negatív dologként kéne megítélni abban nem vagyok biztos – nagyon túlértékelt szakterület lett a belsőégésű motor gyártásból, pedig nem valami high-tech dolog. Kicsit olyan sznobizmus már, mint az óraműves cégek területe – azt a csomó finommechanikához, anyagtechnológiához meg tribológiához értő ember hasznosabb dologgal is foglalkozhatna, de mivel motorokra meg luxus órákra van a piacon kereslet azt krampácsolják innovatívabb dolgok helyett.

Vélemény, hozzászólás?