Turbózta és felforgatta a nagycsaládos kedvezmény az autópiacot

Íme az autópiac 2019-es számai: a személyautók győztese a Suzuki

Tavaly is lassuló növekedés mellett, de tovább nőtt az autópiac. Bár a márkák dobogóján nincs változás, máshol azért akadnak érdekességek. Mutatjuk őket!

Rekord hónap volt a december az autópiacon, 16 139 személyautót helyeztek forgalomba akkor, 66,6 százalékkal többet, mint előző évben. Kevéssé meglepő módon 42 802 személyautóval a negyedik negyedév is rekorder volt, hiszen éves szinten is bővült 15,6 százalékkal a személyautók eladása. Nem mellesleg a júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatással vásárolt autókat épp a negyedik negyedévben kezdték el átadni a kereskedők. A pezsgődurrogtatás közepette azonban nem árt tudni, hogy lassul a piac növekedése, tavaly előtt még 17,5, 2017-ben még több mint 20 százalékkal nőttek az eladások.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2019-ben (Forrás: DATAHOUSE)
20192018Különbség (%)
Személygépkocsi157 906136 60115,6%
Kishaszonjármű26 20322 72315,3%
Busz7096676,3%
Nagyhaszonjármű53086241-14,9%
Motorkerékpár4078302234,9%
Összesen194 204169 25414,7%
Hirdetés
Csökkent, 16,8-ról 14,7 százalékosra apadt a teljes járműpiac bővülése is, a kishaszonjármű szegmens a maga 15,3 százalékával és több mint 26 ezres volumenével még egészen tisztességes, ám a nagyhaszonjármű-eladások 14,9 százalékkal csökkentek, a buszoké marginálisan nőtt, jelentős, 34,9 százalékos bővülés egyedül az alacsony bázisról indult, ám így is a legkisebb szegmensnek számító motorkerékpároknál látható.
Személyautók márkasorrendje és eladásai (Forrás: DATAHOUSE)
2019-es hely2018-as helyMárka2019-es példányszám2018-as példányszámVáltozás
1.1.Suzuki25 76619 29233,6%
2.2.Ford15 72813 65315,2%
3.3.Skoda12 63711 8416,7%
4.4.Opel11 26511 345-0,7%
5.6.Toyota10 96310 2806,6%
6.5.Volkswagen10 89710 3884,9%
7.7.Dacia10 5898 03831,7%
8.9.Kia7 9495 46145,6%
9.8.Renault7 5596 46516,9%
10.13.Fiat5 5443 83644,5%
11.12.Hyundai4 9494 38712,8%
12.11.Mercedes-Benz4 8834 41910,5%
13.14.BMW3 7143 14018,3%
14.10.Nissan3 3845 054-33,0%
15.15.Peugeot2 9212 37323,1%
16.17.Audi2 5392 22913,9%
17.16.Mazda2 5362 3338,7%
18.18.Honda2 4672 09717,6%
19.19.SEAT2 2751 88720,6%
20.20.Volvo2 202181421,4%
21.21.Citroën15911 28623,7%
22.22.Jeep1405104834,1%
23.24.Lexus7717512,7%
24.26.SsangYong51927489,4%
25.23.Lada504794-36,5%
26.25.Mitsubishi491607-19,1%
27.27.Mini42426758,8%
28.28.Alfa Romeo2732566,6%
29.32.Land Rover19515129,1%
30.31.Porsche17816011,3%
31.30.Subaru130175-25,7%
32.34.smart12343186,0%
33.29.Jaguar122183-33,3%
34.33.Infiniti109142-23,2%
35.35.Tesla10018455,6%
36.36.DS4716193,8%
37.37.Maserati191435,7%
38.38.Ferrari131030,0%
39.39.Bentley9728,6%
40.40.UAZ52150,0%

A személyautó-eladások kettős tendenciát mutatnak. Változatlan a dobogósok sorrendje, a piaci növekedés több mint kétszeresével stabilan őrizte meg első helyét a Suzuki, a Ford nagyjából a piaccal, a Skoda enyhébben nőtt, míg a negyedik helyét őrző Opel veszített eladásából és még inkább piacrészéből. Mérföldkő a hazai piacon, hogy a legtöbb hibridet értékesítő Toyota a Volkswagent megelőzve az ötödik helyen végzett. A Suzuki után a hetedik helyen álló Dacia tudta legtöbb autóval felülmúlni 2018-as eladásait, ők is a piaci átlag csaknem kétszeresét hozták növekedésben. A Kia pedig annak szinte háromszorosát, hiszen előző évi eladásait 45,6 százalékkal múlta felül, így a kilencedikről a nyolcadik helyre lépett, helyet cserélt a Renault-val. 44,5 százalékos bővüléssel került be a top 10-be a Fiat.
A piaci átlagnál jobban nőtt a BMW, a Peugeot, a SEAT, a Volvo, a Citroën, a Jeep és a Land Rover is. A Mini több mint másfélszer, a SsangYong csaknem kétszer annyi autót értékesített tavaly, mint egy évvel korábban. Jelentős, 30 százalék feletti mínusz látható a Nissan és a Lada esetén, de a Mitsubishi, a Subaru, a Jaguar és az Infiniti sem zárt jó évet. A márkák sorát egy pozitívummal zárva a legjelentősebb százalékos bővülést a Tesla érte el: több mint ötször annyit helyeztek belőle forgalomba, mint 2018-ban.
Modellek népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
2019-es hely2018-as helyModell2019-es eladások2018-as eladásokVáltozás
1.1.Suzuki Vitara1210611 1278,8%
2.3.Suzuki SX4 S-Cross9246498285,6%
3.2.Skoda Octavia6960615713,0%
4.4.Dacia Duster4376361321,1%
5.6.Ford Kuga3909310026,1%
6.20.Kia Ceed3348170896,0%
7.11.Fiat 5003248228342,3%
8.22.Ford Tourneo Custom31561436119,8%
9.33.Toyota Corolla30801206155,4%
10.7.Opel Astra K29432956-0,4%
11.5.Ford Focus28383575-20,6%
12.8.Renault Clio283827642,7%
13.12.Opel Corsa2708212027,7%
14.30.Suzuki Swift26921302106,8%
15.49.Dacia Lodgy2254687228,1%
16.15.Volkswagen Golf2211193714,1%
17.17.Dacia Sandero2052178614,9%
18.24.Renault Captur2023142042,5%
19.9.Toyota Yaris17662693-34,4%
20.14.Toyota C-HR17591953-9,9%
21.10.Nissan Qashqai17482670-34,5%
22.19.Kia Sportage16741720-2,7%
23.29.Toyota RAV41656130826,6%
24.26.Volkswagen Polo1486133611,2%
25.21.Volkswagen Passat14301612-11,3%
26.28.Hyundai i30139213294,7%
27.34.Skoda Superb1376120214,5%
28.31.Ford Ecosport131212554,5%
29.46.Hyundai Kona128473175,6%
30.36.Volkswagen Tiguan1260108616,0%
31.27.Dacia Logan12471333-6,5%
32.35.Hyundai Tucson123011734,9%
33.n.a.Skoda Kodiaq1225605102,5%
34.38.Ford Mondeo1201106412,9%
35.23.Opel Mokka X11471426-19,6%
36.16.Opel Astra J10971936-43,3%
37.43.Jeep Renegade103475636,8%
38.41.Suzuki Baleno98976529,3%
39.32.Renault Megane9701230-21,1%
40.44.Volkswagen T-ROC96275327,8%
41.n.a.SEAT Arona94066940,5%
42.13.Toyota Auris8501973-56,9%
43.n.a.Fiat Tipo83164728,4%
44.n.a.Honda CR-V80753451,1%
45.18.Skoda Rapid8041757-54,2%
46.n.a.Honda Civic80164025,2%
47.n.a.Mazda CX-379952851,3%
48.25.Skoda Fabia7911356-41,7%
49.42.Skoda Karoq7917653,4%
50.48.Opel Crossland X76169110,1%

A modellek közül továbbra a Suzuki Vitara a hazai vásárlók kedvence, ám a második helyre elképesztően jelentős, 85,6 százalékos plusszal feljött a vele egy soron készülő SX4 S-Cross.

Ezzel nem csak a Skoda Octaviát sorolta hátrébb a népszerűségi listán, hanem a "legjelentősebb példányszámbővülés" díjat is elvitte. Ha a két Suzukit SUV-nak vesszük, a top 10 modell közül 4 szabadidő-autó, ami passzol is ahhoz, hogy az eladások 37 százalékát adják, a szegmensen belül nem mellesleg 20,4 százalék a Vitara részesedése, tehát minden ötödik eladott szabadidő-autó egy Vitara.
Kia Ceedből csaknem kétszer annyi fogyott, mint 2018-ban, ezzel a dél-koreai márka Zsolnán gyártott modellje a huszadikról a hatodik helyre ugrott. Csaknem másfélszeresére nőtt a Fiat 500 regisztrációja, a Ford Tourneo Customé pedig több mint duplájára, a Toyota Corolláé az új, az Aurisokat is nygudíjazó nemzedékkel két és félszeresére, amivel a modell ismét bekerült a top 10-be. Nem mellesleg a kifutó Aurisból is fogyott még idén 850 példány, azokkal együtt a kompakt Toyoták az ötödik legnépszerűbb modellek voltak. Érdekesség, hogy a hagományosabb kompaktok, mint az Opel Astra, a Ford Focus vagy a Renault Megane, mind-mind a korábbinál szerényebb eladást értek el, zsugorodott is a szegmens, ahogyan a kisautóké vagy a középkategóriásoké is.

Az európai trendekkel szemben nálunk tavaly nőtt az egyterűek eladása, piacrészük 5,1-ről 7,2 százalékra, ennek pedig a nagycsaládosok 2,5 millió forintos, 7-9 üléses modellekre élő autóvásárlási támogatása a magyarázata.

Alighanem ebből is profitált a Ford Tourneo Custom is, de a legjelentősebb bővülést e szegmens legolcsóbbjánál láthatjuk: Dacia Lodgyból több mint háromszor annyit regisztráltak tavaly, mint egy évvel korábban, a modell ezáltal a 49. helyről a tizenötödikre ugrott előre. A vevők ráadásul még többet is vettek volna, ha tudtak volna többet szállítani, ám a hirtelen jött pozitív, de piactorzító tényezőre egyik márka sem volt felkészülve. Érdekesség, hogy a Tourneo Custom és a Lodgy után a Skoda Kodiaq a harmadik legnépszerűbb hétüléses, a Skoda legnagyobb SUV-ja is duplázta eladásait a támogatásnak köszönhetően. A piac egyéb szegmenseit nézve a kisautóknál a Renault Clio, Opel Corsa, Suzuki Swift sorrend látható, utóbbi modell tavaly előtti eladásainak több mint duplájával szorította hátrébb a Skoda Fabiát vagy a (kifutó) Toyota Yarist. A kompakt modellek körében a Suzuki SX4 S-Cross, Skoda Octavia, Kia Ceed dobogó, vagy ha az SX4 S-Crosst "SUV-nak" vesszük, akkor harmadik helyen a Toyota Corolla látható. A SUV-oknál, az esztergomi modelleket a Dacia Duster, a Ford Kuga és a Renault Captur követi. A középkategória nagyágyúi a Volkswagen Passat, a Skoda Superb és a Ford Mondeo, őket jelentős lemaradással követi az eladásaiból sokat veszített Opel Insignia. A nagyautóknál a Mercedes-Benz E-osztál, BMW 5-ös, Audi A6 trió után igazolt a Lexus ES, míg a luxusautóknál a Mercedes-Benz S-osztályt és a 7-es BMW-t már a Porsche Panamera követi, csak utánuk következik az Audi A8 és a Lexus LS. A legnépszerűbb sportkocsi továbbra is a Mustang, ám őt a méregdrága Mercedes-AMG GT és a szegmens másik véglete, a kvázi megfizethető Mazda MX-5 követi. Nagy kérdés, hogy meddig tart az autópiac növekedése, hogy a tavaly már 194 ezer példányos gépjármű-eladás eléri-e idén a bűvös kétszázezres szintet. Ha a gazdasági előrejelzéseket nézzük, akkor nem feltétlen, ám ha a piac, főként a személyautó-piac jelenlegi - lassuló növekedése ellenére is meglévő - lendületét, akkor jó eséllyel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?