Túra-SUV a Maseratitól

Kipróbáltuk a Maserati kisebbik SUV-ját, ami egyáltalán nem kicsi

Három különböző stílussal debütált a Maserati Grecale. Először a GT járt nálunk, ami tényleg egy utazós járgány.

GT, tehát Gran Turismo. Már annyiféle és fajta autóra ráaggatták ezt a nevet, hogy nehéz elképzelni eredetileg "mit is akart mondani ezzel a költő." Induljunk ki most abból, hogy túrakupé, és ne valami észvesztő sportautót képzeljünk mögé. Mert akkor simán ráilleszthető egy szabadidő-autóra is, mint például a Grecaléra. Apropó Grecale: ismét egy mediterrán térségben fújó szél nevét kölcsönözte a Maserati. A Grecale ráadásul pont egy hűvösebb féle, észak-keleti szél, így az ősz kezdetéhez pont illik is. A Grecale, ha nagyon le akarjuk fordítani, akkor annyit tesz, hogy görög szél, mert Görögország irányából fúj a Földközi-tenger térségében. Pedig maga a formaterv "tüzes", bár főleg a Trofeo modellváltozat esetében. A GT visszafogottabb, az eleganciára helyezi a hangsúlyt. Természetesen a hatalmas hűtőmaszk nem maradt le az orráról a szigonyos emblémával, és ez az óriásira tátott "száj" mindenképp sportos alaphangulatot kölcsönöz, ahogy az első sárvédőkre ragasztott légbeömlő imitációk is. Ugyanakkor ezek krómdíszítése, az ablakok krómkerete, hátul a csomagtér fedelének krómdísze, illetve a króm kipufogóvégek mind-mind az elegáns hatást erősítik a sportos helyett. De, azért ügyeltek rá, hogy ezt ellensúlyozzák a sárga féknyergek, és a látványos légterelőben végződő tetővonal. Ám a kerekekre még vessetek egy pillantást, ugyanis a 21 colos könnyűfém felnik a Maserati embléma formáját idézik, ahogy egyébként a gyári felnik körülbelül 90 százaléka is. Összességében elmondható, hogy egy olyan pedigrével megáldott márka esetében, mint a Maserati, elengedhetetlen, hogy megőrizzék a sportos vonásokat és ez végülis sikerült. Ügyesen egyensúlyozik a sportos és az elegáns között, ami azért nem olyan könnyű egy SUV esetében.
Hirdetés
Bent ugyanez a helyzet. Az utastér anyaghasználata többnyire egy elegáns túrakupé érzetét kelti. Bőr és fa kombinációja, de azért ott vannak a fémdíszes pedálok, a háromküllős sportkormány, rajta az indítógombbal és az üzemmód-választóval, amolyan versenyautósan. Az ülések kényelmesek, jó az oldaltartásuk, de nem vitték el őket kagylós irányba. Viszont a digitalizáció felé tett egy nagy lépést a Maserati. Egyrészt ott a digitális műszeregység a vezető előtt a maga 12,3 colos méretével és változtatható hangulataival, illetve a középkonzolon is érintőképernyőket találunk. Másrészt a műszerfal tetején továbbra is ott az óra, de most már nem analóg, hanem digitális formában, így természetesen többféle információ is megjeleníthető rajta. De vissza középkonzol képernyőihez: a felső ugyancsak 12,3 colos, az első pedig 8,8 colos. Utóbbiról vezérelhető többek között a klíma és a fényszórók. Igen, a fényszórók. Mindenképpen egyedi megoldás, de az ergonómia már más kérdés. Kicsit túlzónak éreztem ezt a fajta különcködést, hiszen már megszoktuk, hogy szinte minden autóban valahol balfelé keressük a fényszórók állításának lehetőségét. Úgyhogy időbe és jelentős mennyiségű káromkodásba telt, mire rájöttem, hogy a menüben keresem. Ha már az ergonómiai hiányosságoknál tartunk, letudom gyorsan a negatív kritikákat, hogy aztán az autó erényeire koncentrálhassunk. Szóval szerintem túl rövidek a bajuszkapcsolók. Magyarán, amikor például az irányjelzőt szeretném használni, rendre beleakadnak az ujjaim a kormány mögötti váltófülekbe. Ugyanakkor rendkívül jó utazni a Grecaléban úgy elöl, mint hátul. Kis túlzással táncra is lehet perdülni a hátsó sorban, olyan nagy a hátsó lábtér, emellett a csomagtér mérete sem szerény, 535 liter alapból.
Hirdetés
Ha azt mondom, hogy kétliteres, négyhengeres, turbós benzinmotor dolgozik a Grecale orrában, lehet, hogy néhányan csak legyintenek. Ám, ha hozzáteszem, hogy 300 lóerőt és 450 Nm forgatónyomatékot ad, akkor már mindjárt más a baba fekvése, ugye? Persze, nem lesz ettől vehemens sportautó, de a túrakupé, akarom mondani túra-SUV elvárásoknak eleget tesz. Csupán 5,6 másodpercre van szüksége, hogy 100 km/h tempóra repítse az alapból 1,8 tonnás kasztnit, szóval mondhatjuk, hogy becsületesen mozgatja. Nem mellesleg a 8 fokozatú automatikus váltó is ügyesen teszi a dolgát, nem csinál butaságokat, ha kell észrevétlenül vált, sport módban pedig kicsit "darabosabban", ahogy azt kell. Érdekes még az autó hangja is. Érces, hangos is tud lenni, kihozták, amit ki lehetett a kétliteres egységből. Érezteti, hogy nagy az ereje, de az igazán ütős majd a V6-os lesz. Végső soron azonban a Comfort mód áll a legjobban neki, bármennyire is sportos márka a Maserati. Ekkor a legkényelmesebb, a legpihentetőbb a vezetése, és bármennyire is jó a futóműve, továbbra sem érdemes egy SUV-val kanyarvadászatra indulni a hegyekbe. Már csak azért sem, mert higgadt gázpedál kezeléssel 10-11 liter benzinnel is beéri városban a 300 ló, ami talán a lágy hibrid rásegítésnek is köszönhető. A teszt során viszont közel 12 litert gurított le a torkán, persze hangsúlyozom, ez szinte csak városi használat volt. Persze biztos vagyok benne, hogy a V6-os Trofeo esetében nem fogjátok ugyanezt hallani tőlem, de hát az a jó a Grecaléban, hogy háromféle stílust kínál, úgyhogy kezeljük helyén a GT-t. Utazóautó a 30 millió forintos kategóriában, a márka reményei szerint már a 30-as korosztálynak is, ami azt jelenti, hogy ezzel az autóval fiatalítaná a Maserati a vevőkörét. Ami valószínűleg sikerül is nekik, ráadásul ezzel az árcédulával simán elcsábíthatják azokat az érdeklődőket, akik kilépnének a német gyártók bűvköréből és belekóstolnának az olaszos hangulatba.
Hirdetés
Értékelés
Pozitív
Sportos és elegáns hangulat keveréke, hatalmas utastér, dizájn
Negatív
Ergonómiai bakik
Árak
Tesztmodell alapára
31 343 400 Ft (2022.09.15.)
Tesztautó ára
31 Ft (2022.09.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
223 kW (303 LE) 5750 1/min-nél
Nyomaték:
450 Nm 2000-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,6 s
Végsebesség:
240 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
8,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4859 mm
Szélesség:
2163 mm
Magasság:
1670 mm
Saját tömeg:
1870 kg
Tengelytáv:
2901 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
535 l
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
8 fokozatú automata
Nyomaték:
450 Nm 2000-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
223 kW (303 LE) 5750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
240 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,6 s
CO2-kibocsátás:
198-208 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
8,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
11,7 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.09.15. at 10:56
    Permalink

    Jaguar E-Pace Maserati-hűtőmaszkkal. Kérdés, hogy ezzel a paletta-bővítéssel nem okoz-e kárt magának a márka, azt üzenve, hogy a Maserati immár nem a kiváltságosok autója, hanem akár szélesebb rétegeké is lehet, mellőzve ezzel az exkluzivitást? Nehéz kérdés, mert a németeknek pl. ez bejött, de az olaszoknak mára konkrétan olyan kínai lett az autóipar egésze, mintha nem tudnák, hol vannak – pedig uralkodók is voltak egykor…

  • 2022.09.15. at 14:32
    Permalink

    Jaguar, Maserati, tökmindegy. Érdektelen, felhízlalt lufik ezek a SUV-ok jólétben elhájasodott, tokás, nudlipöcsű, rossz ízlésű újgazdagoknak. Remélem, a nullkilométeres autóhoz alapáron jár a rózsaszínű teniszpóló, gyárilag feltűrt gallérral, arany Rolexszel, pecsétgyűrűvel. És már a Ferrari is…

    • 2022.09.15. at 16:14
      Permalink

      A képzelt vevő leírása távolabb sem állhatna a kínai újgazdagoktól. Közülük akiknek már volt mondjuk egy Lexusa vagy Infinitije, de rájött, hogy az mégsem igazi luxus kerülnek ki a Maserati SUV jelenlegi top kuncsaftjai (Magyarországon is).

  • 2022.09.15. at 21:38
    Permalink

    Ennél az autónál semmi nem stimmel. Szégyen hogy rákerül a szigony. Nem stimmel a formaterv sem. Az olaszoktol sokkal többet vár az ember. Ezen a semmin a franciák pl már régen tulleptek és egyes japánok is. Borzalmas. Azt persze nem is említem hogy SUV ami külön fájó. Meghogy egy Lexus nem luxus. Jézusom aki ilyet mond nem is látott még ilyen autót. Szívós munkával elértek a csúcs közelébe, persze van még hova feljebb, de félek a Masaratinak van még lejjebb. Igen valahova a Jaguar és a BMW mellé ami nem dicsőség.

Vélemény, hozzászólás?